K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2011, 11:30   #1
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Mangelende apetit

Hej
Findes der noget som giver en appetitten tilbage.

Jeg spiser næsten ikke noget og er ikke sulten, lige nu har jeg tabt 10 kg, på 3½ md. pga. mine mave problemer.

Jeg har samtidig mistet energien, så jeg ingen ting orker.

Susanne
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 11:44   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg synes bestemt du skal se og få en snak med din læge, hurtigst muligt.

Vedkomne vil vide helt præcis, hvad der skal til i dit tilfælde ;-)
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 12:48   #3
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg synes da bestemt også lige lægen skal med ind over !

Jeg tabte mig vildt da jeg var medicineret til op over begge ører - vejede på et tidspunkt 45 kg - et minus på 15 kg i løbet af 4 måneder !!!! Jeg havde heller ikke hverken appetit eller mulighed for at spise ! Mit spiserør trak sig sammen - og jeg havde kvalme konstant ! Jeg fik fat i en diætist gennem kommunen der hjalp mig med at sammensætte smooties og proteindrikke - og det hjalp både på kvalmen og på spiserøret og langsom vendte appetitten tilbage ! Ikke at den store appetit er der i dag eftersom jeg fortsat ikke kan tygge i noget - men jeg får de mineraler og byggestene som kroppen har brug for - og så kommer energien også lige så stille.
Pøj pøj
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 13:02   #4
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vibbe Se meddelelser
Jeg synes da bestemt også lige lægen skal med ind over !

Jeg tabte mig vildt da jeg var medicineret til op over begge ører - vejede på et tidspunkt 45 kg - et minus på 15 kg i løbet af 4 måneder !!!! Jeg havde heller ikke hverken appetit eller mulighed for at spise ! Mit spiserør trak sig sammen - og jeg havde kvalme konstant ! Jeg fik fat i en diætist gennem kommunen der hjalp mig med at sammensætte smooties og proteindrikke - og det hjalp både på kvalmen og på spiserøret og langsom vendte appetitten tilbage ! Ikke at den store appetit er der i dag eftersom jeg fortsat ikke kan tygge i noget - men jeg får de mineraler og byggestene som kroppen har brug for - og så kommer energien også lige så stille.
Pøj pøj
KH
Vibbe

Det er netop det som er problemet, min medicin.

Jeg har forslået min læge at morfinen bliver trappet ned næste gang jeg skal have en nye portion.

Min midicin lige nu er

Oxycontin 15 mg x 2, codein 10 mg. x 3, Ibumetin 600 mg x4, Paremol 500 mg x 8, kvalmepiller 10 mg, x 3.

Min kost består mest af flydene føde så som øllebrød A 38, aspares suppe, tomat suppe, en gang i mellem spiser jeg lidt af det faste føde, men har problemer med at komme af med det igen.

Susanne
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 13:26   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du er NØD til at være opmærksom på at du desværre kan lære din krop ikke at føle sult, altså ikke kun medicinen, men rent fysisk miste evnen til ikke at føle sult.

Derfor er det super enormt vigtigt at du lytter til det mindste lille bitte signal din krop kommer med med tegn på sult (behov for mad) og ret vigtigt at du spiser selv om at du ikke er sulten, du kan roligt lave din egen lille plan hvor du fa fastsætter at du skal indtage mad mindst 3 gang dagligt (sæt en alarm ell til at hjælpe dig med at huske det) du behøver ikke indtage en hel masse bare 2 bidder af et æble eller et eller andet, hovedsagen er at du indtager bare lidt, for at i møde komme problemet med at holde op med at føle sult.

Jeg har slev det problem, jeg føler ikke sult, jeg kan sagtens gå 2 dage uden at føle sult (også uden at have indtaget føde af nogen art (eller slik) i de 2 døgn) ikke fordi lige nu er det en fordel, i det vi er mere end alm fattige, det er klart nemmere for mig, som ikke føler sult som normalt, end for fx min gemal, at vente med at spise til jeg er sikker på ungerne har fået, er der så ikke ret meget, eller slet intet tilbage, ja så gør det ikke så meget, for jeg er ikke generet af sult, og så er det dejlig billigt, men det er altså ikke smadder smart for kroppen.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 13:40   #6
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 15
falentin er ny på vejen
Jeg synes også helt klart, at du skal gå en tur forbi lægen.

Jeg har også haft meget besvær med apetitten, men har haft meget glæde af nedenstående "kostråd" som jeg har fundet på nettet. Måske kan du bruge noget af det. Kopier lige teksten ind til dig her:

Uden sult og appetit dur helten ikke
Mange mennesker med kroniske tilstande har enten ringe eller slet ingen appetit. Mange gange spiser disse mennesker ikke på grund af sult, men fordi de bliver nød til det, eller fordi det bare er tid til at tvinge noget i sig.
En primær årsag til at appetitten udebliver, er ganske enkelt at kroppen er overbelastet med giftstoffer. Specielt når lever og nyrer bliver overbelastet med giftstoffer, kan det føre til appetitløshed.
Mangler du appetit, så begynd som det første med at drikke citrondrikken/The whole lemon drink som beskrives senere i denne tekst for hurtigst muligt at mindske, og komme af med nogle af alle giftstofferne.
5 råd til at fremme sult og appetit
1. Cayenne peber
2. Æbleedikke
3. Peberrod
4. Faste – drik kun vand eller friskpresset æblejuice indtil sult føles i maven.
5. Motion
Cayenne er utrolig god til at stimulere appetitten, og vil i kombination med æbleedikke, virkelig sætte en sultfornemmele i gang i maven. Prøv bare først med 1 cayenne kapsel og en teskefuld æbleedikke i et glas vand ½ times tid før måltiderne. Du kan øge dosis lidt efter lidt, og langsomt vil sulten komme igen. Cayenne stimulerer også nyrerne.
Både cayenne og peberrod stimulerer fordøjelsen og cirkulation gennem hele kroppen. Cayenne er også med til at opbygge en tynd eller ødelagt tarmslimhinde.

Whole Lemon Drink – den vigtigste drik du kan indtage
Citron drikken, eller The Whole Lemon Drink som den hedder på engelsk, er så enkel, at man skulle tro at den kun var til at slukke tørsten med. Men den har så mange healende egenskaber, at man næsten ikke kan tro det. Det er en af de vigtigste væsker du overhoved kan indtage, på din vej mod at blive rask eller forebygge sygdom.
Den udrenser leveren og lymfesystemet for gift og affaldsstoffer. Alene dette giver en markant forbedring af hvordan kroppen føler sig. Den normaliserer spyttets PH værdi mod det ideelle niveau på 6.4, og dermed den indre kemiske balance. Når spyttets PH værdi er normaliseret, reguleres kropsvægten på den måde, at du taber dig hvis du vejer for meget, og tager på hvis du vejer for lidt. Mange taber sig ved sygdom, specielt de alvorlige som f.eks. cancer. Så snart spyttets PH værdi kommer på plads igen, begynder man at kunne optage fedtstoffer, vitaminer, mineraler etc. Det er næsten umuligt at tage på, når spyttets PH værdi er under 6.4.
Andre gavnlige effekter er øget energi, øget appetit, opbygger de hvide blodlegemer, reduktion i hævede lymfeknuder, forbedrer tarmsystemet og giver en mere normal kropstemperatur. Mange hiv-smittede oplever, at deres virusmængde i blodet falder, når de indtager drikken.
Hvis spyttets PH værdi ikke er normaliseret indenfor 1-2 uger, kan du supplere med kalk vand. 1 teskefuld calciumhydroxid pulver i et glas vand 3 gange dagligt.
Sådan laver du drikken

1 hel økologisk citron med skal
4 spiseske jomfru oliven olie
Vand

Man skal bruge et stort glas (som når man får en stor cafe latte på en cafe).

Citronen skæres i småstykker (med skal), og puttes i en blender sammen med et halvt glas vand og oliven olie. Blendes i 1-2 minutter, og derefter skal blandingen gennem en si. Når blandingen er siet hældes det op i glasset, og fyldes yderligere med ekstra vand så glasset er helt fyldt.

Drik den hver dag som det første om morgenen, eller til maden. Man kan også drikke den løbende over dagen. Det skal dog anbefales, at den ikke drikkes for sent om aftenen, da man god kan komme til at tisse lidt af den.
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 15:18   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sushjer 1 Se meddelelser
Min kost består mest af flydene føde så som øllebrød A 38, aspares suppe, tomat suppe, en gang i mellem spiser jeg lidt af det faste føde, men har problemer med at komme af med det igen.
Selvom det ikke er spor nemt, så må du være konsekvent og spise på faste tidspunkter.
Ikke store portioner og ikke nødvendigvis fast føde hver dag til at starte med, men sætte dig på en stol med noget fast eller flydende mad foran dig og først rejse dig når du har indtaget det.

Og du må prøve at få fast føde indenbords, for tarmen må og skal holdes i gang. Tendensen til forstoppelsen vil formodentlig blot blive sværere des længere du undgår den faste føde.
Tarmen bliver "doven".

Du kan udskifte A38 med creme fraiche eller græsk yoghurt 10%.

Du kan tilsætte 1-2 spsk. olie uanset om det så er a38, suppe, øllebrød eller en tomat du spiser. Fx. hørfrøolie som har nøddesmag og gør sig glimrende til surmælksprodukter og havregrød.

Når du skriver, at du har svært ved at komme af med det når du har spist fast føde, vil jeg råde dig til at have stort fokus på at tygge maden RIGTIG grundigt og sørge for at drikke godt med vand til.

Jeg studser lidt over, at du først spørger, om der er noget man kan gøre for at få appetitten tilbage, og derefter fortæller, at du har tabt pga. dine maveproblemer.
Hvad er maveproblemerne? Har du smerter? Diarre? Kvalme? Eller har du "bare" ikke appetit?
Hvad sker der både fysisk og psykisk hvis du sætter dig ned med en portion mad og begynder at spise selvom du ikke har lyst?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 15:48   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hier finder du gode råd:
http://www.bionordic.dk/indhold/sygd.../anoreksi.html

"Zinkmangel svækker smagssans og appetit. Den kraftige zinkmangel kan skyldes den familie- og følelsesmæssige stresssituation, og når man ikke kan smage maden er lysten også væk. Zink genopbygger evnen til at være realistisk. Ofte er der tilhørende magnesium mangel.

B-vitaminer (kompleks præparat) giver bedre optagelse af maden. Gives mod madlede og nedsat appetit."
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 18:21   #9
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Tak for jeres gode råd, jeg vil kigge dem i gennem sener når mine smerter ikke er så store

Susanne
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 18:42   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
God idé at se på vitaminer og mineraler. Men bliv testet for vitamin- og mineralmangel hos lægen før du begynder at tage tilskud.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension