K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-01-2010, 16:31   #1
legolas74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2008
Indlæg: 8
Styrke: 0
legolas74 er ny på vejen
bollig

Hej hvad gør man når man ikke kan få et bolligindskudslån i sin kommune,de har heller ikke noget der hedder frivilligt lån det har de fravalgt,på grund af set er en kanlov. For at få et indskudslån må man ikke have en større indkomst end 206000kr. Jeg er førtidspensionist min kone er på kontanthjælp. Så ikommunen har man for meget og i banken for lidt, så er der enkeltydelselån tilbage men der har vi nok også formeget vi har samlet 23300.årligt vi skylder ikke kommunen noget i forvejen.

Mvh legolas
legolas74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2010, 17:10   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved det faktisik ikke

Men har i fået afslag på skrift og prøvet at anke det ?

Jeg kan godt se at det er et problem og jeg ved at da jeg selv oplevede det problem endte det ud med at jeg fik et lån til flytning efter en anden lov kan ikke lige huske hvilke men mener det var § 81 i sociallovgivningen men det var så fordi det kunne dokumenteres at flytningen ville gavne mit helbred og at den bolig jeg havde var forbundet med mange gener netop pga helbred men nu ved jeg jo ikke hvorfor det er at i skal flytte...

Men der er mulighed for at få hjælp hvis man kan dokumentere at det bedre helbred eller økonomi..og husk altid anke
  Besvar med citat
Gammel 04-01-2010, 10:32   #3
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Ååååhhhhhh, Hejdien - ville være super, hvis du kunne finde den § igen.
Endelig er kommunen begyndt at rykke i min hjemvisningssag. Lidt for hurtigt nu...
De vil endnu engang sætte mig på den akutte boligventeliste og det magter jeg ikke og heller ikke det, jeg har fået medhold i.
Nu har jeg lige læst, at man måske ikke får til indskudslån, hvis man 'tjener' over 200.000. Eller hvis ejendommen er fra før 1934 (underlig lov)...

De ville så evt. også betale dobbelt husleje,som jeg kommer til at sidde med i en overgang, men igen så stresser det mig for meget, at være på akutlisten og jeg har 'ret' til andre tilbud.
Kunne være rart at have den § i hånden, for det er jo dyrt at låne i banken

__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2010, 13:54   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mella har lige tjekket og det var socialloven § 81 som siger

Enkeltudgifter

§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.


Jeg fik dem med tilbagebetalingspligt og fordi det ville gavne mig at komme tilbage til sjælland og dermed ville det gavne mit helbred og det ville gavne at være ved mit netværk i forhold til at få fleksjob ...

det var efter en konkret vurdering jeg fik hjælp så prøv engang man kan ikke få andet end nej og så anker man selvfølgelig ...
  Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 10:17   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Tak Hejdien.

Nu har jeg jo ikke prøvet, at søge et indskudslån.
Lidt svært at søge om noget, når man ikke ved til hvad eller hvor meget... så måske jeg har en chance.
Godt at vide, at der evt. er § 81 at evt. holde sig til.
De ville måske gi' mig det, som en enkeltydelse, men så vil de se, hvor jeg har færdets de sidste 3 måneder og der sætter jeg grænsen.
De ved snart 'alt' om mig, men kan næsten lige høre:' Mella - du har købt 2 årskort til Zoo og farver da vist dit hår lidt rigeligt. I stedet kunne du have sparet op til indskuddet'...

Nej, de skal ikke rode rundt i mit liv på den måde
Så hellere låne til hele baduljen og enkeltydelser har jeg heldigvis aldrig søgt, siden pensionen gik igennem
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 17:46   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Prøv at tjekke under nyttige links - lov om aktiv socialpolitik.

Der kan man læse under §34, §81. Men læs også videre fra §81, for der står noget om tilbagebetalingsmuligheder vedr. §34.

Her er en smagsprøve:

Citat:
Særlig støtte

§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter § 25 få en særlig støtte.

Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig.

Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:

1) Ægtepar, der er omfattet af § 13, stk. 7 og 8.

2) Personer under 25 år, som får hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4 og stk. 12, nr. 3 og 4.

3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

4) Personer, der modtager orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov.

Stk. 4. Personer, der får nedsat hjælpen efter § 25, stk. 5-10, §§ 36-42, får særlig støtte med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været omfattet af nedsættelsen.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=127214#K10

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension