K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2014, 17:18   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
§§ Kontanthjælpsreform og Nyttejob §§

Jeg er 49 år gammel, mand har arbejdet i hele mit liv og røg på kontanthjælp
sidste år 2013 for 1'ste gang i mit liv, og bor alene med min datter på snart
18 år.

Vil lige gøre det klart, at jeg ikke har noget imod at skulle gøre en indsats for
at få kontanthjælp, men hvad er reglerne så for, mht at tage hensyn til
diverse lidelser for en borger, som fysiske problemer, i mit tilfælde, slidgigt i
begge knæ ?


Kom så hjem fra jobcenter i dag efter indkaldt møde.

Fik af vide derinde at jeg skal "aktiveres" og det i form af arbejde i "Praktik",
løntilskud eller Nyttejob. En person vil ringe til mig i næste uge om mere info.

Gør opmærksom på min slidgigt i begge knæ, at jeg ikke kan gå og stå op en
hel dag, netop derfor jeg søger arbejde som chauffør, og at min læge sagtens
kan levere en lægeattest, hvis de beder om en.

Fik udleveret vedhæftede: Den.nye.kontanthjælpsreform.14.jan.2014.pdf

Hopper så ind på www.kk.dk/kontanthjaelpsreform og læser, og læser, og læser .

Ingen af de sider jeg var inde på, fortæller noget om, om hvor meget
kommunen skal tage hensyn til en borger der skal i nyttejob, f.eks en som
mig.

Nogen her der ved noget om det ?

Og kan nogen her hjælpe med et direkte link ind til retsinfo.dk, der præcist
beskriver denne nye kontanthjælpsreform, især med det hvis man har nogle
skavanker der skal tages hensyn til ?

Eller der det bare mig det ikke kan finde noget omkring visse "skåne" hensyn
til de borgere der har diverse skavanker, der kan dokumenteres af ens læge ?

Mvh Kim

Links:

www.kk.dk/kontanthjaelpsreform

Beskæftigelsesministeriet Kontanthjælpsreform

Aftale om en reform af kontanthjælpssystemet

Jobparate kontanthjælpsmodtagere skal arbejde for kontanthjælpen
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 17:56   #2
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Lidt afklarede spørgsmål- det er 2 meget forskellige regelsæt der bruges om du er rask eller syg på kontanthjælp.
er du ledig med fagforening og ikke kan fortsætte dit arbejde pga knæ, så tal med dermed har som regel en rådgiver ansat og vil kunne hjælpe med fremtid mm. For systemet vil ha dig i arbejde hurtigt og ser ikke på evt sygdom du er parat i deres øjne

Er du blevet syg og derefter ledig, så sygemeld dig og du kommer ind i systemet som syg med muligheder, her kan der vises hensyn til knæ og skånebehov.
På forsiden er der link til nyttige råd

Du kommer i klemme i kontanthjælpssystemet når dit barn bliver 18 år og du dermed ikke mere er forsørger, så få klar besked på hvad det indebærer inden, så du ikke pludselig står med den halve indtægt
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 18:23   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Problematikken, sådan som jeg opfatter den, handler netop om, at man ikke længere er ''fredet'' selvom man er syg. De har ophævet matchgrupperne som før var dem der fortalte om en borger var arbejdsparat, aktivitetsparat eller for syg til både arbejde og aktivering.

I dag er der kun to muligheder - jobparat eller aktivitetsparat.

Begge grupper skal holdes i gang og skal lave noget for kontanthjælpen.

De syge, dem med funktionelle lidelser, psykiske problemstillinger eller andre problemer, ryger i gruppen af aktivitetsparate. Alle aktivitetsparate skal have helhedsorienteret hjælp.

Og der står jo at indsatsen skal afspejle dine individuelle behov. Så hvis du har problemer med dine knæ, så skal de naturligvis sørge for at du ikke belaster dem yderligere.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...030%20aar.aspx
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 19:33   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Kommunen antager at man er frisk og kan påtage sig arbejde, med mindre at man har indberettet andet.
Man har oplysningspligt, og det gælder ikke kun i økonomiske sager... man bør meddele kommunen om væsentlige helbredsforhold når man modtager offentlig ydelse, så risikerer man ikke og stå og virke uinteresseret og modvillig når man fremfører sin problematik, EFTER at man er "inviteret" på job.

Jeg siger ikke du er hverken uinteresseret eller modvillig, men det vil bare virke sådan på mange kommuner, når man indkaldes og kommunen ikke ved man fejler noget, og man så møder op og har begrænset arbejdsevne.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 17:53   #5
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Lidt afklarede spørgsmål- det er 2 meget forskellige regelsæt der bruges om du er rask eller syg på kontanthjælp.
er du ledig med fagforening og ikke kan fortsætte dit arbejde pga knæ, så tal med dermed har som regel en rådgiver ansat og vil kunne hjælpe med fremtid mm. For systemet vil ha dig i arbejde hurtigt og ser ikke på evt sygdom du er parat i deres øjne

Er du blevet syg og derefter ledig, så sygemeld dig og du kommer ind i systemet som syg med muligheder, her kan der vises hensyn til knæ og skånebehov.
På forsiden er der link til nyttige råd

Du kommer i klemme i kontanthjælpssystemet når dit barn bliver 18 år og du dermed ikke mere er forsørger, så få klar besked på hvad det indebærer inden, så du ikke pludselig står med den halve indtægt
Tak for dine råd.
Mht min datter der bliver 18 år her til aug. tror du de nede i borgerservice kan fortælle det der ?

Hun er skrevet op til lejlighed/værelse, men det ser sq sort ud, og går jo i gymnasiet, så ved du om de vil trække i ens kontanthjælp, hvis hun får SU for hjemmeboende ?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Kommunen antager at man er frisk og kan påtage sig arbejde, med mindre at man har indberettet andet.
Man har oplysningspligt, og det gælder ikke kun i økonomiske sager... man bør meddele kommunen om væsentlige helbredsforhold når man modtager offentlig ydelse, så risikerer man ikke og stå og virke uinteresseret og modvillig når man fremfører sin problematik, EFTER at man er "inviteret" på job.

Jeg siger ikke du er hverken uinteresseret eller modvillig, men det vil bare virke sådan på mange kommuner, når man indkaldes og kommunen ikke ved man fejler noget, og man så møder op og har begrænset arbejdsevne.
Hej, tak for dit svar.

Jeg var netop sygemeldt pga mine knæ, hvor jeg fik sygedagpenge, hvor jobcenter.dk skulle have en lægeerklæring fra min læge, det er nogle år siden, du tror ikke jobcenter.dk kan kikke tilbage og se at man har problemer, her med mine knæ ?

Jeg har aldrig lagt skjul på det og det er også derfor det er begrænset hvilket arbejde jeg kan påtage mig.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 18:26   #6
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Få dine helbredsoplysninger opdateret hos din læge, det er meget vigtigt hvis dine knæ kan blive en hindring for arbejde- har du ikke det kan jobcenter ikke tage hensyn til dig.
Jc vil presse dig under alle omstændigheder og helst til at raskmeldt dig.
Hvis der er en mulighed, for at du kan finde et arbejde du kan klare, så gør det, men kan du ikke skåne knæ er det bedre at sygemeldt sig og få en virksomhedspraktik så du kan få bedre arbejdsvilkår.

Du har selv set de retningslinier der er om kontanthjælp, så ja din datter får hjemmeboende su og du nedsat kontanthjælp, får du boligsikring vil su blive indregnet i husstanden.

Men din indtægt falder meget!du bliver nød til at tænk både på helbred og fremtiden.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 20:16   #7
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
§§ Kontanthjælpsreform og Gensidig Forsørgelsespligt §§

Jeg er 49 år gammel, mand, har arbejdet i hele mit liv og røg på kontanthjælp
sidste år 2013 for 1'ste gang i mit liv, og bor alene med min datter som fylder
18 år her til aug 2014.

Måske en velig person herinde med flair for jura og at tolke de nye § regler
omkring Gensidig Forsørgelsespligt, kan hjælpe. Jeg kan ikke gennemskue hvad der skrives

Min datter går nu i 2 G. på gymnasiet, og når hun bliver 18 år,
vil hun jo søge SU for hjemmeboende, hun er skrevet op til lejlighed/værelse/kollegie
flere steder men det ser sort ud, meget lange ventelister.

Hvis jeg stadig er arbejdsløs til august, vil der så blive trukket i min kontanthjælp
når min datter bliver 18 år ?

Mvh Kim


Links:
Gensidig forsørgelsespligt for samlevende

http://www.su.dk/SU/satserSU/ungdoms...r/default.aspx

http://www.su.dk/Nyheder/Sider/su-re...rvedtaget.aspx

http://forsoergerpligt.dk/
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 21:07   #8
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Nej ingen gensidig forsørgerpligt,
da forældre/barn og søster/bror ikke anses for at kunne danne par.
Du bliver regnet for enlig men ikke forsørger, du fodrer og holder hus for datteren gratis, og hun får lav su, for hun lever jo gratis hjemme
Det er fordi hun ikke mere er barn. Ingen forsørgelsespligt , ingen børnecheck, lav boligsikring men jeres samlede indtægt tæller her.Størrelsen af kontanthjælpen afhænger blandt andet af ens alder, og om man har forsørgelsespligt over for børn.
Hvor meget man kan få i kontanthjælp afhænger blandt andet af, om man er over eller under 25 år, og om man har forsørgelsespligt over for børn.
I 2012 kan man for eksempel få op til 13.732 kroner om måneden, hvis man er over 25 år og har forsørgerpligt. Man kan få op til 10.335 kroner om måneden, hvis man ikke har børn og er over 25 år. Og er man under 25 år, er uden forsørgerpligt og er udeboende kan man få op til 6.660 kroner om måneden.
Formue og indtægt påvirker kontanthjælpen
Ægtefælles indtægter trækkes som udgangspunkt fra i kontanthjælpen krone for krone.
Man kan heller ikke få kontanthjælp, hvis man eller ens ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kroner per person. Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue.
Nye ydelser fra 1. januar 2014
Kontanthjælpsreformen, som et bredt politisk flertal står bag, betyder, at der fra 1. januar 2014 er kommet nye ydelser og satser for unge under 30 år.

Unge under 30 år uden uddannelse får uddannelseshjælp på niveau med SU i stedet for kontanthjælp.
Unge under 30 år med uddannelse modtager fortsat kontanthjælp, men på niveau med SU. I de perioder, hvor de unge med uddannelse deltager i aktive tilbud, får de et aktivitetspålæg, så de fastholder en samlet ydelse, der svarer til den nuværende kontanthjælpssats.

Sidst redigeret af østerbro; 15-01-2014 kl. 21:20. Årsag: Kontanthjælpssats
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 10:29   #9
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Er du sat på Nyttejob ?

Andre herinde der er blevet sat på Nyttejob for sin Kontanthjælp ?

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre om deres oplevelser om
hvordan det forgår. Har ledt på nettet og Facebook om der skulle være et
Forum, hvor man kan dele erfaringer og problemstillinger, men kan ikke
finde noget.

Hvad siger den nye kontanthjælpsreform F.eks om:

Tages der hensyn til helbred, eks. dårlig ryg, slidgigt, lægeattest m.m. ?
Hvor mange timer om dagen/ugen ?
I hvor lang tid ?
Er man forsikret, hvad skal man gøre ?
Hvad med hvis man bliver syg, lægeattest osv ?
Skal man dokumentere sin jobsøgningen i en joblog på Jobnet ?
Hvilke skærpede sanktioner gives ?
osv osv osv

Håber at høre fra andre.

Jeg har læst og læst flere steder på nettet, men kan ikke gøre mig klog på
mange spørgsmål, andet end at mange arbejdsgivere nu må stå og klappe i
hænderne over alt den billige og gratis arbejdskraft de nu får serveret.

Samt en måde at få indført løndumpning (35-40 kr/timen) i Danmark på,
ind ad bagdøren...

Minder mere om Tvangs-aktivering, bedre kendt som "Dum i arbejde"

De skriver bl.a:" "Nytteindsats må ikke være konkurrenceforvridende"
Hvad betyder det ?

Jeg har arbejdet hele mit liv, sidst her i august 2013, jeg skal ikke lære at
stå op om morgenen og passe et arbejde, men pga mine dårlige knæ, kan
jeg jo ikke tage hvad som helst arbejde.

Mvh Kim

Links
www.kk.dk/kontanthjaelpsreform

Beskæftigelsesministeriet Kontanthjælpsreform

Aftalen om en reform af kontanthjælpssystemet

Jobparate kontanthjælpsmodtagere skal arbejde for kontanthjælpen
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 13:00   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Nogle af af de spørgsmål du stiller har du allerede stillet og fået svar på i denne tråd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...light=nyttejob
Tråden har du selv oprettet igår !

Læs eventuelt mit svar #4, det omhandler forholdet om at være "syg/nedsat ydeevne" uden at orientere kommunen om det.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension