K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-02-2013, 03:04   #1
Gekko
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2011
Lokation: De nordlige himmelstrøg syd for månen
Indlæg: 84
Blog Indlæg: 7
Styrke: 13
Gekko er ny på vejen
Ressourceforløb - til gavn for borgeren eller ej?

I øjeblikket står jeg i ingenmandsland (ligesom så mange andre) men jeg har udsigt til at skulle ud i endnu en praktik en gang i løbet af dette år.

Lige nu kan jeg ikke gennemskue, hvordan de nye ændringer i lovgivningen vil påvirke sagsbehandling og sagsforløbet som et hele.

Hvilke vilkår er der for at man kan komme i et ressourceforløb? – er det noget som alle syge borger vil blive tildelt eller sker en tildeling/ansøgning ud fra bestemte kriterier?

Jeg er blevet fortalt, at i et ressourceforløb vil den helbredsmæssige situation få et større fokus, og det vil blive vægtet mere i sagsbehandlingen end det har tidligere, således det ikke kun kommer til at handle om at få borgere hurtigt videre i systemet, men at være mere (realistiske og) målrettet i udredningen/afklaringen af borgeren. Har i en fornemmelse af at dette skulle være sandt?

Min frygt vedrørende et evt. ressourceforløb er at det åbner op for, at kommunerne kan kræve, at borgeren – udover det denne allerede har været igennem - skal gennemgå flere og flere undersøgelser, praktikker og lignende, før dette kan lede frem til en faktisk afklaring. Således at ressourceforløbene kan trækkes i hvad der føles (og er) som en evighed for borgeren – nu bare med flere faggrupper på sidelinjen.

Min oplevelse indtil videre ( med blot 5-6 år i systemet) er, at for hver gang det synes som om jeg er nået et skridt nærmere en faktisk afklaring, så dukker der endnu en ”fiks” ide op, som bare skal afprøves. For mig har min helbredsmæssige tilstand ikke ændret sig fra da jeg først blev sygemeldt og til nu. Jeg har blot flere udtalelser herom og mere specifikke diagnoser er nedskrevet, men resultatet er det samme - tilstanden er den sammen - bare skrevet med finere ord, men det synes alligevel ikke at være nok til, at jeg kan blive afklaret, og det kan blive sat et punktum på den ene eller anden måde.

Så vil de nyoprettede ressourceforløb faktisk være borgeren til gavn eller vil det bare være en ny måde at sætte allerede syge borgere under pres?
Gekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 07:17   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja...det skulle jo være for at kunne give et mere samlet forløb for borgeren som når hele vejen rundt...afprøvning, helbred, behandling osv

Men hvis man har lyttet efter i alle de ting der har været fremme om disse forløb....

Ja så vil de i første omgang kun blive brugt til folk som ellers skulle have haft en førtidspension....det er ihvertfald hvad Mette Frederiksen selv har sagt i radioen orientering P1....

Det kan jeg så ikke få til at passe sammen med at de har lavet om på sygedagpenge begrænsningen og at disse ressourceforløb skal bruges når man ikke kan forlænges...

Men jeg tror ikke rigtigt nogen på nuværende tidspunkt vil kunne svare på det ordentligt da de fleste ikke aner hvad der kommer til at ske...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 09:31   #3
hboegelund
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 427
Blog Indlæg: 2
Styrke: 14
hboegelund er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Men jeg tror ikke rigtigt nogen på nuværende tidspunkt vil kunne svare på det ordentligt da de fleste ikke aner hvad der kommer til at ske...
Lige præcis, og det er jo netop deri frustrationerne ligger....

Jeg fik igår af vide at jeg skulle have sådan et ressourceforløb og jeg kan arbejde ca 20 effektive timer og er derfor ikke lige kandidat til pension, så jeg er spændt på at finde ud af om det der "ressourceforløb" i grunden bliver for alle....
__________________
Hilsen h

------------------------------------------------------

er lige startet på hvad der bliver en lang sej kamp til forhåbentlig et fleksjob!
hboegelund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 11:54   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Et ressourceforløb skal man selv søge - det er med andre ord ikke noget de bare kan trække ned over én, da man selv skal give accept og søge om.

Man kan ligeledes stoppe et ressourceforløb såfremt man ikke kan klare det, så det er ikke sådan en fuldstændig tvunget ordning (selvom det jo munder ud i at man slet ikke kan blive udredt).....

Det er fandeme blevet så bøvlet det hele. En ting er hvad der er fakta, en helt anden ting er, hvordan kommunen vil formidle fakta overfor borgerne...

Har netop talt med en fyr hvor sagsbehandleren har fortalt, at han SKAL i ressourceforløb (og fået det til at lyde som en trussel), hvortil jeg har bedt ham om at skrifligt henvende sig til sagsbehandleren og bede om div paragraffer til, hvor der står at en kontanthjælpsmodtager i match 3 SKAL i ressourceforløb....

- jeg regner stærkt med at det er en af disse mails der forsvinder i spambunken.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 12:40   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Har netop talt med en fyr hvor sagsbehandleren har fortalt, at han SKAL i ressourceforløb (og fået det til at lyde som en trussel), hvortil jeg har bedt ham om at skrifligt henvende sig til sagsbehandleren og bede om div paragraffer til, hvor der står at en kontanthjælpsmodtager i match 3 SKAL i ressourceforløb....

- jeg regner stærkt med at det er en af disse mails der forsvinder i spambunken.
Så printer han den ud, afleverer den ved skranken i jobcenteret (mod kvittering), venter i 14 dage, og hvis der ikke er kommet svar, så klager han til jobcenterchefen over manglende svar fra sb.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 14:23   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeps, det har han også netop gjort, hellere gå med livrem og seler...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 01:02   #7
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
rescourse forløb

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Et ressourceforløb skal man selv søge - det er med andre ord ikke noget de bare kan trække ned over én, da man selv skal give accept og søge om.

Man kan ligeledes stoppe et ressourceforløb såfremt man ikke kan klare det, så det er ikke sådan en fuldstændig tvunget ordning (selvom det jo munder ud i at man slet ikke kan blive udredt).....

Det er fandeme blevet så bøvlet det hele. En ting er hvad der er fakta, en helt anden ting er, hvordan kommunen vil formidle fakta overfor borgerne...

Har netop talt med en fyr hvor sagsbehandleren har fortalt, at han SKAL i ressourceforløb (og fået det til at lyde som en trussel), hvortil jeg har bedt ham om at skrifligt henvende sig til sagsbehandleren og bede om div paragraffer til, hvor der står at en kontanthjælpsmodtager i match 3 SKAL i ressourceforløb....

- jeg regner stærkt med at det er en af disse mails der forsvinder i spambunken.

Det er den samme besked jeg har fået... og at jeg SKAL møde op til de indledenden samtaler til rescource forløbet... Man får jo et pænt skema som er totalt lamt da spørgsmålene slet ikke er relavante for folk i match 3..
Kan ikke se hvorfor man skal diskuterer hvilke arbejdserfaringer man kunne bruge nu til at komme ud i det samme job osv man er jo i match 3 pga man netop ikke kan varetage et almindeligt job,og er man syg kan man ikke vende tilbage til sit gamle.. men skemaet handler kun om arbejde og udd... og om du tager noget...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 01:10   #8
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
håber det hurtig bliver fastslået om de kan tvinge borgere i ressourceforløb
for også her kommer der jo så et problem at de overgår til ressourceforløbsydelse istedet for men med samme ydelse som de kom fra
og dem der så kommer fra kontanthjælp skal så passe på for får de nu § 34 så falder den bort ved overgang til ressourceforløbsydelse og der er intet tilskud at få der dækker dette tab fremover så det betyder typisk en indtægtsnedgang på 1500-2500 kr pr mdr udbetalt

så er det frivilligt så vil jeg betakke mig da jeg så må flytte fra hus og hjem
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 01:12   #9
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
rescourse forløb

Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
håber det hurtig bliver fastslået om de kan tvinge borgere i ressourceforløb
for også her kommer der jo så et problem at de overgår til ressourceforløbsydelse istedet for men med samme ydelse som de kom fra
og dem der så kommer fra kontanthjælp skal så passe på for får de nu § 34 så falder den bort ved overgang til ressourceforløbsydelse og der er intet tilskud at få der dækker dette tab fremover så det betyder typisk en indtægtsnedgang på 1500-2500 kr pr mdr udbetalt

så er det frivilligt så vil jeg betakke mig da jeg så må flytte fra hus og hjem
ok det vidste jeg slet ikke......... troede stadig man bare var på kh... har været i en aktivering mht rescourceforløbet og der har jeg da fået kh...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 10:41   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ressourceforløbet kan vare mellem 1 og 5 år. HVIS man tager det 1 årige forløb, så forbliver man på kontanthjælp det år. Man får ressourceforløbydelse fra mellem 2 og 5 årige forløb. Men også her får man det samme som det man kommer fra. Minimumsydelsen er 60% af dagepengesatsen dvs ca 10.400 kr før skat.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
GF - ressourceforløb Lax Alt det andet 6 12-07-2013 13:57
Refusionssatser - ressourceforløb eller fleksjob Kiarra Alt det andet 2 28-02-2013 19:33
Kan kommunen hente en el-scooter hos borgeren, selv om han har klaget? Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 11 24-01-2013 11:37
Bryd loven og få borgeren i job zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 6 14-11-2009 16:03
Hvem har gavn af lægekonsulenter? zuza Lægekonsulenternes Rolle 24 18-02-2008 15:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension