K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2013, 22:20   #1
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Findes deltids fleksjob stadig i 2013

Jeg laver lige denne selvstændige tråd om der stadig findes deltids fleksjob som benævnt i §72 i Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats..

Jeg har ikke kunne finde nogle ændringer i senere foreskrifter til loven...

Hvis det er rigtigt...ja så findes deltids fleksjob åbenbart stadig..

Men det er sjovt nok ikke nævnt med et ord under beregning af ledighedsydelse eller under beregning af fleksløn osv...

Citat:
§ 72. Når jobcenteret har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår, herunder arbejdstiden, som udgangspunkt efter de kollektive overenskomster på ansættelsesområdet, herunder efter de sociale kapitler. I ikke overenskomstdækket ansættelse skal overenskomsten på sammenlignelige områder gælde. Fastsættelse af løn og øvrige arbejdsvilkår skal ske i samarbejde med de faglige organisationer.

Stk. 2. Jobcenteret skal give tilbud om fleksjob på fuld tid, medmindre personen foretrækker deltidsansættelse eller er omfattet af bestemmelsen i stk. 3.

Stk. 3. Jobcenteret skal give tilbud om fleksjob på deltid, hvis den seneste ordinære beskæftigelse forud for visitationen til fleksjob var deltidsbeskæftigelse, og personen i den seneste periode på sammenlagt 12 måneder med beskæftigelse har været deltidsbeskæftiget. Som deltidsbeskæftigelse betragtes beskæftigelse, hvis varighed over en periode på 4 uger i gennemsnit er højst 30 timer om ugen.

Stk. 4. Personer omfattet af stk. 3 kan få tilbud om fleksjob på et antal timer svarende til den seneste ordinære ansættelse på deltid.

Stk. 5. Personer, der er omfattet af stk. 3, har dog ret til et tilbud om fleksjob på fuld tid, hvis personen godtgør, at deltidsbeskæftigelsen har været begrundet i forhold, der også er årsag til visitationen til fleksjob.

Stk. 6. Personer, der er omfattet af stk. 3, har endvidere ret til et tilbud om fleksjob på fuld tid, hvis personen kommer ud for samlivsophør eller andre ændringer i sine personlige forhold.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...d=146382#Kap13

Hvordan så med dem der kun har fået tildelt et deltids fleksjob før 2013...hvordan er de så stillet her efter 2013...

Jeg har skrevet til Styrelsen for fastholdelse og rekuttering for at høre dem om der stadig findes mulighed for at folk som har arbejdet deltid før visitation til fleksjob om de så stadig kun kan få tildelt et deltids fleksjob...

Jeg smider svaret herind hvis jeg da får et...

Nogen gode ide til hvem man ellers kan skrive til...

Det skal lige siges at personligt troede jeg selv at der ikke fandtes deltids fleksjob mere her med de nye regler...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2013, 22:41   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Fleksjob hører under job på særlige vilkår. Fleksjob kan oprettes både hos private og offentlige arbejdsgivere.

2) Skal et fleksjob altid være på 37 timer?

Kommunen har pligt til at give tilbud om fleksjob på fuld tid, med mindre en af følgende undtagelser opfyldes:

§ Personen ønsker deltidsansættelse i et fleksjob. Man skal dog være opmærksom på, at der ikke findes nogen mulighed for at supplere det eventuelt mangelfulde forsørgelsesgrundlag med andre offentlige ydelser.

§ Personen i den seneste ordinære beskæftigelse var ansat på deltid, og de seneste sammenlagte 12 måneders ordinær beskæftigelse forud for visitationen til fleksjob var i deltidsbeskæftigelse. At være i deltidsbeskæftigelse vil sige, at man har arbejdet højest 30 timer om ugen i gennemsnit set over en periode på fire uger. Dette gælder dog ikke, hvis et lavere timetal end 30 timer efter overenskomsten anses for fuldtidsbeskæftigelse. Der er fx overenskomster, der anser 29 timer for fuld tid, fordi der er tale om aften- og natarbejde. Aktivering anses i denne sammenhæng ikke for at være ordinær beskæftigelse.

§ Personer, der har været ansat på deltid i den seneste ordinære beskæftigelse, kan højst få tilbud om et fleksjob for det antal timer, personen har været beskæftiget i deltidsjobbet. Dette gælder dog ikke, hvis personen gennem fx lægefaglig eller sundhedsfaglig vurdering kan dokumentere, at deltidsansættelsen skyldes de samme forhold, som er årsagen til fleksjobbet.

§ En person, der er visiteret til eller ansat i et deltidsfleksjob, har dog ret til et fleksjob på fuld tid, hvis personen kommer ud for en social begivenhed som fx separation, skilsmisse eller ægtefællens/samleverens dødsfald. Andre ændringer i de personlige forhold kan også give ret til fuld tid, hvis kommunen ud fra en konkret vurdering skønner, at ændringen i de personlige forhold giver grundlag for tilbud om fleksjob på fuld tid, så personen bliver i stand til at forsørge sig selv. Der skal være tale om udefrakommende ændringer. Forhold, som personen selv har en vis indflydelse på, giver ikke ret til et fleksjob på fuld tid. Det kan fx være fødsel, indgåelse af ægteskab, at ægtefællen går på orlov eller efterløn.

§ Personer, der er visiteret til et fleksjob før 1. juli 2006, bevarer retten til et fleksjob på fuld tid. Personer, der har haft deltidsbeskæftigelse og visiteres til fleksjob den 1. juli 2006 eller senere, vil som hovedregel kun have ret til fleksjob på deltid.

Så de burde være stillet som før.

http://www.lafs.dk/side.php?p_id=85

Sidst redigeret af Ninja; 17-10-2013 kl. 22:43.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 00:17   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Kære Helene....

Jeg giver nu ikke meget for LAFS....

Det er desuden gamle regler de har stående på den side....se her feks om lønnen..

Citat:
6) Hvem betaler min løn?
Man skal have overenskomstmæssig løn, inkl. de tillæg som er gældende, i forhold til den overenskomst, man er lønnet efter, og de arbejdsopgaver der skal løses. Løn, fremmødetid og skånehensyn skal aftales mellem den person der skal have fleksjobbet, den faglige organisation og arbejdsgiveren. Lønnen udbetales af arbejdsgiveren. Kommunen refunderer ½ delen eller 2/3 af lønnen til arbejdsgiveren.
Så det er ikke derfra man skal forvente et svar...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 02:27   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Måske har de ikke opdateret siden, siden 2006
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 07:02   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Vi har 2 ens fleksjobbere i ny ordning, i samme job og til samme løn.

Forskellen er blot at den ene tidligere arbejde på fuld tid, og den anden på halv tid.

Fleksjobbet er på 20 timer effektivt til en timeløn på 110 kr og ingen pension.

Fleksjobberen på fuld tid vil for de 20 timer effektivt få 17227,92 kr/ md før skat i løn og flekslønstilskud.

Så siger jobcenteret til den anden som før var på deltid: " Hallo du.. Du skal i samme job kun have for 10 timer effektivt, da du tidligere var på halv tid " ????

Fleksjobberen på halv tid vil for de 10 timer effektivt få 17133,00 kr/ md før skat i løn og flekslønstilskud.

Så om man i det regnestykke er på 10 eller 20 timer er resultatet stort set ens, da flekslønstilskuddet blot øges eller sænkes.

Prøv at taste 17633 kr som månedsløn ( = 110 kr/time ) 0 % som pension og skiftevis 10 og 20 timer i gigtforeningens beregner HER

Man kan heller ikke sænke den effektive tid ud fra, om der tidligere var tale om fuld eller deltid.. Det kan udelukkende ske ud fra et skånehensyn.

Det maximale flekslønstilskud på 17008 kr kan IKKE nedsættes p.g.a. om der tidligere var deltid eller fuldtid.. Det er ganske enkelt IKKE nævnt under hvad der giver fradrag i tilskuddet.. Se dette link HER

Men jeg tror stadig ikke på at man skelner mellem om tidligere job var på fuld eller deltid. I NY ORDNING

Jeg har idag rejst spørgsmålet om hvorvidt man ser på, om en fleksjobber var på deltid/heltid i sidste ordinære job.

2 forskellige jobcentre svare: DET GØR MAN IKKE

At det stadig står som gældende i loven skyldes ene og alene, at der stadig er fleksere på gammel ordning. De er stadig omfattet af reglen om tidligere deltid i sidste ordinære job.
For de fleksere i gammel ordning, som er ramt af dette, vil IKKE blive ramt igen hvis de får nyt job på ny ordning.

Ingen nye fleksjob er omfattet af reglen. Der ses overhovedet ikke på den tidligere arbejdsevne/ arbejdstid.

Basta
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 15:46   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Problemet som jeg ser det....er at det står som om at det er sådan de skal gøre fremover...

Der er ikke engang en lille tilføjelse om at dette kun er gældene for de gamle fleksjobbere...

Det må da være en fejl....at det står som det gør...

Måske de har glemt at rette det eller i det mindste sætte en lille tilføjelse ind...

De har jo husket at skrive om dem der er på gamle ordning og hvad der sker hvis nu de mister deres job...ja eller hvad der er gældene hvis de nu beholder deres job fra før 2013...

Så jeg kan kun se at det må være en fejl...

Det forvirre jo mere end godt er...

Men jeg er nu også ret sikker på at der ikke findes deltids fleksjob mere...det ville jo ikke give nogen mening..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 17:09   #7
blæst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
blæst er ny på vejen
Jeg tør ikke tro på det før der kommer udførligt svar fra AMS eller lign sted. Ville også gerne vide, hvordan/ om man skal dokumentere, at man engang havde et fuldtidsjob, inden man blev syg 1 gang for mange år siden - og siden hen har arbejdet deltid for ikke at blive syg igen. At man så alligevel blev syg på trods af deltidsarbejde, kan ens læge vel dokumentere. Vh Blæst
blæst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 17:22   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg tror ikke du skal være nervøs @Blæst....

I alt det de har skrevet om den nye lovgivning om reformen af fleksjob og førtidspension er der intet der understøtter at der stadig skulle findes noget der hedder deltids fleksjob...

Når det er sagt...ja så vil det da være rart nok at få et svar fra dem om hvorfor der så stadig står sådan i en gældende lovgivning...

Jeg forsøger at skrive til beskæftigelsesministeriet og ser om de vil svare mig på det...

Har fået en bekræftigelses mail fra dem om at de har modtaget min mail..

Citat:
Tak for din henvendelse til Beskæftigelsesministeriet.

Vi vil behandle din henvendelse, så snart det er muligt.

Venlig hilsen
Beskæftigelsesministeriet
Smider svaret herind når det kommer..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 18:06   #9
blæst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
blæst er ny på vejen
Det er meget fint at kunne spørge i dette forum ! jeg har spurgt inde hos LAFS og deres svar kunne ikke bruges til noget. Har også spurgt en socialrådgiver med tilknytning til psykiatrien - her var svaret at når man er fuldtids forsikret i Akassen, så vil man altid få flekstilskud op til 37 timer. Så talte j som sagt m en sagsbehandler, som sagde at det netop HAVDE betydning, hvormange timer man arbejdede inden man søgte. Så nu må vi bare håbe på en entydelig forklaring fra kilden - så der ikke blir begået fejl og syge mennesker blir presset - det er sorgfuldt nok efter flere depressioner at måtte erkende at man delvis uarbejdsdygtig- bedste hilsner Blæst
blæst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 19:09   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der bliver givet fleksjob under 20 timer og ikke over
http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/so...under-ti-timer

det er meget tydelig efterhånden, samt en del vil blive parkeret på fleksjob på få timer
uden job er det lig med sats som svare til kontanthjælp og alså heller ingen pension
nemlig dem som havde fået pension før 1 januar 2013
derfor kan man spare de 3 mia som netop var meningen med denne reform
samt ressourceforløb uden rigtig indhold
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension