K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2015, 15:31   #1
Mormor23
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
Mormor23 er ny på vejen
Fra sygemeldt til raskmeldt..... men.......

Jeg har dagpenge ret indtil 30-8-15. Er raskmeldt pr. 1-3-15 og været sygemeldt siden oktober 2013, pga. depression, der varede så længe fordi jeg i første omgang, desværre kom til en psykiater der gav mig så meget medicin at jeg blev endnu mere syg. Først da jeg skiftede, er det gået fremad.
Nu har jeg tænkt mig at gå på efterløn fra 23-7-15, hvor jeg bliver 61. Nu har fagforeningen udover de alm. skemaer man skal udfylde - bedt om at få udfyldt en AR 296 - hvor lægen skal bekræfte jeg er rask. Så vil a-kassen vurdere om jeg er dagpenge berettiget.
Nu er jeg virkelig absolut skrækslagen for at min efterløn kan være i fare, når jeg har været sygemeldt så længe. Det vil være frygteligt for os, da min mand allerede er på efterløn.
Vi har planlagt at jeg indtil 23-7-15, hvor jeg kan gå på efterløn - at jeg skal holde fri for egen regning - da vi efter den rædselsfulde omgang sygedom - virkelig trænger til at komme væk og ud i verden. Grunden til vi ikke kan vente til jeg er gået på efterløn - er at vi har sommerhus, der i den grad trænger til en kærlig hånd, da vi ikke har brugt det mens jeg har været syg - så årstiden passer bedst på den måde.
Håber der er nogle der måske har været i samme situation, så vil jeg meget gerne høre om det og få nogle gode råd - så jeg kan blive rolig igen.
Mormor23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 16:48   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Når du er raskmeldt her til første marts, håber og tror jeg da ikke, du får problemer, men andre har måske prøvet det på egen krop.
Al held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 16:57   #3
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mormor23 Se meddelelser
Jeg har dagpenge ret indtil 30-8-15. Er raskmeldt pr. 1-3-15 og været sygemeldt siden oktober 2013, pga. depression, der varede så længe fordi jeg i første omgang, desværre kom til en psykiater der gav mig så meget medicin at jeg blev endnu mere syg. Først da jeg skiftede, er det gået fremad.
Nu har jeg tænkt mig at gå på efterløn fra 23-7-15, hvor jeg bliver 61. Nu har fagforeningen udover de alm. skemaer man skal udfylde - bedt om at få udfyldt en AR 296 - hvor lægen skal bekræfte jeg er rask. Så vil a-kassen vurdere om jeg er dagpenge berettiget.
Nu er jeg virkelig absolut skrækslagen for at min efterløn kan være i fare, når jeg har været sygemeldt så længe. Det vil være frygteligt for os, da min mand allerede er på efterløn.
Vi har planlagt at jeg indtil 23-7-15, hvor jeg kan gå på efterløn - at jeg skal holde fri for egen regning - da vi efter den rædselsfulde omgang sygedom - virkelig trænger til at komme væk og ud i verden. Grunden til vi ikke kan vente til jeg er gået på efterløn - er at vi har sommerhus, der i den grad trænger til en kærlig hånd, da vi ikke har brugt det mens jeg har været syg - så årstiden passer bedst på den måde.
Håber der er nogle der måske har været i samme situation, så vil jeg meget gerne høre om det og få nogle gode råd - så jeg kan blive rolig igen.
Pas nu på, hvis du holder en indtægtspause inden efterlønnen..

Din fremtidige efterløn beregnes altid efter sidste 12 mdr´s indkomst..
Så een eller flere måneder uden indkomst KAN påvirke din fremtidige efterlønssats MEGET negativt..
Og een gang beregnet = Sats resten af efterlønsperioden..

Sidst redigeret af mik16; 08-03-2015 kl. 17:03.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 17:32   #4
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Når du er raskmeldt her til første marts, håber og tror jeg da ikke, du får problemer...
Men så let er det nu ikke !

Min veninge havde flere gange lungebetændelse, i månederne op til hun skulle fratræde sin stilling og på efterløn DET VAR ET STORT PROBLEM for de ville simpelthen ikke tro på at hun var rask og rørig den dag hun så faktisk stod uden job og skulle have efterløn.

Kan du ikke bede kommunen om et seniorjob, så kan du arbejde de måneder og dermed bevise at du ikke er syg op til du skal på efterløn.

https://www.borger.dk/sider/seniorjobordning.aspx

Samtidig kan du oprette dig på jobnet, og på den måde bevise (via loggen) at du har været til rådighed.

Det med at holde fri for egen regning, der risikerer du at de ikke vil tro at du har været rask i perioden, og har du ikke det, så er der ganske rigtigt ingenting at gøre.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 23:27   #5
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Når du er rask

så vil din læge naturligvis skrive dette, på den forlangte erklæring.

Så er der ingen, som kan tvivle på, at du står til rådighed.

Hvis du vælger at stå udenfor registrering hos A-kassen, (som selvforsørgende) kan de jo ikke lave en rådighedsvurdering, som skal ligge til grund for, om du kan modtage enten understøttelse eller efterløn.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 23:50   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Fint a-kassen beder om en udfyldt AR296, hvor lægen bekræfter, du er raskmeldt.
Det er jo lige præcis det, du skal være for at kunne gå på efterløn.
Det der med "ferie" for egen regning, må du jo vende med a-kassen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 07:29   #7
Mormor23
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
Mormor23 er ny på vejen
Tak skal I have alle.
Havde slet ikke tænkt på det med beregningen af efterlønnen - må høre fagforeningen om det. Jeg er meldt ledig på job net og har udfyldt de fornødne skemaer.
Jeg håber det kan gå med fri for egen regning, uden det påvirker efterlønnen - for vi trænger godt nok til at slappe helt af og opleve noget andet end sygdom - og ikke være afhængige af møder osv. - er helt klar over reglerne for job søgning - men mon der er nogen der vil ansætte mig, med så kort til efterløn.
Mormor23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension