K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2014, 14:15   #1
Carl
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2009
Indlæg: 14
Styrke: 15
Carl er ny på vejen
Kontanthjælp barsel

Hej.
Jeg er selvstændig og min kæreste kontanthjælpsmodtager (begge over 40 år)

Vi fik en datter i oktober måned og moderen og datteren var indlagt i 4 uger efter fødslen.

Jeg søgte om barsel på halv tid. Det var meningen at jeg skulle have hele barselsperioden på 32 uger. Altså de 32 uger forældrene selv kan vælge.

Min kæreste har fået kontanthjælp hele tiden og får det stadig.

Men nu opdager jeg at udbetaling Danmark har stoppe mine barselsdagpenge, fra slutningen af april måned.

Hvis jeg regner på barselsugerne kan jeg se at kommunen åbenbart mener at min kæreste har holdt, først sine 14 uger og derefter 16 uger (af de 32 vi selv råder over)
Dertil har jeg så holdt 2 uger til fædre og så 16 uger.

Dermed er hele barselen væk.

Men som jeg læser reglerne, så er mine barselsdagpenge på halvdelen og dermed har jeg ret til dobbelt så lang tids barsel. Altså ikke 32 uger, men 64, da jeg arbejder halv tid.

Men spørgsmålet er mere: Kan en kommune, tvinge en kontanthjælpsmodtager til at afholde barsel, som hun ikke selv har bedt om.

Det skal siges at min kæreste er syg og på ingen måder kan varetage et job af nogen art.

Håber I kan svare mig i dag, så jeg kan komme ned på kommunen i morgen, da vi nu står og mangler rigtig mange penge at leve for.
Carl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 15:07   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Fra Borger.dk - men vel også det, du har læst

Hvor længe kan jeg holde orlov og få barseldagpenge? Fold ind
Som mor kan du holde graviditetsorlov med barseldagpenge i 4 uger før forventet fødsel. Efter du har født, har du 2 ugers barselsorlov, som du skal holde. Herefter har du 12 ugers barselsorlov. Hvis du ikke holder de 12 uger, mister du retten til at holde dem senere.

Som far kan du holde fædreorlov med barseldagpenge i 2 uger lige efter fødslen. Du kan holde de 2 uger inden for de første 14 uger, efter dit barn er født. Du kan også holde fædreorlov i 4 uger, hvor du fortsætter med at arbejde i op til halvdelen af din normale arbejdstid, og få halve dagpenge.

Efter de 14 ugers barselsorlov kan I holde forældreorlov med dagpenge i 32 uger tilsammen. Dine 32 ugers orlov starter 14 uger efter barnets fødsel. Som far kan du dog godt starte på de 32 uger, selvom jeres barn endnu ikke er fyldt 14 uger.

Det er Udb DK, der skal ske henvendelse til.

Sidst redigeret af stampe; 25-05-2014 kl. 15:25.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension