K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-06-2011, 14:23   #1
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
ATP

har været så uheldig at miste min far for nylig.og der er masse af papir der skal ordnes,det er der så styr på.men til min og min mor store overraskelse da vi skulle have min fars ATP ubetalt

.fik vi et chok af den helt store.han havde opsparet over 100.000 kroner,så langt så godt.men da han døde før pension alderen får vi hold nu fast kun 50.000 kr minus 40 % = ca 32.000 kr.så der mistede vi lige 50.000 kr + det løse,

så kan jeg da godt forstå at de forskellige partier kan lave deres så kalde planer med fair løsning og 2020 planen når vi får så mange penge .det er jo en tvungen opsparing

.så en godt råd død ikke før du er pensionist eller røvrender de dig og tager alt un taget 50.000 kr minus 40%.

så noget helt andet der har været så meget snak om sygehusene der skal spare osv der fik regering skylden det er i dette tilfælde *** i en horn lygte .Desvære kommer det and på hvilken læge man har der fex operation på en vi fik a vide.

havde det været en hvilken som helst anden læge end han der lavede operation på min far ville have opgivet efter 2 timer lade han dø.men ham her blev ved i 9 timer ,

syntes bare det er frygtedeligt at man skal være bange for hvilken læge man får og ikke om der er penge til det eller ej men hvilken læge.hold da op for et land vi lever i.

så hvad kan vi lære af det.jo ang ATP vi er tvunget til opsparing men får ikke mere end 50.000 minus 40% lige meget om man havde 1 million.

ang sygehuset ja kommer and på hvilken læge om han gider blive ved med at prøve eller bare nej gider ikke jeg opgiver selvom der stadig er muligher for at rede patiten.

så danmark er et land hvor man skal frygte at blive syg + at vi bliver røvrent så det batter.

pyhaaaaa så fik jeg lidt luft
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 15:17   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
ATP er personlig og hvis man dør mistes opsparingen - den kan ikke udbetales til efterlevende..

De 50.000 er en slags forsikring, og udbetales til ægtefælle/samler samt efterladte børn under 21/18 år... og har som sådan intet med hans indbetaling at gøre..

Når der står han havde optjent 100.000, betyder det at han selv har indbetalt halvdelen - og arbejdsgiveren den anden halvdel.

De beløb er der så ikke betalt skat af - så der skal betales skat på udbetalingstidspunktet.

Hvis han ikke havde været med i ordningen, ville han have tjent de 50.000 ekstra, som han så skulle have betalt skat af.. så alt i alt får I nok det samme udbetalt, som hvis han havde kunnet få pengene udbetalt istedet for at indbetale til ATP..

Så reelt har I faktisk ikke mistet noget.. ved ikke om det hjælper lidt...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 16:42   #3
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
tja 115.000 blev til ca 32.ooo kroner så har svært ved at se finusen i det når man kun får ubetalt 50.000 kroner hvis man dør før pension alderen alså til kone det er jo mange penge der går tabt.så lige meget hvordan man vender og drejer det mgl der stadig tja rund regnet fra de 50 op til de 115.000 kroner det er også en sjat som min mor sagtens kunneh ave brugt

Citat:
De beløb er der så ikke betalt skat af - så der skal betales skat på udbetalingstidspunktet.
ja minus skat på 40% af de 50.000 kroner.om såå man havde en million og dør inden de 65/67 år er der stadig kun 50.000 til kone og samlever hvis man har levet samme på dødstidspunket og i mindst 2 år mener jeg.og man har indbetalt i 2 år

så hvis man kun er kæreste/samlevende husk at registrerer jeg ellers er der nada at .så 115.000 så minus 40% = 69000.så ser man på total er det minus 35000 + kroner når man kun får de 50k minus og ikke de 115.000 minus skat.så hvor ryger de resterende penge mon hen nogen der ved det ?

atp min mors arbejdsskiver har ligept 300.000 kr instående dør hun imorgen så er 50.000 tilbage til hendes mand derfor syntes jeg det er grotesk .at de penge forsvinder

Citat:
Så reelt har I faktisk ikke mistet noget.. ved ikke om det hjælper lidt...
.nej desvære hjælper det ikke rigtigt for ligemeget hvordan det regnest osv er der stadig langt fra 50.000 til 115.000 som var instående.gad vide hvor resten af pengene ryger hen fair løsning eller 2020 planen

Citat:
Når der står han havde optjent 100.000, betyder det at han selv har indbetalt halvdelen - og arbejdsgiveren den anden halvdel.
ja og hans andel forsvinder det er ikke ok i min verden bare forde man dør før de 65/67 år havde han levet til den tid villeh an få de 115.000 minus skat osv

jeg vil da tro alle her inde helelr vil have de 115.000 kroner minus skat end 50.000 minus skat ved godt skat de 40% er en afgift osv. men stadig troer alle heller vil have fra 115.000 end de 50.000 ved døds fald ik ?

Sidst redigeret af extra; 14-06-2011 kl. 17:00.
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 22:04   #4
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
er der ingen der ved hvad der sker med de resterende penge når man får de 50.000 kroner ved død og ikke det indestående bel'b.ryger de i en kasse hvor folk som ikke har mange penge indestående så dek an få 50.000 ????
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 22:29   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
De 50.000 kommer ikke fra hans opsparing...

Det er en slags tillægsforsikring.

Så hele det opsparede beløb indgår i den fælles pulje.

Det er i virkeligheden bare en slags pension lige som folkepensionen.

Dem der er pensioneret længst tid, får mest udbetalt...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 07:31   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Da min mor døde fik min far 40.000 der fra og hun var pensionist førtids.

tror hun selv fik 80.000 der fra da hun blev syg, men er ikke helt sikker
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 07:50   #7
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
I skal huske at få dyrtidsopsparingen. Den piller de vist ikke så meget ved. Men jeg ved ikke så meget om det. Har i tjekket evt. gruppeliv og lign.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 07:55   #8
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
De 50.000 kommer ikke fra hans opsparing...

Det er en slags tillægsforsikring.

Så hele det opsparede beløb indgår i den fælles pulje.

Det er i virkeligheden bare en slags pension lige som folkepensionen.

Dem der er pensioneret længst tid, får mest udbetalt...
Og jeg tilføjer at ATP står for Arbejdernes Tillægs Pension, netop fordi, at da ordningen blev indført, erkendte man at folkepensionen var (og er) ret lav, man ville give mulighed for lidt ekstra når man blev folkepensionist.

I ordningen blev det sådan, at man er solidarisk. Det betyder at umyndige børn og efterlevende ægtefælle/samlevende får et beløb, uanset hvor meget der ellers er indbetalt til ATP. Så det udligner sig selv, nogle får meget (hvis ægtefællen/samlever dør tidligt og man f.eks også har 3 umyndige børn) og andre får intet.

Så ATP er både en tillægspension til folkepensionen og en lille forsikring for ægtefællen/samlevende og umyndige børn, de penge kommer fra den fælles pulje.

Sådan er det også med ordningen SUPP, den ordning for førtidspensionister. Man betaler selv et mindre beløb og kommunen betaler så det dobbelte, dør man før folkepension bliver udbetalt, er det bare ærgeligt og pengene er tabt. Til gengæld kan man risikere at få SUPP (og ATP) i ret mange år, og på den måde få mere udbetalt end der samlet er indbetalt, lever man 20-25 år efter folkepensionsstart.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 09:39   #9
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Så hele det opsparede beløb indgår i den fælles pulje.
så blev jeg/vi lidt klogere
Citat:
I skal huske at få dyrtidsopsparingen. Den piller de vist ikke så Men jeg ved ikke så meget om det. Har i tjekket evt. gruppeliv og lign.
fjernede regeringen ikke den for nogen år siden .men alt hvad har har af forsikringer osv osv er kontaktet.min mor får en da fra staten intil hun dør hun over tager min fars stat tillægs pension mener jeg den hedder.det er noget med da han var stats andsat det er lige små 1200 får skat extra om måned.at har lige ubetalt minus skat gav 30.000 kroner.det var så lige til hvad begravelsen kostede.sikker billigt i forholdt til københavn :P .
Citat:
Sådan er det også med ordningen SUPP, den ordning for førtidspensionister. Man betaler selv et mindre beløb og kommunen betaler så det dobbelte, dør man før folkepension bliver udbetalt, er det bare ærgeligt og pengene er tabt.
jeg mener at have forstående på komunen at de penge vil min mor få ubetalt min far var nemlig med i den ordning.hvis ikke så er det noget **** efter min mening
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 09:40   #10
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
ops dubbel post slettet
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension