K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2011, 23:39   #1
Lone N
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Lokation: Tidligere Køge, nu Strøby
Alder: 75
Indlæg: 3
Styrke: 0
Lone N er ny på vejen
Post Boligløs kontanthjælpsmodtager

Hej alle på K10

Jeg er (næsten) ny her på K10. Mit indlæg handler om en boligløs kontanthjælpsmodtager. Som er en af mine gode venner, og som jeg flere gange har været bisidder for i kommunen. Og ar derved fulgt kommunens rædelsfulde, og dårlige sagbehandling som min gode ven har oplevet i adskillige tilfælde.

Han mistede sin bolig i maj 2010, og har været boligløs siden denne dato.

Kommunen har efterfølgende krævet som betingelse for at udbetale kontanthjælp til ham, at han skal udfylde nogle "opholdssedler", hvor i han skal angive navn og adresse på de personer der stiller overnatning til rådighed for ham. Kommunen siger, at han skal dokumentere at han opholder sig i kommunen. Dette har han gjort indsigelse over, og henviser til, at han opholder sig i kommunen, og at han har folkeregisteradresse på rådhuset, samt har en poste restante adresse. Han har boet i den pågældende kommune i 40 år, og har sit netværk i denne kommune.

Kommunen har tilsyneladende meget rod i registreringen af indkommen post !
Det er 100 % nødvendigt at sikre sig en kvittering på at breve er afleveret på rådhuset, i form af et stempel med dato for modtagelsen. Eller at man sender alle breve til kommunen anbefalet !

Når kommunen kræver disse "opholdssedler", så kræver det at min gode ven er nødt til at møde op personligt, eller få en anden til at møde op på hans vegne. Det er lidt dyrt for en kontanthjælpsmodtager at skulle betale omkring 70 kr. for et anbefalet brev.

Den 1. april i år, har kommunen ikke udbetalt kontanthjælpen. Min gode ven afleverer et brev i kommunens ydelsesservice, hvor i han spørger om grunden til den manglende kontanthjælp. Han får et par dage efter det svar, at han jo ikke har afleveret "opholdssedler" for marts. Hvilket jo ikke er rigtigt.
Kommunen skriver videre, at da kommunen kun kan udbetale kontanthjælp til borgere der opholder sig i kommunen kan hjælpen tilbageholdes indtil dette er afklaret.

Ved et tilfælde bliver jeg for et par uger siden bekendt med en sag, som Gadejuristen har varetaget for en hjemløs borger, og i denne sag traf Statsforvaltningen Hovedstaden en afgørelse der bl.a. fastslog, at: (Citeret fra afgørelsen): "Nævnet finder det ikke tilstrækkeligt dokumenteret eller begrundet, at kommunen havde en berettiget, konkret tvivl om hvorvidt du reelt opholdt dig i kommunen"

Det skal nævnes, at kommunen ikke på noget tidspunkt har angivet hvilken berettiget tvivl kommunen mener at havde om hvorvidt min gode ven opholder sig i kommunen. Jeg og andre venner til ham, ja, vi ved, at han skiftende overnatter hos forskellige venner i kommunen. Og vi ved også, ud fra vores kendskab til netop denne kommune, at risikoen er ret stor for, at de pågældende venner der hjælper vores ven med husly om natten, meget nemt kunne få ubehageligheder med kommunen. Det er derfor at vores ven ikke vil angive vennernes navne og adresser til kommunen.

Kommunens sagsbehandling og tilsidesættelse af love og regler i det forudgående forløb (igenem længere tid) har efterhånden nedslidt min vens psyke. Mange af kommunen sagsbehandlere har en optræden der til tider grænser til det ondskabsfulde, og respektløse.

Det virker en ond cirkel - kommunale sagsbehandlere er stressede og frustrerede - og afreagerer tilsyneladende på borgerne, der jo også befinder sig i en tilsvarende situation. Den gode og konstruktive dialog der fører til en løsning på problemerne er udelukket under de omstændigheder.


Med hilsen

Lone

Sidst redigeret af Lone N; 20-04-2011 kl. 23:43. Årsag: tilføjelse: Indlægget handler om Køge Kommune
Lone N er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 23:45   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg håber, at du har overskud til, at hjælpe din ven med at klage, og har kan i jo vedlægge en kopi af den fra statsforvaltningen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 00:04   #3
Lone N
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Lokation: Tidligere Køge, nu Strøby
Alder: 75
Indlæg: 3
Styrke: 0
Lone N er ny på vejen
Tak for dit indlæg.

Jeg vil gå igang snarest muligt med at udarbejde en klage over bl.a. det rod kommunen har i registrering af indkommen post. Og over kommunens manglende videresendelse af en indsigelse over en afgørelse. Det er nu 3 gang at kommunen tilsidesætter reglerne på dette område. 1. gang var i 2008, hvor ombudsmanden måtte gå ind i sagen for at få kommunen til overhovedet at besvare breve vedr. en evt- genvurdering, eller en videresendelse til statsforvaltningen. Denne sag var så kritisabel at avisen skrev artikler om sagen 2. gang var i 2009. Kommunen gentog næsten den samme fejl som i 2008.
Og nu i 2011. Alle 3 gange har kommunen påstået at de ikke har modtaget breve fra min ven, hvilket er i dyb modstrid med sandheden.

Det lyder som en god ide at sende Statsforvaltningen Hovedstadens afgørelse til kommunen.

Med hilsen

Lone
Lone N er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 00:12   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kunne han ikke bare sige at han sover på gaden.

han er jo boligløs, og tilsydenladende får han ikke hjælp til løsning til dette problem!

Hvor står det i loven at han skal have husly hos venner for at få kontanthjælp, hvilket jo er det de antyder.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 02:31   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja jeg tænker som popiae.

Det da meget nemmere at sige at samtlige overnatningssteder har smidt ham ud, fordi de ikke gider blive ved at have ham randende i tide og utide, og han derfor nu bor på gaden, hvor han i øvrigt ikke kan sove samme sted hver nat fordi borgerne i byen ikke syntes om at han sover op af deres skur, i deres opgang, under deres bro ol steder hvor han nu kan finde lidt ly for vejr og vind.

Så længe han selv kan finde et sted at være gider kommunen ikke røre en lillefinger for at afhjælpe hans bolig-problem, jeg har en fætter der har været i samme situation, sådan gik der 8 år, først da han begyndte at bo bag kommunens bygning, gad de se på at løse problemet... Han indlogerede sig simpelthen ved deres skeædespande (som stod under et halvtag) og sad om dagen ude foran hovedindgangen, og blev han spurgt svarede han at han var boligløs KHJ modtager på 8. år, og ikke kan få hjælp til en bolig.
WC-besøg klarede han ved at gå ind til skranken og pænt spørge om han måtte låne.

Mærkeligt nok havde han tag over hovedet mindre end en uge efter soveposen landede ved skraldespandene, oven i ikke bare en bolig, nææe et bosted, hvor der ellers er en ventetid på et års tid (den gang) (han er psykisk syg) SÅ hurtigt kan de finde et sted hvis bare de gider.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 05:46   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lone N Se meddelelser
Når kommunen kræver disse "opholdssedler", så kræver det at min gode ven er nødt til at møde op personligt, eller få en anden til at møde op på hans vegne. Det er lidt dyrt for en kontanthjælpsmodtager at skulle betale omkring 70 kr. for et anbefalet brev.
Man kan sende breve og få dokumentation for det i form af en afleveringsattest, den koster som jeg husker kun 15 kr.

http://www.postdanmark.dk/contentful...nu.xml&lang=dk

Attesten/blanket man kan også få på posthuset. Under forsendelse vælger man "Almindeligt brev". Husk at der skal også betales for et frimærke.

Sidst redigeret af Karo; 21-04-2011 kl. 07:06.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 10:03   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej, har ikke læst de svar du har fået, så ved ikke hvad der er svaret.

Vil blot lige nævne, at I måske kan skrive en e-mail, hvori I skriver, at opholdssedler for x måned er d.d. sendt med Post Danmark evt. med et billede af sedlen...

Det er også besværligt, men da et billigere alternativ end at sende anbefalet brev.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 10:48   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes at den ude foran, eller ihvertfald på rådhusets grund, er genial.

kan se at det er ydmygende, men for f..., hvis det hjælper til en bolig.

Det er jo yderest pinlig for en kommune at have problemet stående/sovende lige der. HA, ha

VH Popiae.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 11:32   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Pop det er da i det hele taget ydmygende at bo på gaden, så det ene sted kan vel være lige så godt som det andet.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 12:03   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej, jeg håber nedenstående link kan hjælpe lidt.

http://www.familieadvokaten.dk/index.../b600-199.html

Din ven skal klage over, at han ikke er blevet partshørt i sagen om stop af kontanthjælp.

På en måde kan jeg godt forstå, det må være forvirrende for en kommune at finde ud af, hvor brevet skal sendes hen, når han ikke har en egen bolig. For mig er han i virkeligheden hjemløs. Kommuner giver ellers mange tilbud til hjemløse, de kan bla. få en boliganvisning, det vil sige, de kan få en bolig via kommunens hjælp. Din ven kan henvende sig til den sociale afdeling for dette.

Husk, at du ikke kan skrive en klage til kommunen uden hans samtykke. Hvis du vil skrive en klage på din vens vegne og vil køre hans sag, så skal din ven give kommunen en skriftlig fuldmagt til, at de f.eks. kan kontakte dig om alt og alle sager, der vedrører ham... Hvis du vil det, kan de i den forbindelse sende alle brevene til dig.... Det var en mulig løsning for din ven. Det vil sige, at du kan være partsrepræsentant i hans sag.

Jeg ved fra mit eget arbejde, at nogle som ikke er registreret nogen steder har oprettet en postboks eller bare oplyst hvilken postboks, hvor kommunen så har kunne sende breve dertil. Her har man så selv pligt til at huske og hente brevene der.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Boligløs. FrkSilverfox Alt det andet 3 21-09-2013 18:54
boligløs og på kontanthjælp bloklyset Dit og Dat 4 16-08-2013 07:10
Førtidspensionist, flytte sammen med kontanthjælpsmodtager? C.M Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 26-08-2012 11:52
midlertidig boligløs. boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 28-03-2011 16:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension