K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-02-2010, 14:09   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kan stærkt frarådes at blande medicin og lykkepiller. For det første virker medicinen slet ikke som den skal uanset om man tager ét glas eller 8, da der sker noget med signalstofferne i hjernen. Så hellere stoppe med medicinen og dyrke vinen, eller endnu smartere, fortsætte medicinen og droppe vinen. Og det er bedøvende lige meget om vi taler en Fredag aften, flere gange om ugen, eller ind imellem. Alt hvad medicinen 'opbygger' fjerner vinen (øllen, sprutten what ever), så man hele tiden er på nulpunktet.

Selv måtte jeg ty til antabus når jeg var i medicinsk behandling, for jeg kunne ikke selv lade sprutten være og løj hele tiden for mig selv og slog det over i, at man da skulle have lov til at ha' det lidt sjovt ind imellem.......de to ting harmonerede bare ikke sammen, og jeg havde det iøvrigt heller aldrig så sjovt, at det var det værd. Jeg KUNNE bare ikke lade være med at drikke. Men noget skulle barnet jo hedde, og jeg havde svært ved at indrømme det over for mig selv.

Angående medicin og placeboeffekt, så er det psykiaterens trumfkort og ikke noget der bliver delt med patienterne. Men mon ikke man kan snuse noget op omkring det, da det er meget udbredt??
Min gamle psykiater fortalte mig at jeg havde fået begge piller, ægte og fake, men han ville ikke ud med hvad der var hvad. Og jeg var også lidt ligeglad, for ingen af dem virkede efter hensigten
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 15:05   #12
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Tak for indpsparket omkring vinen, den er jeg med på.

Helene, fik du medicinen af din psykiater ?. Jeg får den på apoteket, det billigste kopi præperat der er af det jeg skal have, så der kan jeg ikke lige se at placebo præperatet kommer ind. ?. Det er min læges sekretær der laver recepterne til mig.

Endvidere føler jeg at medicinen har hjulpet mig også efter at have holdt pause et år. Dog kan jeg være i tvivl om mængden, men hører ofte at så længe man ikke har bivirkninger, så gør det ikke noget. Men man kunne jo godt prøve at afværge hvad fremtiden evt. ville byde desangående.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 16:33   #13
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Man får ikke udleveret placebo, medmindre man er klar over, at man er med i et forsøg, hvor nogle får den rigtige medicin og andre placebo. Altså hvis man har fået ordineret noget medicin af sin læge/psykiater, så er det også det, man får. Alt andet er ulovligt og giver ingen mening, men det er et kendt fænomen, at tro kan flytte bjerge og at nogle kan få det bedre, selv hvis de kun får placebo, ihvertfald over en kortere periode.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 18:14   #14
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
medicin

jeg har oftest fået medicin i små mængder, har stor medicin følsomhed. Selvom det ikke virker

Har fået Zoloft, cipralex, Zyprexa. Nu Seroquel, mener det er 25 mg, meget mindre end behandleren ville have. Men en pille mere, så får jeg bivirkninger - svimmel, meget irritabel.

Men de hjælper kun på, at jeg bedre kan sove. Han håbede, de ville hjælpe på min almen tilstand Men har aldrig haft effekt af medicin, det er mærkeligt. Har kun taget på engang (30 kg).

Lone
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 18:19   #15
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zania Se meddelelser
jeg har oftest fået medicin i små mængder, har stor medicin følsomhed. Selvom det ikke virker

Har fået Zoloft, cipralex, Zyprexa. Nu Seroquel, mener det er 25 mg, meget mindre end behandleren ville have. Men en pille mere, så får jeg bivirkninger - svimmel, meget irritabel.

Men de hjælper kun på, at jeg bedre kan sove. Han håbede, de ville hjælpe på min almen tilstand Men har aldrig haft effekt af medicin, det er mærkeligt. Har kun taget på engang (30 kg).

Lone
Hej Lone

Jeg havde også en del bivirkninger ved start og ved 50 mg, kunne jeg ikke holde øjnene åbne. Da jeg nåede op på 125 i døgnet, skiftede jeg over til prolongen, som er depottabletten, på 200 mg og den virker fortræffelig. Du skal jo også op på en hvis mængde før, den holder op med at være sløvende. Jeg fik den også til at sove på i starten, men gik op fordi den virkede så godt på mig, for at se om den kunne virke anti-depressivt og det kunne den.
__________________
Cillenolle - nu med blog
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 21:22   #16
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Selv startede jeg med Citalopram 10mg for 4 år siden. Kom hurtigt op på 40 mg. Det hjalp mig på de dårlige dage i min depression, så jeg trods alt kunne overskue hverdagen..

Trappede ud af det mod læges vilje og endte 4 måneder efter med en ny og meget sværer depression.

Startede med Cipralex 10 mg - hurtigt på 20 mg. (Det skal vidst være en "nyere" udgave af Citalopram.

For 2 måneder siden skiftede jeg tilbage til Citalopram 40 mg, da disse er en hel del billigere og har samme hjælpestoffer.

Derudover tager jeg Saroten 20 mg hver aften - de hjælper mig med at sove. Egentlig er det også et antidepressiv.

Har også Imozop 7,5 mg til de VIRKELIG svære nætter, hvor INGENTING virker....

Nå ja, og så er der stesolig til de SERIØST voldsomme panik angst tilfælde...

Og så er der jo også alt det "løse" i skuffen.... FØJ
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 23:42   #17
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Angående placeboeffekt og fusk med piller
Ganske almindelige patienter hos ganske almindelige psykiatere får IKKE udleveret placebomedicin på recept.
Får man et præparat på recept på apoteket, kan man være helt sikker på, at præparatet er hvad det giver sig ud for.

Angående dosis af antidepressiva
Dosis er forskellige fra præparat til præparat og afhængig af lidelse og individ. Som med al anden medicin, kan den behandlende læge vurdere, at medicinen i et konkret tilfælde skal tages anderledes end beskrevet i indlægssedlen.
Dog er det en rigtig god idé, at følge med selv, og føle efter hvordan man har det.
Da du får det dobbelte af dosis beskrevet i indlægssedlen, og blev rådet til det dobbelte af dét, bør du helt klart kontakte psykiateren og spørge hvorfor og fortælle hvad der står i indlægssedlen. Vedkommende KAN have begået en fejl, og du vil muligvis kunne få uheldig virkning over tid ved for høj dosis. Hvor længe har du fået det? Det kan tage flere måneder før man opnår fuld effekt at den dosis man tager.
Min erfaring med diverse psykiatere og læger er, at man skal have tjekket blodprøver en gang om året når man er på psykopharmaka.

Angående alkohol og antidepressiva
Man bør udvise forsigtighed ved indtagelse af alkohol sammen med medicinen af flere årsager... Det at man tage medicinen er direkte udtryk for, at man har en ustabil psyke, og det er nu en gang almindeligt kendt, at alkohol gør os mere udsvævende/følelsesmæssige. Desuden kan alkoholen svække eller forstærke medicinens effekt, og medicinen kan svække eller forstærke alkoholens effekt.
I det hele taget frarådes alkohol og medicin, men jeg er meget uenig med Helenekr i dette spørgsmål; jeg mener i allerhøjeste grad, at der er forskel på at drikke et glas vin i selskab i ny og næ og på at drikke en halv flaske alene hver aften. Men det er i det hele taget ikke en god idé at indtage alkohol uden at have talt med lægen om det. Både af hensyn til de ovenstående faktorer, men også fordi man skal være ekstra opmærksom på misbrugstendenser, som lægen kan hjælpe en til at få øje på, og der kan være særlige forhold der gør, man ikke må.

Jeg får en stemningsstabiliserende cocktail af Efexor og Seroquel, og jeg drikker stort set aldrig, både fordi jeg har haft nogle ELENDIGE oplevelser i påvirket tilstand og fordi jeg syntes at jeg bliver træt af det i moderat omfang. Jeg kunne i en periode ikke styre det. Nu kan jeg godt drikke et par glas vin i selskab eller endda drikke mig fuld en gang i mellem med veninder. Men det kræver, at jeg er forbandet opmærksom på min krops signaler - for begynder jeg at blive træt og/eller få triste/negative tanker, så er det bare med at komme hjem i seng, og det kan kun gå for langsomt. Kan jeg på forhånd føle, at jeg har en skrøbelig aften, så holder jeg mig fra alkoholen. Jeg har gjort dumme ting og opført mig elendigt på grund af alkohol kombineret med medicin og/eller mit sind, og det har taget tid at lære at håndtere kombinationen. Psykiaterne frarådede mig at røre alkohol da jeg startede på medicinen, men sagde, at når jeg var stabiliseret på en dosis kunne jeg godt forsigtigt prøve mig frem.

I forhold til dagligt alkoholforbrug eller højt indtag i forbindelse med selskabelighed bør du/man helt sikkert finde årsagen dertil, og vurdere om det kræver medicinsk behandling eller samtaleterapi at ændre på adfærden. Husk på, at alkohol og et skrøbeligt sind let kan blive en uheldig kombination i flere henseender.

Seroquel o.a.
Zania - 25 mg. Seroquel?? Det lyder for mig meget underligt. Jeg får 300 mg. dagligt, og det er lav/almindelig dosis. Kan da godt forstå du ingen effekt har af 25 mg. :-) '
Med hensyn til bivirkninger, så må man tage dem med i starten ved opstart af alle typer medicin; de forsvinder som oftest når først man er stabiliseret på dosis. Omend man skal være meget opmærksom hvis der er vægtøgning (jeg tog 20 kg på på få måneder af Zyprexa), og så skiftede jeg til Seroquel og tabte mig igen.
Efexor/Seroquel gav mig mange bivirkninger I STARTEN som vandladningsbesvær, ekstrem nattesved, mareridt, svimmelhed, kvalme, muskelrystelser, ekstrem træthed og jeg ved ikke hvad... Men det gik over efter et par uger, og medicinen er enormt vigtig for mig - jeg har prøvet at trappe forsigtigt ud et par gange, og det er IKKE gået godt - så jeg kan godt leve med, at jeg var hundesyg i et par uger. Eneste bivirkning jeg nu bemærker er, at jeg sover helt vildt tungt på grund af Seroquel.
Jeg vil virkelig råde dig til, at følge din behandlers vejledning og se tiden an mht. birvirkningerne. Ultimativt findes der medicin imod bivirkningerne (suk) hvis det på sigt viser sig at være nødvendigt.

Nu har jeg vist skrevet i en evighed. Fyr løs hvis jeg har sagt noget pladder :-)

Sidst redigeret af annagw; 02-02-2010 kl. 23:48.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2010, 09:22   #18
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Angående placeboeffekt og fusk med piller
Ganske almindelige patienter hos ganske almindelige psykiatere får IKKE udleveret placebomedicin på recept.
Får man et præparat på recept på apoteket, kan man være helt sikker på, at præparatet er hvad det giver sig ud for.
Selv hvis man skulle få udleveret en pakning hos en læge/psykiater, så er det stadig ikke placebo, MEDMINDRE man skriftligt og mundtligt er informeret om, at man er med i et forsøg, hvor det gives.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2010, 10:27   #19
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej annagw og gh72,

Jeg er glad for at vi får lagt den med placebo medicin lidt på hylden for det tager jo nærmest en kæmpe brod af vores lidelser.

Jeg har en meget dygtig psykiater føler jeg, han er overlæge på et eller andet sygehus og så psykiater med aften konsultation. Af og til når vi snakker medicin tror han dog at jeg får 20 mg, så jeg vil da lige snakke med ham om evt. at prøve at trappe ned hertil. Mit liv er blevet aflastet, og jeg er ikke længere under jobprøvningspres, jeg har en ftp. sag kørende, men umiddelbart tror jeg da at jeg kan klare det. Jeg sveder også som en hest næsten hver nat og må ud at skift klæder, min psykiater siger dog at det burde medicinen ikke kunne gøre, men jeg føler mig altså endnu ikke i overgangs alderen, jeg træner motion ca 5 timer om ugen, det er dejligt at få rørt sig og se andre mennesker.

Mht. medicin og alkohol, der ved jeg da klart at det ikke hænger sammen og min psykiater og psykolog ved udemærket at jeg får lidt rødvin når jeg hygger mig af og til.

Annagw, du har fuldstændig ret i, at man virkelig skal lytte til sin krops signaler, jeg er desværre blevet misforstået af nogle mennesker på den konto, når jeg har fået for meget og desværre også har kunnet mærke det. Når jeg drikker vand og kaffe, så kan det være i nogle ordentlige slurke og der skal jeg lige passe på når der er vin på bordet, så jeg prøver at lave aftaler med mig selv om at det er max 2 - 3 glas fx. en fredag eller lørdag aften. Nogle gange har jeg det også som du beskriver at det ikke smager og at jeg ville ønske at jeg ikke havde åbnet den flaske og det skal jeg jo også lære at der har ikke nøde at være vin på bordet selvom det er "weekend".

Nå nu vil jeg sende en mail til min psykiater om det der medicin og høre ham om jeg skal starte nedtrapning med 10 mg. pr. uge så jeg er på 20 mg. når vi mødes næste gang. Eller om han først vil tale med mig forinden.

Godt at vi lige får det oppe at vende, jeg har ikke så meget forstand på alle de andre præperater end det jeg selv får, men at være foruden det tror jeg næppe at jeg vil.

Jeg har iøvrigt taget 40 mg. cipralex i over 1 år nu, men har lige skrevet til min psykiater om evt. nedtrapning og om det er nødvendigt/en god idé med at få tager blodprøver og målt levertal når man er på anti-depressiva.

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 03-02-2010 kl. 10:39. Årsag: Der var lige noget mere :-)
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2010, 11:22   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej mht placebo piller, så får man netop IKKE afvide at der er tale om 'fake' piller - ellers er hele ideen jo lige meget. Det handler jo om at patienten skal TRO de får en bestemt pille mod noget bestemt, og så se hvordan det går....
Hvis de véd de får en kalktablet (eller hvad det nu kan være) så ved de jo at de ikke virker...
Så nej, det får man IKKE afvide!!

Jeg har fået de der snyde piller to, måske tre gange over de 15 år jeg tog medicin - og har været medicinfri nu i over 10 år. Jeg blev fortalt at jeg havde fået snydepillerne imellem behandlingerne og havde ikke noget mod det, for jeg synes det både var sjovt og spændende. Men det 'sjove' er, at jeg kun har fået én pakke piller ef daværende psykiater i hånden, resten har jeg hentet på recept. Så der må være mindst 1-2 gange jeg har hentet snydepiller på apoteket. Da jeg var ret ung i den periode, så tjekkede jeg måske heller ikke indlægssedlerne som man via erfaringen jo gør i dag....

Men noget helt andet er, at lykkepiller generelt har en placeboeffekt og det er allerede nu vurderet at 200.000 danskere går rundt og spiser lykkepiller de overhoved ikke har brug for, eller som de TROR hjælper på noget, som de slet ikke hjælper på. Og det er jo et eller andet sted lidt uhyggeligt...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bivirkninger ved forhøjet dosis? TinaB Alt det andet 5 13-05-2011 09:05
TIP til daglig medicin dosering.... shylock Hjælpemidler til handicappede 13 05-11-2010 10:17
Anti-autoriteten er på retur! buster Politik og Samfund 5 09-08-2010 11:36
Max dosis for cipralex ? Enteneller Alt det andet 9 04-05-2009 11:26
Kronisk depressiv, cancer og førtidspension? optimisme At søge førtidspension 6 06-02-2008 15:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension