K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2011, 10:20   #21
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Ja det ved jeg, men når de skilte personner flytte igen sammen på fælles adresse og er forsæt skilt, kan så den ene af dem få kontanthjælp på tråds for, at den anden har formue og tjener penge?

Hvis ja, så synes jeg, at det er vejen til udnyttelse af kontanthjælpen.
Karo:

Der er nogle sager oppe i nævnene nu, indenfor forskellige områder af de sociale love om den problemstilling. Som det ser ud til lige nu vil det ikke kunne lade sig gøre.

Pkt. 1. Under normale forhold vil det tage 6 måneder at blive skilt
Pkt. 2. Ægteskabslovgivningen, tager højde for at man ikke kan kan kalde sig skilt hvis der fortsættes samliv under "ægteskabslignende" forhold.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 10:34   #22
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Vi finder lige den store hammer frem, og 7-tommer sømmene

Det er afgørende at i er kærester! Derfor spiller din kærestes indtægt ikke ind, når din kontanthjælp skal beregnes, og dermed må de heller ikke forlange noget som helst i forhold til din kærestes økonomi. Det er kun når man er gift at den "gensidige forsørgelsepligt" er gældende.

Du skal have hjælp efter "Lov om en aktiv socialpolitik" som siger:
§ 1. Formålet med denne lov er
1) at forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til forsørgelse, og
2) at skabe et økonomisk sikkerhedsnet for enhver, som ikke på anden måde kan skaffe det nødvendige til sig selv og sin familie.


Samtidig sker der det at når man får hjælp efter denne lov (LAS) så får man nogle forpligtigelser som hører under Lov om en Aktiv Beskæftigelses indsats (LAB) hvor du højst sandsynligt vil være under denne paragraf og målgruppe:
§ 2. nr. 3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

Hvis din sygdom lige nu er så slem at du ikke kan varetage et job, er det vigtigt at du får en udtalelse af din læge som bekræfter dette. ellers bliver du sendt ret hurtigt i aktivering (nogle kommuner gør det dagen efter du har søgt KH)

Hvad der derefter skal ske, bliver lidt sværere at gætte på. det kræver at jeg ved hvad lægerne siger om din tilstand og prognosen for helbreddet.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 13:03   #23
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Karo:

Der er nogle sager oppe i nævnene nu, indenfor forskellige områder af de sociale love om den problemstilling. Som det ser ud til lige nu vil det ikke kunne lade sig gøre.

Pkt. 1. Under normale forhold vil det tage 6 måneder at blive skilt
Pkt. 2. Ægteskabslovgivningen, tager højde for at man ikke kan kan kalde sig skilt hvis der fortsættes samliv under "ægteskabslignende" forhold.
Ja, men begge de punkter kan hurtig ændre sig. Man bliver skilt omgående, er det p.g.a af utroskab - det kræver "kun" en underskrift. (nogen gange proforma)

Man har ret til, i en rimelig tid, som lynskilt p.g.a utroskab eller en seperation fortsat at bo under samme tag indtil en af parterne har fået ny bolig - en tommelfingerregel siger 3 mdr.

Så det sker, at folk er nødt til at omgå lovene - og blive lynskilt, for så bagefter at finde ud af, at man gerne alligevel vil være sammen - ER man skilt, så fortsætter man bare sammen uden en vielsesattest, for man SKAL absolut ikke giftes igen.

Bliver man "kun" separeret, så er èn af parterne nødt til at flytte indtil skilsmissen er en realitet, og ingen kan forbyde bagefter at man igen flytter sammen. Er parten ikke flyttet inden rimelig tid, bliver en seperation automatisk ophævet og parret er så stadigvæk gift - med gensidig forsørgelsespligt.

Gensidig forsørgelsespligt i anno 2011, er et vildt oldnordisk begreb som burde afskaffes.

Men inden folk lader sig skille - så skal man tænke på, at det kan godt være man ikke som gift kan få KH, til gengæld kan ægtefællen få ens fradrag, og måske kan der også fås boligsikring og tilskud til institutionsplads m.m. Man er også nødt til at tænke på konsekvenser for b.la arv, hvis et ægteskab ophæves proforma. Langt hen af vejen, er en vielsesattest også en beskyttelse, som man også skal tænke på og have med i en overvejelse om at lade sig skille.

Det frygtelige er ikke hvad folk gør evt. proforma - men at systemet er indrettet med oldnordiske begreber i en moderne tid, som direkte kan tvinge folk ud af et ægteskab, og tvinge en voksen person til at stå med hatten i hånden og være dybt økonomisk afhængig af sin ægtefælle.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 16:07   #24
Jom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Jom er ny på vejen
Tusind tak for hjælpen

Jeg er desværre kun mere forvirret nu, fordi der hele tiden snakkes om ægteskab og regler. Gælder de også for os, selvom vi ikke er gift ??

Jeg er kun 22 år og har været 5 år om at tage en alm. HF. Jeg har også prøvet at arbejde ved siden af studiet men har altid måtte stoppe efter kort tid.

Jeg kan ikke engang overskue at have 15 timer om ugen på HF, derfor er jeg blevet smidt ud og fået min SU frataget, men jeg har stadig ret til at tage min studentereksamen... Så jeg kan ikke helt forstå at jeg så skal forsøge at finde et job?

Jeg har været til psykiater før, og jeg har fået al medicin man kan give mod OCD. Jeg gik til denne psykiater i et halvt år. Han blev ved med at sige at jeg var syg fordi jeg havde en kemisk ubalance i hjernen og at jeg skulle have mere medicin. Jeg synes virkelig det var åndssvagt at han sagde at det var ligemeget at jeg blev mishandlet som barn og meget ung! Han sagde at det blev jeg ikke syg af??

Jeg er stadig på en meget lav dosis medicin og jeg vil gerne stoppe helt og det støttede min egen læge mig også i. Hun er okay.. Jeg ved dog ikke hvad hun vil sige om min arbejdsevne, hun ved jo intet til det?

Jeg var nede og prøve at søge kontanthjælp for nogle måneder siden (før jeg vidste at jeg ville til eksamen alligevel) og der snakkede jeg med en rådgiver. Han sagde at jeg hørte inde under en bestemt gruppe og at jeg skulle møde op til noget samtale dagen efter der skulle redegøre for nogle ting. Jeg nåede dog aldrig til samtalen, men ved i hvad det er for en gruppe han snakker om? Det er noget for syge mennesker vist nok.. ? Hvad sker der når man kommer i den gruppe?

Hov, ps, er i ikke søde at diskutere ægteskab et andet sted, jeg bliver helt vildt forvirret
Jom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 22:22   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jom Se meddelelser
Jeg er desværre kun mere forvirret nu, fordi der hele tiden snakkes om ægteskab og regler. Gælder de også for os, selvom vi ikke er gift ??
Nej.
Så længe i ikke er gift har din kærestes indtægter og udgifter intet med din kontanthjælp at gøre.
Og kontanthjælpen har ikke noget med dine udgifter at gøre.

Unge under 25 år får én sats på kh.
Dem over 25 får en anden (og højere) sats på kh.
Forsørgere (uanset alder) får en tredje (og højere) sats på kh.

Så vidt jeg husker er der nogle psykiske lidelser, der berettiger til kh-satsen for dem over 25, uanset hvor gammel man er.
Er der en der ved, om Jom kommer under denne regel?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 00:47   #26
Fille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2009
Indlæg: 47
Styrke: 15
Fille er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Nej.
Så længe i ikke er gift har din kærestes indtægter og udgifter intet med din kontanthjælp at gøre.
Og kontanthjælpen har ikke noget med dine udgifter at gøre.

Unge under 25 år får én sats på kh.
Dem over 25 får en anden (og højere) sats på kh.
Forsørgere (uanset alder) får en tredje (og højere) sats på kh.

Så vidt jeg husker er der nogle psykiske lidelser, der berettiger til kh-satsen for dem over 25, uanset hvor gammel man er.
Er der en der ved, om Jom kommer under denne regel?
OCD udløser ikke den høje sats. Man skal lide af nogle de tunge sindslidelser, som skizofreni f.eks. for at man er omfattet af de regler.
Fille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 02:12   #27
Jom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Jom er ny på vejen
Super dejligt, så er det jo slået fast
Det er jo skønt at jeg ikke har de store faste udgifter, men jeg har ikke lyst til at nasse på min kæreste.

Han ville jo have lejlighed, husleje, internet/tlf udgift uanset om jeg er her eller ej. Jeg vil bare gerne kunne betale for mig selv, basis ting som mad, shampoo og en tur til frisøren. Det er ikke rart at være presset ud i en situation hvor man skal stå med hatten i hånden overfor sin partner og det kan jeg desværre se at der er en del der er tvunget ud i herinde og det ærgrer mig at systemet sætter folk i sådan en grim situation

Jeg har ikke en tung diagnose og eftersom jeg ikke kan tåle antidepressiv medicin så har jeg heller ikke udgifter til det så jeg kommer ikke til at få brug for ekstra penge til det..

Lige nu har dog ingen af os indtægt fordi jeg er tilmeldt skole uden SU, og han er imellem uddannelser, så hurra for kassekredit.

Er der nogen der ved hvad man får udbetalt når man som jeg er under 25 år og får alm. sats. Hvad bliver det efter skat? Jeg vil nemlig gerne lave et godt budget fra starten af

Og for iøvrigt i er altså super søde herinde, det er helt vildt underligt på den fede måde at kunne tale frit om hvordan man har det og være ærlig omkring sin situation uden at blive haglet ned og kaldt for nasser og at man "bare skal tage sig sammen".
Jom er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Overførselsindkomster og udgifter Abraxus Politik og Samfund 54 20-08-2013 13:21
Udgifter under urbejdsprøvning Peter Grenaa Spørgsmål ang fleksjob 7 02-03-2013 12:59
Dækning af arbejdsrelaterede udgifter Bo Spørgsmål ang fleksjob 5 14-08-2012 18:22
Stigende udgifter til sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 23-04-2010 13:40
§100 sandsynliggøre udgifter Papafox Alt det andet 17 04-02-2010 10:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension