K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2015, 15:18   #1
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Svarfrister og §17 stk 2

Hej herinde i gruppen..

Jeg har behov for hjælp...

Har en borger som har søgt førtidspension på det foreliggende grundlag §17 stk 2.... Rehabiliteringsskemaets forberende del er stadivæk ikke lavet efter seks måneder.. fristen lyder på tre måneder.. men hvornår begynder denne frist?



Spørgsmål 1. Gælder svarfristen først, når Rehabiliteringsskemaets forberende del er blevet lavet, eller når man afleverer en skriflig kopi på kommunen med ansøgningen?

Hvad siger loven på det her område? Gerne med henvisninger
Og hvad er praksis før og efter den nye reform?

Spørgsmål 2.
Er det Rehabiliteringsteamet som indstiller til førtidspension? Eller findes der et særskilt pensionsteam i de forskellige kommuner?
Hvad er praksis i din kommune?

Spørgsmål 3. Skal Rehabiliteringsteamet ved ansøgning om førtidspensioner vurdere anden indsats, når sagen søges på det foreliggende grundlag? Det vil sige §17 stk 2?


Her henviser jeg til: https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...-anden-indsats





Lad mig høre jeres erfaringer.

Jeg ved at Web og Phhmw tidligere har diskuteret det.. men nu har jeg altså tænkt mig at gå videre med det.. så lad mig høre jeres input!

PS. har lagt den i Politik, fordi det ender med at blive for politisk efter et par indlæg Web!

Sidst redigeret af Bodrum; 09-01-2015 kl. 15:38.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2015, 17:50   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Spørgsmål 1:

Fristen gælder nu efter de nye regler FØRST eller træder i kraft EFTER at sagen har været på rehabmøde og de har lavet deres indstilling...

Det kan ses i lov af social pension her:

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam.

Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=164912#Kap3

Førhen var fristen på de 3 måneder gældende fra du afleverede din ansøgning...eller i umiddelbart tilknytning til du afleverede den...

Så de har givet sig selv uanede mængder af tid til at behandle disse sager...

Jeg ved at der har været nogen fremme og sige at det stadig var gældende at de SKULLE forlægge sagen for rehabteamet i umiddelbar tilknytning til ansøgningen var modtaget...

Men som vi alle ved....hvis det ikke står i loven....ja så gælder det ikke i kommunerne...

Man kan dog stadig se at afgørelsen P-6-07 om at en sag skal forlægges i umiddelbar tilknytning til at ansøgningen er modtaget stadig er gældende

Du kan finde afgørelsen her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155632

Om man så kan forholde sig til den afgørelse....ja det er spørgsmålet....den er jo gældende...

Spørgsmål 2:

Det er ene og alene rehabteamet der kan indstille til førtidspension...

Det kan du se af ovenstående citat og link (det der står med blå skrift)...at sagen skal forlægges rehabteamet...

Spørgsmål 3:

Jeg kan ikke lige finde det men de KAN (hvis de vil) se på andre muligheder i forbindelse med en ansøgning efter §17 stk 2 på det foreliggende grundlag..

Det var vist hvad jeg havde til det...

Rigtig godt at du selv er så opmærksom at lægge den i den politiske del...når du ved at den nok gå hen og bliver politisk
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2015, 19:07   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.792
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sagsbehandlingsfrister, her Pensionslovens § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag.

Kære Bodrum.

Der skal falde en afgørelse, med en ankemulighed, inden 3 måneder, når borgeren ansøger om førtidspension iht § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag.

MEN,.........

FØR, skulle ansøgningen umiddelbart efter modtagelsen af en ansøgning overgå til kommunens Pensionsteam, til afgørelse, inden 3 måneder.

NU, skal ansøgningen:

"I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse"

Umiddelbart betyder:

http://sproget.dk/lookup?SearchableText=umiddelbar

"umiddelbar: spontan, øjeblikkelig, ligefrem; direkte;"

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164912

"Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension."

Borgeren SKAL for Rehabiliteringsteamet, ved ansøgning om førtidspension iht § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag.

Borgeren SKAL have udfyldt "Rehabiliteringsteamet`s forberedende del" før mødet.

Her er kernen i problemet!

Hvis ikke kommunen foranlediger udfyldelse af "Rehabiliteringsteamet`forberedende del" kan borgeren ikke få møde med Rehabiliteringsteamet. Hvis ikke SB igangsætter indsamling af eksisterende oplysninger og indkaldelse af Rehabiliteringsteamet, så sker der ikke videre før SB begynder sit arbejde.

En klar overtrædelse af lovgivningen og "ånden" i loven, som kræver en afgørelse inden 3 måneder.

Eksempel på en kommunen interne sagsbehandlingsfrister, for at kunne opfylde lovkravet om 3 måneders frist for en afgørelse:

https://subsite.kk.dk/~/media/88398F...2E8BD173D.ashx

"Sager om førtidspension på det foreliggende grundlag, jf. pensionslovens
17 stk. 2.
Sagsbehandlingstid i pensionsloven: 3 måneder/ BIF servicemål: 8 uger
"

"Ankestyrelsen har i praksis fastsat en skærpet forpligtelse til vejledning i forhold til den almindeligt gældende vejledningsforpligtelse"

Folketinget har gentagne gange spurgt ind til sociale sagsbehandlingsfrister af enhver afskygning, uden succes. Herunder frister for Rehabilteringsteamet.

http://www.ft.dk/samling/20121/lovfo...86/1187941.pdf

Folketingets Ombudsmand har også undret sig men kræver intet.

http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...ger/brevtilkk/

Anno 2014.

"Jeg har i dag afsluttet min undersøgelse af sagsbehandlingstiden i sager om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag "

"Jeg er enig med forvaltningerne i, at sagsbehandlingstiden på 3 måneder for
behandlingen af ansøgninger om førtidspension skal overholdes i videst mu-
ligt omfang i sager, der behandles på det foreliggende grundlag, at det kun bør være i særlige tilfælde, at fristen ikke overholdes
, og at borgeren følgelig
skal underrettes om den forsinkede sagsbehandling, årsagen hertil samt det
forventede tidspunkt for en afgørelse.
"

"Jeg foretager mig herefter ikke mere i sagen"

I 11 år har jeg forsøgt at få de 98 kommuner til at vedtage og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Kendsgerningerne er, at det ikke er lykkedes.

Fordi, at både politikerne og embedsmænd ikke ønsker at følge Retssikkerhedsloven.

Folketinget kan spørge nok så meget ind til problemerne:

http://www.ft.dk/samling/20121/spoer...1358/index.htm mange spørgsmål af samme type er stillet mange gange

Så længe folk stemmer, som de plejer, får vi ingen lovændringer.

Så længe Tilsynet ikke gør brug af deres sanktionsret, findes der ingen løsning.

Borgernes retssikkerhed er kraftigt devalueret de sidste år.

Retssikkerheden bliver yderligere devalueret når de foreslående ændringer af Serviceloven bliver vedtaget.

I dine spørgsmål findes der kun een mulighed, at klage til Tilsynet.

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=5796

"Vi er ikke en klageinstans, og derfor beslutter vi selv, om vi vil rejse en tilsynssag."

Ankestyrelsen har servicefrister, så efter 10 - 12 måneder har du i bedste fald en mening fra Tilsynet.

Dine spørgsmål:

Spørgsmål 1.

Gælder svarfristen først, når Rehabiliteringsskemaets forberende del er blevet lavet, eller når man afleverer en skriftlig kopi på kommunen med ansøgningen?

Nej, en ansøgning om førtidspension iht § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag, skal der falde en afgørelse inden 3 måneder.

Hvad siger loven på det her område? Gerne med henvisninger
Og hvad er praksis før og efter den nye reform?

Loven siger at loven skal overholdes, men da der ikke findes nogen konsekvens af lovbrud, skal der lovændringer til eller sanktioner når en kommunen ikke overholder lovgivningen.

Spørgsmål 2.

Er det Rehabiliteringsteamet som indstiller til førtidspension? Eller findes der et særskilt pensionsteam i de forskellige kommuner?
Hvad er praksis i din kommune?

Ja, Rehabiliteringsteamet indstiller kun.

Hvis kommunen, undtagelsesvis, ikke følger denne indstilling, SKAL sagen foreligges for Rehabiliteringsteamet påny.

Alle 98 kommuner har et Pensionsteam, som afgøre sager om førtidspension. Kun disse forskellignavnet teams har retten til, at afgøre en social sag.

Ingen andre har denne ret.

Kun den praktiserende læge, kan og må uopfordret nævne og foreslå at borgeren burde bevilges førtidspension. LÆ 165
http://www.laeger.dk/public/plsql/at...?v_att_id=1131

Spørgsmål 3.

Skal Rehabiliteringsteamet ved ansøgning om førtidspensioner vurdere anden indsats, når sagen søges på det foreliggende grundlag? Det vil sige §17 stk 2?

Det er der ingen der ved, da der endnu ikke foreligger en Principafgørelse.

Som du kan fornemme er min tillid til systemet ikke særlig stor mere.

Håber du kan bruge, bare lidt, af dette.

Bedste hilsner

Peter

PS Selv det næste §20 spørgsmål, som vi er bekendt med er afleveret, ændre ikke noget. Svaret kender både spørgeren, du og jeg på forhånd. En juridisk sludder for en sladder. Desværre.

Sidst redigeret af phhmw; 09-01-2015 kl. 19:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-01-2015, 19:35   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der bør vel egentlig ikke være den store tvivl....eftersom ankestyrelses afgørelse P-6-07 stadig er gældende...https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155632

Den eneste forskel er at der skal laves en rehabplan i stedet for en ressourceprofil...og at der skal laves en indstilling af rehabteamet...inden sagen kan overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

Det er som sagt først efter at sagen er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension at fristen på de 3 måneder starter..

I afgørelsen står der at 3 uger er alt for lang tid i forhold til i umiddelbar tilknytning..i forhold til at lade sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2015, 00:04   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Tak for jeres dybdegående besvarelser.

Jeg indsætter lige noget lovstof, så får jeg kigget på det i løbet af næste uge.






Vær opmærksomme på de formuleringer der er i ”Bekendtgørelse af lov om social pension” § 17.

”Stk. 3. Personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5 år før folkepensionsalderen ansøge om førtidspension (seniorførtidspension). I sådanne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye oplysninger til brug for sagens afgørelse. Kommunalbestyrelsen forelægger sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.”

Og

Bekendtgørelse om social pension (Førtidspension og folkepension) https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=165879

§ 3. Det er en betingelse for at en sag kan overgå til behandling efter reglerne om førtidspension, at sagen har været forelagt kommunens rehabiliteringsteam, som har afgivet en indstilling i sagen.
Stk. 2. En førtidspensionssag er påbegyndt den dato, hvor kommunalbestyrelsen på baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling træffer afgørelse om,
1) at det er dokumenteret, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i ressourceforløb, aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger,
2) at det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved de nævnte foranstaltninger, eller
3) at sagen efter anmodning fra borgeren skal behandles som en førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag, jf. lovens § 17, stk. 2.”


Ulf kommentar:
Personligt synes jeg det er uklart hvornår sagen er påbegyndt fordi loven er selvmodsigende og ikke tager højde for at det kan tage halve og hele år at komme frem til et rehabiliteringsmøde.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2015, 23:05   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Har i nogle forslag til løsninger?

Hvordan kan man sikre at borgerens retssikkerhed overholdes i praksis?

Retssikkerhedsloven §3 stk 2 er udelukket

Jeg er kommet meget langt med henvendelsen, men jeg regner med at sende den til godkendelse hos jer inden. Jeg mangler derfor din mail adresse Web, så hold øje med din indbakke indenfor de næste par dage
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2015, 23:59   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ud over at man må holde på den P-6-007 https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155632 da den er gældende...

Ja ellers ved jeg ikke hvordan...man kan selvfølgelig forsøge at klage til tilsynet http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=5770 ...men jeg tvivler på at de vil gøre noget...

De har aldrig gjort noget uanset hvad der så har været...og det er dem man skal klage til...

Nå så dem man skal klage til ikke vil gøre noget tja så bliver det svært...

Man kan selvfølgelig prøve at skrive til gud og hver mand....alle steder...journalister, politikere, borgmestre osv osv

Du har fået min mail i PB..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2015, 00:13   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Så er der sendt mail til jer
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2015, 11:59   #9
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Så blev den færdig og sendt afsted til Beskæftigelsesudvalget, Socialudvalget, Beskæftigelsesministeren, og Socialministeren.

Der blev sat kryds i må gerne offentliggøres.

Hele opbygningen går i stykker, hvis jeg sætter den ind her, så det lader jeg være med..

medmindre at Web kan lære mig at vedhæfte filer herinde
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2015, 12:13   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.792
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Godt, men bare vent et par døgn så kan alle læse den her:

http://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efte...mittee=BEU#dok

&

http://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efte...mittee=SOU#dok

Der skulle være flere unge mennesker, som skulle bruge de muligheder som du gør brug af Eder Bodrum.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension