K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2011, 12:06   #1
lung
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
lung er ny på vejen
hvad kan hun gøre ?

Det er ikke mig men min tidligere kone jeg vil prøve at hjælpe

min tidligere kone kom til Danmark fra Thailand i 1988 hvor hun kom i skole ca 2 år dog uden at lære noget særligt idet hun aldrig har gået i skole og kan derfor heller ikke læse og skrive, vi købte så en butik med take away Thailansk mad hvor min kone derved lærte sproget nogenlunde, denne butik blev solgt efter 3 år og min kone var derved inde i systemet med fagforening etc. og blev i 1995 dansk statsborger hun har siden arbejdet i rengøringsbrancen. Jeg har altid hjulpet hende med at udfylde papirer det har de flere gange studset over på arbejdsformidlingen, hvor de siger at hun ikke er klar til arbejdsmarkedet hvis hun ikke kan læse og skrive, men vi har altid kunnet tale os ud af det, fordi min kone helst ville arbejde frem for at gå i skole, fordi hun bare ikke kan lære det..

nu er hun 50 år og der er desværre sket det, at min tidligere kone lider af rigtig dårlig ryg, og har fået konstateret slidgigt, hun græder ofte derhjemme fordi hun ikke kan klare sit arbejde, og græder på arbejdet og ligger nogen gange på ryggen og laver gymnastik (på arbejdet) for at få det til at holde op med at gøre ondt. Jeg kan se hun lider, hun er selvsagt bange for sin fremtid fordi hvis hun ikke mere kan klare og gøre rent hvad så ??? hun er nu blevet sygemeldt ved sin læge foreløbig 3 uger men hun tør nærmest ikke blive hjemme fordi hun er bange for at miste jobbet. er der nogen forslag til hvad man kan gøre eller hvor hun skal gå hen for at få råd om hvad hun kan gøre ??
lung er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 12:58   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hun kan godt kontakte kommunen, både nu og hvis hun bliver raskmeldt igen, ift. en udredning af hendes situation, mens hun stadig arbejder... det plejer arbejdsgiver som regel også at være glade for, fordi de så ikke skal have en sygemeldt medarbejder i den periode...

Der skal jo nok kigges på noget omplacering til hende, og jeg ville nok lede efter et andet arbejde, hvis jeg var hende, for dårlig ryg og rengøring bliver aldrig helt godt, selvom der kan findes hjælpemidler mm...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 16:27   #3
lung
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
lung er ny på vejen
tak for det hurtige svar..

men at lede efter et andet arbejde når man er 50 år og ikke kan læse eller skrive og er uden uddannelse det er aldeles håbløst..

lung
lung er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 17:21   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lung Se meddelelser
tak for det hurtige svar..

men at lede efter et andet arbejde når man er 50 år og ikke kan læse eller skrive og er uden uddannelse det er aldeles håbløst..

lung
det kan jeg godt følge dig i
men det er ikke afgørende om hun kan få flex eller pension.
det er hendes lægepapir og arbejdsevne

for hvis hun er rask nok til uddannelse, ja så skal hun det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 17:53   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bliv her på jeres tråd fremover.....

Kære Lung

fordi så bliver det lettere at råde jer fremover. Der dukker helt sikkert andre spørgsmål op.

Hvor i landet bor din tidligere kone? Spørger grundet de nævnte tråde som jeg vil råde dig til at sætte dig ind i. Har du spørgsmål hertil, vender du bare tilbage.

Pt er det den dårlige ryg der er vigtigst af alt.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15141

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 19:05   #6
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af lung Se meddelelser
Jeg har altid hjulpet hende med at udfylde papirer det har de flere gange studset over på arbejdsformidlingen, hvor de siger at hun ikke er klar til arbejdsmarkedet hvis hun ikke kan læse og skrive
Det var dog en højst tåbelig kommentar. Din ex er altså ikke den eneste, der er kommet til landet som analfabet - dem er der mange af. Og alle erfaringer viser, at voksne analfabeter altså bare ikke kan lære at læse og skrive, så de kan klare sig selv på samfundets almindelige vilkår. Med andre ord må kommunerne have nogle særlige planer, hvad de kan gøre af indsats over for denne gruppe. Historisk har det været nemmest at give dem førtidspension, men den går ikke længere.
Under alle omstændigheder kan man ikke lægge ansvaret over på hende på denne måde, for uanset hvor mange kurser, hun vil gå til, vil hun aldrig lære sproget tilfredsstillende. Der er stadig jobs man sagtens kan varetage, men det kræver bare ofte en mere intensiv hjælp fra Jobcentret at få denne gruppe i arbejde, da de jo oftest heller ikke kan søge jobs/skrive ansøgninger.

Jeg gætter dog på at hun ikke kommer udenom at skulle tilbage på skolebænken. Undervisningen for analfabeter har ændret sig meget siden 1988, så de vil nok tvinge hende til at tage en eksamen.

Sørg for at få en ordentlig helbredsmæssig udredning af hende med en nøje beskrivelse af hendes funktionsniveau, og lad det være udgangspunktet - ellers risikerer hun at sidde på skolebænken de næste tre år som en ren parkering uden reel forbedring af muligheder
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 20:55   #7
lung
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
lung er ny på vejen
jeg takker mange gange for de svar jeg har fået, dog forstå jeg ikke helt hvad dette betyder

Citat:
Sørg for at få en ordentlig helbredsmæssig udredning af hende med en nøje beskrivelse af hendes funktionsniveau, og lad det være udgangspunktet
hvordan når man frem til dette ?

det eneste hun har været sendt til er røngten hvor lægen konstaterer slidgigt, iøvrigt en lidt underlig komentar han så kom med, som lød: det var da godt det ikke var en discus der gav problemer, jeg sad og undrede mig over hvordan han kunne se det på et røngtenbillede...

hun har gået en del til fyseoterapi og også en del akkupunktur.

kan hun hendvende sig til sin kommune og spørge til en sagsbehandler eller hvordan griber hun det an..

lung
lung er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 23:26   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Med det mener Tassi at.....

du og din ex kone er nybegyndere i at være rygpatient og uden en klar diagnose kommer man ikke langt, hverken i den sociale verden eller hospitalssystemet.

Du har ret. En røngten viser nødvendigvis ikke alle evt skader, herunder en discusprolaps.

Men du skal forstå at din kone er begyndt på KONSERVATIV behandling som er langvarig. Fordi man tilbyder ikke bare en MR, CT-scanning. Eller for den sags skyld andre behandlinger.

Næsten alle mennesker har slidgigt og giver ikke nødvendigvis de problemer som din kone giver udtryk for. Men jeg bemærker mig at du nævner hun ligger på gulvet pga smerter. Se det viser for mig at hun ikke har det godt. Da jeg ikke er læge har jeg ikke yderligere kommentarer, udover at..........

tiden vil nu gå og så dukker der flere problemer op. Her tænker jeg på sygedagpengestop etc.

Men hvis din kone bliver ved med at have det så slemt med ryggen så skal du/I være aktive for at komme videre i hospitalssystemet.

Læs lidt om problematikken
http://www.furesoe-reumatologerne.dk...behandling.pdf

http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Su...injer_ryg.ashx

http://fysio.dk/fafo/Fagbloggen/Kons...--hvad-er-det/

Som du forhåbentlig har fornemmet bliver problematikken ikke løst på 14 dage. Derfor bliv på din tråd.

Hilsen Peter

ps. Kend dine rettigheder:
http://patientforeningen-danmark.dk/...2d5.html?ID=14

Sidst redigeret af phhmw; 27-07-2011 kl. 23:46.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 00:09   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Folk reagerer meget individuelt på smerter. Jeg ved det ikke, men jeg forestiller mig, at folk som komme fks. fra Thailand er mere udsatte for gigt smerter på grund af den kolde klima i Skandinavien end fks. danskere er.
Det genetiske spiller en meget stor rolle.

Jeg kommer ikke fra Thailand, men holdt tage op, hvor jeg fryser hier i DK, men jeg har også en ekstremt lav krops temperatur.

I perioder tage jeg glukosamine sulphate, som lindrer mine gigt smerter, men så få jeg samtidigt en meget høj kolesterolstal, derfor er jeg ret så forsigtig med glukosaminen, men ingen tvivl om det, at den lindrer mine gigt smerter.

Måske din kone kan også få gavn af glukosaminen? Man kan få den både på recept og i håndkøb.

http://www.sundhedsguiden.dk/da/tema...erelt-om-gigt/

Sidst redigeret af Karo; 28-07-2011 kl. 00:18.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad skal jeg gøre... Chin Alt det andet 10 05-12-2011 09:30
hvad skal jeg gøre logan Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 06-05-2011 15:48
hvad kan jeg gøre?? maxm Alt det andet 2 11-10-2010 11:41
Hvad kan jeg gøre missgreeneyes Alt det andet 7 28-08-2009 11:53
Hvad kan jeg gøre ? Annelarsen De Unge 28 30-01-2009 00:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension