K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-07-2011, 08:09   #1
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
RBD/rem-sleep-behavior-disorder

Hejsa, er der nogle af jer der kender til RBD (rem-sleep-behavior-disorder) ud over det man kan google sig frem til ?

Derud over er jeg nysgerrig på nogle erfaringer med Melatonin ?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 09:33   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg kender ikke noget til RBD, men har da lidt erfaring med Melatonin

Jeg har generelt meget svært ved at falde i søvn, men kan ikke tåle sovemedicin, så får Melatonin. Det virker rigtig fint. Det er ikke en knock-outer på samme måde som sovemedicin, men virker mere 'naturligt'. Der er heller ingen bivirkninger som forøget træthed næste dag
Jeg får Melatonin da jeg har Aspergerssyndrom og derfor har et problem med melatoninproduktionen

Måske Timeguest ser denne tråd - han ved noget om melatonin
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 23:22   #3
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
tak for svar får du melatonin via recept ? jeg tager det også, ordineret af lægen, men er lidt chokket over prisen!! for mit vedkommende kommer det til at koste 300 om mdr., da der ikke er tilskud
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 01:01   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
tak for svar får du melatonin via recept ? jeg tager det også, ordineret af lægen, men er lidt chokket over prisen!! for mit vedkommende kommer det til at koste 300 om mdr., da der ikke er tilskud
Mht. suget på tegnebogen lugter det lidt af, at det er Circadin du har fået ordineret, dvs. melatonin på depotform.

Ift. fx autisme og ADHD ses melatonin anvendt som "sovemedicin" og her er der set eksempler på, at Lægemiddelstyrelsen har beviliget medicintilskud til både Circadin og Glostrup Apoteks hjemmetrillede melatonin peroral tablet.

Jeg fandt lige denne artikel der påpeger en effekt: Melatonin Improves REM-sleep Behavior Disorder. http://www.medpagetoday.com/PrimaryC...Disorders/3574

Hvis man graver lidt i den vinkel, kunne man måske godt finde argumenter for at du burde have et udvidet tilskud til melatonin ...

Men iflg. mine efterretninger er Lægemiddelstyrelsen på det seneste blevet noget mere "fedtede" med at uddele bevillinger ifm. ordineret melatonin (måske et internt sparedirektiv bestilt af dem der betaler gildet) - men snak med din ordinerende læge om evt. at forsøge at søge om tilskud hos Lægemiddelstyrelsen.


Uddybende om melatonin se evt. tråden her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=16347

Sidst redigeret af TimeGuest; 13-07-2011 kl. 01:12.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 21:53   #5
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Hejsa, tak for svaret og ja det er ciradin. Jeg har skrevet til lægemiddelstyrrelsen og forhørt mig, det skriver således tilbage

Tak for din mail.

Det er ikke alle lægemidler, det offentlige yder generelt tilskud til. Fx ikke til sovemidler fordi den type lægemidler ikke opfylder de lovfastsatte betingelser for at få tilskud.

Vi bevilger som hovedregel heller ikke enkelttilskud til melatonin til voksne patienter med søvnproblemer, ligesom vi heller ikke bevilger tilskud til sovemedicinen benzodiazepiner.

Hvis du ønsker at købe melatonin, må du selv afholde udgiften, ligesom man gør til fx p-piller og rygeafvænningsmidler.

Med venlig hilsen

Karen Kolenda
Sektionsleder
Head of Department (Reimbursement

jeg kigger lige i den tråd du henviser til
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 20:58   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
Det er ikke alle lægemidler, det offentlige yder generelt tilskud til. Fx ikke til sovemidler fordi den type lægemidler ikke opfylder de lovfastsatte betingelser for at få tilskud.

Vi bevilger som hovedregel heller ikke enkelttilskud til melatonin til voksne patienter med søvnproblemer, ligesom vi heller ikke bevilger tilskud til sovemedicinen benzodiazepiner.

Hvis du ønsker at købe melatonin, må du selv afholde udgiften, ligesom man gør til fx p-piller og rygeafvænningsmidler.

Med venlig hilsen

Karen Kolenda
Sektionsleder
Head of Department
Bemærk ordet: hovedregel - og jeg har set stadig gældende bevillinger gå igennem.


Man kunne givet finde (medicinske) argumenter for, at lige netop du falder uden for den nævnte: hovedregel ...

Som jeg skrev tidligere er Lægemiddelstyrelsen på det seneste blevet noget mere "fedtede" med at uddele bevillinger ifm. ordineret melatonin, men det bør ikke afholde dig fra at bede ordinerende læge om at søge tilskud til dig.

Typisk gælder bevillingen for et år af gangen.


Vi X pølserne, for at det lykkes for dig at få en bevilling igennem :-)


PS: Glostrup Apoteks hjemmetrillede 3 mg konventionel (dvs. ej depot) tablet er billigere pr. dosis.

Det er imidlertid ikke alle lægefaglige, der kender den "udgave".
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 10:01   #7
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Du har ret, jeg finder de skudsikre argumenter frem

Jeg har fået dem ordineret fra glostrup neurulogisk/søvnmedicinsk så mon ikke hr. læge er klar over at de findes i en anden udgave ?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 17:17   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
Jeg har fået dem ordineret fra glostrup neurulogisk/søvnmedicinsk så mon ikke hr. læge er klar over at de findes i en anden udgave ?
Det er ikke til at sige ...

Circadin er godkendt til "søvnforstyrrelse" for personer AFAIR over 55 år.

Glostrup Apoteks hjemmetrillede er et såkaldt: magistrelt lægemiddel[1], der ikke kræver samme godkendelse som "almindelige" lægemidler.

Magistrelt fremstillet lægemidler er ikke lægemiddler lægen normalt kan slå op i den anvendte medicinfortegnelse og dersom man ikke på anden vis er bekendt med produktet, jah så er det ikke lige det der ligger for at udskrive.

Man kunne dog have en formodning om at Glostrup Neurulogisk/Søvnmedicinsk måske kender produktet, men det betyder ikke nødvendigvis at den enkelte læge kender det.


[1] Magistrelle lægemidler er lægemidler fremstillet af et apotek iht. Lov om lægemidler §11 punkt 1.

Citat:
§11, 1) Lægemidler, der tilberedes på et apotek til den enkelte patient eller det enkelte dyr efter recept fra en læge eller en dyrlæge (magistrelle lægemidler).
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 12:13   #9
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
hmm, vildt nok at man ligefrem sætter alder på !

Jeg må prøve at hører lægen ad når jeg skal derud igen, mht. de hjemmetrillede

Dejligt at du gider dele ud af din viden
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 22:39   #10
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Bliver lige nød til at dele min glæde over melatonin med jer, for det virker fantastisk på mig. jeg kan i den grad mærke at jeg tager dem, mine morgener er virkelig blevet markant anderledes.

hvor jeg før, faldt eller gik ind i ting, glemte hvor jeg havde stillet min kaffekop m.m er mine morgener, blevet langt mere fredelige, jeg står op og tager tøj uden at falde eller vende blusen eller bukserne på vrangen. jeg kan sidde stille og roligt og drikke min kaffe uden at kokse helt ud af stress.

jeg tillægger melatonin en stor del af dettte, da det med min sygdom rbd. giver mig en mulighed for at sove rigtigt/ægte og komme ned i rem søvnen.

århh hvor er jeg bare glad for at der er noget der fungerer lidt for mig
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
posttarumatisk stress disorder kandelsdorff Alt det andet 38 17-08-2010 10:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension