K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2013, 18:05   #1
rasmuskong123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
rasmuskong123 er ny på vejen
noritren og bivrikinger: VÆGTØGNING - HVORFOR?

Hej
pga. hovedtraume for 9 måneder siden og sidenda mærkelige fornemmelser i hovedet, har jeg set mig nødsaget til at gå igang med medicin. Da lyrica ikke havde dne store gavn er det næste emne nu noritren.
Men som så mange andre mediciner er der bivirkninger. Den bivirkninger jeg er mest interreseret i at vide mere om er vægtøgning. Jeg kan simpeæthen ikke læse mig frem til hvorfor man tager på ? Er det øget appetit? Eller er det pga. medicinen gør et eler andet i kroppen? Er kroppen ikke forbrænder nok eller noget i den retning?

Jeg er overvægtig og derfor er emnet relevant i den sammenhæng.

Mvh Rasmus
rasmuskong123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2013, 18:31   #2
hejhejhej
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
hejhejhej er ny på vejen
hej

mig bekendt er det pga en histamin effekt i hjernen som giver oeget appetit.

har selv faaet noritren /nortryptolin pga depression.

saa vidt jeg husker fik jeg ogsaa foretaget hjerte kardiogram da det kunne give nogen hjerteproblemer.

det giver mange den ondeste muntoerhed hvilket er en stor fare for tandsundheden.
hejhejhej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2013, 10:59   #3
André
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 17
Styrke: 13
André er ny på vejen
Hejsa Rasmus.

Jeg har efter et nakke traume i 2011 været på flere typer af,
smertestillinde medicin Tramadol, morfin, Contalgin oma.

Relsultatet efter operation af 2 x prolapser i nakken,
er kroniske nakkesmerter / nervesmerter.

Jeg har siden Januar 2013 været på fast dosis af morfin og Noritren.

Noritren tager jeg 1 X 10mg morgen og om eftermiddagen,
jeg har ikke haft vægtforøgning, med jeg har været mundtør som,
ind i hel...., men det er ved af aftage og er stille og roligt ved at,
vende tilbage til normaltilstand.

Apoteket har flere produkter mod mundtørhed, har dog ikke prøvet.

Min læge fik ret, det ville bedre sig
og efter hans mening er Noritren det medikament som har,
de mindste bivirkninger.
André er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2013, 14:02   #4
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Jeg har ikke oplevet vægtøgning som følge af noritren. Det har jeg ellers af mange andre antidepressive medikamenter. Som de andre beskriver er der mundtørhed (nedsat spytsekretion) som bivirkning. Men her findes der effektiv hjælp på apoteket.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2013, 18:18   #5
rasmuskong123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
rasmuskong123 er ny på vejen
tak for svarene.. nu behøver jeg "heldigvis" ikke morfin. Jeg undrede mig lidt fordi der ud på pakken står at vægtøgning er 10 procent ved bivirkning. , men det der plager mig af HVORFOR tager man så på? Gid det kunne blive uddybet..
Lyrica har også vægtøgning som bivirkning, men svarede lægen at det enten er pga. ekstra mad i munden eller væskeophåbning.

Forresten er der nogen der nogensinde har haft gavn af akupunktur? jeg har selv prøvet, og det hjalp ikke spor..? Jeg har i min verden svært ved at se hvad et par nåle kunne gøre ved en fysisk skade, men måske er det bare mig

hvis der er flere der har imputs er i velkommende til at skrive
rasmuskong123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2013, 18:33   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er, som før anført, både fordi man får en øget appetit, men også fordi forbrændingen bliver en smule dårligere....

Spiser man sundt, så tager man heller ikke på - hvis man gjorde det, så ville medicinen jo kunne give anoreksipatienter 30 kg alene ved at give dem medicinen, hvilket IKKE er tilfældet, desværre.

Man bliver overvægtig af medicinen, fordi man spiser forkert.
I de tilfælde hvor man får ødemer (vand i kroppen), så kan man se om det er vand i kroppen ret hurtigt, og det ryger hurtigt igen evt ved hjælp af vanddrivende og/eller ved venepumpeøvelser.....

Problemet opstår jo helt klart, hvis man i forvejen har svært ved en livsstils ændring eller i forvejen kæmper med overvægt........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2013, 22:20   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af rasmuskong123 Se meddelelser
Forresten er der nogen der nogensinde har haft gavn af akupunktur? jeg har selv prøvet, og det hjalp ikke spor..? Jeg har i min verden svært ved at se hvad et par nåle kunne gøre ved en fysisk skade, men måske er det bare mig
Ja, det er bare dig.

Jeg har for mange år siden fået akupunktur-behandlinger p.g.a. muskelspændinger i skuldre og nakke, det var rigtig godt.
Ved samme lejlighed fik han sat gang i mit blodomløb i benene, så jeg ikke skulle gå og fryse om fødderne hele vinteren. For første gang i mit liv oplevede jeg, at svede om fødderne.

De senere år har jeg selv eksperimenteret med zoneterapi, med gode resultater.

F.eks. har jeg i 7-9 år gået rundt med en "prop i øret", lige som når man er oppe og flyve.
Det sidste års tid har jeg behandlet dette med zoneterapi, for et par måneder siden forsvandt "proppen" en aften hvor jeg var på vej i seng, men næste morgen var den der igen.
Men i mandags da jeg stod og skrællede kartofler gav det pludselig et "plop" i øret og "proppen" var væk, og er ikke kommet tilbage, endnu.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2013, 00:47   #8
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
Jeg har fået dem i mange år ( 200 mg) om dagen og har prøvet mange slags andre former for antidepressiv medicin. De er de ENESTE jeg aldrig har haft bivirkninger af vejer stadig lidt under ( 50 kg ) som så også er for lidt.
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor? Mumrik Alt det andet 9 10-12-2011 22:50
Hvorfor..... jasch Alt det andet 13 26-09-2011 23:07
Hvorfor trold70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 16-06-2011 17:14
Hvorfor Jøsses Alt det andet 5 09-06-2010 16:46
Hvorfor gør de det mod mig.... Mette1107 Dit og Dat 2 01-10-2008 19:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension