K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2013, 23:03   #1
Solvej
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Solvej er ny på vejen
Unhappy HJÆLP, muligheder/regler på kontanthjælp?

Hej
jeg er lige oprettet her, så håber jeg har sat min tråd i den rigtige kategori.

jeg har haft en depression med angst i 2½ år, men inden det har jeg lidt meget af at have det fysisk dårligt (ondt i maven, kvalme osv.) som de på sygehuset sagde stammede fra noget psykisk. Så jeg har haft over 50% fravær i 7,8 og 9 klasse, jeg fik dog min afgangseksamen, og med okay karakterer, bestod alle eksamener.

jeg er 17 år gammel, og bliver 18 år i februar, og så bliver der pludseligt nye regler osv. Men jeg har ikke styr på noget som helst, og min social rådgiver og kontaktperson kan/vil ikke rigtig hjælpe mig med at finde ud af hvilke muligheder jeg får.


jeg har været i praktik 3 gange i løbet af de sidste 2 år.

1 praktik: var ved kommunen 9 timer delt på 3 dage i ugen, hvor jeg samlede affald og blade, der var jeg 1 måned, og det gik også fint.

2 praktik: var ved en privat der havde heste, hvor jeg hjalp med at strø, det var også 9 timer 3 gange i ugen, og det gik rigtig godt, var der i ca 4 mdr.

3 praktik: var ved en blomsterhandel, 9 timer delt på 3 dage, var der ca sammenlagt en måned så blev jeg smidt af pga. fravær.

Grunden til mit fravær, var fordi min hund døde (han var min bedste ven) og min bror ville pludseligt ikke se mig mere, og det tog hårdt på mig.

Jeg har siden august gået hjemme. Min sygdom gør at jeg er meget følsom, og tager tingene meget til mig, det gør det rigtig svært at fungere optimalt, fordi alt hvad der sker omkring mig påvirker mig så meget.
Jeg tror ikke jeg kan klare meget mere end hvad jeg har klaret i det praktikker jeg har været i, så at komme på kontanthjælp bliver rigtig svært for mig.

Kommunen har ikke været særlig god til at hjælpe mig, så står ret alene og frustreret tilbage, og vil egentligt bare gerne have et liv hvor jeg har det godt og har noget at stå op til, og forhåbentligt kunne tage en uddannelse på et tidspunkt.

jeg bor pt. i esbjerg kommune, men flytter op til min kæreste i århus kommune ligeså snart vi får en lejlighed, jeg er helt sikker på det vil gavne mig at komme op og starte på en frisk af mange grunde og min kæreste er den bedste støtte jeg har.

Nu er det så jeg vil høre jer om i ved hvilke muligheder jeg har når jeg kommer på kontanthjælp? har fået at vide at jeg kommer i hvad esbjerg kommune kalder "gråzonen" men ved slet ikke hvad det vil sige.

jeg vil rigtig gerne til at i skole igen, men jeg kan ikke klare 20 timer, som jeg har læst mig til man skal have for at få Su, hvad gør jeg så?

Jeg vil gerne tage noget på 9 klasses plan, da jeg har mange huller pga. mit fravær i folkeskolen, så vil gerne f.eks. have dansk og matematik, og så når jeg kan klare mere, tage et fag mere på osv. Det vil sige enkeltfag, men jeg er jo afhængig af økonomien.

Hvis i har andre forslag/muligheder end lige skole, høre jeg det også meget gerne.

Mvh.
Solvej
Solvej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 03:42   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Når du tropper op (på ny kommune) vil du ret sikkert blive straks aktiveret (i hvert fald aktiveret) Men det kan du jo ikke klare, så du har brug for at have snakket med, din (nye?) læge så denne er sat ind i dine "ting" og du har så kommunen kan indhente udtalelser fra læge og psykriater.

Så det er yderst vigtigt at du er i behandling aller helst ved en psykiater (det er gratis hvis en læge henviser)

Behandlingen skulle jo gerne føre til at du bliver rask hurtigst muligt, der vil du af kommunen sikkert få lov at "lulle" (det er et bud) muligvis med krav om syge-aktivering dvs aktivering på nedsat tid og tilpasset dine skånebehov (men de SKAL være beskrevet af en læge med forstand på det du slås med, egen læge kan ikke helt gøre det, derfor psykiater) til der er styr på alt det nye inden for syge-systemet, det begynder der at komme ca midt på året.

Om du skal have afklaret din arbejdsevne afhænger af hvad psykiateren siger om dine "ting" og hvor langt du kan komme med behandling, så fortælle en masse meget om hvordan og hvorledes i den henseende vil jeg ikke, fordi det er udvis om du overhovedet skal i gang med sådan en afklaring.

Først og fremmest handler det om behandling, og det er uanset om du bliver fuld arbejdsduelig eller delvis arbejdsduelig på sigt.

Vær obs på den kommende KHJ-reform noget tyder på også du (og din kæreste) vil blive berørt af den især hvis han arbejder

Jeg er ikke sikker på man må/kan tage fx VUC på KHJ ydelse (dvs tage enkelte fag som du beskriver nederst) men jeg ved det ikke med sikkerhed, du må i hvert fald ikke hvis du ikke prøver at søge om det (når du kommer så langt)

Og så skal du se af i en hvis fart at indstille dig på at systemet er en kold jura, det er hamrende ligeglad med at du lige har mistet din hund, eller at din mormor ligger for døden.
Der er IKKE noget der heder BARE at blive væk, fra 1 dag som KHJ (kontanthjælp) -modtager hedder det spørge pænt om lov, og selv MED tilladelse ryger der for de flestes vedkommende en dags KHJ-ydelse

Fra dag 1. som KHJ-modtager har du stort set ingen frihed i forhold til hvad dine dage skal bruges til, lige som det næsten ikke er tilladt at have følelser, et tilbud er IKKE et tilbud, inden takker du ja eller også ryger der på din ydelse, der er IKKE noget der hedder vil/gider ikke, der er noget der hedder kan ikke og så kræver det dokumentation hvis man ikke kan (der stoles ikke på dine ord, kun på fagpersoner)

Systemet er koldt og kynisk.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 10:07   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.ug.dk/uddannelser/individ...ige_behov.aspx

Jeg tænker at med din baggrund med depressioner og angst skal du kæmpe for at komme ind under det her.

Der vil du kunne få et særligt tilrettelagt uddannelsesprogram, der tager hensyn til at du har brug for mere tid, samt er sårbar.

Og så lige stor ros til dig for at have kæmpet dig igennem eksamen og klaret den.. det viser en stor styrke, selvom du er sårbar.

Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 13:48   #4
Solvej
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Solvej er ny på vejen
Hej og mange tak for svar.

Ja systemet er ikke et særligt rart sted når man ikke har det godt. har været på børne psyk hvor jeg fik en læge, men han ville overhovedet ikke hjælpe mig med noget :/ han gav mig medicin og tog mig ligeså hurtigt af det igen og bestemte så at han ikke kunne hjælpe mig. Men kan da godt være jeg skal høre om jeg kan få en anden. Jeg er pt på anti depressiv og min læge vil ikke gøre meget mere end det, da hun er overbevist om at jeg bare skal igang :/


Tak pip, det er rart at få ros det var heller ikke let at gå op til eksamen, men jeg bestemte selv at jeg ville, og gik op på samme vilkår som alle de andre, så mine karakterer er 100% fordi jeg selv kæmpede.

jeg vil lige læse dit link og se om der kunne være noget jeg kunne bruge.
Solvej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 15:09   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er jeg desværre ikke så meget inde i kontanthjælps reglerne....men er der ikke noget med at hvis man har noget psykisk...at så kan man få flere penge end man plejer at kunne få...altså komme op på en højere sats...

Måske der er andre herinde der ved mere om lige det...for det kunne da være smart at være opmærksom på...jeg er bare ikke sikker på hvad det er man skal fejle før man kan komme ind under denne ordning...

Kommunen vil helt 100% sikkert sige uddannelse uddannelse uddannelse når du tropper op....for det gør de med alle....

Du skriver at du ikke vil kunne komme op på 20 timer så du kan få SU....

Så tænker jeg om du måske vil kunne få en revalidering...alt efter hvor slemt du har det....og hvor meget dokumentation der er på din sygdom...

Der kan man tilrettelægge sin uddannelse efter hvad man kan og der vil man ikke skulle søge SU...men derimod få en revaliderings ydelse...

Du kan da prøve at høre din sagsbehandler om det evt kunne være en mulighed....selv om det faktisk er hendes/hans job at vejlede dig i hvad dine muligheder er...

Husk at hvis du søger om noget eller bare skal aflevere noget på kommunen....så gør alt skriftligt og undlad så vidt det overhovedet er muligt at tale i telefon med dem....

Det er altid en god ide at have sin dokumentation i orden.....og det er set mange gange før at de lyver så det står ud af dem....

Nu er det selvfølgelig ikke sikkert at lige din sagsbehandler er sådan....men det burde du hurtigt kunne få et indtryk af og så vælge hvordan du skal gøre over for vedkommen...

Du kan finde loven om revalidering her https://www.retsinformation.dk/Forms...id=140126#Kap6

Du kan også læse lidt om det her...der findes en pjece om emnet http://www.srg.dk/Default.aspx?ID=810
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 15:23   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Forhøjet kontanthjælp gælder kun ved helt specifikke alvorlige psykiske lidelser, det gælder ikke ved angst eller depression.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2013, 13:26   #7
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Da det tager tid for den nye kommune at indhente oplysninger fra din fraflytter kommune og de i mellemtiden der ville kunne straksaktivere dig ville jeg hvis jeg var dig gør aktindsigt i alle dine papir hos din nuværende (fraflytter) kommunen og tage dem med til det første møde med en ny sagsbehandler i den nye kommune. Hun skal sætte sig ind i din sag før en straks aktivering kan finde sted med den tilstand du har.

Samtidigt bør du hos den nye kommune give samtykke til at kommunen kan indhente oplysninger fra læger osv. så du ikke skal tænke / bøvle med disse ting.
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp - Flexjob regler dobar Spørgsmål ang fleksjob 15 12-01-2012 12:34
Regler for arbejde-ferie kontanthjælp? Tigul Alt det andet 7 18-12-2011 22:53
Regler om forlængelse af sygedagpenge -> kontanthjælp Pårørende32 Alt det andet 29 18-05-2010 00:24
Regler om kontanthjælp Chin Alt det andet 6 06-10-2009 16:54
Nye muligheder for hjælp – efter § 96, hjælperordningen Lilli Susanne Skal kommuner ikke overholde loven? 0 03-05-2009 20:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension