K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-03-2014, 17:12   #21
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Du har indbetalt din ratepension med fratræk i din løn = "Skattebesparelse"
Ved hævning i utide skal der betales statsafgift, som udgør en del af "Skattebesparelsen"
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 17:29   #22
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg har ikke haft løn, for jeg har ikke kunnet skaffe mig en indtægt.
Det stammer fra en pensionsopsparing, jeg oprettede, imens jeg levede af en arv.
Den havde jeg havde stående, indtil 2011, hvor alle kontanthjælpsmodtagere skulle hæve og leve alt op, der oversteg 50.000 kr. Dette måtte man til gengæld godt have stående. Jeg har bare fulgt reglerne.
Der er betalt arveafgift og alt, hvad der skulle betales hen over tid.

Sidst redigeret af mukke; 26-03-2014 kl. 18:22.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 19:44   #23
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Jeg fyldte 60 25/8.
Så er der heller ikke øre på øre tilbage.
Nu gælder det at redde tænderne og forny køleskab og lås. Fatter ikke, at reglerne er så forskellige.
Kommunen kan ikke tolke loven heller, har jeg opdaget.
Nu rådfører jeg mig med Den Sociale Retshjælp.

Jeg troede, at en ratepension var låst. Det er den ikke, så jeg vil tage pengene ud, betale det meste til staten , tage det fra, som jeg skal bruge til disse poster og smide resten ind på alderspension, der først kommer til udbetaling når jeg er 65, - hvis der er noget tilbage.

En anden mulighed er at låne sine egne penge med tilbagebetalingpligt. Så slipper man for den ublu statsafgift.
Jeg tror at det er din alder der spiller ind her. Du er blevet 60 år og har nu mulighed for at få din ratepension udbetalt på ordinære vilkår som rater. Derfor tror jeg nu de vil have at du får ordningen udbetalt i rater, disse bliver regnet som indkomst og modregnes krone for krone i kontanthjælpen. Fair nok, det gør anden indtægt også.

Dog sker modregningen på denne måde kun dens du er på kontanthjælp, når du kommer på folkepension er der andre modregningsregler.

Hvis du på nuværende tidspunkt havde en aldersopsparing kunne de sikkert også bede dig om at få den udbetalt, da den kan udbetales når du er 60 år og vil så blive betragtet som likvid formue.

Mvh. Susann
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 21:28   #24
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Altså konfiskering!
Det var ikke det, jeg fik at vide.
Imorgen vil jeg høre, om jeg kan bruge hans forslag om at låne fra mig selv med tilbagevirkende kraft. Det er det mest fredelige.
Jeg har betalt lægehenvist psykolog (egen udredning) af min kontanthjælp og arbejdsbriller til et af de mislykkede revaforsøg. Nu kan jeg ikke mere.
Der er ikke noget tilbage, og jeg behøver de ovennævnte ting.
Hvis chefen i Ydelsesservice kan give mig papir på det, er det sikkert rigtigt.

Sidst redigeret af mukke; 26-03-2014 kl. 22:00.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 21:47   #25
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Pludselig får jeg at vide, at jeg muligvis slet ikke har lov til at have den rest pension fordi jeg er fyldt 60
Er der nogen, der har hørt om det?
Hvem har sagt det, en fra kommunen eller bare noget du har hørt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Jeg har ikke haft løn, for jeg har ikke kunnet skaffe mig en indtægt.
Det stammer fra en pensionsopsparing, jeg oprettede, imens jeg levede af en arv.
Den havde jeg havde stående, indtil 2011, hvor alle kontanthjælpsmodtagere skulle hæve og leve alt op, der oversteg 50.000 kr. Dette måtte man til gengæld godt have stående. Jeg har bare fulgt reglerne.
Der er betalt arveafgift og alt, hvad der skulle betales hen over tid.
Dengang du indskød på ratepensionen fik du fradrag i din personlige indkomst også selv om det var kontanthjælp, og du sparede skat som skal betales når pensipnen udbetales uanset om det er ordinært eller i utide.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Det var ikke det, jeg fik at vide.
Imorgen vil jeg høre, om jeg kan bruge hans forslag om at låne fra mig selv med tilbagevirkende kraft. Det er det mest fredelige.
Jeg har betalt lægehenvist psykolog (egen udredning) af min kontanthjælp og arbejdsbriller til et af de mislykkede revaforsøg. Nu kan jeg ikke mere.
Der er ikke noget tilbage, og jeg behøver de ovennævnte ting.
Hvis chefen i Ydelsesservice kan give mig papir på det, er det sikkert rigtigt.
Jeg forstår ikke at.du selv skal betale arbejdsbriller når du er sendt ud via kommunen, men sådan er reglerne måske bare.

Låne fra dig selv, det lyder kreativt, hvem har foreslået det? Andre kunne måske også godt bruge opskriften.

Jeg håber bare for dig at du på den ene eller den anden måde kommer videre og ikke skal blive ved med at hænge fast i systemet.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 21:53   #26
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg ansøgte ikke om noget, fordi jeg ikke kunne vente så længe på et nej. Jeg håbede jo, at revaforsøget ville blive frugtbart. Det blev det ikke.

Lige nu, da jeg har søgt §17, skal jeg sammen med Den Sociale Retshjælp til at udfylde skemaet til rehabiliteringsplanenes forberedende del.
Jeg tror, jeg primært vil holde mig til, hvad de siger.

Hvis jeg bliver hængende i systemet, er jeg færdig. Har nået min grænse.

Sidst redigeret af mukke; 26-03-2014 kl. 22:01.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 22:10   #27
evelyn
Hvor skulle jeg ellers være
 
evelyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 194
Styrke: 12
evelyn er ny på vejen
Citat mukke
Jeg fyldte 60 25/8.


Hej Mukke.
Mener du at du fyldte 60 den 25/08-13?
Hvis jeg forstår denne lov rigtigt, og du har 25 år tilknytning til arbejdsmarkedet, inklusiv perioder på sygedagpenge, kontanthjælp, og lignende. opfylder du betingelserne til denne lov
Bekendtgørelse om seniorførtidspension

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160501

Man skal ikke arbejdsprøves for denne form for for pension. Blot have været syg i mindst 5 år.
Men læs den så se om jeg har ræt.

Jeg har forstået, tror jeg, at du helst vil have et flexjob, men hvis det er umulig, så har du jo muligheden til at starte noget for dig selv.
Jeg mener du har nævnt udervisnig i kunst maling, eller noget lignende
Bare en tanke de lige faldt min ind.

Venlig hilsen
Evelyn

Sidst redigeret af evelyn; 26-03-2014 kl. 22:13.
evelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 22:30   #28
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af evelyn Se meddelelser
Citat mukke
Jeg fyldte 60 25/8.


Hej Mukke.
Mener du at du fyldte 60 den 25/08-13?
Hvis jeg forstår denne lov rigtigt, og du har 25 år tilknytning til arbejdsmarkedet, inklusiv perioder på sygedagpenge, kontanthjælp, og lignende. opfylder du betingelserne til denne lov
Bekendtgørelse om seniorførtidspension

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160501

Man skal ikke arbejdsprøves for denne form for for pension. Blot have været syg i mindst 5 år.
Men læs den så se om jeg har ræt.

Jeg har forstået, tror jeg, at du helst vil have et flexjob, men hvis det er umulig, så har du jo muligheden til at starte noget for dig selv.
Jeg mener du har nævnt udervisnig i kunst maling, eller noget lignende
Bare en tanke de lige faldt min ind.

Venlig hilsen
Evelyn
Det er da værd at prøve, jeg har bare hæftet mig ved vendingen " aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet" som om at man umiddelbart inden ansøgningen skal have været i arbejde eller modtaget ydelser efter paragraf 3 stk. 2.

Mukke har jo søgt på det foreliggende grundlag, og det er jo det samme grundlag seniorførtidspensionen søges på.

Held og lykke.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 22:47   #29
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg har kun haft spredt tilknytning til arbejdsmarkedet, har aldrig arbejdet fuld tid, så den er ikke for mig.
Der har mange år stået i min sag, at jeg har funktionsnedsættelse i forhold til arbejde. Det har jeg ganske rigtigt.

Jeg kan heller ikke kaldes syg. Ledproblemer i knæ, fødder og skuldre, medfødt ustabilt bækken er problemer i forbindelse med arbejde, samt i fritiden, men det er ikke sygdom.
Asperger er bare en udvilklingforstyrrelse, men drilsk i ordinært arbejde. Det ender altid i stress, angst og dysfunktion.

Det eneste, jeg kan håbe på, er, at det ender med pension.

Det er ikke rigtigt til at få timer i kreative fag. Der er mange om budet, og man skal være på tæerne. Den slags energi har jeg ikke mere.

Sidst redigeret af mukke; 26-03-2014 kl. 22:54.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2014, 23:23   #30
evelyn
Hvor skulle jeg ellers være
 
evelyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 194
Styrke: 12
evelyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Det er da værd at prøve, jeg har bare hæftet mig ved vendingen " aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet" som om at man umiddelbart inden ansøgningen skal have været i arbejde eller modtaget ydelser efter paragraf 3 stk. 2.

Mukke har jo søgt på det foreliggende grundlag, og det er jo det samme grundlag seniorførtidspensionen søges på.

Held og lykke.

Mvh. Susanne
@ dinosaur
Ja det ser ud til at du har ret, set bort fra at man. efter styk 3 ikke skal have været i arbejde.

Citat
Stk. 3. Personer, der kortvarigt har modtaget kontanthjælp, har været uden indtægt eller lignende forud for ansøgningen, kan efter kommunalbestyrelsens konkrete vurdering anses for at opfylde kravet om aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet.


@ mukke
Jeg kender jo ikke hele din historie. men som sagt det var bare en tanke.
Ellers held og lykke med din ansøgning

§2
Stk. 4. Personer, der inden for de seneste 5 år helt eller i betydeligt omfang er ophørt med at arbejde af helbredsmæssige grunde, kan efter kommunalbestyrelsens konkrete vurdering anses for at opfylde kravet om aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. I vurderingen kan karakteren af arbejdet i tidligere arbejdsforhold indgå, herunder antallet af arbejdstimer sammenholdt med antal arbejdsår, og om ansøgerens helbredsforhold er påvirket efter mange års arbejdsmarkedstilknytning


Jeg hefter mig her, ved mange års arbejdsmarkedstilknytning. Altså sammenlagt 25 år Deltids tilknytning omregnet til heltid efter atp lovginvning.

Vh
Evelyn
evelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension