K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2012, 16:14   #1
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
su+handicaptillæg

Kære alle på k10.
Min voksne søn er i weekenden blevet indlagt på psykiatrisk afdeling på gule papirer, altså ikke frivilligt. Forud for indlæggelsen var en lang periode, hvor han blev mere og mere stresset pga. sit fuldtidsstudie, sit studiejob og eksamen, og det endte ud i at han blev manisk.
Nu er han i behandling med Abilify og det går lidt bedre..men vi ved endnu ikke hvad udsigterne er. De mener han måske er debuterende bipolar, da han tidligere har haft tendens til depression, dog uden medicinsk behandling..
Nu er det så jeg tænker, at vi måske skal søge handicaptillæg til ham, da han ikke kan håndtere et job ved siden af studiet og skal flytte i lejlighed med kæresten lige om lidt..og det stresser ham også..
Er der nogen herinde der har erfaring med, om det er realistisk, at han kan få denne støtte? Han har lidt over et år tilbage af sin uddannelse, og jeg kan være nervøs for om han kan fuldføre, hvis han skal arbejde ved siden af. Han er ekstrem følsom for stress (som sin mor!)...
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 16:31   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Sannemus.

og finder på din kommunes hjemmeside sagsbehandlingsfrist om hvornår de skal fremkomme med en afgørelse og en ankemulighed.
http://www.su.dk/saerligstoette/hand...r/default.aspx

Det er NU han skal aflastes og ikke når hans uddannelse er gået i vasken!

Held og lykke

Hilsen Peter

Delvis forkert svar...

Har jeg givet dig. Som jeg læser det link skal du søge direkte, uden om kommunen.

Der må være nogle k10èr der har større erfaring end jeg???

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 18:09   #3
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Hej Sannemus...

Gør ondt at høre om din søn..men du må nok kridte skoene og tage boksehandsker på...

Det er svært at få hjælp, uanset om man har psykiske problemer eller ej...

Selvom regeringen ligesom efterhånden har fået banket ind i hovedet på os alle, at vi SKAL have en uddannelse....så kan du bare ikke få noget hjælp imens...

Min datter er autist..har gået på gymnasiet, fået studenterhue...ingen hjælp imens...hun boede på kollegium i København, jeg bor i Jylland....måtte pendle, sige sg og ******* på skolen, på kommunen....ingen hjælp...ingen hjælp overhovedet, ikke engang en mentor på skolen..."nej hun fungerede fint nok".

Jeg tog over og samlede hende op, skældte ud på diverse sagsbehandlere, vaskede 12 maskiner tøj og lavede mad til 14 dage, som kom i fryser...og tog hjem igen...

Nu er hun startet på ny uddannelse...mekaniker....hun bor i bofællesskab, men skal i egen lejlighed...
"for hun fungerer fint nok "...nej, hun gør ikke, det siger hun også selv men hun prøver meget ihærdigt...så ingen Handicap SU...men dog en mentor på skolen, som ikke kender en fis til hendes handicap....

Hun har så også lige været indlagt på psyk med selvmords tanker...

Så jeg er ved at skrabe penge sammen til klippekort til København, så jeg kan skrabe hende op fra gulvet igen...

At læse dit indlæg, gør mig vred og ked af det...vi har unge mennesker, som gerne vil en masse...men der er ingen hjælp...

Jeg ved ikke med hensyn til Handicap SU om man skal søge det i starten af uddannelsen...og hvad kriteriet er for en videregående uddannelse...men det kunne måske...uretfærdigt nok... ikke gælde for de såkaldte ungdomsuddannelser.. men ved ikke hvad din søn læser...min datter kan ikke holde til at arbejde ved siden af...det har hun gjort i 3 år....og det gik helt galt...
Men din søn eller dig skal nok i første omgang prøve at kontakte hans uddannelsessted....

/Mileo

Sidst redigeret af Mileo; 19-12-2012 kl. 18:37. Årsag: manglede endnu engang noget
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 18:52   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Først vil jeg lige nævne, at SU og handicaptillæg slet ikke hører under det kommunale område, men under statens område....

Men vedr. sagen hos din søn, kan jeg heller ikke lige kan udtale mig, om det er svært eller ej at få handicaptillæg, men det er som nævnt på deres hjemmeside, at bla. betingelsen for at få handicaptillæg er en varig funktionsnedsættelse og graden af denne.

Jeg tænkte nu på SPS (specialpædagogisk støtte), hvor en mentor måske kan være en mulighed, hvis handicaptillæg ikke kan lade sig gøre. Kan høre på Mileo, at en mentor på datterens skole måske ikke lige har fungeret helt så godt, men det betyder ikke, at det går galt at have en mentor hos andre. Jeg tænkte, om det kan aflaste ham på en eller anden måde og give lidt mere overskud - med en mentor som støtte. Bare min tanke. Støtteform ved det psykiske: http://www.spsu.dk/Ungdomsuddannelse...vanskeligheder

Jeg ved så, at man hos socialforvaltningen i kommunen også kan få specialpædagogisk hjælp/bistand i hjemmet (kommunalt område og kan søges i en socialforvaltning). Kender selv en veninde der som voksen fik meget sent diagnosen autisme, så hun skulle pludselig have alt muligt hjælp fra kommunen, bla. specialpædagogisk hjælp, hvor der er en, der besøger hende ugentligt og hjælper hende med breve, regninger, hjælp til styring af rengøring og madlavning osv osv... Det har været en kæmpe hjælp for hende i hvert fald. Ville bare dele den her videre (igen - har nævnt om hende før i andre tråde). Specialpædagogisk bistand kan man læse om her:
http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...der/Start.aspx

Og Sannemus, jeg synes, det er utrolig flot, at din søn kæmper på trods det psykiske, han slås med, når man tænker på, at han er både i uddannelse og samtidig har et studiejob. Måske det at han har studiejob kører for hårdt på ham. Jeg kunne selv ikke have overskud til studiejob, da jeg var under uddannelse. Jeg brugte al min energi på skolen og lektierne... Forstår din bekymring, håber virkelig, at han kan få lidt mere ro på omkring ham, når der sker så meget...


Sidst redigeret af curls; 19-12-2012 kl. 18:55.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 19:01   #5
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Hej curls

Ja, støtte i hjemmet er en rigtig god ide...

Jeg har også selv en autist diagnose og blev bevilliget en specialvejleder....

Hjælp til papirer og kamp mod kommunen, og en rigtig god sparringspartner hvis man har en god kemi...tror det ville være en rigtig stor hjælp for din søn, Sannemus...

Håber det er alle kommuner som har muligheden for at bevilge en?


/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 19:14   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mileo Se meddelelser

Håber det er alle kommuner som har muligheden for at bevilge en?


/Mileo
En specialpædagogisk bistand i hjemmet? Ja helt sikkert, i alle kommuner.

Og du har ret i det, at en god kemi må være et must...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 23:27   #7
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Tak for jeres svar
Oven på en weekend hvor jeg var med til at sørge for at han blev indlagt, har jeg skiftevis været oppe og nede...og han er indlagt 100 km fra mig, så jeg har også været en del ude at køre..
Jeg var ellers glad for at han var blevet indlagt, da det tog lidt af presset fra mine skuldre, men så kommer jeg på besøg i dag og opdager, at han har fået så meget beroligende medicin, at han er ved at stå af..han er jo på et akutafdeling, og det er åbentbart for stressende for ham, så han bad om noget beroligende..og så kunne han ikke rigtigt tåle det, men fik højt blodtryk
Nu vil han heldigvis ikke længere have det beroligende, men nøjes med det anti-psykotiske..men han har desværre fået en dårlig oplevelse og er blevet ked af at være der...han har ellers fået fjernet tvangen, da han godt kunne se at han burde være indlagt...håber virkeligt at han ser det positive i det igen..
Han skal 1.februar i ulønnet praktik..en fantastisk mulighed som han selv har fundet..og jeg er selvfølgelig lidt bekymret for om det hele nu skrider for ham..men på den anden side så kan han måske udskyde sin uddannelse, hvis han får brug for en længere sygeperiode...desværre stresser uvisheden ham også..det er ikke nemt..
Jeg tror vi må tage en dag ad gangen..
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 00:09   #8
Sprite
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvad er det for en uddannelse han læser på.

Jeg tjekkede link om handicaptillæg og forstår det sådan, at man kan søge det til videregående uddannelser. Man skal have en lidelse der forhindrer, at man kan arbejde sideløbende med at gennemføre uddannelse. Det skal være lægeligt begrundet.

Mon ikke han får tilkendt det, hvis han opfylder de ting
  Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 10:15   #9
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sprite Se meddelelser
Hvad er det for en uddannelse han læser på.

Jeg tjekkede link om handicaptillæg og forstår det sådan, at man kan søge det til videregående uddannelser. Man skal have en lidelse der forhindrer, at man kan arbejde sideløbende med at gennemføre uddannelse. Det skal være lægeligt begrundet.

Mon ikke han får tilkendt det, hvis han opfylder de ting
Det er en bachelor..altså videregående..jeg har samtale med hans psykiater i morgen, så håber jeg jeg kan blive lidt klogere..måske vil de skrive i hans papirer, at han ikke kan arbejde ved siden af sit studie..
Tak for dit svar
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 11:28   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Læs evt på su.dk under særlig støtte
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Specialpædagogisk støtte og handicaptillæg phhmw Et godt link! 1 03-03-2011 01:17
handicaptillæg på SU Maja44 Alt det andet 11 31-08-2010 15:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension