K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-07-2009, 12:43   #1
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Forrevalidering/bruttorevalidering!!??

Hej!

Nu prøver jeg at kaste et spørgsmål herind, som netop er kommet til mig i forbindelse med min KAMP med kommunen....

Jeg er sygemeldt pr. feb 2005 og har i løbet af årene været igennem en del tovtrækkeri.... i starten af 2006 søger jeg revalidering til skolelærer.

Kommunen giver afslag, på ugyldigt grundlag. Imens ankesagen kører søger jeg at blive afklaret indenfor det fag - hvilket kommunen ikke vil gå med til (da "en klage ikke har opsættende virkning og jeg derfor - i kommunens øjne - IKKE får den revalidering og afklaringen derfor ikke vil føre til noget").

Jeg kommer ud i en anden afklaring.

Amtet hjemviser klagen og nu får jeg så (10 mdr senere) mulighed for afklaring indenfor lærerfaget. Det viser sig imidlertid at være for meget og jeg siger fra mht. reval. til skolelærer.

Kommunen varsler sygedagpengestop - jeg søger førtidspension.

Sagen trækker ud, sagsbehandleren i pensionsafsnittet er en vikar.... og der går 10 mdr før afgørelsen kommer - afslag.

Jeg har i mellemtiden mildest talt bombarderet borgmesteren med klager over fejlene i min sag, manglende vejldening/rådgivning fra kommunens side mv.
og indkaldes til såkaldt dialogmøde, hvor ydelseskontoret, jobcebtrets ledelse, sagsbehandler, jeg selv, samt bisidder er repræsenteret (dec. 07).

Til spørgsmålet om hvad jeg forventer af fremtiden, svarer jeg med at smide endnu en revalideringsansøgning på bordet - med start i januar 2008 (en måned senere!).

Jeg får tilkendt 5 års revalidering - til ergoterapeut - i midten af januar, hvor jeg allerede er igang med enkeltfag på HF, VUC.
Kommunen har dog forlangt, at planen lægges således, at jeg hurtigst uligt er igennem uddannelsen - og for ikke at komme ud over de 5 år man max kan få tilkendt på bruttorevalidering, forlanger de, at jeg skal tage danskforløbet på turbo - hvilket vil sige 1 årigt fremfor 2 (normalt 3 år på gym.).

Det første halve år går strygende.
Næste omgang er langt mere omfattende - meget skriftligt, samt turbo holdet på A niveau, som virkeligt trækker tænder ud. Jeg har svarende til 43 timer ialt pr uge, inkl. forberedelse, er eneansvarlig for mine tre børn, sygemeldt pga. stress, arb.relateret skade (skulder!), kronisk tarmsygdom og er ordineret fysisk træning gennem både psykiater og reumatolog.

Allerede i september (en måned efter start) kontakter jeg sagsbehandler og beder om hjælp, da samtlige stresssymptomer tager til og jeg magter ikke det fulde skema. Træningen får jeg ikke passet.

"Du må prioritere anderledes, sjusse dig igennem der hvor du kan" er det svar jeg får.........
Efter gentagne samtaler - med lignende udfald - sygemelder mig læge mig delvist, hvilket letter en smule...

Jeg søger om forlængelse af revalideringsplanen - varslet sagsbehandlingstid 4 uger...... 4½ MÅNED senere får jeg afslag - bla. på grundlag af en mundtlig udtalelse fra lægekonsulenten og en telefonisk samtale med vejlder på VUC.

Anker sagen og sidder nu her.... og undrer mig MEGET over, hvorfor jeg ikke

1. Blev afklaret indenfor ergoterapeut faget inden udd. start.
2. Startede på VUC på forrevalidering fremfor bruttorevalidering.

Er der nogen der ved, om man kan AFBRYDE et revalideringsforløb for at starte på forrevalidering - og evt. søge påny?? Eller noget lignende...?

Kommunen nægter at lade mig læse på nedsat tid - de mener at revalidering er fuld tid.

Iøvrigt har de netop bedt om dokumentation for mine udgifter og indtægter i forbindelse med mine kreative bedrifter (jeg maler mv. og udstiller) - de har mig mistænkt for, at have det kreative som bibeskæftigelse... og får det til at lyde som om jeg har holdt det skjult for dem...
Dette tyder på, at de IKKE har læst min journal, for der ligger der både godkendelse på, at jeg MÅ udstille, samt avisartikler omkring udstillinger.....

Føler mig rimelig hetzet må jeg indrømme.......
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 13:03   #2
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
- Som yderligere kommentar til mit indlæg, vil jeg sige, at jeg udemærket godt ved - at grunden til at jeg ikke fik en forrevalidering sandsynligvis er den, at jeg skulle have sygedagpenge under forrevalidering (jf. reglerne herom) og at jeg i høj grad har været en omkostning for kommunen i og med, at DE har trukket sagsbehandlingen laaaaaaangt ud i flere tilfælde - og jeg DERFOR gik på sygedagpenge så længe, at de ikke kunne få refusion (statslig) længere......

Efter de 52 uger på sygedagpenge frafalder kommunens refusion fra staten - derfor har de så travlt med at varsle sygedagpengestop... når borgeren overgår til en ny ydelse (feks. revalidering, kontanthjælp) får de nemlig refusion igen
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 15:01   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Er din ressourceprofil blevet opdateret med nye oplysninger?

Er du blevet partshørt omkring stop af revalidering?

Og har du anket det og evt. skrevet, at du gerne ville fortsætte, men på nedsat ugentligt timetal?

En plan kan være længere, hvis den forlænges pga. sygdom.

En plan på 5 år er UDEN VUC.

Jeg kan ikke se, hvad kommunen skal bruge dine indtægter og udgifter til. Jeg kunne forstå, hvis du brugte mange timer pr. måned til det.

Man må vist tjene 12.000 pr. år ved siden af revalidering, og din bibeskæftigelse ligger jo også i tråd med ergoterapi, ikke?

Ryger du på kontanthjælp, ser det ikke godt ud med en bibeskæftigelse.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 15:35   #4
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Er din ressourceprofil blevet opdateret med nye oplysninger?

- Jeg har den til gennemsyn nu.

Er du blevet partshørt omkring stop af revalidering?

- De har ikke varslet stop, kun afslået min ansøgning om 1 års forlængelse af planen.

Og har du anket det og evt. skrevet, at du gerne ville fortsætte, men på nedsat ugentligt timetal?

- Ja, den ligger i amtet nu. Har fulgt min plan, dog med den delvise sygemelding - dvs. jeg har fulgt de to største fag (ud af 4), men gennemført alle, da jeg har gået til eksamen i alle fag - dumpede det ene..forlængelsen lyder på at tage det ene fag om.

En plan kan være længere, hvis den forlænges pga. sygdom.

- Jeg ER delvis sygemeldt pr dec 08 - og der er tiltrådt endnu en diagnose også....(pr okt.) så jeg mener også min sag er klokkeklar... men det gør kommunen altså ikke...
Har også søgt aktindsigt fornyligt (igen)

En plan på 5 år er UDEN VUC.

I mit tilfælde er det INKL. VUC!! 1½ års HF + 3½ års videregående...

Jeg kan ikke se, hvad kommunen skal bruge dine indtægter og udgifter til. Jeg kunne forstå, hvis du brugte mange timer pr. måned til det.

Nej jeg synes også det er ret latterligt. Heldigvis har jeg det hele - og klar til afsendelse. Og så mangler de faktisk også kun at få oplyst min blodtype, samt hvor ofte jeg dyrker sex - så ved de ALT om mig......

Man må vist tjene 12.000 pr. år ved siden af revalidering, og din bibeskæftigelse ligger jo også i tråd med ergoterapi, ikke?


Helt klart! Indtægtsloftet er korrekt. Min hobby giver ikke overskud - tværtimod...
Har hele tiden haft et mål om, netop at bruge udd. til noget kreativt terapeutisk - fordi jeg gerne vil bruge mine kreative evner...
Har søgt reval. til voksenunderviser også - men fået afslag fordi de ikke mener det fører til fuldtidsbeskæftigelse... !!

Ryger du på kontanthjælp, ser det ikke godt ud med en bibeskæftigelse.
Det er jeg klar over... betragter det heller ikke som sådan overhovedet - og det vil de også kunne se ud fra indtægter/udgifter. Nusser med maling istedet for at strikke foran tv!

Jeg følger jo min plan, men ved ikke om jeg kommer ind på det videre forløb (start i sept.)... og amtet har varslet en sagsbeh. frist på op til 7 mdr....
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 15:36   #5
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Glemte lige... Tak for din besvarelse!
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 15:46   #6
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Revalidering behøver IKKE at være på fuld tid. Jeg tog en kandidatoverbygning på 4 år i stedet for 2 netop på revalidering. Det er helt sikkert noget, de finder på.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 15:57   #7
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Det er også dét jeg mener... der er jo lissom en grund til, at jeg er tilkendt revalidering. Kigger de på min ressourceprofil og div. afklaringer har jeg MAX kunnet klare dét jeg gennemgik i dette skoleår (to store/tunge fag på HF - dansk A turbo og engelsk B). Og stadig ikke kunnet passe min træning...(hvilken jeg er for DUM at prioritere fra fordi det giver bagslag...).

Måske er planen "bare" urealistisk... men jeg mener jo at kommunen BURDE have sendt mig på forrevalidering på HF... om ikke andet så for at afklare om jeg i det hele taget er studieegnet (hvilket de heller ikke har gjort).
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 16:10   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Din jobplan - revalideringsplan - er den vigtigste og et meget vigtigt dokument.

Hvis du følger planen, så burde der ikke være nogen problemer - heller ikke at du bliver syg undervejs. Det kan enhver jo blive - især, når man pga. helbredsproblemer NETOP er på revalidering.

Ja, forrevalidering OG HF hører sammen.

Så dine kommentarer til ressourceprofilen er MEGET vigtig.

Husk også at få aktindsigt i papirer i Beskæftigelsesankenævnet (ikke amtet).
Kommuner "glemmer" nogle gange at sende de vigtige papirer med.

Men håber da, at du er tilmeldt det videre forløb fra september. I værste fald kan du jo melde fra, ikke?

Husk, at hvis de nægter dig at blive færdigrevalideret, så SKAL de betale for noget andet, så du bliver selvforsørgende.

Forresten kan man også være under revalidering som flekser. Så jo, man kan læse på deltid. Det "glemmer" kommunerne bare.

En plan SKAL følges op på med jævne mellemrum for at se, om du kan klare at følge den lagte plan. Er der IKKE fulgt op og justeret i planen undervejs, er det endnu en kommunal fejl.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2009, 17:23   #9
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jeg fik et skema i april, som jeg skulle svare på - det kalder de også en opfølgning... heri beskrev jeg ALT, så der intet skulle være at være i tvivl om. De har givet mig afslag FØR de modtog mine svar på den opfølgning. Efterfølgende har jeg selv sendt det hele til beskæftigelsesankenævnet (som jeg kalder amtet); lægestatus (hvori min delvise sygemelding også ligger), status fra psykiater, referat af sidste opfølgning, samt mine kommentarer og rettelser hertil... kommunen har selvf. også fået det...

Puh jeg synes det er trægt... og mildest talt SYGT, at jeg skal bruge min længe ventede (og stærkt tiltrængte) ferie på, at gruble over alt det her... det var lissom NU jeg havde en mulighed for at få en smule ro på.....

......men sådan er det jo...........

Tusind tak for dine svar!!!

... jeg må forsøge at abstrahere og afvente. Får svar fra ergo om jeg er kommet ind om 10 dage... så ved jeg lidt mere...
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2009, 16:45   #10
rikkerehmeier
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Lokation: fredericia
Indlæg: 10
Styrke: 15
rikkerehmeier er ny på vejen
jeg sidder lige og kigger på de paragraffer jeg er under, ( revalideringsydelsestop)
jeg er pt. i arbejdsprøvning på kontanthjælp, da jeg har været forlænget 2 gange. men kan se at jeg stadig er under paragraf 46 for at kunne fastsætte en ny plan, og så står der også noget med en paragraf51. er der nogen der kan hjælpe. arbejdsprøvningen tegner ikke godt, men for at få noget ydelse er det måske en god ide at finde på noget at enten uddanne sig til og eller hvad . gode råd er dyre,...... hjælp jeg er forvirret, har ringet til ankenævnet, telefonsvare , har klager og skrevet, kan snart ikke gøre mere...
rikkerehmeier er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forskellen på forrevalidering, revalidering og kontanthjælp. mabast Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-08-2012 20:03
revalidering / forrevalidering sourceful Alt det andet 4 08-05-2011 11:10
Forrevalidering/Ferie Catherine123 Alt det andet 22 30-04-2010 19:33
Under forrevalidering. Luckyluka Alt det andet 8 04-08-2008 15:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension