K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-01-2011, 00:34   #21
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Forsker: Højst hver anden efterlønner får job, lyder overskrift i Avisen.dk i dag.

Hvis man afskaffer efterlønnen, vil 80 procent af efterlønnerne komme i arbejde, mener regeringen på baggrund af konklusioner fra Velfærdskommissionen og Arbejdsmarkedskommissionen:

Men det tal er grebet ud af den blå luft.

Det siger én af landets førende eksperter i efterløn og tilbagetrækning, professor ved Aalborg Universitet Per H. Jensen.

Når regeringens to kommissioner når frem til, at fire ud af fem vil komme i arbejde, så skyldes det "grundlæggende metodeproblemer", siger forskeren.

Kommissionerne ser nemlig alene på, hvor ofte efterlønsmodtagere går til læge, hvor tit, de er indlagt på sygehuset og hvor meget receptpligtigt medicin, de tager. Og så sammenligner de med folk, der fortsætter i arbejde.

"Og så er forskellen ikke ret stor. Men de glemmer den pointe, at selve det at gå på efterløn kan være en medicin.

For en udbrændt skolelærer er det jo en mirakelkur at slippe for at se elever, og som nedslidt går du jo ikke til læge hver 14. dag for at få at vide, at du er nedslidt," siger Per H. Jensen.

Læs mere her: http://avisen.dk/forsker-hoejst-hver...ob_140331.aspx



Absurd høj pensionsalder.

Sådan kalder professor og arbejdsmarkedsekspert ved Aalborg Universitet, Per Kongshøj Madsen, tanken om, at danskere under 35 år kan se frem til at skulle arbejde til de bliver mindst 70 år...

Ifølge Per Kongshøj Madsen kan en fjernelse af efterlønnen ikke stå alene.

"Der skal også komme en pensionsreform, så man undgår de helt absurde pensionsaldre helt op i 70'erne," siger han...

Det bedste er dog helt at bevare efterlønnen, mener Per Kongshøj Madsen.

"Hvorfor fjerne en ordning, der fungerer efter hensigten?" spørger han.

Han peger videre på vigtighed af at satse på uddannelse.

"Det vil være et arbejdsmarkedstiltag, der virkelig rykker,"
siger Per Kongshøj Madsen.

Kan der læses her: http://avisen.dk/professor-absurd-at...70_140322.aspx



Læs også her om dansk succes på uddannelsesområde, som på sigt vil rykke:

I den seneste udgave af rapporten "Education at a Glance" fastslår Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling, OECD, at de danske gymnasieuddannelser uden sidestykke giver den største samfundsnytte inden for kredsen af OECD-lande.

»Det er meget påfaldende, at Undervisningsministeriet ikke har fundet anledning til at gå ud i offentligheden med en sådan nyhed«, siger GL's formand, Gorm Leschly.

Læs mere her:

http://politiken.dk/indland/ECE11726...verset-triumf/

Sidst redigeret af Katharina; 21-01-2011 kl. 01:53.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 11:41   #22
Mario
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2010
Indlæg: 35
Styrke: 14
Mario er ny på vejen
Jeg er helt enig i at det er absurd at mennesker skal arbejde til de er 70 år, en pensionsalder på 67 år er vel ok. Men det er en anden diskusion og ikke et argument for at vi ikke har råd til efterlønsordningen.

Med hensyn til dit link til OECD så har de udtalt og beskrevet ret klart, at Danmarks største problem er konkurrenevnen vores omkostninger i produktionen er simpelthen for store, lønomkostninger og virksomhedsskat er det største problem.

Og Katharina jeg kan også begynde at finde alle mulige udtalelser fra diverse personer med farvede briller, men det ændrer ikke på problemerne, må jeg bede om nogle løsningsforslag, og hvordan landets finansiering skal se ud frem over. Vækst kommer ikke af sig selv og det nytter ikke at S-SF ikke vil ligge frem hvordan vi skal financiere deres ideer, er nød til at spørge om det er fagbevægelsen som skal styre vores land, de 3 parts forhandlinger som der er lagt op til vil eksempeltvis Foa og DI ikke være med til og det er vel ikke Harald Børsting skal være vores næste statsminister???

Vi må se i øjnene at det ikke hænger sammen, blive ved med at pumpe penge i den offentlige sektor er en dødssejler, der skal i stedet ryddes op og effekttiviseres.
Mario er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 13:20   #23
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mario Se meddelelser
Og Katharina jeg kan også begynde at finde alle mulige udtalelser fra diverse personer med farvede briller...
I så fald....
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mario
"Vi er enige i, at efterlønnen skal afskaffes. Men det vil, som økonomerne rigtig nok siger, presse folks løn. Derfor skal lønmodtagerne tilsvarende have skattelettelser, så de godt nok går ned i løn brutto, men netto har de det samme," siger Anders Samuelsenm partileder for Liberal Alliance.


Dette lige for at illustrere hvad det er Anders har sagt!!!!!!!!
Det vil jo langt overstige værdien af den afskaffede efterløn. Hvordan har Anders tænkt sig at financiere disse skattelettelser til lønmodtagere?
....Mario? Må jeg ikke nok få et svar fra dig, hvis du har et? Eller stoler du bare på "Anders's" ord og håber, at han nok skal klare det på en eller anden måde?
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 16:26   #24
Mario
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2010
Indlæg: 35
Styrke: 14
Mario er ny på vejen
Tante Ana.

Som tidligere skrevet kan der findes rigtig mange penge ved at effektivisere den offentlige sektor, hvor der konstant pumpes penge i håbløse projekter såsom aktiveringer for syge, arbejdsløse osv. Endvidere er der rigtig mange skrivebords ansatte som sidder og administrerer mærkelige love.Vi skal sørge for, at skattekronerne bliver brugt på konkret service, ikke på bureaukrati.
Ved at sænke skatterne bliver det igen attraktivt for både danske og særdeles udenlanske virksomheder i at investere i arbejdspladser i Danmark.

For at have en offentlig sektor der er i top, kræver det altså at der tjenes nogle penge i den private sektor det er jo den der skal financierer "gildet".
En general nedsætning af skatten skal på sigt øge lysten til investeringer. Det vil den også gøre, da danskere er kendt for deres Know How, store faglige kunnen.

Hvorfor mon Vestas fyrere 2000 arbejdere og sendte deres arbejde til udlandet:
Af ren og skær konkurrence hensyn, skat og lønninger gjorde prisen på råvarer for høj.
Inden jeg blev syg var jeg ansat i en underleverandør til Vestas, der er lige sket store fyringer som følge af Vestas lukkede, kan vi bare se det overhørigt? Som jeg tidligere har skrevet er det altså alm. arbejdere der mister deres job!!!!!

Og vedr. efterlønnen mener jeg stadig som tidligere skrevet at den skal fjernes, og så skal der laves en nedslidningsordning for dem der har brug for det. Det skal selvfølgelig være en ordning hvor disse lidt ældre mennesker ikke skal igennem arbejdsprøvninger og hele den tunge vej jeg selv er igennem, men en hurtig afklaring. Lige hvordan den skal sammensættes må der jo nedsættes en kommision som finder ud af i samarbejde med f.eks, lægerne osv, og så skal det ikke være jobcentrene som skal administrere ordningen.

Og hvorfor skal alle de mennesker, som af den ene eller den anden grund ikke er medlem af en fagforening, syge, førtidspensionister osv. være med til ud af deres lille indkomst at betale for at raske mennesker kan holde fri. Efterlønsordningen rammer skævt og selv om jeg har et Liberalt livssyn, tænker jeg mere på de "svage" i vores samfund end mange andre gør.

Men vi kan selvfølgelig også allesammen bare arbejde noget mere som S-SF vil, men må vi så ikke bede om hvordan det skal ske, vi kan intet få at vide. Foa har sagt nej, DI har sagt nej. I den offentlige sektor er det sådan idag at der ligger et tilbud om at man kan arbejde nogle timer ekstra om måneden på frivillig basis, der er 75 i hele DK der har sagt ja!!!!!!!!!
Og skal de offentlige ansatte arbejde en time mere om ugen koster det 10 mia om året, hvor skal de penge komme fra?
Ekstra afgifter på cigaretter, mad og andre "usunde" ting, ja det er meget godt men hvem bliver ramt. Pensionisten og LO arbejderen, alle undersøgelser viser at ufaglærte er den gruppe i befolkningen som lever mest "usundt", ryger mest, spiser mest usund mad.
Og hvad sker så, de henter disse varer i endnu højere grad i Tyskland.

Så kom ikke og fortæl mig at "de røde" vil det bedste for de "svage", nej de vil noget for at holde liv i de skrantende fagforeninger.
Mario er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 17:21   #25
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kanslergadeforliget januar 1933:

"Velfærdsstaten undfanges

Kl. 3 om natten den 30. januar 1933 faldt en af de vigtigste replikker i det 20. århundredes danmarkshistorie.

Den blev sagt af statsminister Thorvald Stauning i hans lejlighed i Kanslergade. Her havde der siden kl. 10 den foregående formiddag været forhandlinger i gang om et stort forlig, der skulle forsøge at løse eller i det mindste afbøde den internationale økonomiske krises virkninger på Danmark. Replikken blev sagt til forhandlerne fra Venstre, som på det tidspunkt havde opgivet at opnå et forlig med repræsentanterne fra den socialdemokratiskradikale regering og derfor var i gang med at tage deres tøj på for tage hjem.

Da lød Staunings dybe bas: "Vi kan vel drikke et glas til afsked ".

Bemærkningen udløste et smil hos de fleste af deltagerne, og forhandlingerne kom i gang igen -vel typisk dansk over et glas øl.

Og det førte til, at man ud på morgenen faktisk indgik et skelsættende forlig, Kanslergadeforliget blev det kaldt.

Indholdet af dette forlig betød på kort sigt, at Danmark indledte en kurs ud af den dybe krise i erhvervslivet, og på længere sigt lagde forliget grunden til den samfundsmodel, som har domineret udviklingen i det danske samfund de sidste mange årtier:
Velfærdsstaten.

Når dette forlig mellem tre af de fire "gamle" partier i Folketinget (S,V,R) er så væsentligt, hænger det sammen med den anden store nyhed, datidens avislæsere fik på forsiden af deres avis om morgenen den 30. januar:

Ved siden af forliget i Kanslergade stod nemlig nyheden om, at Adolf Hitler samme nat var blevet rigskansler i Tyskland.

Han var ganske vist leder af en koalitionsregering med kun to nazister udover Hitler selv, men i løbet af de næste tre måneder havde han gjort Tyskland til en etparti stat, hvor han selv fik diktatorisk magt."

Kilde til dette afsnit: H. Bonne og T. Smitt: Danmarkshistorisk oversigt. Systime 2005. Side 73 - 74.

Godt vi valgte den "danske demokratiske velfærdsmodel" - inspireret af Keynes - hvor Folketingets partier gennem forlig - tog hensyn til alle samfundsinteresser - og forsøgte at regulere sig ud af krisen efter børskrak i Nerw York i 1929 - inden for rammerne af det demokratisk-parlamentariske system - fremfor at vælge klassisk liberalisme, hvor man lod økonomi styre sig selv med langvarig stor fattigdom og arbejdsløshed for den brede befolkning - som skulle blive til den særlige skandinaviske solidariske velfærdsmodel, som S, V, R sammen har stået bag fra 1933 til nu.

Læs mere i Demokratikanon 2008 side 66 - 67 om den danske demokratiske solidariske velfærdsmodel:

http://pub.uvm.dk/2008/demokratikanon/


Denne model for velfærd blev videreført ved forlig mellem V og S om efterløn i 1979 - for at imødegå stor ungdomsarbejdsløshed - og for at give fysisk og psykisk nedslidte i alle erhverv - mulighed for at trække sig tilbage til et værdigt otium - det har jeg meget respekt for:

http://da.wikipedia.org/wiki/Efterl%C3%B8n

Og der er stadig plads til velfærd med efterløn - med ca. 180.000 bruttoarbejdsløse - uden udsigt til økonomisk vækst og øget beskæftigelse de første mange år.

Det er et valg, vi må tage, at have råd til velfærd med efterløn.

Den velfærd vælger Anders S. LA og LA's tilhængere ikke - har jeg forstået - fair nok!

Men som fra slutningen af 70-erne til sidst i 80-erne er der igen stor ungdomsarbejdsløshed - blandt nyuddannede inden for mange erhverv - som kræver rettidig omhu af os - hvor afskaffelse af efterløn næppe er løsning.

Sidst redigeret af Katharina; 21-01-2011 kl. 18:02.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 17:21   #26
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Question

Mange tak Mario. Det er meget smart tænkt, men jeg har IKKE spurgt dig om, hvordan DU vil financiere skattelettelserne til lønmodtagere, for at råde bod på det løntryk, der kommer i kølvandet på afskaffelsen af efterløn, som du har henvist til, ved at citere Anders Samuelsen fra Liberal Alliance:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mario
"Vi er enige i, at efterlønnen skal afskaffes. Men det vil, som økonomerne rigtig nok siger, presse folks løn. Derfor skal lønmodtagerne tilsvarende have skattelettelser, så de godt nok går ned i løn brutto, men netto har de det samme," siger Anders Samuelsenm partileder for Liberal Alliance.

Dette lige for at illustrere hvad det er Anders har sagt!!!!!!!!
Så er det at jeg gentager mit spørgsmål: "Det vil jo langt overstige værdien af den afskaffede efterløn. Hvordan har Anders Samuelsen tænkt sig at financiere disse skattelettelser til lønmodtagere?"

Når du citerer Anders Samuelsen som led i din argumentation mod efterlønnen, burde du så ikke også vide, hvor får Anders Samuelsen pengene fra, for at holde sit LØFTE til de lønmodtagere, HAN gerne vil have til at støtte afskaffelsen af efterlønnen?

Hvor-kommer-pengene-fra?


Siden du undviger mit spørgsmål - er det så bare tom snak Anders Samuelsen (og du) kommer med?
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 17:46   #27
Mario
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2010
Indlæg: 35
Styrke: 14
Mario er ny på vejen
Tante Ana.

Jeg tror du lige skal læse hvad jeg har skrevet igen.

Men lige en gentagelse: Offentlige sektor skal effektueres, lavere skat giver større vækst i private sektor, dette giver flere arbejdspladser, større investeringer for udenlanske investorer, større skatteindtægter da firmaer som f.eks. vestas ikke ville have flyttet deres arbejdspladser til udlandet.

Men jeg kan forstå du hellere vil miste arbejdspladserne for ganske almindelige arbejdere som mig. Tja man har forskellig holdning.

Men så giv mig et bud på hvordan Danmark skal klare sig i fremtiden, underskudet på betalingsbalancen stiger konstant de mange næste år. Der skal findes 50 mia kr. i fremtiden og jeg kan ikke se hvordan dette skal ske hvis vi ikke forbedrer vores konkurranceevne, vi har altså ikke nogen råvarer som Norges Olie, vi har vores arbejdskraft, mine og dine hænder og se vores arbejdspladser forsvinde som dug for solen er trist.
Mario er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 18:01   #28
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Thumbs down

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mario Se meddelelser
Jeg tror du lige skal læse hvad jeg har skrevet igen.
Jeg har læst det hele, men du læser øjensynligt ikke hvad det er jeg skriver/spørger om i anledning af at du citerer Anders Samuelsen, for at have sagt følgende: "Vi er enige i, at efterlønnen skal afskaffes. Men det vil, som økonomerne rigtig nok siger, presse folks løn. Derfor skal lønmodtagerne tilsvarende have skattelettelser, så de godt nok går ned i løn brutto, men netto har de det samme,"

Du svarer ikke på spørgsmål om hvor får Anders Samuelsen pengene fra, for at financiere sit LØFTE om skattelettelser til de lønmodtagere, HAN gerne vil have til at støtte afskaffelsen af efterlønnen?

Du har ikke et svar, hvilket placerer alle dine argumenter i denne tråd i spanden med varmt luft. End of story.

Jeg siger, at såfremt Anders Samuelsen agter at overholde sine (valg)løfter om at holde skatterne i ro, efter afskaffelse af efterlønnen - har han kun tre "ordninger" (tilbage) han kan hente pengene fra: flexjob-ordning, førtidspension og folkepension. Bare stem på ham.

Sidst redigeret af Tante Ana; 21-01-2011 kl. 18:11.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 18:11   #29
Mario
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2010
Indlæg: 35
Styrke: 14
Mario er ny på vejen
Jeg slutter også her, da jeg kan mærke jeg provokerer dig med mit indlæg, og det er ikke meningen. Har så også set at man ikke må have en anden mening som ikke er rød i dette forum, det syntes jeg er lidt sørgeligt.
Jeg er på denne portal fordi jeg er ramt af en arbejdsskade og er syg, og jeg er da ked af at jeg virker provokerende, men det er altså ikke mig der har startet denne tråd, jeg har bare kommenteret mit synspunkt, hvorfor jeg mener efterlønnen skal afskaffes og givet nogle forslag til hvordan man kunne få gang i hjulene.
Jeg må bare sige at når man skriver følgende som du gør, så må jeg bare sige at det er godt nok lavt.

Citat:
Du har ikke et svar, hvilket placerer alle dine argumenter i denne tråd i spanden med varmt luft. End of story.

Mario er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 18:14   #30
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mario Se meddelelser
- underskudet på betalingsbalancen stiger -
Nej - vi har overskud på betalingsbalance til udlandet - heldigvis!

Det, du tænker på er nok, at vi har negativ balance på finansiering af stats, regioners og kommuners udgifter, i forhold til skatteindtægter, efter VKO's ufinansierede skattelettelser i 2007 og 2009.

Det er et valg, om man ønsker at følge op på dansk model for demokratisk solidarisk velfærd - som S, V, R valgte i 1933 med plads til offentlige investeringer og velfærd til gavn for alle samfundslag - og som S og V valgte i 1979 med plads til efterløn - efter Keynes' økonomiske model - som jeg har meget respekt for - eller om man nu vælger en neoliberal økonomisk model som LA anbefaler.

Det er et valg!

Sidst redigeret af Katharina; 21-01-2011 kl. 18:52.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspensionist!VS Efterlønnen! ziggy09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 26-01-2012 11:28
så ryger efterlønnen MTVRV1 Politik og Samfund 4 22-12-2011 14:02
DF rører IKKE ved efterlønnen! buster Politik og Samfund 47 27-05-2011 15:21
Efterlønnen udbetalt lige som SP'en!? Razmo Politik og Samfund 2 31-08-2009 12:55
Diskosprolaps kostede efterlønnen zuza Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 14 03-06-2008 21:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension