K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-09-2007, 11:32   #11
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Status på min sag

Min sag er genoptaget pr. 12. juli, og jeg modtager igen sygedagpenge.

Jeg kan i dag konstatere, at
  • 8 ugers opfølgning ikke er foretaget
  • jeg skal have ny sagsbehandler igen (2. sagsbehandler på 9 uger)


Nu håber vi så bare at denne sagsbehandler forholder sig korrekt til såvel lægepapirer som til lovgivning

God dag derude

Lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 12:10   #12
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Seneste statusattest fra egen læge

Har netop fået kopi af seneste statusattest fra egen læge. Han har lavet en lang beskrivelse af mit funktionsniveau mv. og slutter af med følgende;

"markante bevægeapparatsklager med baggrund i Ehlers Danlossyndrom og den afledte hypermobilitetstilstand, som invaliderer hendes hverdag og umulliggør nogen form for deltagelse på arbejdsmarkedet, også under skånehensyn.

Hun er også invalideret mht at udføre huslige opgaver. Har rigeligt at gøre med at forestå vedligeholdelsestræning, samt forestå en lille del af pligterne i hjemmet.

Der er ingen behandlingsmæssige muligheder for bedring, og tilstanden er kronisk med udsigt til løbende forværring"


---------

Så mon ikke kommunens sociallæge nu kan konkluderer at jeg har "lettere" begrænsninger
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 12:45   #13
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lena hvis ikke den gør udslaget så er der intet der gør

Det er vildt ikk, man er lige ved at sige tillykke med de dårlige udsigter

Det er sq et sørgeligt retssamfund vi har fået bygget op

engang imellem føler man at der lægges mere vægt på grisetransporter end på os syge...

(og nej jeg kan ikke lide grisetransporter) men jeg syntes at det er slående at hvis en grise transport behandles svinsk så er alle medier der, er det derimod borgene , ja så gider man godt nok ikke at lette sin popo
  Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 15:48   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hørt-hørt!
Min sagsbehandler fortalte mig også i dag (via telefon), at hverken lægeerklæring ELLER speciallægeerklæring er min garanti for førtidspension (eller undgåelse af arbejdsprøvningen). Som hun sagde var det blot to brikker i et større puslespil og at kommunen sad med de fleste af brikkerne....så jow, sagsbehandlere i dag er ufattelig kloge, de trækker selv fra og lægger til, og gemmer sgu også nogle af brikkerne hvis sygdomsbilledet tegner sig lidt for hurtigt eller de ikke kan lide brikkerne. De kan jo altid få nogle nye brikker.

Og jo, der er mere mediestorm når det drejer sig om dyrevelfærd (og hatten af for det!), men man undres over hvor mediestormen er når borgerne ligger med smerter og sygdomme når sagsbehandlerne stuer dem sammen i båse påvej til arbejdsmarked.

Men vi ser det jo dagligt selv - sidder der en hjemløs og savler i øllet med snitsår i panden, så er det ligesom dét. Men løber der en herreløs hund rundt på kørebanen, så bliver der slået alarm!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 16:09   #15
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
endelige svar på spørgsmål nr. 183 (SOU Alm. del).

Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K

Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]

MKG/J.nr. 2008-22122-18
Folketingets Socialudvalg





Dato: 4. marts 2008



Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. februar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 183 (SOU Alm. del).


-


Spørgsmål nr. 183:

”Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra Statsforvaltningen Syd-danmark til Dansk Socialrådgiverforening, herunder bede Odense Kommune om at redegøre for, om der er borgere, som har fået genoptaget deres pensi-onssager på grund af de i henvendelsen omtalte problemer. Hvad vil ministe-ren gøre for at sikre tilstrækkelige ressourcer i kommunerne, således at sags-behandlerne har tid nok til at sætte sig ind i reglerne på området og udføre en god sagsbehandling?”


Svar:

Det fremgår af Statsforvaltningen Syddanmarks brev af 30. oktober 2007 til Dansk Socialrådgiverforening, at sagen vedrører Odense Kommunes praksis for behandling af ansøgninger om førtidspension.

Tilsynet med kommunerne varetages af statsforvaltningen i den region, hvori kommunen er beliggende, jf. § 47 i lov om kommunernes styrelse. Det er således Statsforvaltningen Syddanmark, der fører tilsyn med Odense Kom-mune.

Velfærdsministeriet er ikke i almindelighed klageinstans over for statsfor-valtningerne, herunder Statsforvaltningen Syddanmark, men Velfærdsmini-steriet kan af egen drift tage spørgsmål om lovligheden af kommunale dispo-sitioner eller undladelser, som statsforvaltningen har udtalt sig om, og lov-ligheden af statsforvaltningens øvrige dispositioner, op til behandling, når ministeriet skønner, at sagen er af principiel eller generel betydning eller har alvorlig karakter, jf. § 53, stk. 1, og § 53 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.

Velfærdsministeriet har i dag anmodet Statsforvaltningen Syddanmark om en udtalelse om sagen samt kopi af sagens akter til brug for ministeriets vur-dering af, om der er grundlag for, at ministeriet tager sagen op til behandling af egen drift. Velfærdsministeriet har anmodet om, at det af udtalelsen frem-går, om der er borgere i Odense Kommune, som har fået genoptaget deres pensionssager på grund af de problemer, der er omtalt i Dansk Socialrådgi-verforenings henvendelse til statsforvaltningen. Velfærdsministeriet har i den forbindelse anmodet statsforvaltningen om i fornødent omfang at ind-hente en udtalelse herom fra Odense Kommune.

Når Statsforvaltningen Syddanmarks udtalelse foreligger, vil ministeriet underrette udvalget og MF Line Barfod (EL) om udfaldet af ministeriets overvejelser i den forbindelse.

For så vidt angår spørgsmålet om ressourcer i kommunerne, kan jeg generelt oplyse, at regeringen i forbindelse med lovændringer forhandler de økono-miske og administrative konsekvenser med de kommunale parter. Kommu-nerne kompenseres således for merudgifter som følge af ny lovgivning gen-nem en forhøjelse af bloktilskuddet, jf. Det Udvidede Totalbalanceprincip. Det er herefter op til kommunerne at prioritere ressourcerne til at behandle sagerne i overensstemmelse med lovgivningens krav.

I forbindelse med indførelse af førtidspensionsreformen, blev reformens økonomiske og administrative konsekvenser også forhandlet med de kom-munale parter.

Med reformen blev der indført krav om, at en fælles sagsbehandlingsmetode, arbejdsevnemetoden, skulle anvendes i alle sager om revalidering, fleksjob og førtidspension, og der blev helt ekstraordinært afsat betydelige midler, der først og fremmest skulle anvendes til en omfattende undervisningsindsats for alle kommunale sagsbehandlere.

Det er således min opfattelse, at det er kommunernes ansvar at sørge for, at der er tilstrækkelige ressourcer til bl.a. at behandle sager om førtidspension, ligesom det er min opfattelse, at kommunerne med førtidspensionsreformen er sikret de fornødne rammer herfor.



Karen Jespersen

/ Pernille Christensen
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 21:11   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Med reformen blev der indført krav om, at en fælles sagsbehandlingsmetode, arbejdsevnemetoden, skulle anvendes i alle sager om revalidering, fleksjob og førtidspension, og der blev helt ekstraordinært afsat betydelige midler, der først og fremmest skulle anvendes til en omfattende undervisningsindsats for alle kommunale sagsbehandlere.
Disse "betydelige midler" betyder mange penge til "undervisning osv..."

Ergo er der INGEN undskyldning for mængden af ulovligheder og fejl i sagsbehandlingen.

Citat:
Det er således min opfattelse, at det er kommunernes ansvar at sørge for, at der er tilstrækkelige ressourcer til bl.a. at behandle sager om førtidspension, ligesom det er min opfattelse, at kommunerne med førtidspensionsreformen er sikret de fornødne rammer herfor.
Altså er det kommunens ansvar at have personale nok osv.

Bolden er altså spillet tilbage til Odense Kommune.

Tja... hvad skal man sige? Regeringen laver en lov, der fungerer som "gummiparagraffer" og fralægger sig ethvert ansvar over for borgerne, som kan skyde en hvid pind efter retssikkerheden.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 22:20   #17
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej Zuza

citat: Altså er det kommunens ansvar at have personale nok osv.

Ja og der er penge nok:

http://www.nychance.dk/sw673.asp





Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 22:27   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, Fussen.

Den allerbilligste løsning for kommunerne med dem, som hverken kommer i aktivering eller fleksjob, er at doktorshoppe.

Der er jo laaang ventetid, og lægeerklæringerne kan læses, som Fanden læser biblen.

Og dokumentationen er i orden, så kommunen kan hive refusion hjem fra staten.

Jo, det går rigtig godt.

Intet under, at psykiatere, læger, og speciallæger er overlæsset med arbejde.
De tvinges til at skrive det samme igen, igen, og igen... til de "tungnemme" komuner.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 22:38   #19
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Citat zuza

Og dokumentationen er i orden, så kommunen kan hive refusion hjem fra staten.

Jo, det går rigtig godt.

Intet under, at psykiatere, læger, og speciallæger er overlæsset med arbejde.
De tvinges til at skrive det samme igen, igen, og igen... til de "tungnemme" komuner.

[/QUOTE]


Ja der er mange måder at tjene penge på - dog forbeholder kommunerne sig retten til at tjene på deres IDIOTI

Prøv lige og gå ind på siden øverst oppe under bjælken "tørre tal" og så se hvad det er Odense har så stor succes med

Jeg har hørt, dog som et rygte, at sagsbehandlerne og aktørene får "resultatløn" for at holde borgere væk fra en pension

Måske vi skulle uddanne os til papirlæger - sikken en fremtid !!



Fussen

Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2008, 21:16   #20
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Indstillet til pension

Jeg er nu indstillet til pension efter §18 - af min sagsbehandler.

Så på mandag bliver der bidt negle og krydset fingre..........



Lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ung og alene Klund De Unge 12 28-10-2012 12:08
Vi er heldigvis ikke alene Tvillingemor Den nyttige viden vi alle har 5 26-08-2011 10:34
Hjælp - er helt alene mantrordetikke Alt det andet 34 28-02-2010 13:14
Er jeg helt alene? werschlein Din historie 1 03-07-2008 01:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension