K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2009, 20:07   #1
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Har kommunen oplysningspligt?

Hej der!

Jeg har lige nu en sag kørende i beskæftigelsesankenævnet omkring stop af sygedagepenge.
Jeg fik stoppet udbetalingen d. 1/10-08, altså for nu knap et år siden. Jeg har ikke siden d. 1/9-08 da fået nogen penge nogen steder fra.

Jeg forventer at vinde sagen på grund af en mængde sagsbehandlingsfejl fra kommunens side - men kan først forvente svar om op til 10 uger.

Jeg er under udredning i forbindelse med en fleksjobansøgning, som jeg selv satte i gang - først med et forsøg allerede inden sygedagpengestoppet, men en udredning blev afvist.
Siden for omtrent tre måneder siden, hvor en anden afdeling af jobcenteret startede forløbet erkendende at de ikke måtte afvise min ansøgning uden at afprøve det.

Nu går det så op for mig, at der faktisk i Juni måned i år er kommet en tilføjelse til sygedagpengeloven der omhandler forlængelse af sygedagpenge - altså §27.
Der er tilføjet et afsnit, der lyder således:
Stk 4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger

Er kommunen forpligtet til at oplyse mig om denne tilføjelse, som jeg helt åbenlyst falder ind under?
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 20:59   #2
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kommunen har oplysningspligt over for borgeren, men de overholder den aldrig medmindre det er det du har pligt til i følge lovgivningen og så er det altid med trussel om fratagelse af hjælp ..... Jow jow, så skal de nok være der

Med hensyn til den nye indføjelse i § 27 stk. 1 nr. 4, trådte den først i kraft den 6. juli 2009 ... altså i år, så der er desværre ikke noget at hente der ....

Men så skal det også siges, at loven i forvejen lagde op til forlængelse; men at kommunerne FORTOLKEDE, og derfor er det nu blevet præciseret.
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 21:02   #3
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Jeg tænkte nok, at de faktisk skulle oplyse om ændringer i loven.

At det er fra i år, at loven er lavet om er kun til min fordel - det er jo nu, jeg har brug for de ekstra uger til den afklaring, jeg er i gang med nu
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 00:37   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej, da din sygedagpenge blev stoppet i år 2008, er det ikke sikkert, at beskæftigelsesnævnet går efter den nye lov, som først er trådt i kraft i juni. Normalt skal den nye lov gælde fra den dag, den træder i kraft og også derfor afgørelser netop fra den dag.
Men hvis beskæftigelsesnævnet sender din sag tilbage til kommunen vil den selvfølgelig gå efter den nye lov, da kommunen skal gå videre med din sag og træffe en ny afgørelse - efter den nye lov...
Jeg kan ikke se, at kommunen/jobcenter har oplysningspligt over for dig om den her nye lov, da beskæftigelsesnævnet jo har din sag i øjeblikket.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 08:36   #5
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Den klage, som beskæftigelsesankenævnet behandler nu, har ikke noget med den nye lov at gøre - den handler udelukkende om stoppet i 2008 og kommunens mange fejl i den forbindelse.
Jeg forventer derfor på ingen måde, at de forholder sig til den nye lov - ikke i denne omgang, ihvertfald.

Der, hvor jeg kunne forestille mig, at nævnets afgørelse får betydning er, i spørgsmålet om, om jeg overhovedet er berettiget til sygedagpenge jfv. de grundlæggende krav om forudgående arbejdsperiode. Hvis nævnet afgør, at kommunen ingen fejl har lavet, og at jeg derfor ikke pr. 1/10-08 har krav på sygedagpenge, så må man sige, at de grundlæggende krav på ingen måde er opfyldt nu, da jeg jo ikke har arbejdet meget meget længe - og derfor ikke har optjent ny periode.

Men falder afgørelsen ud til min fordel, og der dermed aldrig har været stop for sygedagpenge, så må jeg logisk set være berettiget til sygedagpenge ud fra den nye paragraf.

Under alle omstændigheder må kommunen da være forpligtet til at afprøve min sag op imod den nye paragraf uagtet klagen, der ligger i ankenævnet.

Eller hvad?
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 14:36   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser
Den klage, som beskæftigelsesankenævnet behandler nu, har ikke noget med den nye lov at gøre - den handler udelukkende om stoppet i 2008 og kommunens mange fejl i den forbindelse.
Jeg forventer derfor på ingen måde, at de forholder sig til den nye lov - ikke i denne omgang, ihvertfald.

Der, hvor jeg kunne forestille mig, at nævnets afgørelse får betydning er, i spørgsmålet om, om jeg overhovedet er berettiget til sygedagpenge jfv. de grundlæggende krav om forudgående arbejdsperiode. Hvis nævnet afgør, at kommunen ingen fejl har lavet, og at jeg derfor ikke pr. 1/10-08 har krav på sygedagpenge, så må man sige, at de grundlæggende krav på ingen måde er opfyldt nu, da jeg jo ikke har arbejdet meget meget længe - og derfor ikke har optjent ny periode.

Men falder afgørelsen ud til min fordel, og der dermed aldrig har været stop for sygedagpenge, så må jeg logisk set være berettiget til sygedagpenge ud fra den nye paragraf.
Korrekt, det var også det jeg mener. Hvis den skal laves om, skal de gå efter den nye lov.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser
Under alle omstændigheder må kommunen da være forpligtet til at afprøve min sag op imod den nye paragraf uagtet klagen, der ligger i ankenævnet.

Eller hvad?
Du har nævnt, at der kører en ny sag i forbindelse med fleksjobansøgning, så mener jeg også, at de skal huske det nye punkt, som er kommet i § 27 stk. 4. Så jo her har du en fordel, når man kommer til den tid, hvor varighedsbegrænsingen kommer ind. (1 år på sygedagpenge).
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 14:39   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja... man kan vel ikke træffe en afgørelse med tilbagevirkende kraft for 2008 på nogle papirer fra 2009.

Så når den nye og korrekte afgørelse træffes, må det være med den lov, der gælder på tidspunktet for afgørelsen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 15:29   #8
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Det vil jeg ihvertfald i mit stille sind håbe, Zuza.... Meeeen.. med mit kendskab til kommunen går det ikke så let

Jeg har i dag kunnet læse i pressen, at min kommune har fejl i 57 % af deres fleksjobsager - og den kommune, der står for behandlingen har fejl i 68%. Det er dælme pinligt...
Så jeg forventer det værste
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Oplysningspligt Livsglad Alt det andet 2 28-06-2012 12:46
Erklæring om oplysningspligt Den smukke vej Alt det andet 10 19-09-2011 11:12
Erklæring om oplysningspligt UllaCliffShads Spørgsmål ang fleksjob 17 20-12-2009 23:12
Oplysningspligt overfor kommunen Trine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 20-01-2009 19:03
erklæring om oplysningspligt metsen Alt det andet 10 10-03-2008 20:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension