K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-02-2011, 16:37   #1
Thomasandre
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Thomasandre er ny på vejen
Kontoudtog-partshøring

Min kæreste er pt. på kontanthjælp og har fået et brev fra kommunen med følgende ordlyd:

Partshøring

XXX kommune har modtaget en anonym anmeldelse, der fortæller at du ikke bor på adressen: XXXXvej i XXXBy, men bor sammen med en mand Thomas i XXXby.

Da du modtager ordinært og ekstraordinært børnetilskud som enlig vil vi bede dig give møde på Rådhuset:

Den 1. marts kl nul dut

Jeg vil bede dig medbringe kontoudtog fra alle dine bankkonti for det sidste år.

Er du forhindret i at møde, kan du ringe til kontrolgruppen og få en anden aftale.

Jeg vil gøre dig opmærksom på, at du er velkommen til, at medtage en bisidder til mødet.

Underskrevet
Kontrolgruppen

_________________

Her er mine anker omkring dette:
For det første får min kæreste slet ikke ordinært og ekstraordinært børnetilskud.
Hun får udelukkende kontanthjælp.
Ikke engang de almindelige børnepenge får hun, da hun skylder i daginstitution og de ifølge lov der trådte i kraft pr. 1. Januar 2011 kan trække dette i børnepengene.

For det andet bor min kæreste hos sine forældre, hvilket jeg også gør.
Ja vi opholder os da en del sammen, da vi er kærester og ja vi opholder os da en del hos mine forældre, da de ikke er så meget hjemme som min kærestes.
Min kæreste får ikke boligsikring eller andet ekstra ligesom jeg heller ikke gør det.
Jeg arbejder som ganske almindelig pædagog i en ganske almindelig daginstitution.

For det tredje har hun kun boet i omtalte kommune siden juli.

Så mit spørgsmål er; Må de forlange kontoudtog på denne baggrund, da hun jo ikke får de omtalte ekstra tilskud?

Kan de bare sådan anklage hende for dette? Jeg ved der ikke direkte står hun begår socialt bedrageri, men det bliver da antydet mellem linjerne.

Og hvis de nu har ret til omtalte kontoudtog, hvor meget skal man så vise dem? Skal man vise det hele eller kan man strege alle de steder man har betalt ud, altså de steder der står minus?

Tillægsspørgsmål:
Må skat trække alle børnepengene, samt hun får trukket 1600 om måneden fra Skat fordi hun tidligere har betalt for lidt, således at hun kun får udbetalt 8.600 kr om måneden og skal forsørge et barn, for så ser det da meget sort ud for mulighederne for, at hun kan flytte fra sin mor og samtidig forsørge sin datter? Eller ligeledes muligheden for, at vi kan flytte sammen da hun pt. er gravid.

Det skal siges, at jeg ikke er far til det barn hun er enlig forsørger til og at hun heller ikke får nogle børnepenge af faderen til barnet, da hun har 2 og den anden bor hos ham.

Så hun får kontanthjælp samt friplads i daginstitution, det er alt hun får.

MVH
Thomas

Håber i kan hjælpe
MVH
Thomas
Thomasandre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 17:12   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomasandre Se meddelelser
For det første får min kæreste slet ikke ordinært og ekstraordinært børnetilskud.
Hun får udelukkende kontanthjælp.
Ikke engang de almindelige børnepenge får hun, da hun skylder i daginstitution og de ifølge lov der trådte i kraft pr. 1. Januar 2011 kan trække dette i børnepengene.
"Får" hun så ikke de tilskud; og de "bare" bruges til afbetaling af hendes gæld før de når forbi hendes bankkonto. Eller hvad??? Undskyld hvis jeg tager fejl.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomasandre Se meddelelser
Min kæreste får ikke boligsikring eller andet ekstra ligesom jeg heller ikke gør det.
Det er vel fordi jeres boligforhold ikke berettiger til boligsikring.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomasandre Se meddelelser
Jeg arbejder som ganske almindelig pædagog i en ganske almindelig daginstitution.
For det tredje har hun kun boet i omtalte kommune siden juli.
Det er irrelevant.
[QUOTE=Thomasandre;151768]
Kan de bare sådan anklage hende for dette? Jeg ved der ikke direkte står hun begår socialt bedrageri, men det bliver da antydet mellem linjerne.[QUOTE=Thomasandre;151768]
Kommunen skal naturligvis følge op på et tip om socialt bedrageri. At hun er indkaldt til denne samtale er IKKE ensbetydende med at kommunen mener at hun gør noget galt. Det har de ikke besluttet endnu. Som sagt; de er bare nødt til at følge op på det.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomasandre Se meddelelser
for så ser det da meget sort ud for mulighederne for, at hun kan flytte fra sin mor og samtidig forsørge sin datter? Eller ligeledes muligheden for, at vi kan flytte sammen da hun pt. er gravid.
Det vil jeg tro betyder, at hun ikke er reelt enlig. Det er hun jo ikke; I er kærester og I skal have barn sammen som I sammen skal forsørge.

Det er bare mine tanker; der skal nok komme nogen på banen med konkrete gældende svar.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 17:32   #3
Thomasandre
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Thomasandre er ny på vejen
Nej hun får ikke de ting

Hun har ikke søgt om og heller ikke fået de omtalte tilskud. Hun fik i 2010 ca. 1600 i børnepenge hver tredje måned. På det tidspunkt havde de kun lovhjemmel til, at trække 50 procent

Og vedr. graviditeten er hun kun i 7.uge, så der er længe til jeg har forsørgerpligt vil jeg mene.

Og vi bor stadig ikke sammen. Vi er ved, at se om vi kan finde en lejlighed sammen på nuværende tidspunkt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Kommunen skal naturligvis følge op på et tip om socialt bedrageri. At hun er indkaldt til denne samtale er IKKE ensbetydende med at kommunen mener at hun gør noget galt. Det har de ikke besluttet endnu. Som sagt; de er bare nødt til at følge op på det.
Men jeg forstår ikke hvad grundlaget er for at indkalde hende til denne samtale, da hun ikke får de tilskud.
Og endvidere hvad grundlaget er for, at bede hende medbringe omtalte kontoudtog. Jeg synes det er meget kritisabelt, at de ikke engang går ind og tjekker op på hvad hun får inden de afsender et sådant brev, hvor de indkalder hende til en partshøring?
Så kan alle og enhver jo rende rundt og melde hinanden bare med en adresse. Så ser man sig sur på en, kan man bare anonymt henvende sig med en anklage om socialt bedrageri uden det behøver, at have noget på sig.

Om vi boede sammen eller ej ændrer jo ikke ved hendes indtægt?

Sidst redigeret af Thomasandre; 24-02-2011 kl. 17:40.
Thomasandre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 17:43   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis i bor sammen er det bedrageri, det er muligt hun ikke får ekstra børnetilskud men hun får kh som enlig og friplads, så noget får hun jo.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 17:54   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hun kan jo skrive et brev til kommunen hvori hun gør opmærksom på, at hun slet ikke modtager de ydelser, som de påstår.

Og gøre opmærksom på jeres boligforhold.

Jeg vil tro, at i kan få meget svært ved, at overbevise kommunen om, at i ikke bor sammen, når i bor på samme adresse, hos den enes forældre.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 18:18   #6
Thomasandre
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Thomasandre er ny på vejen
Vi bor ikke sammen

Jeg bor hos mine forældre.
Hun bor hos hendes forældre.
Jeg har adresse hos mine forældre.
Hun har adresse hos sine forældre.
Thomasandre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 19:01   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Det var dog ubehageligt for Jer med en anonym anmeldelse...

Uden at ha' spor tjek på lovgivningen i din kærestes situation, har jeg meget svært ved at se, hvordan man kan synes, nogle ydelser modtages med urette, idet I bor hver for sig...

...rigtig ubehageligt! Dyneløfteri! Endnu værre, hvem pokker anmelder...stikkeri, anmelderen skulle tale med Jer først!

Men som annagw siger, nu er der en anmeldelse og kommunen er forpligtet til at følge op og ud fra den betragtning, ville jeg møde op og bestræbe mig på at være venlig og positiv - og 100% ærlig, for jeg kan ikke se, at I gør noget galt.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 19:40   #8
Thomasandre
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Thomasandre er ny på vejen
Tak for svar

Jeg tager det nu også stille og roligt, men min kæreste er meget ked af det og nervøs over hele situationen, da hun samtidig er ved, at søge en bolig gennem kommunen og derfor bange for, at det vil have en betydning, da nogle af de samme mennesker sidder i samme udvalg.
Vi aner desværre ikke hvem det er der har anmeldt os, men har en formodning om, at det er en der kender min kæreste, men ikke mig særlig godt, da jeg ikke var skrevet med hverken efternavn eller adresse.
MVH
Thomas
Thomasandre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 19:56   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Det er også muligt, at kommunen selv har fundet på den anonyme anmelder, som baggrund for den stikprøvekontrol.
Kommunen må godt forlange kontoudtog men kun med en begrundelse på hvorfor.
En "anonym" anmelder kan man jo altid bruge som begrundelse.
Det vil ikke undre mig hvis det var/er kommunens nye taktik til at kontrollere borgere.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 20:01   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Det er også muligt, at kommunen selv har fundet på den anonyme anmelder, som baggrund for den stikprøvekontrol.
Kommunen må godt forlange kontoudtog men kun med en begrundelse på hvorfor.
En "anonym" anmelder kan man jo altid bruge som begrundelse.
Det vil ikke undre mig hvis det var/er kommunens nye taktik til at kontrollere borgere.
Narh; hvordan skulle kommunen lige fiske oplysningen om borgerens kæreste frem?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontoudtog FØP Penerelle Alt det andet 3 18-02-2013 00:37
partshøring?? Sommerfugl77 Spørgsmål ang fleksjob 6 15-09-2012 11:24
Kontanthjælp ansøgning, kontoudtog? hsinag Alt det andet 13 08-07-2012 17:41
Partshøring jabma Alt det andet 1 07-06-2010 15:49
Kontoudtog på forlangende....? Onlybyheart Alt det andet 22 05-01-2010 02:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension