K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-09-2009, 13:08   #1
Cordulla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Lokation: Sydjylland
Indlæg: 118
Styrke: 15
Cordulla er ny på vejen
Question Kontanthjælp - hvad må jeg?

Hej.

Jeg har nu været på kontanthjælp i snart 2 måneder efter 1½ år på sygedagpenge.

Jeg har endnu ikke mødt eller hørt fra min nye sagsbehandler. Jeg er derfor i tvivl om, hvad jeg må .... og ja - jeg har prøvet at google kontanthjælp + rettigheder + pligter + kurser mm. Jeg blev bare ikke meget klogere

Må jeg melde mig til kursus i hvad som helst? Lige fra plantefarving til digitalt foto?
Må jeg undervise ( gratis & frivillig ) i en forening?
Må jeg undervise f.eks. 30 timer i et oplysningsforbund - tidligere sagsbehandler har givet grønt lys?

Hvis jeg aktiverer mig selv - ved kurser mm. - viser jeg så, at jeg "for rask" til kontanthjæp?

Jeg keder mig frygteligt ved kun at se TV hele dagen - der er ikke noget der er værd at bruge sin tid på

Min sag er pt. i beskæftigelsesankenævnet, så det kan tage lang tid inden jeg har en afklaring.

Hilsen
Cordulla.
Cordulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 02:29   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu ved jeg ikke hvad det er du fejler men hvis du er sygemeldt stadig så kan du jo ikke mange af de ting du nævner

Hvis du derimod "bare" er på kontanthjælp så er der regler for hvad du må kan ikke lige huske dem alle sammen men er sikker på at du kan få hjælp til at finde rundt i det over ved www.ladk.dk
de er meget bedre inde i lovgivningen om kontanthjælp , men jeg ved i hvert fald så meget som at du skal stå til rådighed for jobmarked .. og det kan jo godt komme i kambolage med nogen af de ting du nævner ...

Men kan da ikke forestille mig at nogen vil forbyde dig at tage noget aftenen skole eller deslige

Jeg ved at som ledig flekser må man maks påtage sig 4 timers frivilligt arbejde om ugen ...

Hvis din sag i ankenævnet er om sygedagpenge stop så er det vel fordi du ikke er rask og så kan du jo så heller ikke påtage dig at lave noget for mange timer om ugen (af helbredsgrunde)??

Kan godt forstå at du keder dig og gerne vil lave noget..

Hvad med at du evt skrev til din sagsbehandler og stillede hende disse spørgsmål eller forlangte at få en tid så i kan finde ud af hvad du skal og må og hvad du ikke skal og ikke må ?
  Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 11:35   #3
Cordulla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Lokation: Sydjylland
Indlæg: 118
Styrke: 15
Cordulla er ny på vejen
En update

Hej Hejdien

Tak for dit svar.

Jeg har været sygemeldt i 1½ år, heraf de 9½ måned i arbejdsprøvning på et PRAGTFULDT sted. Klarede 5 timer dagligt med skånehensyn og gåture mm, men havde op til 10 sygedage pr. måned.

Mine sygedagpenge blev stoppet på grund af varighedsbegrænsningen 52 + 2x13 uger. Anken ligger hos beskæftigelsesankenævnet. Jeg havde ikke en diagnose, men 3 teorier om hvorfor jeg har det som jeg har det. Alt sammen med lægeerklæringer der indeholder ordene kronisk, varig og stationær. Eneste lindring var måske lykkepiller mod fysiske smerter. Det ville dog alene være symptomlindrende og evt. klare 1/4 af mine helbredsproblemer samt muligvis forværre de øvrige. Min læge og jeg blev derfor ening om at se tiden an.

Nu er jeg så efter 6 lange måneders ventetid kommet til undersøgelser hos REVA. Her fejler jeg lige pludselig en masse ting:
Muligvis kronisk trærhedssyndrom, nogle hypermobile led, nakkehvirvler der er forskubbede ( eller sådan noget ), en underlig skulder, muligvis kombineret med mangel på vitaminer, mineralier og olier. Det skal undersøges nærmere. Undersøgelserne er ikke afsluttede. Muligvis skal jeg i praktik der - mit svar var: "Er 9½ måneds arbejdsprøvning ikke nok?"

Da sygedagpengene stoppede henvistes jeg til kontanthjælp og dermed fik jeg en ny sagsbehandler. Problemet var bare at den første måned kunne jeg ikke få oplyst hvem der var - jobcenteret her vidste det ikke engang.

Her for 14 dage siden skrev jeg et brev ang. indkaldelsen til REVA og gjorde opmærksom på kurset jeg måske skal undervise ( det drejer sig om 30 timer fordelt over 3 måneder ). Ingen reaktion fra sagsbehandler.

Jeg har fået aktindsigt i min sag i kommunen og hos beskæftigelsesankenævnet - det ser ok ud, selvom det holdt hårdt at få næsten det hele hos kommunen ( 3 forsøg - and still trying).

Nu er jeg så spændt på, hvad der skal ske - jeg har ihvertfald informeret sagsbehandleren og det økonomiske center - og sender endnu et brev til sagsbehgandleren i næste uge ( denne gang afleverer jeg det selv på jobcenteret ).
Cordulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 12:14   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
En dejlig farve idag på siden

når men som jeg forstår det, hvis du kan arbejde 5 timer om dagen har åbenlys både lyst og overskud til at arbejde. Har i så slet ikke snakket om en flexjob løsning.
når du er på kontanthjælp skal du står tilrådighed på arbejdesmarkedet.
kender ikke dog lovgivningen på området. om aften kan du sikkert godt være på kursus.
Men løn og kontanthjælp på en gang, det kan jeg ikke forstille mig.
Man behøver ikke at være syg for at få kontanthjælp.
men havde op til 10 sygedage pr. måned, det er meget, også i forhold til et flexjob.
er du så helt sikker på du kan klar 5 timer om dagen.
har i prøvet med færre timer og se om du kommer under 10 dage om måneden.
Jeg forstå stadig ikke hvordan en arbejdsprøvningen kan være næsten 10 måneder.
du er så ikke den eneste

Sidst redigeret af MTVRV1; 13-09-2009 kl. 12:22.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 12:59   #5
Cordulla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Lokation: Sydjylland
Indlæg: 118
Styrke: 15
Cordulla er ny på vejen
Hej MTVRV1.

Fleksjob, revalidering og førtidspension blev afslået med den begrundelse, at der ikke forelå en diagnose ! ! ! Samtidig i afslaget og sygedagpengestoppet blev der skrevet at jeg havde skånehensyn og at jeg var grundigt afklaret - da havde jeg ventet på REVA i ca. 4 måneder. Afklaret?

Ang. løn & kontanthjælp, så kan man godt få det samtidig - det kræver blot at man indsender sin lønseddel hver måned og der bliver så trukket fra kontanthjælpen. Kontanthjælpen bliver så ca. 1 uge forsinket. Det har jeg fra den økonomiske sagsbehandler, som jeg så allerede 3 dage efter jeg troppede op på kommunen for at få kontanthjælp. For én gangs skyld var de hurtige.
Det er slet ikke sikkert, at kurset kommer til at starte, da der måske ikke er tilmeldte nok. Jeg er bare så ( undskyld udtrykket ) røvtræt af at sidde herhjemme og kukkelure. Jeg mangler voksent selskab at tale med.

Ang. de 5 timer - heraf var min effektive arbejdstid nærmere 3 timer, hvilket har jeg understreget i min klage.
Cordulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 16:05   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er ulovligt
det er din arbejdsevne som man kigger på og ikke en diagnose.
det må de ikke skrive. At det er rigtig svært uden en diagnose er så en anden sag.
jeg har selv kæmpet med lægerne i 7 år fra 2002 uden rigtig diagnose. Det er så først fra maj 2008 uden arbejde og så sygepenge. har været i arbejdsprøvning i 8 uger. fik først en rigtig diagnose i juli 2009 og søger FTP.
mange læger troede det var psykisk, men de kunne ikke forstå jeg blev ved til det sidste og arbejde. samt helt de samme ting igennem i 7 år.
det var så fysisk i mine lillehjerne. Ingen behandligsmuligheder
kan udmærket forstå dit behov for at komme ud, jeg har bare ikke overskud til det desværre. Så det er meget begrænset
Man savner alså nogle kolleger og snakke med i hverdagen.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 19:41   #7
Cordulla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Lokation: Sydjylland
Indlæg: 118
Styrke: 15
Cordulla er ny på vejen
Hej MTVRV1.

YEP - jeg har læst mig til, at det er ulovligt. Derfor har jeg gjort en del ud af dette punkt i min anke, men selvfølgelig afviste kommunen den igen. Nu er anken så i beskæftigelsesnævnet og jeg har endnu et par dage til at finpudse mine sidste bemærkninger.

REVA er ved at undersøge min erhvervsevne. Min arbejdsprøvning blev forlænget til ialt 9 måneder, da jeg var på venteliste hos REVA. Kommunen / sagsbehandler vidste ikke rigtigt hvad de skulle stille op med mig så længe. Jeg var bare lykkelig for at have et sted, hvor jeg kunne bruges, gode kolleger, interessant job og stor forståelse for mine begrænsninger. Jeg har derved måske fået chancen for at få en fod indenfor i en ellers ret lukket branche. Netop tredobbelt ærgeligt, at kommunen ikke så lyset og bevilligede mig et fleksjob.
Det have socialt, økonomisk og samfundsmæssigt bedre kunnet betale sig for kommunen, mig og evt. arbejdsgiver.
Cordulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygemeldt på kontanthjælp hvad må man Forsyg Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 28-07-2013 23:30
Hvad hvis man ikke længere er berettiget til kontanthjælp?? hboegelund Alt det andet 19 17-11-2011 15:46
Afslag på kontanthjælp, hvad gør vi nu...? Brille Alt det andet 8 26-10-2011 01:11
Hvad må man eje på kontanthjælp? Mulle63 Alt det andet 28 15-06-2011 08:37
Kontanthjælp, ægteskab og §74 - hvad har jeg krav på? H.M. Spørgsmål ang fleksjob 6 01-07-2010 13:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension