K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2013, 13:14   #11
-Henrik-
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
-Henrik- er ny på vejen
Hej foetsie

Pudsigt: Min ex-kæreste er også på brøkpension, og har også fået udbetalt en erstatning for tab af erhvervsevne på en kreditorbeskyttet konto, OG har også fået at vide af kommunen, at det regnes med som formue.

I hendes tilfælde betyder det, at hun ikke længere kan få nogle tillæg, som hun ellers var berettiget til, f.eks. forsørgelsesudgifter til hendes datter, når hun er på besøg hver 14. dag.

Selvfølgelig skal kommunen på opfordring kunne henvise til gældende lovgivning, når de træffer en afgørelse. Jeg kan kun opfordre dig til at kontakte det politiske niveau i din kommune (= byrådet), som så forhåbentlig vil kunne sætte kommunen på plads i sagen.

Men altså, selve afgørelsen tror jeg, ligger fast, uanset (u)rimeligheden i det.

Hilsen
Henrik
-Henrik- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 14:36   #12
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Jeg har brug for nogle hardcore paragrafryttere, troede jeg selv var godt hjemme i lovgivningen.

Jeg har en engangssum fået udbetalt fra PKA som er omskrevet af engangssum ved tab af arbejdsevne som udbetales ved tilkendelse af social pension, ftp i dette tilfælde :-)

Summen er lige fra starten placeret på en kreditorbeskyttet konto i mit navn og kun jeg har adgang til kontoen, ikke engang min kære ægtefælle kan røre penge.

Nu har jeg flere gange læst herinde at når penge står på en kreditorbeskyttet konto så SKAL kommune se bort fra dem, de må fx. ikke medragnes som formue når nu min ægtefælle modtager suppl. kontanthjælp som sygemeldt.

Kommunen siger de skal medregnes, desværre kan de ikke komme med det på skrift, i den forstand at de henviser til gældende lovgivnig m.v.

Jeg er godt klar over at det ikke er en sum som kan placeres under aktivlovens par. 14, men kreditorbeskyttet er vel kreditorbeskyttet - ikke engang Skat ville kunne røre den, ikke at det er tilfældet men bare til eftertanke.

Så er der nogle herinde som enten har oplevet det samme ell. lign. og kan der evt. henvises til nogle love/par. som jeg ikke har kunne finde endnu?

Tak.
Hvad mener du egentlig med "som er omskrevet af".

Jeg har selv PKA. Det beløb, du omtaler, er det ikke det engangsbeløb, som man selv har skullet tage stilling til forstået på den måde, at man kan vælge enten

Et engangsbeløb og mindre, løbende udbetaling eller

Fravalg af engangsbeløb mod løbende, højere udbetaling.

PKA har faktisk været brugt som mønstereksempel i EU. Det er primært kvinder, der har arbejdsgiver betalt pension i PKA, som var de første ?, i hvert fald blandt de allerførste på markedet med tilbud om pension tilknyttet sin ansættelse. Således har mange af de ældre PKA-tilknyttede kvinder en bedre pension end deres mænd. Det var derfor i mange år magtpåliggende på PKA, at kvindernes pension ikke skulle kunne indgå ved en skilsmisse. Det var så ikke retfærdigt, at mange mænd til gengæld blev pålagt at dele deres pension med deres fraskilte kvinder. Her var holdningen fra PKA, at så kunne man ændre dette, de ville ikke acceptere, at en PKA-pension skulle kunne indgå i en skilsmisse.
Det er så en lidt anden historie. Jeg synes, du skulle prøve at kontakte PKA igen og få en anden i tale. Måske kan dit engangsbeløb fredes, hvis jeg har ret i, at du har fået beløbet udbetalt for at acceptere en mindre, løbende pensionsudbetaling.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 20:52   #13
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Hej,

tak for dit input.

Jeg har ikke haft et valg hos PKA i min pensionskasse - de har jo forskellige faggrupper, jeg får en månedlig mindre udbetaling og fik en engangssum ved tab af arbejdsevne, hvor kravet var at man fik tildelt social pension, altså førtidspension.

Nej jeg ringer ikke mere, har talt med 4 forskellige og fik 4 forskellige svar, så alt andet end et klart svar.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 14:55   #14
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Banken gør sikkert det, du beder om, men det kan selvfølgelig let gå galt, når der ikke fra alle sider er klare linjer om, hvad det egentlig handler om. Kreditorbeskyttet konto er jo kun relevant til helt specifikke formål, som allerede nævnt og er egentlig kun en separering af et engangserstatningsbeløb, så man kan "gøre rede for" hvad der evt er købt for beløbet. Disse ting er derefter også kreditorbeskyttet. Grænsen er selvfølgelig hårfin, så alle ikke blot kan placere sine værdier uden for rækkevidden for personer, man skylder penge eller grundlag for beregning af evt overførselsindkomster.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 14:20   #15
lulogmul
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 7
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
lulogmul er ny på vejen
Heej har brug for akut hjælp;/ skriver lige her da jeg ikke kan finde ud af at oprette en tråd
det er fordi min mand fik en kreditorbes.konto pga en skade osv. men den blev lavet langt inden der kom nogle penge.. og har vist dummet mig der- jeg tror jeg kom til at sætte et par hundrede kr over på den konto, da jeg ville spare lidt op de blev så hurtigt hævet igen... det er omkring 4-5 år siden jeg gjorde det, og der gik så erstatning ind sidste år.. har je ødelagt det hele og er den nu ikke beskyttet mere?? selvom der er gået de år.. forstår i hvad jeg mener?
lulogmul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 15:39   #16
Yanmik
Afhængigheds tegn af K10
 
Yanmiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 332
Styrke: 14
Yanmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lulogmul Se meddelelser
Heej har brug for akut hjælp;/ skriver lige her da jeg ikke kan finde ud af at oprette en tråd
det er fordi min mand fik en kreditorbes.konto pga en skade osv. men den blev lavet langt inden der kom nogle penge.. og har vist dummet mig der- jeg tror jeg kom til at sætte et par hundrede kr over på den konto, da jeg ville spare lidt op de blev så hurtigt hævet igen... det er omkring 4-5 år siden jeg gjorde det, og der gik så erstatning ind sidste år.. har je ødelagt det hele og er den nu ikke beskyttet mere?? selvom der er gået de år.. forstår i hvad jeg mener?
Jeg fik af vide da jeg fik erstatning og fik lavet en beskyttet konto at hvis man "bare" sætter 25 øre over på en kreditorbeskyttet konto, som ikke er erstatning, så er den ikke beskyttet mere.
__________________
Giv mig sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre - mod til at ændre de ting jeg kan og visdom til at se forskellen... Yanmik
Yanmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 16:32   #17
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det kan aldrig blive bankens ansvar, men ens eget.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 19:50   #18
lulogmul
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 7
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
lulogmul er ny på vejen
Er der så ikke noget andet man kan gøre? Jøsses det kan da lige passe jeg har ødelagt det hele..
lulogmul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 20:12   #19
Yanmik
Afhængigheds tegn af K10
 
Yanmiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 332
Styrke: 14
Yanmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lulogmul Se meddelelser
Er der så ikke noget andet man kan gøre? Jøsses det kan da lige passe jeg har ødelagt det hele..
Det ved jeg ikke, jeg får også en løbende erstatning, ikke engang den måtte komme ind på den beskyttede konto, sagde de i banken..
Så hvis du har sat penge ind på, så tvivler jeg på den er beskyttet, men måske der er andre der ved mere end mig..
__________________
Giv mig sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre - mod til at ændre de ting jeg kan og visdom til at se forskellen... Yanmik
Yanmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 20:30   #20
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Yanmik Se meddelelser
Det ved jeg ikke, jeg får også en løbende erstatning, ikke engang den måtte komme ind på den beskyttede konto, sagde de i banken..
Så hvis du har sat penge ind på, så tvivler jeg på den er beskyttet, men måske der er andre der ved mere end mig..
What, min løbende erstatning igennem flere år er da indgået på den beskyttede, for det beløb skal jo også være beskyttet ellers kan der modregnes i kontanthjælp....... Og jo det er kommunen orienteret om, og har set alle bank papirer på det.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaring med kreditorbeskyttet konto‏? Erstatning... Anja-10 Alt det andet 40 05-06-2013 16:29
kreditorbeskyttet konto. 3xstress Alt det andet 16 13-11-2011 14:34
kreditorbeskyttet konto er da ikke så lige til. maja-bell Alt det andet 10 29-03-2011 23:19
Kreditorbeskyttet konto pia9900 Alt det andet 3 09-03-2011 01:25
kreditorbeskyttet konto bimse45 Alt det andet 2 03-11-2010 23:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension