K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-09-2008, 20:42   #11
Phönix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Phönixs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2008
Lokation: Tølløse
Alder: 72
Indlæg: 162
Styrke: 17
Phönix er rigtig godt på vej
Zuza og Hexi.

Tror ikke den lov ændres før om 500 år......hvis der så overhovedet eksisterer nogen hjælp til de svage.....tvivler på det....suk.

Men når min ftp går gennem flytter jeg sammen med kæresten et nyt sted. Han køber huset og jeg lejer 1. salen.
Bryder mig ikke om at skulle snyde på den måde, men er ved at være træt af systemet konstant snyder mig.

Phönix
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

Førtidspensionist 1/12-2010
Phönix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2008, 23:41   #12
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Bryder mig ikke om at skulle snyde på den måde
Hej Phönix
At bruge de regler der findes til sin egen fordel er ikke at snyde... det er først snyd når man overtræder reglerne
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 10:36   #13
ErikD
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2008
Alder: 59
Indlæg: 59
Styrke: 16
ErikD er ny på vejen
Min Kone har har et job til circa 350000 årligt og jeg får kun 10000 kr før skat i førtidspension.
Jeg synes det er uretfærdigt at der trækkes så meget.
Man kan jo lige så godt sige at hvis du gifter dig med en førtidspensionist vil du aldrig kunne bo i en ejerbolig sammen med personen og du skal betale for personen.
Hvis jeg da bare fik de 12000 kr ville det da være lidt bedre.
ErikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 10:53   #14
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
"Gensidig forsørgelsespligt" er et gammeldags begreb der burde afskaffes. Og jo det er diskriminerende, i forhold til resten af samfundet.
Prøv at foreslå lønmodtagere at de skulle have mindre i løn hvis de flyttede sammen med en anden, eller blev gift, og vent så tre sekunder, der ville lyde et ramaskrig udover det ganske land.
Forøvrigt sættes begrebet "gensidig forsørgelsespligt" kun i kraft, når det er til det offentliges fordel, hvis det er den anden vej rundt, så er det en by i Rusland.

Mvh.

Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 11:20   #15
ErikD
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2008
Alder: 59
Indlæg: 59
Styrke: 16
ErikD er ny på vejen
.

Vi burde lave en liste der hedder. "hvorfor du ikke skal gifte dig med en førtidspensionist"

.
ErikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 18:21   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er ved at ske noget omkring modregning.

Se her:

Citat:
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 200 (SOU Alm. del), stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic (SF).



*





Spørgsmål nr. 200:



”Vil ministeren redegøre for beregningen dels af den offentlige bruttoudgift og dels af den offentlige nettoudgift efter øgede skatteindbetalinger for hvert af følgende forslag:



- Afskaffelse af lavere førtidspensionssats for gifte/samlevende, således at gifte/samlevende modtager samme sats som enlige



- Afskaffelse af aftrapning af førtidspension på baggrund af ægtefælles/samlevers indtægt



- Ægtefælles/samlevers indtægt fører kun til aftrapning af førtidspensionen i det omfang ægtefælles/samlevers indtægt overstiger 400.000 kr.”.



Svar:



Enlige pensionister - både førtidspensionister og folkepensionister - modtager højere pension end gifte/samlevende. Dette skal ses på baggrund af, at udgifterne til blandt andet husleje, forsikringer, el og varme, licens og større anskaffelser vejer tungere hos denne persongruppe end hos gifte og samlevende, hvor der er to til at dele udgiften.



Pensionstillægget for enlige førtidspensionister, der er tilkendt førtidspension efter reglerne frem til 1. januar 2003, er således i 2009 på 63.468 kr. årligt før eventuel aftrapning (og skattebetaling). For gifte/samlevende udgør tillægget 29.640 kr. For førtidspensionister tilkendt pension efter de nye regler efter 1. januar 2003 udgør pensionen 188.448 kr. årligt for enlige og 160.176 kr. for andre.



For at sikre, at førtidspension udbetales målrettet i forhold til pensionistens øvrige forsørgelsesgrundlag, reguleres pensionen også delvist på grund af ægtefællen/samleverens indkomst. Reglerne definerer det indtægtsgrundlag, der lægges til grund for aftrapningen af de enkelte ydelser, hvilke fradrag der foretages i indkomsten, og med hvilken procent ydelsen aftrappes i forhold til indtægtsgrundlaget.



Spørger ønsker at få belyst virkningerne ved at fjerne den lavere pensionssats for gifte/samlevende og erstatte den med den højere sats for enlige.



For at belyse dette, har Velfærdsministeriet og Finansministeriet foretaget beregninger ved hjælp af Lovmodellen.



Spørgsmålet er forstået således, at der ønskes en beregning af den isolerede virkning af at hæve satserne for par til niveauet for enlige. Lovmodelberegninger viser, at dette vil øge udgiften med 2,7 mia. kr. brutto og 1,6 mia. kr. netto efter modregning af øgede skatteindbetalinger. Det bemærkes, at hvis man alene ændrer på satserne, så vil gifte/samlevende ikke modtage det samme i pension som enlige, da reglerne for indtægtsregulering er opretholdt uændrede.



Dernæst ønsker spørger oplyst, hvad virkningen vil være, hvis man fjerner aftrapning af førtidspensionen på baggrund af ægtefælle/samlevers indtægt ved de gældende satser. Det er tidligere i svar på SOU alm. del spørgsmål 178 i 2007 oplyst, at en afskaffelse af ægtefælleafhængigheden for så vidt angår arbejdsindkomster ville medføre merudgifter til førtidspension på knap 1 mia. kr. brutto. Dette vil svare til omkring 0,6 mia. kr. netto, efter øgede skatteindbetalinger er modregnet. Nye beregninger viser fortsat samme resultat.



Endelig ønsker spørger et skøn over virkningen af, at ægtefælle/samlevers indtægt kun medfører aftrapning af førtidspensionen, når dennes indkomst overstiger 400.000 kr.



Spørgsmålet forstås således, at man ønsker at kende den økonomiske virkning af at fjerne indtægtsafhængigheden for indkomster hos ægtefællen/samleveren under 400.000 kr. Herved ophæves de gældende grænser for aftrapning af pensionen. Det skønnes, at cirka 1 pct. af gifte/samlevende førtidspensionister bor i en husstand, hvor pensionisten selv eller dennes ægtefælle/samlever har en personlig indkomst på over 400.000 kr. Det betyder, at ændringen nogenlunde vil svare til at fjerne ægtefælleafhængigheden, da mere end 99 pct. af pensionisterne ikke vil få aftrappet deres pension på grund af ægtefællen/samleverens indkomster, hvis der skal ses bort fra 400.000 kr. hos ægtefællen/samleveren.



Det bemærkes, at der i et vist omfang vil komme en afledt effekt i form af lavere udgifter til boligydelse og boligsikring.







Karen Jespersen
http://www.ft.dk/Samling/20081/almde...0227/index.htm

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob beregning ErikS Spørgsmål ang fleksjob 1 07-12-2012 17:57
Beregning af nedsættelse af pension (ny) for gifte samlevende. Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 21-04-2012 08:03
Beregning keld60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-04-2011 13:43
Beregning af FP??? Peppe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 28-09-2010 22:11
FTP Beregning for Udlænding MrBurns Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 07-07-2009 02:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension