K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-03-2013, 19:30   #11
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
yderligheder

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Ja lad den blå blok få stemmerne. Så skal vi nok se løjer. På tide arbejdstidsreglerne for lærerne følger med tiden, hvis vi skal have en blot lille smule optimal folkeskole.
der er ingen grund til at gå til yderlighederne, I kan stemme personligt og undgå at stemme på parti listerne, herved kan man komme af med de ukendte, de kendte og dem man er utilfredse med.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 22:28   #12
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Der skulle søreme fælge mange penge med hvis de skulle have sport med i heldags tilbuddet til børnene..
Det er jo skåret så meget ned i forvejen.. husker selv da jeg gik i skole hvor det blev skåret væk og væk.. der er da også kun 1 times gym om ugen for 0 og 1 klasse på min søns skole... Hvis der var mulighed for at børnene kunne komme til at lære nogle andre ting så fint... Feks noget mere musik og om naturen det ville da være fedt for de ting er jo sparet væk pga de skal lære de vigtige ting som matematik og dansk...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 01:25   #13
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Ja lad den blå blok få stemmerne. Så skal vi nok se løjer. På tide arbejdstidsreglerne for lærerne følger med tiden, hvis vi skal have en blot lille smule optimal folkeskole.
Pjat. Lærere arbejder altså lige så mange timer som alle andre - deres arbejdstid er blot fordelt på en anden måde. Noget (i forvejen ikke meget) går til forberedelse af undervisningen, noget går til teammøder, som er umulige at undgå, hvis der skal kunne undervises på den måde, der forentes ifølge loven, noget går til møder og/eller samtaler med bl.a. forældre, elevplaner, rette stile osv. osv...

Glem ikke at en lærer typisk kan risikere at blive ringet op af forældre midt under aftensmaden, kl 22, lørdag eftermiddag, i ferier osv.

Langt, langt de flest lærere har over 20 undervisningstimer/uge - de lærere, der ikke er klasselærere og/eller har andre tungtvejende opgaver har typisk 24-25 undervisningstimer. Måske har de 7-8 forskellige fag (men kan i princippet have endnu flere), der alle kræver forberedelse. Med alle de andre opgaver, der ligger i løbet af en uge, er der reelt ikke mange minutters forberedelse til hver undervisningslektion - ikke mange lærere stopper med forberedelsen, før de rent faktisk har fået lavet noget anstændigt, selvom det ikke sjældent medfører ekstra (gratis) arbejde.

Lærer må selv sørge for hjemmearbejdsplads (nul kompensation for, at de i primcippet pga. deres arbejde har brug for ekstra kvadratmeter), bruge deres egen telefon, når der skal ringes til forældre (det kompenseres der heller ikke for), selv sørge for computer og internetadgang...

Ikke mange i det private bydes samme ringe vilkår.
Alligevel bliver der altid ensidigt fokuseret på arbejdstiden - men set over et helt år har lærer en 37 timers arbejdsuge. Lærer har altså i øvrigt også kun 5 ugers ferie - de øvrige feriedage er dels indarbejdet i de arbejdende uger (der derfor ligger på mere end 40 timer/uge).

Man får, hvad man betaler for, så hvis de vitterlig lykkes i at skære i lærernes forberedelsestid, vil det i den grad komme til at kunne mærkes for vores unger - de vil få en væsentlig ringere undervisning. Muligvis flere timer i skolen, men kvantitet fremfor kvalitet.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 09:53   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis KL er en PRIVAT interesseorganitation, må det da undre, at de plejer kommuneres interess vedr. den økonomiske del.

Det er jo ikke deres virksomhed, hvor de selv skummer overskud, men en OFFENTLIG virksomhed.

Denne sammenligning, eller føring bag lysten at det er en privat interesse organitation, DEN TROR JEG IKKE PÅ.

Der er selvsagt for mange modstridende interesser, ift regeringen, til at dette er en brugbar sandhed.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 10:28   #15
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg har også flimmer på skærmen, men..

Kære Popiae.

Du skriver: "Denne sammenligning, eller føring bag lysten at det er en privat interesse organitation, DEN TROR JEG IKKE PÅ"

Det kan jeg godt forstå, men læs hvad jeg har linket.

Liste Ø, vil melde sig ud af KL.

http://albertslund.lokalavisen.dk/li...703129969/1003

http://jyllands-posten.dk/indland/article3296451.ece

"Intet tyder på at andre kommuner vil følge Farum, der på et byrådsmøde tirsdag aften vedtog de indledende skridt til at melde kommunen ud af Kommunernes Landsforening, KL."

Kun for at illustrerer at udmeldes sig af KL kan lade sig gøre.

KL er en PRIVAT interesseorganisation, som både du og jeg er medlem af, gennem vores kontigent.

Læs link!

Mange hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 19-03-2013 kl. 10:59.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 10:30   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Pjat. Lærere arbejder altså lige så mange timer som alle andre - deres arbejdstid er blot fordelt på en anden måde. Noget (i forvejen ikke meget) går til forberedelse af undervisningen, noget går til teammøder, som er umulige at undgå, hvis der skal kunne undervises på den måde, der forentes ifølge loven, noget går til møder og/eller samtaler med bl.a. forældre, elevplaner, rette stile osv. osv...

Glem ikke at en lærer typisk kan risikere at blive ringet op af forældre midt under aftensmaden, kl 22, lørdag eftermiddag, i ferier osv.

Langt, langt de flest lærere har over 20 undervisningstimer/uge - de lærere, der ikke er klasselærere og/eller har andre tungtvejende opgaver har typisk 24-25 undervisningstimer. Måske har de 7-8 forskellige fag (men kan i princippet have endnu flere), der alle kræver forberedelse. Med alle de andre opgaver, der ligger i løbet af en uge, er der reelt ikke mange minutters forberedelse til hver undervisningslektion - ikke mange lærere stopper med forberedelsen, før de rent faktisk har fået lavet noget anstændigt, selvom det ikke sjældent medfører ekstra (gratis) arbejde.

Lærer må selv sørge for hjemmearbejdsplads (nul kompensation for, at de i primcippet pga. deres arbejde har brug for ekstra kvadratmeter), bruge deres egen telefon, når der skal ringes til forældre (det kompenseres der heller ikke for), selv sørge for computer og internetadgang...

Ikke mange i det private bydes samme ringe vilkår.
Alligevel bliver der altid ensidigt fokuseret på arbejdstiden - men set over et helt år har lærer en 37 timers arbejdsuge. Lærer har altså i øvrigt også kun 5 ugers ferie - de øvrige feriedage er dels indarbejdet i de arbejdende uger (der derfor ligger på mere end 40 timer/uge).

Man får, hvad man betaler for, så hvis de vitterlig lykkes i at skære i lærernes forberedelsestid, vil det i den grad komme til at kunne mærkes for vores unger - de vil få en væsentlig ringere undervisning. Muligvis flere timer i skolen, men kvantitet fremfor kvalitet.
Lige præcis!!

Oven i alt dette, skal de også - ret ofte i hvert fald - med på lejerskole, og min veninde skal fx på koloni 3 uger i skolebørnenes sommerferie. Og her kommer der også en masse møder og tilrettelæggelse med ind over.

Ved ikke om folk generelt tror, at lærerne holder ferie, når skolebørnene holder ferie??

Af de venner jeg har, så er hun den der har absolut mest travlt - der ligger ALTID store stakke af opgaver der skal rettes på hendes skrivebord (hjemme i privaten), og hun har ALTID travlt med ugeplaner, forældreintra, elevintra, opdateringer, faglige møder og anden forberedelse.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 11:33   #17
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Lige præcis!!

Oven i alt dette, skal de også - ret ofte i hvert fald - med på lejerskole, og min veninde skal fx på koloni 3 uger i skolebørnenes sommerferie. Og her kommer der også en masse møder og tilrettelæggelse med ind over.

Ved ikke om folk generelt tror, at lærerne holder ferie, når skolebørnene holder ferie??

Af de venner jeg har, så er hun den der har absolut mest travlt - der ligger ALTID store stakke af opgaver der skal rettes på hendes skrivebord (hjemme i privaten), og hun har ALTID travlt med ugeplaner, forældreintra, elevintra, opdateringer, faglige møder og anden forberedelse.
Det samme kan jeg genkende, fra min kusine og min fætters kone. Begge lærere

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Der bliver jo tale om helhedsskole ikke heldagsskole eller fuldtidsskole. Spændende hvordan finansieringen bliver, hvis diverse sportsgrene og musikskoleundervisning indgår i folkeskoleregi, hvor der jo ikke kan være brugerbetaling.
Uanset hvad de kommer til at kalde det, så...

Børnene skal have en sammenhængende og aktiv skoledag,
som betyder en 30 timers skoleuge for børnehaveklassen til 3. klasse,
en 35 timers skoleuge for 4. til 6. klasse
og en 37 timers skoleuge for 7. til 9. klasse


Fundet i hele reform udkastet http://www.stm.dk/multimedia/UVM_Folkeskole.pdf

Dvs. de får ikke fri, som jeg f.eks. gjorde. Og alle andre voksne idag.
Det vil dreje sig om læring i en eller anden form. Det kan jeg være ligeglad med, da jeg ikke har børn selv.
Men jeg har en nevø, og hans forældre syntes også det er synd med de mange timer, han kommer til at skulle have.

Hvis man så smider lektier oveni, ja så ryger vi jo hurtigt over en fultidsuge. Det var da at håbe det l... forsvandt,
og at de brugte tiden på at få lavet dem. Så de har ordentligt fri, når de så endelig bliver løsladt.

Når du strammer garnet, kvæler du jo ......


Irrelevant fortidssnak herfra og ned.

Jeg gik i fritids hjem indtil 4. klasse og det var lykken, når det blev middag, eller tidlig eftermiddag.
At komme over og lege med kammeraterne, inden man skulle hjem.

Efter 5. klasse gik jeg så hjem, men var stort set altid sammen med en eller anden af vennerne, indtil min forældre så kom hjem.

Den frihed hvor børn selv har en del af dagen, til 100% at udfolde sig om de har lyst til, bliver der ikke meget tilbage af.
Uden at en voksen står og sætter rammerne for, hvad overskriften skal være.

Man lærer også meget af, bare at have lov til at være barn.

Jeg var en af de børn, der ikke gad lære det store i skolen. Når jeg ikke kunne se hvad det skulle bruges til.
Når der var et formål, så kunne jeg fint lære tingene, som voksen.

Jeg hadede f.eks. matematik i folkeskolen, og jeg husker det som det værste fag.
Fordi det var det der gav flest lektier. Jeg var heller ikke moden til det logisk tænkning det kræver.
Som voksen er matematik det fag jeg har haft lettest ved, og højeste karakterer i.

Den mængde undervisning jeg har modtaget i folkeskolen, har der været mange %'s spildtid i.

Jo, jeg har fået mig nogle grundlæggende færdigheder. Læse, skrive og så må der jo været kommet noget ind alligevel, i matematikken.
Biologi, religion, kemi, tysk, formning (billedkunst), idræt (har altid hadet det, rigtig meget, tvungen aktivitet i form af sport. Så der var jeg ofte på sidelinjen) Er nogen af de fag der røg ind af det ene øre, og ud af det andet.
Mit favoritfag var historie, vi havde en fantastisk lærer, der nærmest opførte et teaterstykke hver gang. Men jeg husker intet af det faglige.

Det jeg husker, som vi har lavet. Det er ting som lejrture, rejser, osv.
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 19-03-2013 kl. 12:18.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 14:32   #18
sejleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 28
Styrke: 12
sejleren er ny på vejen
Politikeres indblanden

Ja, jeg er glad for jeg ikke skulle gå i heldagsskole ell hvad man nu foretrækker at kalde den, da jeg gik i skole skulle det helst gå så stærkt som muligt så jeg kunne komme i skoven eller på gokart banen, men hvis det er ensrettede unger man vil have med udvalgte interesser så lyder det rigtigt.
Men der vigtigste lige her og nu er politikernes utide indblanding i en overenskomst, ligesom den famøse tlf opringning under forhandlingerne i SAS,
Jeg fatter ikke lo ikke varsler generalsrejke, det er så fundamentalt for vores land at lønniveau ikke udstikkes af politikere. Man skulle tro de også har noget i klemme.
sejleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 16:56   #19
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Ja folk glemmer at regne med at når en lærer skal bruge hele sin aften /eftermiddag på samtaler forældre møder osv så er det altså stadig arbejdstid....
Og politikerne har selv lavet alle de planer der skal udfyldes..
Jeg finder det feks latterligt at man på et skoleår er til 2 sfo møder og 2 skole samtaler, også er der lige alle de andre arrangementer...
Hvorfor spilde tiden på at få afvide ja det går godt... er et møde ikke fint nok??
Hvis der er problemer i den pågældende klasse ja så er to fint.. men ellers er det da ligemeget, og de papirer de skal udfylde osv tager også tid fra andet.. det er nøjagtig det samme i børnehaverne.. skørt.. så burde de i stedetfor give penge til at der sad en og lavede alle papirerne....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 17:30   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
På vores skole er det så lige 2 forældre/hjem samtaler, og to forældremøder pr år - dvs jeg med 3 børn har 12 stks om året!! Dertil kommer der 4 møder på SFO'en.
Dertil kommer der så ALT det løse som fælles morgenmad i alle tre klasser, fælles juleklip i alle tre klasser, fælles aftensmad - hvor man hver især medbringer en ret til den fælles buffet - ofte to gange i hver klasse.

Så jeg har præcis 12 forældre/hjem samtaler.

4 møder på SFO'en.

3 gange juleklip

6 gange fælles morgenmad

6 gange aften buffet

Ialt 31 fastlagte arrangementer!!

Oven i det, så finder kontaktforældrene også på ture med pågældende klasse - det være sig strandtur, skovtur, discofest mm.
dette skal så lægges oven i de 31 arrangementer.

Så er der indført legegrupper, hvor man to gange om året skal have 4-5 børn med hjem. Fra hver klasse.

Så 6 gange om året bliver det til for mig.

Jeg synes det er MEGET - muligvis fordi jeg har 3 børn - 0 klasse, 2 klasse og 3 klasse. I perioder fare jeg rundt på den skole konstant. Og jeg synes faktisk også det er lidt for meget.

Nogle tænker nok, SÅ LAD DA VÆR!! Jeg tænker det også selv. Min mine unger glæder sig til disse arrangementer og elsker når det er ''deres tur'' til vi skal over i lige DRERS klasse og spise sammen, klippe julepynt eller spise morgenmad. Så jeg føler ikke jeg kan skære noget fra.

Hvis det var rigtigt skulle jag have haft legegruppen her inden påskeferien på Fredag, men jeg har ikke kunne magte det fordi jeg lige har fået renoveret køkken og bad, og fordi alle ungernes legesager er pakket i kasser osv. Og nu har jeg MEGA dårlig samvittighed og sniger mig nærmest langs panelerne, mens de andre forældre kigger spørgende på mig, som vil de sige - ''du ved godt det er inden Fredag, ikk''
Jeg må også have skrevet til de 4 børns forældre, at det må blive efter påskeferien, for jeg regner med at være på plads efter d 1 April og jeg får råd til reolerne (så legetøjet kan blive pakket ud).

Men jeg får bare den der følelse af, at jeg fejler totalt og får lige frem ondt i maven over, at jeg ikke kan følge dét skema, som de andre kan følge til UG.
Synes det hele er skuet så højt op. Iøvrigt har de andre forældre heller ikke 3 børn, højest to...og de fleste kun 1.

SUK!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis jeg skulle lave et parti... logikeren Politik og Samfund 5 14-09-2011 18:04
Hvem kan svare mig på følgende spørgsmål? phhmw Skal kommuner ikke overholde loven? 12 20-09-2010 02:31
Skulle man nappe en P 17? mumle_mund Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 28 10-07-2009 12:13
Hvis SF skulle bestemme over førtidspension zuza Politik og Samfund 6 07-11-2007 21:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension