K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2011, 01:44   #11
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Den kommune du flytter til har lov til at revurdere din førtidspension når du flytter.

Det er et krav når du modtager førtidspension, at du løbende opfylder betingelserne, og derfor kan en kommune til enhver tid vælge at vurdere din berettigelse til førtidspension. I realiteten sker det meget sjældent, og oftest kun ved konkrete henvendelser/nye oplysninger, men jeg ved at der er nogen kommuner der benytter en flytning som en anledning til at "tjekke" pensionsgrundlaget.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 01:54   #12
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser
Den kommune du flytter til har lov til at revurdere din førtidspension når du flytter.

Det er et krav når du modtager førtidspension, at du løbende opfylder betingelserne, og derfor kan en kommune til enhver tid vælge at vurdere din berettigelse til førtidspension. I realiteten sker det meget sjældent, og oftest kun ved konkrete henvendelser/nye oplysninger, men jeg ved at der er nogen kommuner der benytter en flytning som en anledning til at "tjekke" pensionsgrundlaget.

Har du arbejdet som sagsbehandler?
Du er meget inde i forvaltningspraksis og tolkning af lovene
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 04:15   #13
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser
Den kommune du flytter til har lov til at revurdere din førtidspension når du flytter..
De har ikke lov til at revurdere det grundlag pensionen er tildelt på og frakende den på grundlag af en revurdering af det... men du har da ret i at de altid kan vurdere de eventuelle ændringer der er sket fra tilkendelsen og til dags dato... men det har jo ikke noget med flytningen at gøre, men med at der er sket væsentlige ændringer i situationen...

Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser
Det er et krav når du modtager førtidspension, at du løbende opfylder betingelserne, og derfor kan en kommune til enhver tid vælge at vurdere din berettigelse til førtidspension. I realiteten sker det meget sjældent, og oftest kun ved konkrete henvendelser/nye oplysninger, men jeg ved at der er nogen kommuner der benytter en flytning som en anledning til at "tjekke" pensionsgrundlaget.
Nu efterlyses der konkrete erfaringer i denne tråd, så ville da være på sin plads at nævne hvor du ved det fra og hvilke kommuner du kender til der har den praksis... ville helt sikkert være en fordel for dem der flytter til de kommuner, så de kan forberede en klage for uretmæssig genvurdering...

...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 04:44   #14
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Uhh det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Jeg kan godt selv drømme om at gøre det samme. Mit problem er så bare psykiske lidelser, så jeg vil ikke ane, hvordan jeg nogensinde skulle være i stand til at få det til at ske
Jeg kan forstille mig at det for folk med visse fysiske lidelser er en stor fordel at bosætte sig i et mildere klima, så det er jo skønt at muligheden findes
Jeg er også en af de psykiske
Så det er muligt... jeg har stadig tilknytning til min gamle læge men med eu sygesikringsbevis og medicinen suplerer jeg så op når jeg er i DK...

Solen og varmen og det rolige liv i en lille landsby uden stressede mennesker har haft en rigtig god indflydelse på mit helbred og psyke...

Ligeledes det økonomiske overskud... jeg har valgt et billigt land som Bulgarien og det betyder noget, når man efter et langt sygdomsforløb har fået smadret sin økonomi ved at ryge igennem Akasse og ende på kontanthjælp at man lige pludselig har råd til at leve...

Jo... det sker tiere og tiere at jeg vågner om morgenen og er glad

Men det er nok ikke alle den løsning passer til... men da jeg sprang ud i det efter megen overvejelse var plan B bare at flytte tilbage til Danmark og så var det jo i det mindste afprøvet og afklaret...

....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 08:00   #15
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg fatter ikke at man skal betale skat af sin pension i DK nå man ikke bor hier. Man "snyder" ( læs Danmark ) i realiteteten det land som man bor i. Skatter gå jo til fx. veje, politi, rensning af vandsystemet, sygehuse osv.
Jeg synes at man skal have lov selv vælge hvor man vil betale sin skat.

Sidst redigeret af Karo; 15-02-2011 kl. 08:16.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 10:26   #16
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
De har ikke lov til at revurdere det grundlag pensionen er tildelt på og frakende den på grundlag af en revurdering af det... men du har da ret i at de altid kan vurdere de eventuelle ændringer der er sket fra tilkendelsen og til dags dato... men det har jo ikke noget med flytningen at gøre, men med at der er sket væsentlige ændringer i situationen...



Nu efterlyses der konkrete erfaringer i denne tråd, så ville da være på sin plads at nævne hvor du ved det fra og hvilke kommuner du kender til der har den praksis... ville helt sikkert være en fordel for dem der flytter til de kommuner, så de kan forberede en klage for uretmæssig genvurdering...

...
Det er helt korrekt, at de ikke umiddelbart kan tilsidesætte den gamle kommunes skøn. Det vil sige, at hvis tilkendelseskommunen har tilkendt pension ud fra et konkret lovligt skøn (det vil sige inden for rammerne af lovgivningen), så kan den nye kommune ikke ændre tilkendelsekommunes skøn bare fordi den nye kommune har en generelt strengere (men stadig lovlig) praksis på området.

Men kommunen har lov til at prøve kommunens skøn, hvis skønnet er åbenbart forkert, og de har lov til at ændre kommunens afgørelse hvis selve afgørelsesgrundlaget er forkert eller mangelfuldt (fx. manglende ressourceprofil o. lign.). Jeg kan godt se at jeg kunne have gjort det lidt tydeligere i min tidligere post.

Det princip gælder for øvrigt også i forbindelse med at en klage behandles af en ankeinstans. Skønnet prøves således kun i sager hvor det er åbenbart forkert eller i øvrigt hviler på et forkert grundlag.

Mht´hvilke kommuner der revurderer i forbindelse med flytning, så kan jeg faktisk ikke huske det (de diskussioner hvor det er kommet op har det ikke haft nogen relevans, så jeg har ikke bidt mærke i hvilke kommuner drejer sig om) - det er dog et absolut fåtal, da de fleste kommuner ikke har ressourcer til det.

Jeg kan dog ikke se at det skulle være noget problem - eller tale imod en tidligere tilkendelse af førtidspension - hvis man forinden flytningen kontaktede kommunen og spurgte til dens praksis mht. revurdering af tilflyttere med førtidspension. Man kan altid henvise til at man på grund af ens fysiske/psykiske tilstand ikke har overskud til usikkerheden i forbindelse med en revurdering hvis man føler at man har brug for en "undskyldning" og er bange for at man med spørgsmålet peger sig selv ud som en snyder der er bange for at få sin pension frakendt ( jeg mener personligt ikke at man behøver at frygte at kommunen på grund af en sådan henvendelse automatisk tænker at der er noget "i vejen" med bevillingen).

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Har du arbejdet som sagsbehandler?
Du er meget inde i forvaltningspraksis og tolkning af lovene
Nej, jeg er ikke sagsbehandler, men jeg har arbejdet med den beskæftigelsesfremmende - og sociale lovgivning i en årrække.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 10:51   #17
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hvis der står i tilkendelsen af pensionen/afgørelsen, at det er dokumenteret at man ikke kan få forbedre sin arbejdsevne via......osv., så er der ikke kære mor for kommunen.
En afgørelse svarer til en dom, længere er den ikke.
En afgørelse er ikke bare en sæk kartofler. Der findes også klare retningslinier vedr. evt. revurderingen af pensionen.
Kommunen skal dokumentere på skrift, hvorfår den vil evt. revurdere, det er ikke sådan bare, fordi den skønner det ene med det anet. Så fri tøjler har kommunen hellere ikke, så længe der findes retssystemet i DK.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 11:43   #18
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg fatter ikke at man skal betale skat af sin pension i DK nå man ikke bor hier. Man "snyder" ( læs Danmark ) i realiteteten det land som man bor i. Skatter gå jo til fx. veje, politi, rensning af vandsystemet, sygehuse osv.
Jeg synes at man skal have lov selv vælge hvor man vil betale sin skat.
Ja det kan du jo have ret i...
Fakta er at jeg faktisk betaler mere i skat til Danmark efter min flytning end jeg gjorde før. Det er fordi jeg før boede i en kommune der lå under gennemsnittet mht. skat... nu bliver skatten beregnet efter en gennemsnitlig skattekommune...
Så det er absolut ikke skattetænkning for at slippe billigere man skal have i tankerne når man flytter til et andet land indenfor EU


....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 12:34   #19
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
undertegnede nu har jeg siddet og tæsket pensions loven igennem og kan intet sted se hvor din påstand kommer fra, når man tilkendes pension så er det ud fra at alt er afprøvet og at der ingen arbejdsevne er tilbage så kan ikke se hvorfor man skulle have den revurderet ved en flytning ..


Og ikke bare fordi der ikke er ressourcer nok .. kunne du ikke være så sød lige at finde det hvor du mener at der står at de har lov til det og linke til lovgivningen ?


Citat:
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde
.
Citat:
§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.
Hvis sagen skal genoptages står det i tilkendelsen af førtidspension..

Så jeg kan ikke se hvor i loven du mener at det fremkommer at der er ret til for en ny kommune at vurdere på en førtidspension ..

ikke som i loven om fleks hvor der står at man ved flytning skal/kan revuderes . (og hvor de ikke ville fjerne det i loven ,men hvor chf mente det var nok at understrege for kommunerne at man skulle fare med lempe )
  Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 13:56   #20
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg fatter ikke at man skal betale skat af sin pension i DK nå man ikke bor hier. Man "snyder" ( læs Danmark ) i realiteteten det land som man bor i. Skatter gå jo til fx. veje, politi, rensning af vandsystemet, sygehuse osv.
Jeg synes at man skal have lov selv vælge hvor man vil betale sin skat.
Jeg synes faktisk det er meget rimeligt at man beskattes i DK, fordi:

- Danmark betaler din indkomst - ergo er det ren underskudsforretning for staten. Det er ikke op til den danske stat at betale skattekroner til et andet lands økonomi. Hvilket i sidste ende kunne gå hen og blive så dyrt for DK, at man ville være nødt til at sætte beløbet til udenlandsdanskere ned.
- Uanset om du boede i DK, ville du alligevel ikke være med til at betale for vedligehold mm af de danske veje osv - fordi du stadigvæk er en ren underskudsforretning. Man er jo først med til at bidrage til fællesskabets økonomi idet man kan producere et overskud
- Godt nok 'slider' du på det andet lands veje mm, men det handler om perspektiver. Du tilfører valuta til landet. Din indtægt betaler husleje, mad mm, og er dermed med til at holde deres økonomi i gang - et tab, den danske stat lider, fordi dine penge ikke ryger tilbage i samfundsøkonomien. Alt i alt kan det kun være en fordel for et andet land at have en dansk statsborger med 'gratis' indtægt boende, fordi det for det pågældende land kun kan være en ren overskudsforretning

Jeg kan godt forstå dit ræssonement, men synes bare, det er vigtigt at huske på, at det kan godt være at man bor i et andet land, men idet man modtager penge fra fælleskassen i dette land, har man automatisk også sagt ja til at være en del af fællesskabet. Og et fællesskab bør man altid støtte, hvis det skal bevares

I stedet synes jeg, vi skal glæde os usigeligt meget over at vi bor i et land, der, trods alt, giver os mulighed for at flytte til udlandet, og stadigvæk have en indtægt - på trods af det økonomiske tab, den danske stat lider på grund af det. Det er faktisk temmeligt flot, når man tænker over det
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *

Sidst redigeret af Tassi; 15-02-2011 kl. 14:10.
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
konsekvens for FP at flytte kommune? - konkret info, ikke debat. L.S. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-02-2011 04:44
Flytte kommune Monk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 01-02-2011 17:10
Flytte kommune. boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 21-11-2010 10:03
flytte kommune viviras Alt det andet 4 12-01-2010 09:22
flytte kommune jomfruen Alt det andet 4 06-09-2008 16:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension