K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2010, 11:28   #1
Fikaro
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 4
Styrke: 0
Fikaro er ny på vejen
Kan man være fattig i Danmark?

Kære K10-medlem.

Vi er to sidsteårsstuderende på Journalisthøjskolen, som i øjeblikket skriver afsluttende projekt. Vi henvender os her på forummet, fordi vi interesserer os for familier, hvis børn vokser op under trangere kår end gennemsnittet. Vi er klar over, at dette forum er til førtidspensionister - men måske I kender nogen, vi kan tale med, der endnu ikke har fået tilkendt pensionen?

Vi søger en dansk familie, som i flere år har haft svært ved at få pengene til at række, hvor gælden og lånene hober sig op, og spiralen nedad ser ud til at fortsætte. Hvor tilstanden 'fattigdom' - ikke målt ud fra et samfunds- eller mediebestemt kriterium, men målt ud fra vedkommendes egen opfattelse - er permanent og har været det i nogen tid. Der kan godt være tale om en familie, som kæmper med at få tilkendt førtidspension eller invalidepension eller noget helt andet: vi er interesserede i indsigt i den hverdag, der følger med, når kårene er trange. Der må gerne være børn i familien, som skal forsørges.

Vi har tre uger til vores projekt, og derfor vil vi gerne give noget af os selv. Vi vil således gerne fysisk leve tæt på en person eller familie, der vil fortælle om sit liv og den dagligdag, der er svær at få til at hænge sammen og hvilke overvejelser, der følger med. Vi vil også sætte os selv på samme budget og gå på samme indkøb og takke nej til de samme ting som vedkommende. Vi regner med at placere os tæt på vedkommende i en uges tid eller så længe, som vedkommende ønsker og kan overkomme. Måske endda overnatte (ekstra udgifter afholder vi selvfølgelig selv)?

Mødet mellem os og en familie munder ud i en eller to større artikler, som er vores afsluttende semestereksamen. Det vil vi forsøge at få i medierne - Jyllands-Posten, Politiken, Berlingske Tidende eller Information, som vi har gjort det med tidligere artikler, og således er der ikke "bare" tale om en skoleopgave.

Og hvem er vi, som trænger os på? Vi er to almindelige middelklassekvinder på 25 år. På S.U., men med udsigt til vellønnede job eller alternativer. Vi ved med andre ord ikke, hvad det vil sige at være fattig i Danmark - og vores projekt handler om at forstå dette omdiskuterede begreb, som flere "kloge" siger ikke findes i vores land. At sætte et møde op med mennesket bag statistikkernes tal og den almindelige dansker.

Hvis I vil se, hvordan vi tidligere har grebet større journalistiske projekter an, kan I se på vores forrige projekts hjemmeside, www.jeghuskerdig.wordpress.com. Det handler om demens.

Vi ser frem til at høre fra dig på mail - skriv dit telefonnummer til os, hvis du gerne vil ringes op. Du er også velkommen til at kopiere denne tekst og sende den til andre, du tror kunne medvirke.

Med venlig hilsen
Fie og Karoline
[email protected]
Fikaro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2010, 12:07   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er skam rigtig mange her der som førtidspensionister eller brøkpensionister langtidssygmeldte på kontanthjælp og ægtefælleforsørgelse som også ved hvad fattigdom er for en størrelse og jeg håber de kommer frem og kontakter jer, men vil også lige ligge to andre link til jer hvor i kan forhøre jer om der skulle være nogen ..

www.bistandsbums.dk og www.ladk.dk

Desværre er der lavet så mange artikler efterhånden hvor man kan se at dem der er fattige får en verbal overhaling bagefter af div debattøre på forskellige sider og i pressen og ja selv ministre, så mange har ikke lysten til at udstille sig selv for bagefter at få at vide at de er dovne og bruger deres penge forkert osv osv ..

Men jeg håber det lykkedes for jer ...

MVH
Hejdien

PS ... siden her er for fleksjobber, førtidspensionister og dem der er på vej og er syge...

Derfor er der mange indkomster her , og såmænd også de mennesker der ikke kan få en krone fordi de er gift med en ægtefælle med indkomst på over 22.000 om måneden så er kassen lukket ....

Held og lykke med jeres projekt lyder sympatisk og ikke mindst meget relevant.
  Besvar med citat
Gammel 17-05-2010, 14:45   #3
Fikaro
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 4
Styrke: 0
Fikaro er ny på vejen
Kære Hejdien.
Det har vi fuld forståelse for - at det kræver omtanke at sætte sit ansigt på dette emne. Her vil vi dog understrege, at vi har tre uger til at komme i dybden og formidler nuancerne - dette bliver ikke den typiske telefonjournalistik, der klares med et opkald og et hurtigt besøg af en fotograf eller et kamerahold. Og der bliver ikke tegnet et billede af en person, som nogen kunne få indtryk af bare er doven eller dårlig til hovedregning. Vi ved godt, at alle sager i system-Danmark er mere komplekse.
Læsere og ministre har en holdning til danskere, der kalder sig fattigere. Men de skal også typisk danne sig en mening på baggrund af ret halvhjertet journalistik. I vores arbejde vil vi komme omkring mange af de problemstillinger, som politikerne og debattører tager op efter udgivelse - og dermed er vi på forkant. Både svar og modsvar vil være at finde i vores færdige artikel. Vi samler, med andre ord, dagbladenes arbejde i ét projekt.
Vi håber, at vores løfte om grundighed vil få nogen til at melde sig i denne vigtige sag.
Mvh.
Fie og Karoline
[email protected]
Fikaro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2010, 16:12   #4
Spunk
Føler sig hjemme på K10
 
Spunks avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2010
Lokation: Varde kommune
Alder: 42
Indlæg: 49
Styrke: 15
Spunk er ny på vejen
Hejsa.

Jeg vil ikke sidde og udbasunere mit privatliv her, men jeg kan fortælle så meget, at jeg er i limbo, mht førtidspension. Jeg venter på en afklaring. Jeg er diagnosticeret med bipolar affektiv sindslidelse, og social fobi.
Jeg er mor til 4 børn, vi OVERLEVER på min mands lave indkomst. Vi har, på en god måned ca. 2000kr til at leve for, dvs mad,bleer,medicin,uventede regninger osv. 4 børn og 2 voksne.. Kommunen har i mange år syltet sagen, og der er indgivet klager via psykiatrien. Jeg har selv klaget til både kommune, aviser,borgmesteren, folketinget, uden nogen effekt. Vi overvejer igen at lade sagen gå til medierne.

Jeg vil gerne fortælle meget mere, men så skal I kontakte mig via private meddelser for en mail adresse

Mvh. Spunk
__________________
fra Spunk, Førtidspensionist pr. 1/8-11, efter 11 år i systemet.
Spunk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2010, 21:38   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Spunk syntes du skal bruge deres mail adresse og kontakte dem, det lyder noget mere seriøst end det man plejer at se

Og ja du må bestemt komme ind under kategorien...
  Besvar med citat
Gammel 18-05-2010, 00:22   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes også I hører under kategorien, Spunk.

Er dog lidt ked at, at det altid handler om Børnefamilier, idet de ofte er stillet noget bedre end syg, enlig og på kontanthjælp.

Jeg måtte klare mig for under 500kr pr mdr til mad og andet nødvendigt.
Havde jeg ikke haft mine forældre til at sørge for mad, ja, så ved jeg ikke hvor jeg var havnet.
Her i byen er ikke mulighed for at få et gartis måltid mad, for ikke at tale om, at det ikke var en mulighed, at komme uden for en dør, pga manglende hjælp til kørsel.

Jo, jeg kunne blive ved, og gætter at der må være mange i samme situation.

Igen synes jeg at det er besynderligt, at ens liv ikke er værd at tage hensyn til, hvis man altså ikke har børn. Mærkelig tankegang.

Uanset om det er børn eller voksne, er det da pinligt, og uværdigt, at der ikke er råd til mad på bordet, at man må fravælge nødvendig medicin, behandling, træning, og kørsel.
Og det sulle hedde VELFÆRDS DANMARK?

Husk at man ikke har mulighed for at ændre situationen, hvis der ikke er arbejdsevne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2010, 07:15   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser

Igen synes jeg at det er besynderligt, at ens liv ikke er værd at tage hensyn til, hvis man altså ikke har børn. Mærkelig tankegang.
Jeg kan overhovedet ikke være uenig med dig, men det kan måske handle om, at det "fanger" flere læsere hvis der er børn indblandet, altså at flere synes det er forfærdeligt, når det går ud over børn.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2010, 08:21   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er rigtigt til begge antagelser.

Og selvsagt, at det er forværret, at det går ud over børnene.

Det gør da byrden endnu værre, at det går ud over børnene, uden at man kan stille noget op.

Jeg synes bare, at der er mere hjælp at få, både økonomisk og div hjælpeorg., når man har børn.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2010, 11:19   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
popiae hvorfor ikke prøve at skrive til dem for du har så ganske ret , min nevø som er skizofren og har sklerose har i mange år levet for under 700 kr om måneden og jeg tror der er mange der har det på den måde for du har ganske ret os med børn får nogle tilskud som dem uden børn ikke får og jeg har mere end en gang tænkt ved mig selv...wauw hvordan var jeg kommet igennem de sidste år hvis ikke jeg havde haft en efternøler
  Besvar med citat
Gammel 18-05-2010, 18:01   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Håber de ser det her.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fattig i Gentofte! buster Politik og Samfund 0 31-08-2011 10:10
Prøv at være fattig en uge: buster Politik og Samfund 25 30-10-2010 23:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension