K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-07-2009, 17:20   #1
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Hvad betyder velvaskulariseret?

Jeg sidder og læser lægepapirer - lægen konkludrer at jeg er velvaskulariseret. Men hvad betyder det? På google fandt jeg en masse om sårheling og hudtransplantation - men jeg har ingen sår eller behov for hudtransplantation. Er der nogen af jer der kender ordet?
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2009, 17:47   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har nogle røntgenbilleder, og der har min læge også skrevet jeg er velvaskulariseret og da jeg spurgte hvad fanden dét betød, sagde han bare, at det betød udredt (at de ikke kunne finde på flere muligheder).....

Håber dét giver mening??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2009, 18:09   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Blodgennemstrømning

@ Ida

Det betyder at du har god blodgennemstrømning i enten hele kroppen eller evt. den del der er blevet undersøgt.

@ Helenekr

Hvad er det for en idiot til læge du har der ikke kan give dig ordentlig besked, han har jo bare spist dig af med en snik for en snak.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2009, 20:05   #4
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Tak

Tak, God blodgennemstrømning passer med sammenhængen. Rart med en masse kloge mennesker at spørge!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2009, 21:24   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja forhåbenligt var der god blodgennemstrømning, da det var billeder af hjerte og lunger

Det var så en lægevikar der kiggede på billederne, da min læge var på ferie. Men jeg kan da godt være nervøs om han nu har set rigtigt, nu han ikke engang ved hvad lægen har skrevet

Host-host!!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 01:05   #6
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Velvaskulariseret???!!!

Jeg kan godt forstå at man bliver noget spørgende som almindelig lægmand på området. Læger har heller aldrig været kendt for deres evne til at forklare den slags på jævnt dansk. Jeg skal prøve om jeg kan gøre det lidt forståeligt for jer alle

Velvakulariseret er en blandet hentydning der både hentyder til blodgennemstrømningen i blodårerne samt blodårerne selv. Det skal forstås på den måde at der for det første er gode fleksible blodårer i rigelig mængde til at klare etvert krav for hurtig til- og afstrømning af blod med indholdsstoffer, og at disse alle er uden fejl. Det betyder samtidig at der er god gennemstrømning af blod i de pågældende årer. Der kunne jo for eksempel være en hjertefejl eller blødende skade der gjorde at der ikke kommer blod nok selv om årerne er i orden.

Så når en person er velvaskulariseret betyder det at han/hun har masser af gode fine blodårer både til og fra et givent område i kroppen OG at der samtidig er en skide god gennemstrømning af blod igennem dem.

Jeg håber at dette besvarer jeres spørgsmål om begrebet.

Sommer Viper og Hyanna. (Viper har dikteret svaret)
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 10:48   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har simpelthen været SÅ urolig efter at have læst Hrefnas indlæg, at jeg sad klar ved telefonen kl 8 i morges, for at ringe til lægevikaren. Jeg mener det er da meget rart at vide nøjagtigt om man er velvakulariseret eller blot ved at dø...hehe.

Nå men vikaren var der ikke, men tilgengæld var min læge kommet tilbage. Han forklarede det på samme måde som Hyanna og tilføjede, at velvaskulariseret i mit tilfælde, samtidig betyder at sagen om lungehalløjet er lukket og at jeg er færdig udredt mht KOL.
Havde jeg IKKE været velvaskulariseret, så var sagen stadig 'åben' og jeg skulle til flere undersøgelser....så jeg tilgiver lægevikaren!. Han mente jo bare, at velvaskulariseret = ingen problemer. Sagen afsluttet. Færdig.

Jeg er på grænsen til KOL. Lægen vurderede at 1 lille år mere med 40 smøger om dagen, så kunne jeg tilføje KOL til de andre diagnoser. Føj for dén!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 11:11   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Ja Hyanna og Viper....

....kunne forklare det meget bedre end jeg. Vi mente det samme men Hyannas indlæg var langt mere informativt.

Til dig Helene, var det ikke meningen at du skulle blive urolig, du var/er jo også velvaskuraliseret.

Jeg blev sur, fordi en idiot af en læge ikke kan svare ordentligt og dermed stiller patienter i en situation hvor man kan gå og bekymre sig over et lægefagligt udtryk, fordi han ikke gav sig tid til at lige bruge de 2 minutter det ville have taget ham at forklare udtrykket.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 11:59   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Synes i det hele taget det er irriterende de ofte skriver noget som man ikke fatter hat af!

Jeg måtte på et tidspunkt også spørge herinde hvad kontraindiceret betød - det var en af lægekonsulentens ord.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2009, 12:55   #10
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Velvaskulariseret, kontraindiceret???!!!

Hej Helene og alle andre der ser denne tråd.

Jeg er ikke læge eller sygeplejerske eller noget sådant, men jeg har dog snuset lidt til faget som en der skal hjælpe med at helbrede syge mennesker.
Jeg tænker på at det måske ville være en ide hvis I kunne sende mig en pm når I støder på et lægefagligt udtryk som I ikke forstår. så skal jeg se hvad jeg kan gøre for at finde en forklaring frem til jer da jeg har diverse faglitteratur og nogle specielle lukkede faghjemmesider til min rådighed.
Så skulle der da være en chance for at jeg kan give jer lidt klar besked.

Bare en tanke. Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad betyder det...? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 36 28-07-2012 01:19
Hvad betyder det?? Smutter76 Alt det andet 10 22-08-2011 17:31
Hvad betyder det? JacobA Jeg er kommet i praktik. 4 04-04-2011 20:14
Hvad betyder det?? Tullepigen90 Dit og Dat 3 28-02-2011 22:03
Hvad betyder det ? Raadvild Alt det andet 2 03-02-2011 13:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension