K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-07-2013, 13:16   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Kontanthjælp. Ekstraregninger

Hej, alle I kloge.

Efter alle de år er jeg stadig på kontanthjælp, men nu på prøve inden et revalideringsforløb i form af virksomhedspraktik (tilkendt for 3 år siden).
Jeg får hele tiden at vide, at der er ting, som jeg ikke skal betale selv, men de få gange, jeg har søgt tilskud til medicin, psykologsamtaler, transport o.l. er det endt med, at jeg "bare må lade være med at betale regninger".
Pt afdrager jeg et par arbejdsbriller fra forrige prøveperiode. Jeg havde brug for dem til det arbejde og kunne ikke vente hele forpraktik-perioden på et nej.
Ligeledes får jeg nu psykologsamtaler i Sorø fordi de kan afklare for Aspergers der. Henvisningen hedder "depression", hvilket jeg også lige har haft.
Da jeg har henvisning fra lægen, betaler jeg kun 380 kr. pr gang (det bliver noget på en måned), men turen dertil er dyr. Desuden får jeg sniffe-medicin fra ørelægen i håb om at jeg kan slippe af med min evindelige snue og lukkede ører.
Det bliver altsammen til noget, så jeg har 500 ynkelige kroner i denne måned og må tale 3 kreditorer til ro

Hvor er den ret til hjælp til særlige omkostninger, som jeg hele tiden hører om?
Kunne nogen råde mig?
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2013, 13:40   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kan måske godt forstå, en arbejdsgiver ikke vil betale briller i en prøveperiode, men forstår ikke, at kommunen ikke har accepteret denne udgift. Det kræver selvfølgelig, du søger, men det behøver jo heller ikke være så omfattende. Brillerne kan du måske også anvende fremadrettet. Søg endelig.

Sidst redigeret af stampe; 05-07-2013 kl. 14:44.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2013, 14:35   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Har du ikke mulighed for at få §34 - eller får du det??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2013, 15:05   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis der kræves særlige sikkerhedsbriller eller sko til en arbejdsprøvning/praktik du sendes ud i, skal det være på plads når du starter - og det kan du få til da det er uventede men nødvendige udgifter.
Om det er arbejdssted eller kommune der skal betale, må din sagsbehandler i jobcentret vurdere.

Ellers møder du blot op uden, og så er arbejdsgiveren nødt til at finde et hjørne til dig hvor det påkrævede sikkerhedsudstyr ikke er nødvendigt.

Med hensyn til udredning, kan du bede din læge om en henvisning til psykiatrisk afdeling, de udreder gratis.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2013, 17:17   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Nej, de briller var bare med den styrke, der skulle til for at jeg kunne læse små tal på maskinerne, og der var bygningsfel med, så det blev en anelse dyrt, selvom det kun var glassene. Stellet havde jeg. Hvis jeg skulle ansøge først, var praktikperioden jo forbi når jeg fik svaret. "Nåe ja" lød det tøvende, da jeg forklarede dette på ydelseskontoret.
Min aktør i INCITA har forsøgt at søge for mig, men får intet svar.

Ang. psykiater, så er jeg tilknyttet en. Han holder øje med min sag, men vil overhovedet ikke diskutere noget som helst.
Kommunen vil heller ikke høre noget fra ham, så han nøjes med at skrive medicin ud, når jeg har behov.
Siden jeg høfligt skrev og spurgte, om han kender en psykiater, som er god til AS udredning, - især af kvinder, har han ikke svaret på noget som helst. Måske er han hamrende sur over det. Han er ellers en vældig rar mand.

Lægen syntes ihvertfald, at min begrundelse for ønsket om en udredning var fornuftig, men vidste ikke, hvad hun skulle henvise til. Jeg fandt en psykologisk klinik, hvor lederen, Axel Lumholt er autoriseret klinisk psykolog og en, som bruges af kommuner. Han tester og laver personlighedsbeskrivelser.

Hvorvidt Københavns kommune vil høre noget er ikke til at vide, men i første omgang er det også vigtigst for mig selv at forstå visse ting.
Skal jeg bare søge videre selvom jeg selv er startet med at betale?

Sidst redigeret af mukke; 05-07-2013 kl. 20:49.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2013, 17:05   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Har du ikke mulighed for at få §34 - eller får du det??
Arbejdsredskaber skal aftales og etableres i forhold til praktikken, på lige fod med hvis du eks. skulle have et hæve sænkebord.

Arbejdsredskaber kano og skal IKKE dækkes via det sociale system.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Med hensyn til udredning, kan du bede din læge om en henvisning til psykiatrisk afdeling, de udreder gratis.
Det forholder sig ikke nødvendigvis sådan at psykiatrien stiller sig til rådighed for udredning.

For at man kan behandles i psykiatrien kræver det at man har en behandlingskrævende SYGDOM.

Generelt er der alt for mange der har den opfattelse at en psykiater kan erstatte en psykolog, idet det vil være billigere, men det er slet ikke det samme man får.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2013, 17:45   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Omvendt kan man også sige, at en del af udredningen kan være, at det bliver vurderet, at det IKKE er af psykiatrisk karaktér - og så kom man det skridt videre.

klart en omvej, men kommunen elsker omveje, og alle ryger over til psykiater fx i forbindelse med en sag om førtidspension - også selvom folk kun fejler noget fysisk. Så måske meget smart at komme dem i forkøbet, så det kan udelukkes tidligt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2013, 17:54   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Omvendt kan man også sige, at en del af udredningen kan være, at det bliver vurderet, at det IKKE er af psykiatrisk karaktér - og så kom man det skridt videre.

klart en omvej, men kommunen elsker omveje, og alle ryger over til psykiater fx i forbindelse med en sag om førtidspension - også selvom folk kun fejler noget fysisk. Så måske meget smart at komme dem i forkøbet, så det kan udelukkes tidligt.
Min reaktion kom af den besked om at man kunne gå via psykiatrien, for så var det GRATIS.

Men ja, opsøg for alt i verden alt hvad der overhovedet kan komme med en kommentar som kan lukke et eventuelt hul...
(hvilket jeg også lige har skrevet i en anden tråd)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2013, 18:16   #9
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Har du ikke mulighed for at få §34 - eller får du det??
Næh, jeg er på kontanthjælp.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det forholder sig ikke nødvendigvis sådan at psykiatrien stiller sig til rådighed for udredning.

For at man kan behandles i psykiatrien kræver det at man har en behandlingskrævende SYGDOM.

Generelt er der alt for mange der har den opfattelse at en psykiater kan erstatte en psykolog, idet det vil være billigere, men det er slet ikke det samme man får.
De har nogle afklaringsmetoder, og det hedder, at KUN en psykiater kan diagnosticere. Imidlertid har jeg læst, at også autoriserede kliniske psykologer kan, hvis det skulle blive aktuelt, - og det er sådan en, jeg er begyndt hos for at finde ud af, hvad der er hvad, men hvis man får kontanthjælp er "gratis-gratis" at foretrække.
En god ting er, at han her ikke tror på forhastede afgørelser ("køre den hjem" efter skema på 5 timer), og han er meget large med, at jeg betaler lidt langsomt.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension