K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2016, 15:50   #1
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
JC må ikke svare på email ?

Så er det vist min tur til helt forrykt sagsbehandling...

Har lige fået en mail hvor der står at jobcenteret har fået afvide at de ikke må svare spørgsmål på mail og at jeg godt må søge aktindsigt men ikke løbende ????

Hvad er mit næste skridt ?
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 15:59   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvad begrunder de med?
For det er noget med, at alm e-mail ikke altid er så sikre.
Er der mulighed for at kontakten kan foregå via e-boks?

Men spørg i hvert fald hvorfor de ikke må besvare spørgsmål pr mail, og hvordan de ellers mener de må besvare dine spørgsmål. Pr brev? Brevdue? Røgsignaler? Telegram? (skal du nok ikke lige foreslå dem :P )

For de SKAL besvare dine henvendelser.
Forvaltningsloven:
"§ 7. En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.

Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed."

Ang aktindsigt, der håber jeg at andre lige ved mere om den del
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 16:00   #3
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
At de ikke må svare på mail lyder mystisk, måske fordi de ikke opfatter e-boks som mail? (ja den er hørt før )

altså at det de siger er at de ikke kan svare dig via almindelig mail?

Hvis de fastholder at de ikke kan svare via mail/eboks må du bede om vejledning i hvordan du så skal kommunikere skriftligt tænker jeg...

At du ikke kan søge løbende aktindsigt - hmmm.... kan være til din fordel, da du jo så er nødt til at søge fuld aktindsigt (siden sidst) med jævne mellemrum. Ofte "kikser" den løbende aktindsigt, da SB selv skal huske dette - deres IT-system er ikke sat op til at give denne mulighed pr automatik. Så selv om du "får lov" til det, er det ikke sikkert at det rent praktisk fungerer.

Og ja vi kan hurtigt blive enige om at det er "skod" at det er sådan
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 16:02   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gana Se meddelelser
At du ikke kan søge løbende aktindsigt - hmmm.... kan være til din fordel, da du jo så er nødt til at søge fuld aktindsigt (siden sidst) med jævne mellemrum. Ofte "kikser" den løbende aktindsigt, da SB selv skal huske dette - deres IT-system er ikke sat op til at give denne mulighed pr automatik. Så selv om du "får lov" til det, er det ikke sikkert at det rent praktisk fungerer.
Men koster det ikke penge hvis man skal have samme dokument udskrevet flere gange?
Så mon ikke de bare forsøger netop at tvinge til at man søger igen, og så skal betale for det?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 16:04   #5
VENDETTA
Hvor skulle jeg ellers være
 
VENDETTAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2016
Lokation: Fåborg Midtfyn
Alder: 56
Indlæg: 127
Styrke: 9
VENDETTA er ny på vejen
Besvare mails HMMMMM

Hvor i landet kommer du fra de7smådværge ?

Det lyder sgu da mærkeligt. Afmeld eboks og få breve istedet så slipper du for og printe ud

Mvh. Vendetta
VENDETTA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 17:29   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jobcentrene kan i dag........

...sagsbehandle som kommunen, op til førtidspension.

I det øjeblik man søger aktindsigt kan kommunen ikke træffe afgørelser i din sag, før en rimelig tid efter du har modtaget din aktindsigt.

Selv en ankefrist bliver udskudt hvis ikke man modtager sin aktindsigt, som den eneste årsag til udskydelse af en ankefrist.

En ansøgning om aktindsigt skal modtages af ansøgeren inden 10 kalenderdage og de professionelle skal færdiggøre aktindsigten inden 7 døgn ifølge nyeste lovskærpelse.

Men man taler ikke sammen med JB men skriver sammen, post eller E-post.

Hvis dit JC fastholder må det være på skrift med henvisning til juridisk dokumentation.

Når man søger om aktindsigt http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt skal man altid sikre sig at nævne at man forventer at "Journaliseringslisten" også fremsendes, som Ombudsmanden kræver. http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Længere er den ikke.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 17:30   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
og at jeg godt må søge aktindsigt men ikke løbende ????
Så bruger du "min" model.

Hvis du ikke har fået aktindsigt tidligere, så starter du med, at bede om fuld aktindsigt.
Når du så har været til møde, eller der på anden vis er sket noget i din sag, så beder du om aktindsigt "siden sidst".

Hvis din første aktindsigt f.eks. er afleveret på kommunen d. 8/3-2016, så skriver du på den næste, at du ønsker aktindsigt i hvad der er tilkommet siden d. 8/3-2016.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 18:20   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
Så er det vist min tur til helt forrykt sagsbehandling...

Har lige fået en mail hvor der står at jobcenteret har fået afvide at de ikke må svare spørgsmål på mail og at jeg godt må søge aktindsigt men ikke løbende ????

Hvad er mit næste skridt ?
Altså det er helt normalt, at en sagsbehandler IKKE skal sende mails ud til borgerne fra deres egen mail. De skal jo overholde persondataloven, så de må ikke sende personfølsomme oplysninger usikret pr. mail.

Der er en del kommuner, der efterhånden, har fået en sikker mail, og det er en "hovedmail". Så den kan man skrive fra/til.

Men der er også mange, som vælger at besvare en borgers mail med digital post i stedet for - så er det sikkert - med personfølsomme oplysninger.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 18:42   #9
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Altså det er helt normalt, at en sagsbehandler IKKE skal sende mails ud til borgerne fra deres egen mail. De skal jo overholde persondataloven, så de må ikke sende personfølsomme oplysninger usikret pr. mail.

Der er en del kommuner, der efterhånden, har fået en sikker mail, og det er en "hovedmail". Så den kan man skrive fra/til.

Men der er også mange, som vælger at besvare en borgers mail med digital post i stedet for - så er det sikkert - med personfølsomme oplysninger.
Henvender mig på hovedmailen og der er her ikke tale om personligfølsomme oplysninger. Der bliver henvist til e-boks. Men der er intet at finde.

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
...sagsbehandle som kommunen, op til førtidspension.

I det øjeblik man søger aktindsigt kan kommunen ikke træffe afgørelser i din sag, før en rimelig tid efter du har modtaget din aktindsigt.

Selv en ankefrist bliver udskudt hvis ikke man modtager sin aktindsigt, som den eneste årsag til udskydelse af en ankefrist.

En ansøgning om aktindsigt skal modtages af ansøgeren inden 10 kalenderdage og de professionelle skal færdiggøre aktindsigten inden 7 døgn ifølge nyeste lovskærpelse.

Men man taler ikke sammen med JB men skriver sammen, post eller E-post.

Hvis dit JC fastholder må det være på skrift med henvisning til juridisk dokumentation.

Når man søger om aktindsigt http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt skal man altid sikre sig at nævne at man forventer at "Journaliseringslisten" også fremsendes, som Ombudsmanden kræver. http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Længere er den ikke.

Hilsen Peter
Peter, du har en god pointe der ! Jeg havde selv ikke tænkt på, at de så ikke kan træffe afgørelser ;-) Nyttig info :-) Siden du har fingeren på pulsen i alle de her ting, ved du om det samme gælder hvis man vælger at klage ? ( Her over en sagsbehandler f.eks )

Sidst redigeret af Webmaster; 08-03-2016 kl. 19:22. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2016, 19:17   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej...

Kære de7smådværge

Hverken en almindelig klage (til borgmesteren) over en sagsbehandler eller en anke/klage til Ankestyrelsen har opsættende virkning.

Folketinget pludre lidt i mikrofonen om løsning af problemet, men §20 spørgsmål til en minister er i de fleste tilfælde, som at stikke fingeren i Vesterhavet og trække den op påny og konstatere, at det skete der så ikke noget ved.

Så er der såkaldte privat b-forslag, men det afholde de fleste politikere sig fra.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension