K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-07-2011, 23:02   #11
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
Bliver lige nød til at dele min glæde over melatonin med jer, for det virker fantastisk på mig. jeg kan i den grad mærke at jeg tager dem, mine morgener er virkelig blevet markant anderledes.

hvor jeg før, faldt eller gik ind i ting, glemte hvor jeg havde stillet min kaffekop m.m er mine morgener, blevet langt mere fredelige, jeg står op og tager tøj uden at falde eller vende blusen eller bukserne på vrangen. jeg kan sidde stille og roligt og drikke min kaffe uden at kokse helt ud af stress.

jeg tillægger melatonin en stor del af dettte, da det med min sygdom rbd. giver mig en mulighed for at sove rigtigt/ægte og komme ned i rem søvnen.

århh hvor er jeg bare glad for at der er noget der fungerer lidt for mig
Simpelthen så dejligt at høre dig sprudle af glæde over genvundne færdigheder :-)

Tak, at du delte det med os!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 23:05   #12
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Simpelthen så dejligt at høre dig sprudle af glæde over genvundne færdigheder :-)

Tak, at du delte det med os!
Selvtak, blev nødt til også at dele lidt godt

Jeg har det tit sådan, at det er her jeg søger ind, når jeg er presset/stresset og tingene ikke fungerer for mig, syntes derfor at det var på sin plads også at være lidt glad
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 23:08   #13
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
Bliver lige nød til at dele min glæde over melatonin med jer, for det virker fantastisk på mig. jeg kan i den grad mærke at jeg tager dem, mine morgener er virkelig blevet markant anderledes.

hvor jeg før, faldt eller gik ind i ting, glemte hvor jeg havde stillet min kaffekop m.m er mine morgener, blevet langt mere fredelige, jeg står op og tager tøj uden at falde eller vende blusen eller bukserne på vrangen. jeg kan sidde stille og roligt og drikke min kaffe uden at kokse helt ud af stress.

jeg tillægger melatonin en stor del af dettte, da det med min sygdom rbd. giver mig en mulighed for at sove rigtigt/ægte og komme ned i rem søvnen.

århh hvor er jeg bare glad for at der er noget der fungerer lidt for mig
Det lyder sørme skønt... er det de hjemmetrillede 3 mg melatonin eller er det Circadin..
Jeg tror da at jeg skal høre min læge om det når han kommer hjem fra ferie..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 23:18   #14
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Hej Lone

det er Circadin, de er møg dyre, men de penge er virkelig godt givet ud, jeg føler mig sgu virkelig som en kvinde på 37 år og ikke som en ældre dame på 73 !!

Forresten kan jeg lige tilføje at de i mange andre lande end DK. er godkendt som kosttilskud,

Sidst redigeret af Stezu; 20-07-2011 kl. 07:54. Årsag: indlæg lagt sammen - brug redigerfunktion ved tilføjelser
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 23:38   #15
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
Hej Lone

det er Circadin, de er møg dyre, men de penge er virkelig godt givet ud, jeg føler mig sgu virkelig som en kvinde på 37 år og ikke som en ældre dame på 73 !!
Hmm.. lige pt da føler jeg mig som en gammel kone på 102.. så 73 er det ikke så galt

Jeg skal ihvertfald ha en snak med min læge om det, for jeg sover ikke mere end et par timer .. og nogle nætter sover jeg slet ikke.. jeg er smadder søvnig, men kan sg da let ikke falde i søvn..
Så jeg snupper nok ½ sovepille til nat.. bare så jeg skal gå som en zoombie igen i morgen...
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 23:50   #16
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lunasdatter Se meddelelser
Hmm.. lige pt da føler jeg mig som en gammel kone på 102.. så 73 er det ikke så galt

Jeg skal ihvertfald ha en snak med min læge om det, for jeg sover ikke mere end et par timer .. og nogle nætter sover jeg slet ikke.. jeg er smadder søvnig, men kan sg da let ikke falde i søvn..
Så jeg snupper nok ½ sovepille til nat.. bare så jeg skal gå som en zoombie igen i morgen...
Knus Lone
Nææ så er jeg jo top ung selv som 73-årig

Søvn er bare så vigtig for alt, jeg tror virkelig at hvis søvnkvaliteten stiger, så kan man overskue meget mere uanset om man render rundt med fysiske eller psykiske skavanker.!!

zoombie-syndromet er vist meget velkendt af folk der tager sovemedecin, mit problem har ikke været at falde i søvn, jeg har altid kunnet sove så snart jeg lagde hovedet på puden fordi jeg var så smadret. men jeg kunne ikke mærke forskel på om jeg havde sovet 6-8 el. 14 timer, jeg var stadig lige smadret, når jeg vågnede og det er meget anderledes med circardin nu.

Jeg har ingen bivirkninger og heller ikke de "hang overs" som jeg kan læse mig til at nogle andre har følt/mærket ved pillerne.

Jeg håber du får en go nats søvn, og du får lige denne med på vejen
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 02:02   #17
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
jeg tillægger melatonin en stor del af dettte, da det med min sygdom rbd. giver mig en mulighed for at sove rigtigt/ægte og komme ned i rem søvnen.
Det lyder som den rigtige medicin til din situation :-)


Du skal være OBS på, at den eftertragtede søvnpåvirkende effekt evt. kan aftage lidt som tiden går.

Hardcore melatonin-brugere, der langtidsanvender melatonin, fortæller om en langsom aftagende effekt på søvnen.

Man kan delvist nulstille en oplevet evt. tilvænningseffekt ved at holde en pause på et antal uger og så starte igen.

Man kan evt. også løbende springe enkelte nætter over i et forsøg på at forhale tilvænningseffekten.


BTW: Anbefalet daglig dosis på Circadin er 2 mg og jeg regner med at det er 2 mg du får / nat/døgn.

Glostrup Apoteks hjemmetrillede uden depoteffekt indeholder 3 mg pr. tablet og nogle brugere er oppe på fx 2 X 3 mg / nat/døgn.

Men som jeg har skrevet i anden sammenhæng, så kender man ikke (jeg har i hvert fald ikke kunnet finde dokumenterende undersøgelser) en langtidseffekt (> 3 måneder) af melatoninbrug >= 2-3 mg/døgn.

Omvendt er der ikke noget (ud fra uvidenskabelige observationer), der umiddelbart peger på at langtidsbrug udgør et egentligt problem.

I cancerbehandlinge (melatonin har bla. også en indvirkning på immunsystemet) er der set anvendt betydelig større doser over lang tid, uden at det har givet anledning til den store bekymring.

Så med 2-3 mg/døgn og evt. en pause en gang imellem, hvis du oplever at effekten er blevet for reduceret, så vil du med god effekt kunne langtidskøre på præparatet formodentlig uden problemer.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 20:47   #18
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Hey TimeGuest

Jeg har godt læst/hørt at virkningen skulle eller kunne aftage over tid. Ved du om det er sådan for alle ?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2011, 23:26   #19
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
-og jeg mangler også lidt info omkring, om de er vanedannende el. ?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2011, 00:02   #20
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
Jeg har godt læst/hørt at virkningen skulle eller kunne aftage over tid. Ved du om det er sådan for alle ?
De fleste der tager melatonin som "sovemedicin", de vil nok bemærke en form for aftagende effekt over tid.


Men i relation til REM-sleep Behavior Disorder ser der ud til at være andre reaktioner, der er mere interessante.

Citat:
In the randomized crossover study, 75% of patients with REM-sleep behavior disorder treated with melatonin showed clinical improvement, and half had a full clinical recovery, said Dieter Kunz, M.D., of Charité Hospital in Berlin.
Kilde: http://www.medpagetoday.com/PrimaryC...Disorders/3574


Citat:
-og jeg mangler også lidt info omkring, om de er vanedannende el. ?
Ikke på den måde det fx kendes fra "almindelig" sovemedicin og benzodiazepiner (Stesolid, Valium etc).

Faktisk er den vanedannende effekt af melatonin ikke specielt til at få øje på .., naturligvis ud over at tilfredse brugere fortsætter i vanen med at bruge det ;-)

I en lægefaglig kontekst vil man således ikke beskrive melatonin som vanedannende.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
posttarumatisk stress disorder kandelsdorff Alt det andet 38 17-08-2010 10:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension