K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2009, 13:39   #1
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
Exclamation Regler om kontanthjælp

Hej,

jeg har lige et spm jeg håber I kan hjælpe med. Jeg er lige nu i løntilskud, og i flexjobsafklaring. Mit løntilskudsjob stopper til december, og så skal jeg jo tilbage på kontanthjælp hvis jeg ikke er flexafklaret,,,,, (nogen der ved hvor læne dét kan tage??)

Jeg har så det "problem" at jeg ejer en bolig med min samlever....vi har ikke optjent friverdi og vores bolig er faldet drastisk i værdi. Men betyder det så alligevel at jeg ikke kan komme på kontanhjælp? vi købte bolig mens jeg var på kontanhjælp- lige i starten da vi regnede med jeg hurtigt kom ud af det igen, men det har vist sig at min arbejdsevne er meeeget lille og jeg derfor ikke kan tage et normalt job.

Nogen der kender til reglerne her? Er ikke medlem af akasse...

håber I kan hjælpe
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 13:48   #2
Mælkebøtten
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mælkebøttens avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2009
Lokation: Hedensted
Alder: 50
Indlæg: 23
Styrke: 16
Mælkebøtten er ny på vejen
Hejsa!!
Du kan sagtens modtage kontanthjælp selvom du er boligejer.. Det er hvis I er gift der er regel om at I kun kan modtage 2 x kontanthjælp, så hvis en ægtefælle tjener mere end ca.22000 kr vil man ikke kunne modtage kontanthjælp..
Så længe i er samboende, kan du modtage kontanthjælpen, og det har ingen betydning om du ejer eller lejer din bolig. Du kan så ikke modtage ekstra ydelser, til at betale ejendomsskatter og den slags..

Hvor lang tid en afklaring kan tage, er der nok nogen herinde, som ved mere om end jeg.. Da jeg selv står midt i det hele..
Mælkebøtten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 14:45   #3
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Om man kan få kontanthjælp afhænger af 2 ting (når man ser bort fra arbejdsløshed osv. )

Din ægtefælles indtægt
din formue

Da du ikke er gift, får din samlevers indtægt ingen indflydelse på om du kan få kontanthjælp eller ej.

Hvis du har en formue på over 10.000 kr. kan du som udgangspunkt heller ikke få kontanthjælp.
Da i næsten lige har købt jeres hus og priser sandsynligvis er faldet efterfølgende, så er der i hvert fald ikke nogen formue i huset.
Dog kan der ligge formue andre steder:

Citat:
Formue kan være kontanter, obligationer, aktier, arv, bil, overskydende skat og let omsættelige effekter i øvrigt. Ædle metaller m.v., der er erhvervet som investeringsobjekter, betragtes også som formue, der skal realiseres, før du kan få kontanthjælp. Genstande med åbenbar affektionsværdi f.eks. arvesmykker kan ikke kræves realiseret. Endvidere kan formue være kapitalpensioner, kostbart indbo f.eks. malerier og tæpper samt indbo udover det normale, lotterigevinster, f.eks. pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v., biler og sommerhuse. Bistandskontoret skal ved skønnet over, om en formue skal søges realiseret, lægge vægt på, om formuen kan realiseres, uden at du lider noget særligt tab derved.
Kommunen ser normalt bort fra formue i form af ejerbolig eller andelsbolig, hvis du eller din familie bor der. Hvis der er en betydelig friværdi i boligen, kan kommunen ud fra en konkret vurdering henvise dig til at optage lån. En forudsætning herfor er, at du vil kunne klare de øgede boligudgifter, der følger med lånet.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2009, 22:16   #4
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
super! Tak for svar

Hvad med børneopsparing den kan de vel ikke tage som formue??
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2009, 22:41   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej! Det er jo ikke dine penge (som sådan).

Jeg har haft 4 børneopsparinger, helt uden problemer!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2009, 15:01   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Helene og I andre,

Jeg ved godt at det er en gammel tråd, men tæller "åbne" børneopsparinger med som ens formue ved beregning af kontant hjælp. Jeg ved godt at de lukkede ikke tæller med, men hvad med de åbne altså højrente konti, bolig opsparing og lign ?.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2009, 16:54   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tja, som hr luko´s lovgivnings tekst siger:

"Bistandskontoret skal ved skønnet over, om en formue skal søges realiseret, lægge vægt på, om formuen kan realiseres, uden at du lider noget særligt tab derved."

-så er det et spørgsmål om diverse konti kan realiseres -uden at du lider tab!

men er det en opsparingskonto som sådan dvs du kan i realiteten gå i banken og hæve opsparingen fra dag til dag, ja, så er det sådan at man ikke må have mere end 10.000kr(enlig) på kontoen -alt ud over skal "spises op" før man får udbetalt noget.

Vil anbefale dig at læse kontrakten igennem fra banken mm for at se hvad der står om opsigelse mm.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP, muligheder/regler på kontanthjælp? Solvej Alt det andet 6 24-01-2013 13:26
Kontanthjælp - Flexjob regler dobar Spørgsmål ang fleksjob 15 12-01-2012 12:34
Regler for arbejde-ferie kontanthjælp? Tigul Alt det andet 7 18-12-2011 22:53
Regler for sanktioner i forhold til kontanthjælp gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 16-01-2011 10:39
Regler om forlængelse af sygedagpenge -> kontanthjælp Pårørende32 Alt det andet 29 18-05-2010 00:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension