K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-10-2011, 02:09   #1
MandySisse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2011
Lokation: Fakse Kommune
Alder: 34
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
MandySisse er ny på vejen
Question Spørgsmål kontanthjælp.

Hej alle sammen.

Ja det er godt nok længe siden jeg sidst har skrevet noget.
Der sker bare så mange ting i mit liv lige nu *SUK* *PUST*

Har været indlagt på Psykiatrisk Lukkede Afdeling med et "melt down"
Fik så konstateret BPD - Borderline Personality Disorder.
DET VAR LIGE TIL EN DUMME FLAD! For hold k*ft hvor giver det meget mening nu.
INGEN har lagt mærke til det før. Og ikke nok med at jeg er fysisk handicappet, så har jeg også lige en psykisk sygdom.
Der er så også lige det at mig og min kæreste flytter fra hinanden. Og jeg skal flytte hjem!!
Han synes det er for hårdt det hele. Og kan godt forstå ham. Men hold k*ft det gør ondt i hjertet - sikke et nederlag at man er for hård at leve sammen med med.
Det med kontanthjælp, der vil jeg bare spørge om jeg stadig kan få kontanthjælp som en hjemmeboende psykisk syg under 25? I ved den der forhøjede kontanthjælp. For jeg synes bare mine øre har hørt det oppe ved min sagsbehandler. Men kan ikke finde information nogen steder på nettet lige om det.
Nå. Kan i alle have en god weekend.
OG HUSK - Gør livet til et mesterværk, træd ud af tryghedszonen.

Mvh
Sisse
MandySisse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2011, 10:42   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Bare lige for at gøre det helt klart:
At man er psykisk syg giver ikke nødvendigvis forhøjet kontanthjælp. Det er kun nogle ganske særlige diagnoser der udløser den høje takst.
Men en af disse er borderline.


Lov om aktiv beskæftigelsesindsats https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K4
Citat:
§ 25. Kontanthjælpen udgør et månedligt beløb på
1) 10.245 kr. for personer, der er fyldt 25 år, og som har forsørgelsespligt over for børn,
2) 7.711 kr. for andre personer, der er fyldt 25 år,
3) 4.969 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
4) 2.195 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.
Stk. 2. En person under 25 år får
1) 11.625 kr., når den pågældende forsørger eget barn i hjemmet,
2) 11.625 kr., når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype, og har forsørgelsespligt over for ikkehjemmeboende børn, og
3) 8.749 kr., når den pågældende, der ikke bor hos en eller begge forældre, har en dokumenteret psykisk lidelse som anført i nr. 2.
Så hvis du bor hos dine forældre kan du ikke få forhøjet takst, men kun få 2.195 kr.
Hvis du ikke bor hos dine forældre kan du få 8.749 kr.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2011, 19:48   #3
MandySisse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2011
Lokation: Fakse Kommune
Alder: 34
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
MandySisse er ny på vejen
Ja det ved jeg godt. Synes ikke det er fair det kun er nogen der kan få det!
Men tusinde tak for svar. Det var lige det jeg ville høre.
MandySisse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2011, 23:11   #4
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Som Anna også siger så er borderline en af de diagnoser som giver adgangsbilletten til en højere takst, jeg var med inde i Folketinget den dag de snakkede deres sag. En hel forening.
Jeg stod som enlig og skulle snakke de bipolares sag, det gjorde ikke udslaget og det endte med at min smerte åbenbart ikke er lig så stor som alle andres... det var det jeg følte.

Jeg er stadig harm!
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2011, 23:31   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Bare lige for at gøre det helt klart:
At man er psykisk syg giver ikke nødvendigvis forhøjet kontanthjælp. Det er kun nogle ganske særlige diagnoser der udløser den høje takst.
Men en af disse er borderline.


Lov om aktiv beskæftigelsesindsats https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K4


Så hvis du bor hos dine forældre kan du ikke få forhøjet takst, men kun få 2.195 kr.
Hvis du ikke bor hos dine forældre kan du få 8.749 kr.
I skal lige være opmærksom på at det er 2009 takster.. de nye fra 2011 er her...

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...anthjaelp.aspx
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2011, 10:05   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kunne have fået den højere kontanthjælpstakst pga jeg er psykotisk, men vi opdagde det først da jeg havde fået pensionen, og der var jeg så mast, at jeg ikke orkede at gøre med ved det....

Synes det er dumt at der er sådan nogle regler for HVEM der må få og hvem der ikke må få på baggrund af en psykiatrisk diagnose - min angst som ikke er berettiget det høje beløb - er mere smertelig end mine psykoser. Jeg aner jo ikke når jeg er psykotisk, så er min virkelighed ligesom en helt anden....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2011, 12:37   #7
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg kunne have fået den højere kontanthjælpstakst pga jeg er psykotisk, men vi opdagde det først da jeg havde fået pensionen, og der var jeg så mast, at jeg ikke orkede at gøre med ved det....

Synes det er dumt at der er sådan nogle regler for HVEM der må få og hvem der ikke må få på baggrund af en psykiatrisk diagnose - min angst som ikke er berettiget det høje beløb - er mere smertelig end mine psykoser. Jeg aner jo ikke når jeg er psykotisk, så er min virkelighed ligesom en helt anden....
Det skal du ikke regne med, jeg kunne ikke og jeg var temmelig ynkelig. Til gengæld havde jeg borderline indtil jeg fyldte 25 år... praktisk med fleksible læger!
Eller, jeg ved faktisk ikke hvornår den blev fjernet, og har en ven som også har tillægget men som sidenhen har fået ny diagnose - og stadig modtager tillægget.
Det er ikke noget jeg er stolt af, men det gjorde at jeg overlevede rent økonomisk.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål om kontanthjælp? KMH22081990 Politik og Samfund 71 23-03-2012 01:23
Spørgsmål om kontanthjælp LRS.. Alt det andet 21 17-07-2011 13:28
Kontanthjælp - spørgsmål Sass Alt det andet 1 01-04-2011 16:31
spørgsmål om kontanthjælp. laurana Alt det andet 30 20-02-2011 23:12
Spørgsmål om kontanthjælp Dorthemusen Alt det andet 9 05-10-2008 15:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension