K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-03-2015, 14:51   #1
Robin91
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Indlæg: 39
Styrke: 13
Robin91 er ny på vejen
Får du træning dækket på §100

Hej

Nu har jeg jo fået bevilliget §100, men de vil ikke dække min træning på 6 maskiner i fitness center eller mine øvelser i varmtvands bassin, da de siger det er normalt for andre raske mennesker at gå i fitness og svømmehal.

Disse 2 trænings ting er noget jeg har fået besked på af Hornbæk sygehus at jeg skal for at kunne opretholde mit funktions niveau.

Er der nogen af jer der får det dækket, og hvilke argumenter har i brugt?
Robin91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 15:39   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Er det i et alm. Fitness center du træner eller ifbm behandling hos fx. Fysioterapeutcenter med træningscenter?

Er det i et alm. Fitness center risikerer du nemlig at selv om det er nødvendig træning for dig, så er det vedligeholdelsesbehandling og hvis det sker i alm. Fitness center hører det ind under fritidsaktivitet som der normalt ikke gives hjælp til.

Det kan være anderledes hvis det sker ved fx. Fysioterapeuter med varmtvandsbassin og træningscenter, hvilke en del fysioterapiklinikker efterhånden har, for så er del som del i din behandling og ikke en fritidsaktivitet

Ved godt det lyder fjollet, når det er de samme maskine og øvelser, men der skeles ofte imellem dette - fritidsaktivitet og behandlingstræning
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 15:57   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Der er en principafgørelse, som nævner bla. at de ikke kan bare sådan kan bevilge til feks. varmtvandsbassin, dog muligvis til svær ledlidelse:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154525

Når sygehuset har anbefalet dig træning, så må en fysioterapeut vel indover? De skal henvise dig til træning, og her får du tilskud (vis sundhedsloven)... Ellers via egen læge. Ellers kan jeg også godt se, det kan ligne fritidsaktivitet.

Du kan evt. undersøge, om du kan få vederlagsfri fysioterapi.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 18:58   #4
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
§100 dækker kun udgifter som man har pga sit handicap, og som ikke kan dækkes via anden lovgivning.

Kommunen har ret i at det er en "normal-udgift" at træne i et fitnesscenter, så længe der ikke er noget til hinder for at man kan det på samme vilkår som andre.

Uanset hvem der har anbefalet en træning (der ligger indenfor hvad man også anbefaler af træning til andre) så er det ikke denne lovgivning der kan anvendes.

Din kommune har formodentlig et sted til genoptræning mm, det vil være passende om de tilbyder dig det.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 22:12   #5
Robin91
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Indlæg: 39
Styrke: 13
Robin91 er ny på vejen
Tak for svar, jeg får vederlagsfri fys, men min fys har ikke de maskiner. Her hvor jeg bor er der ikke noget fys center eller svømmehal med fys tilknyttet, så det er lidt op ad bakke...
Robin91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2015, 09:40   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis dette bliver anbefalet, er en del af behandling, vedligeholdelsestræning, der betyder, at du kan bibeholde din nuværende funktion, kan det dækkes.

Du skal have fys.+læger til at skrive og beskrive nødvendigheden af dette. Det skal altså have betydning for, at du IKKE taber funktion, hvis du ikke træner.
Kan kommunen tilbyde billigere, oa, der kan dække behov, skal du tage imod dette.

Men er der ikke andre muligheder kan det dækkes under §100, alternativt §86 stk 2.

Du skal derfor have noget dokumentation, i form af skriftlig anbefaling/skriv fra læge og evt fys.
Du bør klage over afslaget!

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 05-03-2015 kl. 09:42.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension