K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2011, 00:43   #21
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Pip.

Forstår dit synspkt., men mener stadig det er de forkerte "der hiver fat i dem" hvis de er fra Jobcentre. Idet disse jo har fokus et sted, og ikke på det samlede felt.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2011, 17:53   #22
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Under overskriften KOM TIL NØRREBRO INGER STØJBERG skriver læge Mogens Elmer og Anders Vinten i dag i Politiken.

Citat ¨" Når Københvns kommune nu melder ud at man vil stopped de ydmygende og formålsløse " jobsamtaler" for vores svageste medborgere, vil det sikkert blive modtaget positivt af samtlige behandlere i den primære sundhedstjeneste.

Derimod er det beskæmmende, at landets beskæftigelsesminister Inger Støjberg røber en tilsyneladende himmelråbende uvidenhed om de mennesker hvis muligheder for at komme i arbejde er kompromitteret af psykisk sygdom, blandede misbrug, kroniske handicap og udtømte sociale ressourcer.

Det drejer sig om mennesker som generelt har været aldeles forsømt fra samfundets side, nogle ligefrem fra tidlig barndom, som ofte også er forsømt behandlingsmæssigt ( psykiske lidelser) og som reelt aldrig har fået de relevante og tværfaglige tilbud, som er nødvendige.

Når de kommer til os praktiserende læger kan vi magtesløse konstatere, at det er mennesker som har årelange og udsigtsløse sagsforløb,
mennesker som løber spidsrod mellem sosiale myndigheder, læger, speciallæger, undersøgelser, arbejdsprøvninger, jobsamtaler og -
hele møllen om igen.

Møde efter møde attest efter attest, undersøgelse efter undersøgelse, behandler efter behandler. I årevis og ofte årelangt fravær fra arbejdsmarkedet.

Tænk lige hvad det koster samfundet, ..... og hvad det koster borgeren.

Det er beundringsværdigt at Københavns Kommune nu siger fra.

Når Inger Støjberg påstår, at kommunen smider ansvaret fra sig, kan det kun skyldes uvidenhed om den sociale virkelighed eller bevidst politiske drejning.

Hvis det er det første, er beskæftigelsesministeren velkommen til at opleve hverdagen i en lægepraksis på Nørrebro.

Citat slut"

Som beskrevet i et tidligere indlæg i denne tråd - er flere kommuner i gang med at bakke op om at følge Københavns eksempel.

Bravo sir jeg - Der er ingen grund til at holde systemet i gang for systemets egen skyld - hvilket er det der sker i dag efter min opfattelse -
Lad sagsbehandlerne blive sat til at hjælpe mennesker - ikke som det er i dag - for at fastholde dem på laveste ydelse i håb om at der kan vrides en lille bitte smule arbejdskraft ud af dem ,.

Eftersom det er kommunerne der sidder på magten i forhold til sagsbehandling - må det være De såkaldte kommunale behandleres fornemmeste opgave at hjælpe mennesker til en værdig tilværelse og i sidste ende gøre sig selv overflødige overfor borgeren . - i stedet for som nu at fastholde dem i et uværdigt forløb for at holde sagerne åbne - (og dermed fastholde sig selv som åh så aktivt opfølgende bekymrede behandlere ) , af angst for at det vil komme til at koste kommunen en fp.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 11:53   #23
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Maruus

Mange tak for dit indæg her på tråden, ikke mindst henvisning til en artikel fra Politiken. Desværre har du ikke lagt link ind og jeg ahr ikke kunne google mig frem til artiklen via Politikens hjemmeside, så jeg selv kunne gøre dette.

Kan du?

Dejligt at læse at nogle prka. læger tager bladet fra munden og fortæller om hvordan de oplever virkeligheden, som jo er en meget fjern verden for Fru Støj. Eller måske er der bare for meget støj på hendes indre kanaler.

Og jeg bifalder, som dig heller ikke systemer for deres egen skyld, hvilket jo efterhånden synes at være praksis.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 14:34   #24
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Hej Gunvor

Kan desværre ikke hjælpe-det ser ikke ud til at man kan linke siden - ved simpelt hen ikke hvordan man gør -
men artiklen stod under debat- side 11 d. 10.7

Sidst redigeret af maruus; 11-07-2011 kl. 15:22.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 22:25   #25
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Maruus

Tusinde tak, da jeg var på bibliotek i dag kunne jeg ikke finde den, men ikke noget nyt for mig, har glimtvis klare øjeblikke, der minder om "gamle" dage og andre for jeg ikke kunne finde min egen arm.

Jeg vil næste gang på biblio. lige tjekke den ud.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 08:36   #26
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Fandt flg. artikel fra i går fra "Tanten":

Citat:
Borgmestre: Giv os ansvaret for de ledige

Danmarks seks største byer er klar til at overtage ansvaret for alle de ledige, og staten kan bare skære i refusionen til kommunerne, hvis de ikke er hurtige nok til at få ledige i job.

Her er et godt tilbud til staten: Lad kommunerne tage sig af de ledige på den måde, som de selv finder bedst. Til gengæld kan staten bare skære ned på tilskud til både dagpenge og kontanthjælp, hvis kommunerne ikke er effektive nok.

Sådan er reaktionen fra landets seks største kommuner - København, Århus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers - efter at de Radikale har meldt ud, at de vil lave et meget enklere system til kontanthjælp. Et system, som betyder, at kommunerne får mere ansvar og frihed mod at miste mere og mere af statens refusion, jo længere der går med at få kontanthjælpsmodtagerne i job.

...

- Hvis jeg var staten, ville jeg da slå til. Vi er klar til at tage det økonomiske ansvar, og jeg er sikker på, at vi kan lave en mere effektiv beskæftigelsesindsats, hvis vi får mulighed for at være mere innovative, uden at vi hele tiden støder på regler, siger Anna Mee Allerslev.

I Københavns Kommune er erfaringen nemlig, at der hele tiden er en regel besluttet på Christiansborg, der står i vejen, hvis kommunen forsøger at gøre tingene bedre.

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan Københavns Kommune bruger enorme ressourcer på at forstå og implementere de mange nye regler, der kommer på beskæftigelsesområdet. Ikke mindre end 20 juristers tid går med at regelfortolke det, der kommer fra Christiansborg.

- Det svarer til 10 mio. kroner. De penge kunne vi lave meget beskæftigelsespolitik for, siger Anna Mee Allerslev.
Link: http://www.b.dk/politiko/borgmestre-...-for-de-ledige

Jaaa, jeg ved ikke hvad jeg skal mene andet end lovgivning og regeltyraniet jo er helt overskueligt, men sidder alligevel også tilbage m. flg. spørgsmål nu de er klar til at påtge sig det øk. ansvar, er de så også parat til at påtage sig det etiske, socialt ansvarlige og holde sig målet for øje, at der er mennesker, som ikke har brug for ensidigt målsætning mod et arbejde her og nu.

Og hvordan skulle det kunne blive anderledes m. nuværende lovgivning og ideologi, som hersker politisk. "Forslaget" handler jo i sin essens om arbejdsro på området, og siger om reelle løsninger. Og ikke mindst hvordan man fører hele Hr. Hjortens søndrelemmelse af a-kassernes tidl. arbejde på dette felt tilbage til tidl.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 10:07   #27
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
PS Gunvor
Kultursektionen - side 11

Ønsker dig en god tur på biblioteket
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobsamtale Gladsaxe Alt det andet 26 01-06-2011 00:27
Indkaldelse til jobsamtale - partsrepræsentation ? Uglen Alt det andet 7 01-10-2010 10:38
Svage ledige risikerer liv på lav ydelse bla-bla Politik og Samfund 0 25-06-2009 20:28
Til jobsamtale hos visitationsteamet mukke Spørgsmål ang fleksjob 0 08-06-2009 17:00
Endnu flere svage ledige!!!??? zuza Politik og Samfund 0 20-08-2007 22:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension