K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-07-2009, 12:15   #1
snowwhite
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
snowwhite er ny på vejen
Question Forvirring ang. fleksjob

hey med jer erfarne,

Har lige nogle spørgsmål fleksjob. Var til møde hos kommunen i går for at høre om mulighederne for fleksjob, løntilskud, deltidssygemeldt osv. Jeg er kun lige startet på processen og skal nu have lavet min ressourceprofil de nærmeste uger. Og så må vi se, hvad de når frem til. Men da vi snakkede om fleksjob sagde min sagsbehandler, at man max må arbejde 20 timer/uge; dvs. man er min. 50% uarbejdsdygtig. Er det virkelig rigtigt? Jeg troede godt man kunne få lov at arbejde f.eks. 27 timer, hvis det er det man kan klare (og er visiteret til fleksjob).

Derudover blev jeg også meget overrasket over, at man kun vil kunne få mindstelønnen (altså startlønnen) i et job. Man vil ikke kunne få ekstra for al den anciennitet og de kompetencer man har med i jobbet, og som akademiker er den lidt svær at sluge at skulle ned på en løn som en nyuddannet, når det er 10 år siden. Hvorfor snakker man så om, at fleksjobbere skummer fløde – det kan jeg ikke få til at hænge sammen, da startlønnen for en akademiker i det offentlige vil være ca. 260.000. Og hvorfor er der så et loft på 413.000? Hvem pokker kan få det som startløn, når en akademiker ligger på 260K?

Ja, jeg er i hvert fald blevet afskrækket ved disse to nye oplysninger, hvis de holder stik, for det er altså ikke så attraktivt for mig.

Håber der er nogen, der kan give mig afklaring/info. Tak.
snowwhite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 12:28   #2
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
At være

i fleksjob er ikke ensbetydende med at det er i ens "gamle" erhverg....

Kommunen yder kun tilskud til mindstelønnen i det job som man kommer til at være i som fleksjobber....
derfor kan man godt forhandle sig til større løn med arbejdsgiver.....For de timer man er på job...hvis man f.eks er i fleksjob i 20 timer...så får man af arbejdsgiver større løn for de 20 timer...og resten af timerne op til 37 er mindstelønnen for det erhverv man arbejder i.

Over 20 timer er selvforsørgende.....og ikke berettiget til fleksjob.....MAN kan være bevilliget fleksjob i 37 timer...men med skånehendsyn...det er bare ikke så tit man ser det.

Og kommune kan mene at kan man jobbe 27 timer...så er der ingen grund til man arbejder som fleksjobber...men arbejder i almindeligt ordinært job...altså uden tilskud.

Og det er heller ikke sikkert at du kommer til at arbejde som adademiker.....du skal helt sikkert ud i nogle arbejdsprøvninger..og det er slet ikke sikkert at det er inden for det fag du er uddannet i.

Om det er attraktivt for dig......er man syg...ikke kan arbejde på fuld tid og klare sig selv....er der ligesom ingen anden vej....MEN er glad...hvis man "bare" kan være så heldig at blive bevilliget fleksjob....
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 14:25   #3
snowwhite
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
snowwhite er ny på vejen
jo tak. jeg ved godt at hvis man er syg skal man være glad for det man kan. Men undskyld mig, når man har en uddannelse og arbejdet med det i en del år, vil man uanset om man er syg eller ej da gerne kunne fortsætte med det. Mit arbejde er med til at give mig energi og motivation,modsat hvis jeg er placeret i et tilfældigt arbejde. Så vil jeg hellere knokle på og så håbe at jeg holder til det, selvom lægerne ikke anbefaler det. For jeg synes der er meget langt fra 20-37 timer, hvis man så selv skal kunne forsørge sig.
snowwhite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 17:58   #4
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg kender en som arbejder 25 timer om ugen, arbejdsgiveren får
2/3 del i tilskud.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil arbejde indenfor dit fag, og det
er heller ikke utænkeligt, ej heller at du kan forhandle dig frem til en
god løn, med den erfaring du har, mht. timeantallet i et fleksjob,
så kan den være helt op til 37 timer, da nogle kan klare det, f.eks
kan man have et langsomt arbejdstempo eller have brug for mange pauser
eller andre skånehensyn.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 18:46   #5
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Hej
det med fleksjobs timer er : antal timer man kan arbejde, omsat til effektiv tid, som så udløser et tilskud til arbejdsgiveren, enten 2/3 eller 1/2 tilskud.

Arbejdsgiveren betaler dig for 37 timer overenskomstmessig løn for området, du kan måske have forhandlet dig til en lidt højre løn. Du kan også få tillæg for div. ting og pension.

Du kan se på fleksjobsbeviset, hvor mange timer du kan arbejde effektivt, og om det har udløst 2/3 eller 1/2 tilskud. der står også skånehensyn om hjælpemidler arbejdstempo pauser osv.

Med venlig hilsen
Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 19:03   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, på k10 er der mange, der får øjnene op for virkelighedens barske realiteter.

Ved visitation til fleksjob SKAL man arbejdsprøves i ethvert fag... og det kan være laangt fra den uddannelse, man har.

Men jo, kan man arbejde effektivt 27 timer, så giver det måske mere i lønningsposen end et fleksjob på mindsteløn, selvom man får udbetalt 37 timer.

Hvis du arbejder på nedsat tid - under 30 timer, men over 20 timer - så er det vigtigt, at man senere kan dokumentere, at man arbejder på nedsat tid pga. helbredsproblemer, hvis helbredet skulle blive forværret senere, så man kommer UNDER de 20 timer. Ellers risikerer man en DELTIDS-fleksbevilling, og så går et først helt galt økonomisk.

Jeg kan ikke på lige huske nogen her på siden, der har fået akademiker-fleksjob eller fleksjob med meget høj løn.

Men fagforeningen SKAL inddrages, når der forhandles et fleksjob på plads. Men udgangspunktet er mindstelønnen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 19:16   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Fleksjob problematikken opstår, fordi de oprettede fleksvisitationerne i sin tid med de ressourcesvage som mål, dvs dem der var syge, måske ikke havde uddannelse eller havde været langvarigt på kontanthjælp. Altså samme målgruppe, som ville have fået tilkendt førtidspension på de gamle regler!

Når der så kommer en med en højere/længere uddannelse, så bliver de tilbudt mindstelønnen og kommunen vasker hænderne ved at sige at man kan forhandle med arbejdsgiver til en højere løn. Men det kan jo være svært at få enderne til at mødes, og særligt nu i krisetiden.

Personligt har jeg aldrig helt fattet konceptet, og jo mere jeg dykker ned i det, jo mere forfærdet bliver jeg!!!

Forstår så udmærket dine frustrationer Snowwhite, men er man indenfor i kommunen, så ser de helst man ligger på knæ uanset om har været direktør, restmediciner eller jonglør i et cirkus. ALLE bliver behandlet lige lortet!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 20:07   #8
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Ja, på k10 er der mange, der får øjnene op for virkelighedens barske realiteter.

Jeg kan ikke på lige huske nogen her på siden, der har fået akademiker-fleksjob eller fleksjob med meget høj løn.
Jeg er en af de "heldige" jeg har 410.000 om året. Men min årsløn før jeg blev syg i 2004 var i år 2003 på 653.000 så det var noget skidt men jeg klager ikke.

Hele min familie er stadig levende efter Tsunarmien i Asien, og det er mere værd end penge, men de er da gode at have. Jeg er glad at jeg stadig kan arbejde lidt, men det er kun 12 timer og det holdt hård at komme op på de 12 timer.

Så når man ikke kan så mange timer får man svaret du er for god til førtidspension men for dårlig til fleksjob.

Med venlig hilsen
Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forvirring omkring Jobnet Soalik Alt det andet 23 09-07-2013 16:54
Forvirring KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 6 26-04-2013 07:52
Total forvirring Babyrex Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 11-02-2012 15:08
Førtidspension i udlandet... forvirring. octagon Nyttigt at vide for Førtidspensionister 32 01-09-2011 04:48
paragraf-forvirring... fillemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 15-03-2010 15:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension