K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2008, 18:11   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Angry Fredagsabsurditeten

Hvordan kan en handicappet med kørestol eller rollator passe sit fleksjobarbejde, passe sin arbejdsprøvning, passe sin genoptræning, komme til møde på kommunen osv., hvis man IKKE kan komme med de offentlige transportmidler? Og hvis man IKKE kan få bevilget en bil?

Bliver man trukket i løn? Fratrukket i ledighedsydelse for manglende medvirken i opfølgning i sin sag?

Læs her, hvad Velfærdsministeren blev spurgt om:

Citat:
Spørgsmål 146:



”I forlængelse af velfærdsministerens besvarelse af SOU alm. del - spørgsmål nr. 42 bedes transportministeren kommentere vedlagte historie fra Ritzaus Bureau den 11. december 2007 om, at rollatorbrugere kan efterlades ved et busstoppestedet, fordi det er frivilligt for chaufføren om vedkommende vil hjælpe.

Giver historien anledning til, at transportministeren vil tage initiativer, der kan sikre hjælp fra buschaufføren på de ruter, hvor det ikke vil give anledning til problemer med ind- og udstigning som følge af stort passagerflow.”
http://www.ft.dk/samling/20072/almde...221/528466.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 19:36   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hej zuza

Ih hvor er du altså bare god til at finde på og ja, du har så ret for det er nemlig absurd.

Min mand er faktisk i denne situation.
Han kan/må ikke køre bil da han er på morfin(færdselsloven) men benytter krykstokke.
Mens han endnu gik til genoptræning via hospitalet efter udskrivning fik han bevilget kørsel af fys/kommune MEN da han skulle møde op til - tja hvad skal vi kalde det lal opfølgning(og så har jeg endda været flink) - måtte han tage en diskussion med sin sagsbehandler vedr bilkørsel.
Hvis hun insisterede på at han var selvtransporterende måtte hun give ham en skriftlig dokumentation for at hun tog ansvaret - hmm, det var hun selvfølgelig ikke villig til.
Ergo må han benytte sig af de offentlige transportmidler og netop som du siger: chaufføren har IKKE pligt til at vise specielt hensyn og det har han sandelig også fået at mærke!

Som jeg umiddelbart ser det at HVIS min mand kan blive stablet ind i bussen så må han eller chaufføren rekvirere hjælp - hmm, hvor tit mon sagsbehandleren eller brandvæsnet gider det?

Han må også kunne gøre kommunen ansvarlig ved civilt søgsmål HVIS han nu skulle falde eller lign???

Det er netop disse dilemmaer som mange handicappede bliver sat i.

Jeg har erfaring for at i en anden kommune end vores bliver man nemlig trukket i diverse ydelser hvis ikke man beviser at man er i stand til at møde op - uanset dit handicap!!!
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 22:15   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
I min kommune...som er Holbæk, får man faktisk tilbuddet om hjemmebesøg, hvis man ikke er i stand til at møde op, det gælder både jobkonsulent og socialrådgiver, en sagsbehandler vedr. § 100 og en sagsbehandler vedr. hjælpemidler som har været i mit hjem.

Normalt vil man jo få enten en handicapbil, hjælp til indretning af eksisterende bil, eller hjælp til transport via merudgiftsydelser, eller andre kommunale transportordninger.

Jeg bliver ikke trukket i ledighedsydelse fordi jeg ikke kan transportere mig selv, møder foregår hos mig, og vil de have jeg skal møde op andre steder, f.eks revurdering eller arbejdsprøvning eller et fleksjob, så må de jo sørge for en taxa eller lignende.

Jeg tror ikke den er gangbar hos kommunerne, at man skal have hjælp fordi der er en risiko for, at en buschauffør er uvenlig, og ser det som en opgave at mobbe gangbesværede. Men jeg syntes da at man bør lave det til en lov, at gangbesværede også har ret til at benytte de midterdøre i busserne.

Buster....jeg syntes at i skal prøve at søge merudgifter, altså en § 100...nu din mand ikke må køre bil p.g.a stærk medicin, kan han så heller ikke gå ret langt, eller overhovedet komme op i en bus, så er der god mulighed for en § 100, eller anden form for transporthjælp til ham, søger man § 100, så SKAL kommunerne rådgive og undersøge om det er muligt med hjælp efter andre paragraffer. I nogle kommuner er der transportordninger, eller et system med taxakørsel.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2008, 11:09   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Question Hej ingrid

Åh undskyld jeg har netop sendt dig en pm fordi jeg torsk ikke har set hvad du har skrevet.

Det er det med at finde ud af hvordan man gør, jeg er endnu lidt af en nød til det

Det lyder interresant at du kan få hjemmebesøg. Hmm hvordan mon vi får arrangeret det.
Hvad var dit argument?

Hans smertelæge har netop aftalt med ham at han ikke skal komme op til ham da lægen syntes at der ikke var nogen grund til at skulle stable sig selv på benene. Medmindre der er noget helt specielt de skal snakke om/undersøge ellers foregår kontakten telefonisk.

Han skal nu til et nyt møde d.17 ds og jeg har kontaktet vedkommende og vi fik en snak hvor jeg også gjorde opmærksom på at vi begge var handicappede og at det var mere end besværligt at være mobile.
Hun spurgte så til hvordan vi ellers gjorde de dage der var rigtig slemme og jeg fortalte hende så at vi oftest fik naboen til at hjælpe os som sandt er.
Hurra for dem

Ihh nej var svaret vi skulle da ikke involvere dem - hmmm....
Men det er jo sandheden.

Kan du fortælle hvordan du rent praktisk gør, altså søger efter §100?

Jeg har forsøgt at fortælle kommunens visitator at vi er nødt til at have hjælp når vi ikke kan komme op af sengene eller falder og dette har vi også fået et akutnr til. Har også hjemmehjælp hver 14 dag men ikke til personlig pleje.

Håber du kan hjælpe.

til dig
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2008, 18:30   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Buster....jeg har svaret dig på PM, men tager den gerne her også, k10 er jo også hjælp til selvhjælp, og netop § 100 og transportvanskeligheder er jævnligt oppe.

Rent praktisk, ringer du til kommunen og beder om at få tilsendt et funktionsevneskema eller du beder om at tale med en sagsbehandler ang. § 100, og få aftalt en tid til et hjemmebesøg....jeg udfyldte skemaet, men valgte ikke at sende det retur, fordi det i virkeligheden er svært at udtrykke sig helt rigtigt på skrift, jeg brugte det jeg havde udfyldt på skemaet og det som jeg fandt svært at udtrykke på skrift tog jeg så ved samtalen hjemme, for mig var det meget nemmere at sagsbehandleren ved selvsyn så, hvad jeg til daglig var oppe imod.

Kommunen kan umiddelbart godt vurdere at funktionsevnemetoden ikke skal benyttes, men KUN hvis i er enige i det, så det vil sige at kommunen SKAL bruge funktionsevnemetoden hvis i forlanger det, det betyder også at hvis i får afslag, selvfølgelig på skrift, så har i muligheden for at anke.

Specielt ved transportproblemer, så SKAL kommunen først se om andre muligheder kan bruges i jeres tilfælde...handicapbil, eksisterende transportordninger i kommunen ect...først når de muligheder er væk, så kan § 100 komme på tale.

I mit tilfælde kan jeg under ingen omstændigheder selv køre bil, så derfor vil en bevilget handicapbil ikke gavne, jeg kan under ingen omstændigheder gå 1 1/2 km. til nærmeste busstoppested, og da slet ikke løfte en rollator op i bussen.... jeg bor så langt ude på landet, at kommunen ikke har nogle kørselsordninger her, så derfor er det endt med taxa via § 100.

Da jeg netop får hjælp til transport, og fordi man ved beregning af mine merudgifter til taxa ikke har medregnet transport til møder med kommunen, eller medregnet når/hvis jeg skal i revurdering/fleksjob, så må det jo være sådan at forlanger kommunen møder/praktik m.m så bliver det hjemmebesøg eller hit med penge til en taxa, hvad mit jobcenter angår, så giver netop dette store problemer (for dem), jeg kan jo ikke pludselig tage bussen fordi jeg skal revurderes, og da jeg ikke afslår noget som helst så længe de sørger for transport, så er min ledighedsydelse heller ikke i fare.

Så det er bare med at komme i gang med at søge § 100, får i hjemmehjælp og må have nabohjælp og når smertelægen siger som han gør, så burde der være muligheder....i al fald så "tvinger" i på den måde kommunen til at undersøge jeres behov for hjælp nærmere.

Så Buster....start med at forlange at kommunen bruger funktionsevnemetoden, måske går det fint...det gjorde det i mit tilfælde. Også fordi du/i så for muligheden for at anke....ved samme lejlighed syntes jeg da at i begge to skal søge, der er jo også tale om medicinudgifter, håndsrækninger m.m.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2008, 01:15   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej Indrid.
Hvis det bare gik så nemt.
hat netop fået afslag på min §100, med begrundelse i at de ikke har lavet en korrekt funktionsevnevurdering forud for godkendelsen i 2005. jeg kan bevise at der er lavet funktionsevne beskrivelse forud for afgørelsen., og har dermed henvidst til Karen Jespersens besvarels i jan, om at man ikke kan fratages eksisterene merudgift. derudover har de ikke beskrevet min forværring.
Men tilbage til kørsel, det har de helt undladt at nævne?
har speciallægeerklæring, læge og 2 fys, arbejdsprøvning m.v. som siger at jeg IKKE kan cykle, tage bus, eller gå noget særligt.
Dertil bliver nogle møder afholdt her, andre får jeg bevilliget Høj taxi til. Arbejdsprøvning under §82 stk 5. Sygehus og læge §82 stk 5.
Får km-penge på eksisterene §100, de opretholder den nemlig til udgangen af juni.
Håber dog ikke de slipper afsted med det.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2008, 12:07   #7
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Pia...Ja, man bliver forfærdet over, hvorfor kommunerne har så travlt med at spare på den konto, pengene der ER afsat til den lov, bliver simpelthen ikke brugt....og så skal man alligevel læse de mest forfærdelige skæbner her, når folk ikke får den hjælp de burde.

Jeg ved godt, at jeg for en gangs skyld var heldig med en kanon sagsbehandler....jeg havde slet ikke forventet noget som helst positivt i den retning, jeg søgte mest § 100 for ligesom at tvinge kommunen til at se på andre hjælpemuligheder, og har så oplevet at kommunen mener det er bedst og nemmest med at give mig penge, sådan at jeg selv kan sørge for det fornødne.

Derfor kan jeg kun opfordre alle til at søge, og opfordre til at man anker et afslag....sådan en sag som din, stinker jo nærmest....og jeg håber virkelig at du vil få medhold.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension