K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2010, 15:54   #1
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
Regler om forlængelse af sygedagpenge -> kontanthjælp

Hej

Jeg er storesøster, og hjælper min lillebror med at forstå alle de regler med sygedagpenge og stopning deraf og kontanthjælp.

Han har været sygemeldt siden februar 2009, og de har i denne her uge valgt at stoppe udbetalingen, da de vurdere at de ikke kan nå af "afprøve" ham inden de ekstra 26 uger er gået. Han skulle have været i arbejdsprøvning, og var igang med psykologvurdering. Hans sygemelding er depression, som han er ved at få beabejdet lige nu. Lægen har lavet en ærklæring, samt har psykologen refereret at der er tydlige tegn på en form aff depression, og levn fra fortiden. Kommunen afgørelse lyder på tidspress ifm de 26 uger, samt han de ikke vurdere ham som fuldtidssygemeldt. Han er blevet sygemeldt pga stress i elektrikerbranchen.

Nu har de anbefalet ham at søge kontanthjælp og tilskud til psykolog, samt samt at ham forsat skal i arbejdsprøvning og måske revalidering, men ikke noget som er blevet besluttet.

Jeg kann ud fra en masse indlæg herinde forstå at noget er galt her, da det lyder på Jer, som om at man skal være afklaret med det videre forløb inden sygedagpengene ophøre, og man ikke bare sådan kan smide folk videre.

Nogen der kan komme med et hurtigt svar, da vi vil klage over afgørelsen.

Med venlig hilsen
en hjælpsom storesøster.
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 17:53   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
velkommen hertil

tja, det lyder da umiddelbart som om der er noget der ikke helt er som det skal være, enig.

Allerførst, har han fået skriftligt varsel om ophør af sygedagpenge?

-Dernæst, har han en Resourceprofil?

Vil give dig linket herinde fra ang sygedagpengestop: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop


Prøv at læse lidt om dette og vend retur hvis du/i har flere spørgsmål -men bliv hér i denne tråd, så er det lettere for os alle at følge med
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 20:05   #3
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
Tak for hurtig svar

Han har fået nogle papir i slutningen af marts, at de vil tilbageholde hans sygedagpenge, til de har vurderet hans sygdoms omfang, og her har både psykolog og læge sagt at han er ustabil og ikke kan arbejde under normale omstændigheder, men lige gyldig hjalp det.

Hvad er det præcist en Resourceprofil er?

tak, er også lige præcist det link jeg har studeret inden jeg oprettede tråden.

på forhånd tak
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 21:32   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jamen, så må du altså tilgive mig hvis linket jeg gav dig ikke kunne bruges til noget -meeen det tror jeg

Jeg ville absolut klage over påtænkte stop af sygedagpenge da han vil må siges at komme ind under mindst én af § ikk´
Han er endnu fortsat under udredning og afklaring, i lægelig regi, som jeg forstår det ikk´?

Klagen skal i anke INDEN 4 UGER så hvis han har modtaget brevet om dette stop skal i skynde jer!
Er han iøvrigt blevet partshørt omkring dette, sådan helt officielt?

Hm, undrer mig dog lidt over udtrykket: fuldtidssygemeldt, hmmm....?

En Resourceprofil er at lovpligtigt arbredskab for sagsbehandleren men også for borgeren.

Ti hi, nu gir jeg dig lige et nyt link herinde fra ang Arbevnebegrebet:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

-i øvrigt, der ligger rigtig mange gode links herinde, øverst oppe i bjælken, bare lige hvis ikke du har set dem

Denne RP indeholder 12 elementer som skal beskrive hvordan man hurtigst muligt kommer nærmere en afklaring.

Prøv at høre ham ad, om man i det hele taget har påbegyndt en sådan og vend gerne retur.

Hæng på, der kommer sikkert flere gode forslag herindefra
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 23:18   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Dernæst skal han/I tage hans sag med til fagforeningen, og få hjælp til klage.

men spørg bare videre her, for det er ikke alle fagforeninger der er lige gode, men de er ofte gode at have med i klagesager.
de skal iøvrigt også inddrages før sygedagpengestop retsikkerhedsloven §7a.
Vh Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 09:04   #6
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
I er guld værd

Super, hvor er skønt med noget hjælp fra jer herinde.

Jeg kikker lige på det hele og forsøger at sætte min bror ind i det hele....

Han skulle gerne få afgørelses papirene i denne uge, og så gælder det vel fra han har dem i hånden de 4 uger?

Klage det gør vi uden tvivl, og kontakten med hans fagforening foretog i vi går.....og de vil gerne hjælp forlød det til

Det med FULDTIDSSYGEMELDT, var noget kommunen havde sagt. Men ved en depression er man det jo også, men kan jo godt gå på sine ben.

Hej fra Storesøster Jannie
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 09:18   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
godt at høre, det er noget i kan bruge til noget

Ja da, rigtig go idé at i får fagforeningen på banen og hurra for dem, at de vil være behjælpelige(der er nemlig som popiae sir, ikke alle der vil det, suk!)

Ang frist, ja, så er det fra dato stemplet af, der bestemmer fristen, altså det kan også varmt anbefales at i gemmer kuverten!

Popiae henviser til Retssikkerhedsloven §7a -så den får du lige her i fuld tekst:
Erhvervsrettede foranstaltninger

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.
Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

-men som sagt, vend retur hvis i har brug for yderligere hjælp
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 17:34   #8
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
Status onsdag d. 28 april :

Min bror har i dag forhørt sig hos kommunen omkring udbetaling her til den første, og han får ikke nogle sygedagpenge fra 31 marts-til nu. Han har endnu ikke modtaget afgørelsen på sygedagpengestop skriftlig fra kommunen som lovet, men de siger den skulle komme i ugens løb...!! De har bedt ham søge kontanthjælp, men de papir ville de også sende forleden...hellere ej modtaget endnu.

Fagforeningen, som vi heldigvis fik på sagen i mandags, siger at kommunen ikke må tilbageholde pengene før noget andet dækker ind, og slet ikke før min bror står med afgørelsen, og det jo er kommunens problem at deres arbejdstempo er langsomt.
Vi kan jo intet gøre før den er i vores hænder. Fagforeningen (Dansk Elforbund), har lovet at se på afgørelsen når vi får den, og siger at vi SKAL klage over selve stoppet lige nu, og måske over selve afgørelsen, når vi ser begyndelsen sort på hvidt.

Jeg har måtte få familien, til at hjælpe ham økonomisk her til den 1 maj, og den mulighed har vi heldigvis, men jo ikke hensigten dermed i længden.

Håber på en post med nogle kuverter stemplet fra ÅRHUS KOMMUNE i morgen...så vi kan få sparket kampen igang.
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 18:18   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Pårørende,

Selvfølgelig kan kommunen ikke tilbage holde sdp. når de end ikke har varslet stoppet eller angivet en parthøring for sammen....

Endvidere skal de overholde §28 som flg.

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.


Det må man jo sige at de ikke har taget højde for når de blot beder din bror om at søge kontanthjælp og psykolog støtte. Hvad er det for et værn vi har idag. ?

Ved ikke om I under sdp. nu kan nå at søge førtidspension iht. §17 for derved at få sdp. forlænget. ? Det må I hellere tale med fagforeningen om, nu hvor I har gang i dem ?.

Går din bror til psykiater ?. Hvis ikke vil jeg anbefale dette. Det er muligt at han bliver anbefalet medicin hvis han ikke allerede tager dette, men samtidig kan psykiateren måske finde ham noget terapi i det offentlige regi, hvis han ikke selv har mulighed for at betale dette.

Held og lykke.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2010, 20:16   #10
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
Anket

Vi har nu anket til kommunen via hjælp fra fagforeningen. Er der nogle som ved hvor lang tid en sådan proces tager i sådan et system som dette??
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge forlængelse?? Prinsessejulie Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 22-09-2012 17:29
Forlængelse af sygedagpenge oceania1020 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-01-2012 17:12
Forlængelse af sygedagpenge Betina1953 Alt det andet 28 28-10-2010 17:20
Forlængelse af sygedagpenge velcro Dit og Dat 9 10-07-2008 00:41
Forlængelse af sygedagpenge? PBC Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 21-11-2006 16:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension