K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2011, 23:45   #1
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Mangler en paragraf

Jeg har søgt enkeltydelse hos kommunen på tandlægehjælp og nu vil kommunen se mine kontoudskrifter for de sidste 3 måneder men jeg har ladet mig fortælle at det har de ikke krav på. Har nogle her et link til en paragraf hvor der står de ikke har krav på det så modtager jeg det med kyshånd så jeg kan give dem det tilbage i hovedet igen.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 23:53   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
De har krav på det, da enkeltydelser er indkomst/rådighedsbeløbs bestemt.

Det er i forbindelse med merudgifter efter lov om social service § 100, at de ikke må indhente sådanne oplysninger
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 00:06   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Kontoudskrifter ligefrem?
Jeg har da flere gange nøjedes med en kontooversigt - altså bare en udskrift af hvad indestående er på de forkellige konti.
Ikke de egentlige kontobevægelser.
Og så selvfølgelig dokumentation for diverse udgifter.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 05:57   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
De har krav på det, da enkeltydelser er indkomst/rådighedsbeløbs bestemt.

Det er i forbindelse med merudgifter efter lov om social service § 100, at de ikke må indhente sådanne oplysninger
Sikkert noget vrøvl!
Når man søger om enkelte udgifter skal man udfylde et bestemt blanket. Til de oplyste udgifter man har taget med skal man vedlægge relevant dokumentation.

Der står ingen steder, at man skal vedlægge sit kontoudskrift og det er absolut ikke noget krav på at man skal vedlægge kontoudskriftet for at få beregnet sit rådighedsbeløb.

Rådighedsbeløb beregner man på baggrund faste udgifter og indkomsten.

Loven er godt nok strikket sammen på den måde, at kommuner kan alt hvis de vil, men det forholder sig også sådan at de skal begrunde hvorfor de vil gør det på den ene eller på den anden måde.

Kort sagt, hvis sagsbehandler kræver kontoudskriftet skal hun dokumentere hvad det kontoudskrift h*n vil bruge til, ud over at snære i ens privat liv.

Sidst redigeret af Karo; 19-12-2011 kl. 06:03.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 08:34   #5
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Den skulle læses som: "De har krav på det, hvis de ønsker det".

I forhold til enkelt-ydelser vil langt de fleste kommuner have dokumentation for at man ikke selv har kunne spare op til denne udgift, som forresten også skal være uforudset... (det er selvmodsigende, ved det godt)

Men de ser bla. på om et rådighedsbeløb er for lille til at man har kunnet lave denne "buffer" i økonomien.

Lov om aktiv socialpolitik:

§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 09:00   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Den skulle læses som: "De har krav på det, hvis de ønsker det".

I forhold til enkelt-ydelser vil langt de fleste kommuner have dokumentation for at man ikke selv har kunne spare op til denne udgift, som forresten også skal være uforudset... (det er selvmodsigende, ved det godt)

Men de ser bla. på om et rådighedsbeløb er for lille til at man har kunnet lave denne "buffer" i økonomien.

Lov om aktiv socialpolitik:

§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.
Aha, men der står intet om krav om at man skal dokumentere dette med sit kontoudskrift.

http://www.fredensborg.dk/byraad+og+...8rrelse+og+307

Sidst redigeret af Karo; 19-12-2011 kl. 09:13.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 09:38   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg har også måttet aflevere kontoudskrifter..

Det er sikkert fordi de vil tjekke, at man ikke har trukket penge ud fra kontoen eller noget...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 09:51   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Jeg har også måttet aflevere kontoudskrifter..

Det er sikkert fordi de vil tjekke, at man ikke har trukket penge ud fra kontoen eller noget...
Går den så går den. Sådan tænker kommuner/sagsbehandlere....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 10:19   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tha jeg fik af vide, at skulle finde konto udskrifter frem fra et år, men så fandt jeg ud af med penge fra danmark var fys ikke så dyr, at det var arbejdet værd-

mne det er også for at se om du får penge fra andre (mor, kærste)
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 10:28   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Aha, men der står intet om krav om at man skal dokumentere dette med sit kontoudskrift.

http://www.fredensborg.dk/byraad+og+...8rrelse+og+307
Der står heller ikke at der IKKE skal... Det er en "dejlig" gummi paragraf...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mangler SDP seddel?? Camille Dit og Dat 13 30-05-2013 09:41
jeg mangler en bisidder busser24 Alt det andet 5 26-10-2012 01:12
Mangler en stol KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 5 22-09-2011 16:57
jeg mangler sushjer 1 Alt det andet 2 07-04-2011 20:28
Mangler en principafgørelse om §28 jsn Alt det andet 12 31-03-2010 22:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension