K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2008, 11:22   #11
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Afrodite!
Jeg klagede omgående over afslaget, så nu ligger sagen i Beskæftigelsesankenævnet. Jeg skal vente en måneds tid endnu på afgørelsen... Jeg hader bare den venten! Grunden til, at jeg syntes min rp var/er dårlig er, fordi jeg skrev teksten med den forventning, at det var et oplæg til dialog. Der står flere steder, at rp'en skal udarbejdes på bagrund af en samtale, så dét forventede jeg, men min sagsbehandler kopierede det bare ind... Så teksten er sådan lidt, ja, notatagtig og skrevet i mit eget sprog, hvor jeg har lagt vægt på det, jeg syntes var vigtigt, men som måske ikke har betydning i forbindelse med sagen. Efterfølgende er jeg også kommet i tanke om flere ting, som måske var vigtigt, men som heller ikke kom med. Og så blev hele odysseen omkring min arbejdsprøvning kun nævnt med 2 sætninger... Det kunne (og skulle...) have været beskrevet meget mere indgående, for det var netop dér pensionsnævnet gik ind og gav afslag. Rigtigt dumt at sidde her og se det i bakspejlet...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 11:50   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tak for råd og tips - tror godt jeg kan bruge det skema som model.

Alle de der punkter i ressourceprofilen, passer jo slet ikke på mig, fordi jeg hverken HAR haft et job eller har nogle drømme om at få et job. Jeg kan jo ikke. Og de der glidende overgange hvor de skal finde ressourcer, enten fra fritidsinteresser, konflikberedskaber osv, duer heller ikke i mit tilfælde. De 34 gange jeg har været ude, jamen så går jeg simpelthen bare når jeg bliver dårlig. Nogen gange har jeg sagt at jeg går, andre gange har jeg bare smuttet. Det er ikke fordi jeg ikke kan klare konflikter, jeg er bare ude af stand til at sige noget grundet psykose - jeg aner jo ikke hvad der er drøm eller hvad der er virkelighed, når jeg bliver psykotisk. Og jeg kan kun holde psykoserne nede, hvis jeg ikke opsøger de ting der får dem til at gå i udbrud. Iøvrigt er det noget nær livsfarligt når jeg bliver psykotisk, for jeg aner ikke hvad jeg laver...jeg kan ikke følge med. Det er derfor jeg hårdnakket nægter en arbejdsprøvning. Jeg tør simpelthen ikke tage chancen. Og hvis psykose ikke indtræder, så er der min OCD som også umuliggør arbejdsprøvningen. Jeg er ALT for ustabil til alt det der.

Det er måske også derfor min sagsbehandler vil vente med ressourceprofilen til hun kender min tilstand fra psykiaterens mund?? For hvis han skriver det er helt umuligt, jamen så kan vi måske få lavet ressource hurtigt. Hvis han omvendt skriver at jeg kan en hel masse, men med skånebehov, jamen så bliver ressourceprofieln jo et vigtigt og afgørende redskab for at finde ud af barriere og evner. Så bliver ressourceprofilen jo et enormt værktøj.
(Nu har han så tilfældigvis skrevet, at jeg hverken KAN eller MÅ arbejdsprøves) da det i såfald bliver 'med mit liv som indsats'.....fordi jeg ikke har flere medicinske muligheder tilbage (alt er afprøvet), og at jeg ikke har gavn af psykolog samtaler (som jeg har haft hundrede af)....og iøvrigt heller ikke er berettiget til, da jeg er fyldt 38.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 11:53   #13
afrodite
Elsker at være her på K10
 
afrodites avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2007
Indlæg: 79
Styrke: 18
afrodite er ny på vejen
Hej Risa,

Ok. Det var godt du klagede over afgørelsen..Og ja det er surt at være i venteposition..Og kan godt forstå du synes ventetiden er laang.

Ressourceprofilen er et meget vigtigt aktstykke i ens sag..
Men hvor skulle man vide det fra..Hvis man ikke er så heldig og have en god sagsbehandler som vejleder en omkring det..

Og hvis man ikke selv helt er opmærksom på eller ved på forhånd hvor vigtig egentlig en god udarbejdet rp er i ens sag.

Så kan man, når skaden er sket, altid være bagklog og sige, at det skulle man lige have været opmærksom på eller have vidst noget mere om..

Det er jo i sidste ende sagsbehandleren som skulle have været vejlederen og i samarbejde hjælpe en med at få lavet den rp på en ordentlig måde..
Men det er måske for meget at forlange i disse tider..desværre

Jeg ved heller ikke om jeg kan få rettet/skrevet min rp om, nu da sagsbehandleren har fået "udarbejdet" den.

Jeg krydser fingre for du får medhold i din klage..
afrodite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 11:55   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Alle de der punkter i ressourceprofilen, passer jo slet ikke på mig, fordi jeg hverken HAR haft et job eller har nogle drømme om at få et job. Jeg kan jo ikke
Jo, de passer.

Det er meningen, at BARRIERER i forhold til arbejdsmarkedet også skal fremgå... og hvordan disse barrierer kan fjernes.

Under fx. arbejdsidentitet kan man skrive: Ingen.

Det bliver så sagsbehandlerens opgave at FORKLARE MEGET GRUNDIGT, hvordan i alverden alle dine barrierer skal fjernes, men OGSÅ grundigt at gøre rede for, hvis kommunen er UENIG med psykiateren.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 11:56   #15
afrodite
Elsker at være her på K10
 
afrodites avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2007
Indlæg: 79
Styrke: 18
afrodite er ny på vejen
Hej igen Helene,

Godt du kan bruge det skema som model
afrodite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 12:08   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha, jeg er fandeme glad for jeg ikke er sagsbahendler i MIN sag
Hun får da noget af en opgave - måske godt hun har haft tre ugers ferie og kommer tilbage fuld af energi og arbejdslyst...

Jeg kan ikke lade være med at smile ved tanken om hvordan hun mon vil formulere sig ''Det bliver så sagsbehandlerens opgave at FORKLARE MEGET GRUNDIGT, hvordan i alverden alle dine barrierer skal fjernes''
Så bliver hun den første person i mit 38 årige liv der kan lave mirakler - hvis altså også barrierene skal fjernes i praksis!

Efter at have læst om ressourceprofilen og set hvordan den fungerer, så synes jeg faktisk rigtig godt om den. Den er faktisk god, specielt for dem der så gerne vil, men ikke ved hvordan de skal komme i gang. Tænker at mit liv MÅSKE kunne have set meget anderledes ud i dag, hvis der havde været en ressourceprofil den gang jeg var 18 år. Synes det er en god måde at få fundet styrker og svagheder frem. Da jeg selv startede på kontanthjælp, så fik man et kort til arbejdsformidlingen der skulle stemples hver 3 måned, og det var det! Og så var man sådan set overladt til sig selv i årevis. Synes det er forfærdeligt at tænke på!!!!

Jeg glæder mig til min egen skal laves
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 12:11   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Så bliver hun den første person i mit 38 årige liv der kan lave mirakler - hvis altså også barrierene skal fjernes i praksis!
Jeg synes, det må være yderst PINLIGT for kommunen, at den har syltet dig i så mange år.

Det bliver jo skåret ud i pap, når ressourceprofilen er på plads.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 12:30   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det ER pinligt Zuza! Og jeg er faktisk rigtig ked af at det er gået som det er.
Da jeg efter tip herinde, fik aktindsigt, så græd jeg som pisket! Det var så sørgelig læsning at det tog mig flere dage at komme oven på igen.
De overså mine problemer, eller undervurderede dem og lod mig lalle rundt i min egen elendighed. Alle sammen skriver ''der er tale om en ung sårbar pige som vi må holde øje med'' men der var ikke EN af dem der holdt øje med noget somhelst. Jeg var så kompliceret at det letteste åbenbart bare var, at lade mig være.
Af de 34 projekter jeg har været ude i, er de 30 af dem, projekter jeg SELV fandt og meldte mig ind på. Og de skriver selv i min sag, at det er tvivlsomt om jeg vil gennemføre, og at ''det vidste vi på forhånd'' når jeg meldte tilbage, at jeg alligevel ikke kunne gennemføre det. Og så var det dét.
Og således gik der 20 år uden en plan, uden et net, uden indlevelse - tabt på kommunegulvet.
De sidste mange år har jeg været til opfølgeningsamtaler hver 3 måned i div jobcentre. Jeg fortæller i korte træk min historie, krænket følelsmæssigt og pinlig berørt (det er flovt for mig at være psykisk syg!) og så matcher de mig i kategogi 5. Og sådan er det blevet ved, om og om igen. Ikke EN er kommet med en anvisning. Det fortæstter bare. Indtil jeg selv - lidt ved et uheld - gik op på jobcentret og nægtede at gå før en sagsbahendler havde ladet mig underskrive en ansøgning om førtidspension. Og da min daværende sagsbehandler havde fri, så kom jeg ind hos en hel anden som udbad sig ti minutters tænkepause, og kom tilbage med ansøgning om førtidspension §17 og §18 som jeg straks underskrev i December 2007.

Både min læge og min psykiater har bedt og tryglet mig om at skrive artikler til Feks Politiken om de horrible forhold på kommunen, samt om psykiske lidelser, som kommunen overhoved ikke kan tackle pga manglende indsigt. De er begge RYSTEDE over det jeg fortæller - og jeg har sågar fortalt dem om K10, som de kan henvise andre patienter (og klienter) til.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 12:38   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Har du ikke hørt noget om, hvornår de vil afgøre sagen?

Det er da mere end et halvt år siden med den §17. Det må normalt kun tage 3 måneder.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2008, 13:21   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror de går efter § 18 - det bredde grundlag, for så har de jo mere spillefrihed. Det er også derfor de ville sende mig i arbejdsprøvning, men fordi jeg nægtede arbejdsprøvningen om så de skulle fjerne kontanthjælpen, så var det sagen blev lidt snørklet, og sagsbehandleren måtte indhente en speciallægeerklæring med henblik på min arbejdsevne og mine chancer for revalideringsmæssige tiltag. Hun ville lige høre fra en psykiater om det stod så slemt til, som jeg selv sagde. Heldigvis har han skrevet at det er endnu værre end jeg selv beskriver det, og at de ikke må få lokket mig ud i noget pga psykose, hallucinationer, selvmordstanker, alvorlige behandlingskrævende depressioner mm som opstår når jeg er under pres.

Men speciallægeerklæringen ligger på hendes bord, hun har endnu ikke fået den pga ferie. Så jeg er jo spændt som en bue på hvordan den bliver modtaget, og behandlet. Og ikke mindst på, hvad der SÅ skal ske. Jeg har jo heller ikke fået grønt lys endnu, til at jeg må lade være med at deltage i arbejdsprøvninger og den slags tvivlsomme eksperimenter. Alt det kommer der først gang i når hun har læst speciallægeerklæringen sammen med lægekonsulenten (fortalte hun mig engang).

Sidst redigeret af Ninja; 30-07-2008 kl. 13:26.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Borgerrådgiveren: Borgerne skal kende deres ret til ikke at inkriminere sig selv! L.S. Den nyttige viden vi alle har 10 03-02-2013 16:30
Hvornår bør man begynde at overveje FP? elana Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-05-2012 00:36
Hvorfor må man ikke selv søge FP? Evaave At søge førtidspension 38 03-07-2011 23:56
Har lige fået min opdatteret RS, jeg kan slet ikke se mig selv i den hopper Alt det andet 14 02-11-2010 13:21
fleksjob, hvad hvis jeg ikke selv kan finde et? helle4 Spørgsmål ang fleksjob 25 12-09-2007 23:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension