K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-07-2010, 12:36   #21
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kommunen sendte mig engang ud i Håndværkerhaven i aktivering/arbejdsprøvning - dette er så bare et sidespor!

Har ikke rigtigt fået fulgt debatten pga rejse. Men det i fortæller hér, lyder da ikke betryggende.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2010, 13:51   #22
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af adbib Se meddelelser
Det lyder ret slemt hvad du har oplevet på det plejehjem. Men det jo ikke nødvendigvis de ansatte der stjæler. Det kan også være andre pårørende og/eller folk udefra.
Med hensyn til stjæleriet, så er det jo så at sige umuligt at bevise hvem der er den skyldige, medmindre mange fanger vedkommende med fingrene dybt ned i skyffen/lommen.
Det var kun min søster og jeg der besøgte min mor, med hensyn til andre beboeres besøgende skal jeg ikke kunne udtale mig, men pengene forsvandt konsekvent hver uge.

Lad os lade tvivlen komme de anklagede til gode, men det forsvarer jo ikke resten af det der foregik.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2010, 15:25   #23
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Jamen det er umenneskeligt det din mor har været udsat for og endnu mere grotesk hvis det er en fast ansat. Men jeg synes stadig det er "systemet" man skal se på, fremfor de ansatte.

Og det er ikke sagt for at være ond ved dig.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2010, 16:17   #24
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg giver dig ret, men desværre vil det betyde et system med mindre tillid og mere kontrol, det er det der er så sørgeligt.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2010, 18:35   #25
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg synes ikke, der behøver at være et system med mindre tillid og mere kontrol. Jeg synes, der behøver at være et system med en mere synlig OG bedre ledelse, MERE tillid, MERE medbestemmelse for medarbejdere, MERE indflydelse på eget arbejde for medarbejderne, MERE efteruddannelse og supervision, STØRRE tro på medarbejdernes faglighed og evne til at vurdere forskellige situationer.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2010, 01:53   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Syntes at en ting glemmes i denne debat og det er alle de dejlige meningsmålinger vi holder her til lands og som vores regering og andre hænger deres hat på hvis nogen pipper , for er det ikke sådan at vi den ene gang efter den anden høre hvor glade de ældre og handicappet er hvor taknemmelige de er og hvor tilfredse de er ...

Og så kommer sådanne ting frem og hvad siger det så om DK og vores målinger ..

MAN FÅR SVAR SOM MAN SPØRGER og alle undersøgelser kan vise det resultat som man ønsker og det hvad enten spørgsmålet er , er vi verdens lykkeligste folk bliver syge behandlet godt , er der god service på kommunen og hvad syntes de ælder og handicappet om den hjælp vi får ...

ergo husk ved næste undersøgelse at tage det hele med et gran salt , undersøgelser er fabrikeret sådan at man får det resultat der er ønsket på forhånd ...

se bare her

Ældre giver høje karakterer til hjælp fra både hjemmehjælpere og personalet i plejeboliger i årlig tilfredshedsundersøgelse.

http://aoh.dk/artikler/aeldre-fortsa...d-hjemmehjaelp
  Besvar med citat
Gammel 09-07-2010, 06:16   #27
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Syntes at en ting glemmes i denne debat og det er alle de dejlige meningsmålinger vi holder her til lands og som vores regering og andre hænger deres hat på hvis nogen pipper , for er det ikke sådan at vi den ene gang efter den anden høre hvor glade de ældre og handicappet er hvor taknemmelige de er og hvor tilfredse de er ...

Og så kommer sådanne ting frem og hvad siger det så om DK og vores målinger ..

MAN FÅR SVAR SOM MAN SPØRGER og alle undersøgelser kan vise det resultat som man ønsker og det hvad enten spørgsmålet er , er vi verdens lykkeligste folk bliver syge behandlet godt , er der god service på kommunen og hvad syntes de ælder og handicappet om den hjælp vi får ...

ergo husk ved næste undersøgelse at tage det hele med et gran salt , undersøgelser er fabrikeret sådan at man får det resultat der er ønsket på forhånd ...

se bare her

Ældre giver høje karakterer til hjælp fra både hjemmehjælpere og personalet i plejeboliger i årlig tilfredshedsundersøgelse.

http://aoh.dk/artikler/aeldre-fortsa...d-hjemmehjaelp
Jo, men man skal jo også lige huske, at de, der vises i TV, det er dem, man har fundet frem, der er utilfredse. Der findes altså også rigtig, rigtig mange der er godt tilfredse! Men det er jo det, TV kan, og jeg er SÅ træt af det, de kan vende en stemning mod en person eller en gruppe af personer, fordi det er ensidigt og man lige hiver det dårlige frem, så snakker de om det i samtlige udsendelser og VUPTI, så tror alle i DK, at virkeligheden kun ser sådan ud! Hvorfor folk hopper på den gang på gang, det fatter jeg ikke! Pressen viser kun sensationerne, de viser ikke det, der rent faktisk fungerer og virker godt, for det er der ingen seere i. Det er værd at huske på, når man læser aviser og ser nyheder!!

Nu bliver der også snakket som om, at alle hjemmehjælpsmodtagere er svage ældre, der ikke venter på andet end omsorg fra hjemmeplejen. Altså HALLO. Men igen, hvis man ikke har arbejdet indenfor faget, så ved man selvfølgelig ikke bedre, men man måtte jo godt lige forholde sig lidt kritisk til journalistikken ind imellem, synes jeg.

Jeg er så træt af, at mange der udtaler sig slet ikke kender systemet indefra, de har aldrig prøvet at arbejde indenfor faget. Altså så er det jo nemt nok bare at sidde og slynge ud, at det hele burde være sådan og sådan. Svindel skal til livs, derom skal der ikke være tvivl, men det skal gøres ordentligt og på en måde, så det ikke medfører at hjemmeplejen bliver endnu dårligere, fordi medarbejderne kører endnu mere døde og trætte i jobbet. Det skal gøres grundigt, så man finder ud af, hvad roden til problemet egentlig er og så handler på det.

Der bliver også snakket meget om al det med den visiterede tid. De, der ikke har arbejdet indenfor faget, de aner slet ikke hvordan det foregår, kan man høre.
Det foregår sådan, at en visitator, der ikke kender borgeren (københavns kommune) kommer ud og vurderer behovet for hjælp. De har så en liste; toiletbesøg tager 7 min, medicin 4 min (tænkte eksempler), og sådan kommer man frem til en samlet tid. Men enhver der tænker sig lidt om, ved jo nok, at sådanne tider ikke altid kan holde. Engang imellem skal man måske slet ikke på toilettet, andre gange går det hurtigt, andre gange tager det længere tid. Det er mennesker der arbejdes med, og det kan ikke sættes ind i en kasse med en bestemt tid! Derfor kan man også som hjemmehjælper blive nødt til at sige, jamen det tog længere tid ved de 2 foregående borgere, så er jeg nødt til at indhente noget et andet sted. Andre gange var der måske en pårørende der havde ordnet noget mad eller noget andet, en borger havde måske en god dag og ordnede noget selv. Så er det jo ikke sådan, at man absolut SKAL blive i hjemmet i den visiterede tid; det er jo slet ikke alle borgere der er interesseret i det!

Man må bare acceptere, at uanset hvor meget man skriver den og den tid, så kan det ikke altid overholdes, det er mennesker, der kan have forskellige behov på forskellige dage, nøjagtig som andre mennesker uden plejebehov har det. Der kan også ske det, at en borger helt afmelder et planlagt besøg, ikke har behov for et bad den dag, bliver indlagt eller noget andet, og så står hjemmehjælperen måske med et hul i dagsplanen, og så er det ikke sikkert, at der lige på det tidspunkt kan tilbydes noget andet. Sådan er livet; det er mennesker der arbejdes med, ikke robotter.

Nu er det så flere år siden, jeg arbejdede i hjemmeplejen, men dengang var det så også sådan (jeg ved ikke, om det også gælder idag), at der ikke var køretid indlagt i kørebogen. Dvs. at man når man på papiret skulle slutte hos en borger kl 9, så skulle man starte kl 9 det næste sted. Det kan enhver jo nok se, at det holder ikke. Så var man nødt til at tage tiden fra de ældre, for jeg kan jo hverken flyve eller trylle mig hen til det næste sted på 1 sekund. Så havde den ældre fået at vide, jamen du er visiteret til en times hjælp, men man havde bare glemt at fortælle dem, at det var inkl. hjemmehjælperens køretid til og fra.

Alt det der tidstyranni, det holder ikke, når man arbejder med mennesker, og jeg frygter, at det kan blive endnu værre nu. Og det vil jo så bare betyde, at jobbet bliver endnu mindre attraktivt for godt personale. Men igen, jeg tror altså, at der ér rigtig, rigtig mange, der vitterligt er godt tilfredse, dem hører vi bare ikke så meget om. Den hotline der var oprettet af en kommune, der sagde de igår, at der havde været 5 opkald og de 2 af dem havde været borgere, der ville rose deres hjælp!

Men som sagt, der ér plads til forbedring mange steder, man skal virkelig bare huske at gøre det ordentligt og ikke haste noget igennem, fordi man bliver bange for, at TV2 holder rundt om det næste hjørne og lurer, for det virker måske på kort sigt, men ikke på lang sigt, og det ville være katastrofalt for hele hjemmeplejen!

Sidst redigeret af gh72; 09-07-2010 kl. 07:39.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2010, 09:34   #28
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
gh72 jeg giver dig ret

Kan godt se at jeg nok udtrykker mig lidt forkert i det forrige indlæg jeg kender MANGE hjemmehjælpere og plejehjemansatte de er noget af det mest omsorgfulde jeg nogen sinde har mødt og ikke en er i tvivl om at de altså er i deres job af en bestemt grund, jeg er selv datter af en sygehjælper min mormor var i mange år hjemmehjælper ..


Så jeg kan godt følge dig (kan stadig huske min mor sidde og tude ved bordet derhjemme når en af heneds borgere døde ) så jo ved skam godt at der findes rigtig mange dygtige og gode hjemmehjælpere ...

Jeg kan så ikke fatte det store problem for igen må det være noget med ledelsen og måden kommunen køre tingene på ...'

Her i kommunen ved jeg at når visitator er ude så besluttes der hvor lang tid borgeren får, når det så er gjort så får borgeren en liste over hvad der SKAL laves og hvad er KAN laves (når der er lidt ekstra tid ) og de har en time til noget fast og så et kvater til en halv time til sådanne ekstra ting der dukker op, en af dagene efter kommer der en kontrakt hvor der står nøjagtigt hvor lang tid hjemmehjælper skal være der og hvad der skal laves ...

Og de må IKKE køre før tid ..

Min mormor arbejde i en periode med at køre ud og snakke med borgerene høre dem hvordan det går er de glade for deres hjemmehjælpe lever tingene op til deres forventning osv ...

Kan godt være at det koster lidt ekstra for kommunerne men borgeren var glad og ikke nok med at jobbene blev tjekket men man fik også soteret dem fra der bare ikke var egnet til det job og borgeren fik så lige et besøg og en sludder ...

Men netop det at folk sluger alt råt kan man jo se med mange andre ting, fang 17 førtidspensionister der fusker så fusker alle og det er alt for nemt at få førtidspension , alle indvandre laver sort arbejde osv osv .. det er som om det er forbudt at tænke selv ..

Men når det er sagt så er der brådne kar imellem de hjemmehjælpere det har vi jo desværre lige set ...

Men men nu kan vi jo give skylden videre til de arbejdsløse så er balancen genoprettet i samfundet ...

http://www.k10.dk/showpost.php?p=113369&postcount=4

Mit formål med det indlæg her i tråden er lige så meget hvorfor er der ikke nogen af alle dem der har bestilt de meningsmålinger som hænger hatten på de målinger når borgene brokker sig over behandlingen der siger , hov det var da underligt det var jo ikke det målingerne sagde-...

Men skal lige hilse og sige at en af mine bekendte lige har skulle være med i sådan en måling og spørgsmålene var tilrette sådan at der var mange ting man ikke kunne få med feks stod der også at man IKKE skulle tænke tid eller hvor lang tid hjemmehjælper var der det var ikke relevant ..

Sidst redigeret af Hejdien; 09-07-2010 kl. 09:36.
  Besvar med citat
Gammel 09-07-2010, 10:54   #29
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Ja, de spørgsmål i et spørgeskema kan udformes på mange måder og det er også min overbevisning at der bliver manipuleret med svarene, så mange ting fremstår direkte modsat.

Engang på et kursus, overværede jeg at underviser påstod at alle klare spørgsmål kunne besvares med enten et JA eller et NEJ - der var bare ikke noget der kunne hedde både JA og NEJ eller noget midt imellem, et klokkeklart spørgsmål krævede et klokkeklart svar.

Min vakse kollega spurgte så underviser, på sin egen helt tørre kontante måde - sig mig lige, er du færdig med at tæve din kone og dine børn?

Var svaret JA, så var det en indrømmelse af at han (havde) tævet konen - og var svaret NEJ, så var det en indrømmelse af, at han stadigvæk tævede konen.

Vi grinede, og den stakkels underviser kom noget på spanden med sin fastholden af, at et spørgsmål altid kræver et klokkeklart JA eller NEJ.

Så spørgeskemaer giver jeg personligt ikke noget for, svarene kan manipuleres i det uendelige - er jeg også helt sikker på.

Foruden at de mennesker der får hjælp, nok også har fået "hjælp" til at få et "tilfredshedsskema" udfyldt - er man så svag så man ikke kan holde en gaffel, så kniber det nok også med at holde en pen. Glemmes skal det heller ikke, at en medvirkende bruger (på tv2) af hjemmehjælpersystemet var blind og formentlig fik hjælp til SIT skema. (af sin hjemmehjælper forståes )

Papir er og bliver så taknemmeligt - min første ressourceprofil er stadigvæk sjov at læse, et imponerende værk i en kommunes manipulation af reelle forhold, så hvorfor skulle det være anderledes med de ældre og svage.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2010, 12:45   #30
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jamen jeg forstår slet ikke, hvorfor alle tror, at alle hjemmehjælpere ville snyde, hvis de skulle hjælpe deres borgere med at udfylde et skema. Jeg kender godt nok mange hjemmehjælpere der hellere end gerne ville have, at de ældre klager, hvis der er noget at klage over. For det er den eneste måde, det kan blive bedre på!!
Jeg har selv arbejdet steder, hvor vi har opfordret folk til at klage og også hjulpet de, der ikke selv kunne, med at udforme en klage. For klager ingen, så ved ingen heller at der er noget galt.
Problemet er, at nu har en håndfuld ældre borgere udtalt sig til pressen, og så er hele befolkningen straks enige om, at sådan opfører alle hjemmehjælpere sig, og ingen borgere er tilfredse med deres hjælp! Det passer bare IKKE!
Der findes mange glade og tilfedse modtagere af hjemmehjælp derude, det er bare ikke dem, der kommer i TV! Så derfor kan målingerne jo godt passe, men der vil altid være nogen der ikke er tilfredse og hvor det helt bestemt kan gøres bedre, men fordi TV2 har interviewet 5 personer, så behøver det jo altså ikke gælde resten af hjemmehjælpsmodtagerne. Men det er åbenbart folks logik...

Til det med om man må køre før eller ej; altså det er jo folks private hjem du besøger, så hvis datteren har været og lave arbejdet og borgeren beder dig om at gå, så kan du jo ikke bare blive. Vi skal respektere, at borgeren bestemmer i eget hjem; gjorde vi ikke det, så ville det også blive slået stort op i pressen!

Sidst redigeret af gh72; 09-07-2010 kl. 12:56.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension