K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-01-2009, 15:45   #21
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hmmm. Måske er jeg den eneste der også kan se noget positivt ved forslaget.

I dag er der mange syge som ikke bliver hjulpet videre i rette tid inden f. eks. sygedagpengene udløber. Jeg kender flere syge som har fået den obligatoriske telefonopringning, hvor efter lovgivningen var opfyldt, idet der så var lavet opfølgning. Men i de sager jeg kender til burde der istedet have været lavet en aktiv indsats. Ikke bare sat et kryds i journalen om at den syge stadigt var syg.

Jeg tror måske et personligt møde i højere grad vil fremskynde de aktive handlinger, og hjælpe den syge på vej.
Jeg må indrømme at jeg tror opringningerne i dag, bliver brugt som en sovepude, til at udskyde videre handling.

Selvfølgeligt er der situationer hvor det er åbenlyst meningsløst. F.eks. eksemplerne med ventende operationer, gibsede ben osv. Men jeg må indrømme at vi nok er mange med kroniske sygdomme, som i højere grad burde være afklaret tidligere i forløbet. Om det så er afklaring til ordinært job, flexjob, skånejob eller pension.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2009, 15:48   #22
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
UHA Razmo, nu mangler du bare lige at sige at billedede på din bruger, rent faktisk også ER dig
Jeg har en søn fra d 9 September, håber ikke horoskopet generelt betyder Hjort-træk!

...........men uhyggelig udtalelse ,,så sygemeldte kan få aktive tilbud'' føj for satan da!!

Det ender vel med at man slet ikke kan blive sygemeldt, men istedet får tildelt en seng på jobbet at komme sig i - og så kan man lige tage en lille tørn engang i mellem.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2009, 16:16   #23
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
stakkels Razmo

Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
http://claushjort.venstre.dk/index.php?id=3

den er god nok

Og nu ved jeg efter at have set den side, hvorfor det nogen gange regner og stormer og buldrer på min fødselsdag... den klaphat har fa'me fødsdag d. 4 september, nøjagtigt lige som mig! ... sig mig er min skæbne ikke hård nok?

Hej Razmo, jow din skæbne er hård nok, og så skal du gudhjælpemig dele fødselsdag med den nar, desværre ved vi jo at han skal nok få sin del af lagkagen.
Thelma
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2009, 16:18   #24
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af velcro Se meddelelser
Hmmm. Måske er jeg den eneste der også kan se noget positivt ved forslaget.

I dag er der mange syge som ikke bliver hjulpet videre i rette tid inden f. eks. sygedagpengene udløber. Jeg kender flere syge som har fået den obligatoriske telefonopringning, hvor efter lovgivningen var opfyldt, idet der så var lavet opfølgning. Men i de sager jeg kender til burde der istedet have været lavet en aktiv indsats. Ikke bare sat et kryds i journalen om at den syge stadigt var syg.

Jeg tror måske et personligt møde i højere grad vil fremskynde de aktive handlinger, og hjælpe den syge på vej.
Jeg må indrømme at jeg tror opringningerne i dag, bliver brugt som en sovepude, til at udskyde videre handling.

Selvfølgeligt er der situationer hvor det er åbenlyst meningsløst. F.eks. eksemplerne med ventende operationer, gibsede ben osv. Men jeg må indrømme at vi nok er mange med kroniske sygdomme, som i højere grad burde være afklaret tidligere i forløbet. Om det så er afklaring til ordinært job, flexjob, skånejob eller pension.

Velcro
Jeg kan sagtens se din pointe Velcro... ingen tvivl.

Faktisk var det sådan før juli 2008, at kommunerne hentede refusioner hjem på rettidige tre-måneders opfølgninger... se DET var praktisk, for det gav nemlig kommunen incitament til at hente borgerne ind til samtale.

Sådan som dette nye er udformet, så handler det ikke om afklaring... måden det er fremlagt på med "bevise man er syug", er et tydeligt tegn fra Hjoprt om, at det IGEN handler om kontrol tyrani og mistro... det lyder ikke som om det er for borgerens skyld at han vil have dem ned på kommunen.

Det handler kort og godt om det sædvanlige: få de syge ud på arbejdsmarkedet igen, så hurtigt som overhovedet muligt, og lad dem ENDELIG vide, at Hjort sider som "Sauron's onde øje" og vogter over dig hele tiden.... "Prøv liiiige på at være mere syg end du er!... så skal jeg mkomme efter dig!".

Hvis man nu bare lod de syge komme selv for fa'en... hvis de vil afklares, så skal de nok komme af sig selv, og hvem dælen vil ikke afklares, når alternativet er kontanthjælp på livstid!?

Helt generelt synes jeg, at ethvert spørgsmål der vedrører en syg borgers helbred, og systemets krav om pligter bør vurderes af egen læge, og ikek af Hjortm rådgivere eller lægekonsulenter... lægerne har det lægelige ansvar og lægeløfte, og når andre via lov fratager borgeres ansvar for eget helbred, så må dem der tager det dæleme også være underlagt lægeligt ansvar, så de kan sagsøges ved fejl.
  Besvar med citat
Gammel 15-01-2009, 16:20   #25
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thelma Se meddelelser
Hej Razmo, jow din skæbne er hård nok, og så skal du gudhjælpemig dele fødselsdag med den nar, desværre ved vi jo at han skal nok få sin del af lagkagen.
Thelma
Lad ham endelig få den... kan jo håbe han får kirsebærret galt i halsen eller noget .... men det ER da rart at vide, at når det er skidt vejr, at så er det da ikke MIG der er årsagen
  Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 12:54   #26
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
Hjorten amok !

HEJ.
Faldt over en artikel i Fagligt Ansvar.

Om aktiveringen af syge mennesker ,sygedagpengeretten osv.,


http://www.fagligtansvar.dk/index.ph...ontent_id=1418

Thelma.
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 13:33   #27
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Her er så afstraffelses midler til folk hvis de ikke gør hvad de bliver beordret til.

Jeg noterer igen at deres FORSØG går ud over folk ...



13. november 2008
J.nr. 2008-0003752

Aktive - hurtigere tilbage!

Sanktioner

Sanktioner ved manglende medvirken i kommunen opfølgning i sygedagpengesager
Efter gældende regler bortfalder retten til sygedagpenge, hvis den sygemeldte uden
rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning. Det betyder, at
sygedagpengene kan bortfalde, hvis den sygemeldte fx ikke møder til samtale eller
ikke deltager i de tilbud, som kommunen iværksætter.

Det beror på en konkret vurdering, om den sygemeldte har undladt at medvirke
uden rimelig grund.

Sanktionsreglerne finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med forsøget.

Sanktioner ved manglende deltagelse i tilbud mv. for fleksjobvisiterede

Efter gældende regler kan kommunen i tilfælde af tvivl om ledighedsydelsesmodtagerens
rådighed (fx ved manglende fremmøde eller deltagelse i tilbud), afprøve
rådigheden ved tilbud efter kapitel 10 og 11 i LAB.

Vurderer kommunen, at
personen ikke står til rådighed for et fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelsen.

Det samme gør sig gældende for personer, der modtager særlig
ydelse.

Ledige fleksjobvisiterede, som ikke opfylder betingelserne for ledighedsydelse, kan
i stedet være berettigede til kontanthjælp.

Efter gældende regler skal kontanthjælpsmodtagere, der er visiteret til fleksjob, stå
til rådighed efter de regler, der gælder for personer, som har andre problemer end
ledighed.

Dette medfører, at hjælpen ophører, hvis modtageren uden rimelig grund
afviser bl.a. et tilbud efter LAB eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning,
så længe muligheden for at benyttet tilbudet består. Det samme gælder i tilfælde
af gentagne udeblivelser fra et tilbud eller fra anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning, når der er tale om et så betydeligt omfang, at fraværet
kan ligestilles med en afvisning af tilbuddet.


Sanktionsreglerne vil også finde anvendelse ved afgivelse af tilbud mv. i forbindelse
med forsøget.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 13:48   #28
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
læs her om fleksere og kriterier for at få fleks der står at

Kriterier for godkendelse til fleksjob

Følgende kriterier skal opfyldes for, at en person kan godkendes til et fleksjob:

* Personen skal være under folkepensionsalderen.

* Personen må ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, herunder ansættelse i et aftalebaseret skånejob efter de sociale kapitler i overenskomsterne. I mange overenskomster er der sociale kapitler, der gør det muligt at aftale sig frem til arbejdsbetingelser og en løn, der fraviger overenskomstens almindelige krav.


* Personen skal have en varig og en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen. Arbejdsevnen kan være nedsat af fysiske, psykiske ellersociale årsager. Begrænsningen i arbejdsevnen skal ses i forhold til ethvert erhverv. Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver, så der kan opnås en indtægt, der gør personen helt eller delvist selvforsørgende.

* Muligheden for revalidering, aktivering og andre foranstaltninger (fx omplacering på arbejdspladsen), der kan fastholde/bringe personen tilbage til beskæftigelse på normale vilkår, skal være af-prøvet. Der findes dog tilfælde, hvor det vil være åbenlyst formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen til fleksjob.


At sende fleksere i aktivering ...er det ikke I modstrid med reglerne...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 15:28   #29
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
troede heller ikke man skulle sendes i aktivering, når det netop er et af kriterierne for at få fleksjob er, at alt er afprøvet for at vende tilbage til det ORDINÆRER arbejdsmarked også aktivering, men jeg er sendt i 25 timers aktivering for ledig kontanthjælpsmodtager med jobplan, hvor det er et særligt tilrettelagt forløb som er med henblik på at sende "os" i ordinært arbejde og det er uden der er nogen der på noget tidspunkt har spurgt til mine skånebehov som fleksjobvisiteret på kontanthjælp, og et af mine skånebehov er nedsat tid ca. 15 timer i ugen, har så på eget initaitiv fået det nedsat til 15 timer i ugen

Så jo, de skalte og valte stadig med ens liv og helbred OGSÅ efter man er blevet godkendt til fleks. ja, jeg fatter simpelthen ikke systemet, og er meget tæt på bare at melde må helt ud af det og så tage livet som det kommer, for gider sgu snart ikke det lorte system mere
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 18:59   #30
lakridsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 9
Styrke: 0
lakridsen er ny på vejen
Jeg kan godt lide hans slogan på hans hjemmeside: "vi kan gøre det endnu bedre"

http://claushjort.venstre.dk/index.php?id=1

Det er da dagens Joke fra hr. Hjort Pedersen
__________________
Menneske på fuldtid
lakridsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bevise udgift Stueplanten Dit og Dat 32 13-04-2012 07:55
Skal til møde med fleksrådgiveren Wodpoulsen Din historie 6 04-10-2010 10:36
Beskæftigelsesforsøg med sygemeldte skal standses Webmaster K10 Nyheder 0 09-03-2009 17:50
Meget syge slipper for møde på jobcentre Webmaster K10 Nyheder 0 19-02-2009 09:21
Sygemeldte fleksjobbere - og andre sygemeldte zuza Nyt om loven 1 05-11-2007 22:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension