K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-03-2012, 17:27   #1
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Skattefradra ved tab af erhvervsevne

Kiggede i dag en ekstragang på min årsopgørelse.
Jeg er fritaget for indbetaling til pensionsopsparingen pga. TAE
Kan da også i pensionsoversigten se at pengene går ind, men så er mit store spørgsmål..

Har googlet som en tosse for at finde ud af om ikke den indbetaling bør give et fradrag i min årsopgørelse.... for det gør den ikke hos mig....

Indbetalinger til pension er jo fradragsberettigede...

Måske der er noget jeg totalt har misforstået.....
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 17:33   #2
joka
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
jokas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Lokation: Herlev
Alder: 67
Indlæg: 314
Styrke: 13
joka er ny på vejen
Jeg tror ikke det er fradragsberettiget, da det er noget pensionsselskabet indbetaler.

Mener heller ikke man betaler skat af de ekstra penge man egentlig får fra pensionsselskabet :-)


Mvh. Karin
__________________
Ftp fra 01.03.2012
joka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 17:35   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
fritaget for indbetaling til pensionsopsparingen pga. TAE

det kender jeg ikke noget til

får tab af erhvervsevne, men betaler stadig et beløb ind hver måneden så jeg videre før min pension fra mit tidligere arbejde. det beløb trækker jeg fra i skat
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 17:39   #4
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Ja jeg er i fotbindelse med min TAE blevet orienteret om at jeg er fritaget for indbetaling ogat det beløb jeg indbetalte ville fortsætte indtil udløb og det gør den kan jeg se.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 17:42   #5
joka
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
jokas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Lokation: Herlev
Alder: 67
Indlæg: 314
Styrke: 13
joka er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
Ja jeg er i fotbindelse med min TAE blevet orienteret om at jeg er fritaget for indbetaling ogat det beløb jeg indbetalte ville fortsætte indtil udløb og det gør den kan jeg se.

Jeg har også igennem Industriens pension fået bidragsfritagelse. Men er først røget på ordningen i år, så jeg kan ikke rigtig se noget endnu.

Mvh. Karin
__________________
Ftp fra 01.03.2012
joka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 17:44   #6
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15962

Hvorfor google når man søge på k10
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 17:53   #7
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
http://www.scleroseforeningen.dk/da/...2002%2033.aspx


Siger så det modsatte....

Til § 8, stk. 1

Pensionsordninger

Løbende udbetalinger af arbejdsrelaterede pensionsordninger medfører fradrag. Fradraget sker, hvis pensionen er oprettet som led i tidligere ansættelsesforhold, og hvis det er normalt, at arbejdsgiveren helt eller delvist finansierer pensionen. Bestemmelsen gælder alle pensionsudbetalinger med løbende udbetalinger, herunder ratepensioner.

Årsagen til, at løbende, arbejdsrelaterede pensioner medfører fradrag, er, at pensionen anses for at træde i stedet for en tabt arbejdsfortjeneste.

Hvis pensionsordningen følger af overenskomst eller anden kollektiv aftale, er ordningen af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at arbejdsgiveren bidrager. Pensionsudbetalingen vil derfor medføre fradrag.

Reglen om fradrag gælder også for løbende udbetaling af tjenestemandspension og tjenestemandslignende pensioner. Reglen anvendes på den samlede pension. Dette gælder, selv om kun medlemmet har indbetalt hele pensionsbidraget over en kortere periode. Det kan f.eks. være fordi, medlemmet har været selvstændig erhvervsdrivende eller har haft et arbejdsforhold, der ikke indeholdt en pensionsordning. Er perioden af længere varighed, sker der kun fradrag for den del af pensionen, der vedrører perioden, hvor ordningen var et led i et ansættelsesforhold. Efter praksis skal en pensionsudbetaling, der vedrører en periode på mere end 2 år, hvor kun medlemmet har indbetalt bidrag, ikke medføre fradrag.

Fradraget for pensionsudbetalingerne beregnes ved hjælp af den omregningssats, som er gældende på udbetalingstidspunktet. Det fremgår af § 13, stk. 2, og § 15, stk. 2. Fradraget sker på grundlag af den samlede pensionsudbetaling, dvs. grundbeløb med eventuelle tillæg. Dog således at gruppelivstillæg ikke indgår i fradragsberegningen.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 18:00   #8
joka
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
jokas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Lokation: Herlev
Alder: 67
Indlæg: 314
Styrke: 13
joka er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
http://www.scleroseforeningen.dk/da/...2002%2033.aspx


Siger så det modsatte....

Til § 8, stk. 1

Pensionsordninger

Løbende udbetalinger af arbejdsrelaterede pensionsordninger medfører fradrag. Fradraget sker, hvis pensionen er oprettet som led i tidligere ansættelsesforhold, og hvis det er normalt, at arbejdsgiveren helt eller delvist finansierer pensionen. Bestemmelsen gælder alle pensionsudbetalinger med løbende udbetalinger, herunder ratepensioner.

Årsagen til, at løbende, arbejdsrelaterede pensioner medfører fradrag, er, at pensionen anses for at træde i stedet for en tabt arbejdsfortjeneste.

Hvis pensionsordningen følger af overenskomst eller anden kollektiv aftale, er ordningen af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at arbejdsgiveren bidrager. Pensionsudbetalingen vil derfor medføre fradrag.

Reglen om fradrag gælder også for løbende udbetaling af tjenestemandspension og tjenestemandslignende pensioner. Reglen anvendes på den samlede pension. Dette gælder, selv om kun medlemmet har indbetalt hele pensionsbidraget over en kortere periode. Det kan f.eks. være fordi, medlemmet har været selvstændig erhvervsdrivende eller har haft et arbejdsforhold, der ikke indeholdt en pensionsordning. Er perioden af længere varighed, sker der kun fradrag for den del af pensionen, der vedrører perioden, hvor ordningen var et led i et ansættelsesforhold. Efter praksis skal en pensionsudbetaling, der vedrører en periode på mere end 2 år, hvor kun medlemmet har indbetalt bidrag, ikke medføre fradrag.

Fradraget for pensionsudbetalingerne beregnes ved hjælp af den omregningssats, som er gældende på udbetalingstidspunktet. Det fremgår af § 13, stk. 2, og § 15, stk. 2. Fradraget sker på grundlag af den samlede pensionsudbetaling, dvs. grundbeløb med eventuelle tillæg. Dog således at gruppelivstillæg ikke indgår i fradragsberegningen.

Keld, det du har fundet der er fradrag i ledighedsydelse. Det har ikke noget med skattefradraget.

Mvh. Karin
__________________
Ftp fra 01.03.2012
joka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 18:20   #9
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af joka Se meddelelser
Keld, det du har fundet der er fradrag i ledighedsydelse. Det har ikke noget med skattefradraget.

Mvh. Karin
Øv.... hvorfor skaldet være så svært at finde......
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 18:37   #10
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Jeg falt nemlig over dette idag og syntes det var værd at undersøge
http://www.euroinvestorprivat.dk/pen...-erhvervsevne/
7. Kan man trække pensionsindbetalingerne fra i skat?

Indbetalinger på en Tab af erhvervsevne forsikring kan trækkes fra i den personlige indkomst og kan dermed få en fradragsværdi på op til 59% i 2009 og 51,5% fra 2010. I princippet er der ingen øvre grænse for, hvor store indbetalinger der kan fratrækkes.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
tab af erhvervsevne Randerspigen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 29-08-2013 12:18
erhvervsevne hoewbo Spørgsmål ang fleksjob 5 25-06-2013 08:53
Tab af erhvervsevne Høeg Alt det andet 6 31-05-2012 21:20
Tab af erhvervsevne Diablo Alt det andet 8 31-07-2011 23:34
Tab af erhvervsevne Martin-Prolaps Alt det andet 15 03-06-2009 19:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension