K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2015, 17:49   #1
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hjælp til at forstå systemet

Jeg har meget svært ved at skelne de forskellige forløb, de forskellige ydelser og de forskellige teams man skal igennem for at få tilkendt forløbet.

Kan I hjælpe mig med at få styr på det hele ?
Jeg vil prøve at beskrive det som jeg har forstået det og så vil jeg gerne bede om rettelser hvor der er noget jeg har misforstået og evt. tilføjelser hvis jeg har misset vigtig info.

Når man bliver syg og forventes at komme tilbage på normale vilkår så kan man få sygedagpenge i op til 22 uger.
Sygedagpengene kan blive forlænget i yderligere 22 uger, men kan sygedagpenge blive forlænget en 3. gang hvis det ikke er en arbejdsskade ?
Hvis ja, under hvilke vilkår kan sygedagpengene så forlænges ?
Jeg har læst at I skriver at man ikke kan få sygedagpenge for samme sygdom flere gange, betyder det så at når jeg har været sygemeldt med stress en gang så kan jeg ikke om eksempelvis et år få sygedagpenge på samme sygdom igen ?
Hvis man lider af en kronisk sygdom og bliver sygemeldt for den kroniske sygdom kan man så ikke få sygedagpenge for den måske et eller to år efter ?

Hvis man på nuværende tidspunkt ikke er fyret, så stopper refusion til arbejdsgiver når sygedagpengene udløber og arbejdsgiver står med hele byrden selv ?

Hvis man på nuværende tidspunkt er blevet fyret så så kan man få tildelt et jobafklaringsforløb på op til 2 år, med en ydelse der hedder ressourceforløbsydelse.
Så vidt jeg har forstået kan man tildeles op til 2 jobafklaringsforløb af 2 år er det korrekt ?

Eller man kan blive tildelt et ressourceforløb på op til 5 år med ydelsen ressourceforløbsydelse.

Men hvad er forskellen på et jobafklaringsforløb og et ressourceforløb, altså hvad er forskellen i indhold på disse to forløb ?

Når man læser på https://www.retsinformation.dk/forms...7-efd42b90e708 så forstår jeg det som om at alle har ret til et jobafklaringsforløb når / hvis sygedagpengene udløber men hvordan tildeles det ?
Er det bare sagsbehandleren der tildeler det eller skal man stille for et af disse rehabiliteringsteams ?
Kan man risikere ikke at få tildelt et jobafklaringsforløb af en eller anden grund, fordi kommunen ikke mener at man er berettiget ?

Hvis man skal tildeles et ressourceforløb, så skal man først stille for kommunens rehabiliteringsteam, som alle er medarbejdere i kommunen ?
Sker det at man får afslag på et ressourceforløb, som sagsbehandleren har indstillet til ?

Hvis man skal stille for rehabiliteringsteamet og de ikke mener at sagen er ordentligt belyst, og vil bestille yderligere info, så skal de enten bestille info fra egen læge eller fra Regionens Kliniske Funktion, er det korrekt ?
Jeg synes at jeg har læst her på siden at nogle Regioners Kliniske Funktion er et uvildigt organ, mens det lyder som om andre Regioners Klinisk Funktion følger kommunernes ønske, som om de er i lommen på kommunerne er det noget jeg har misforstået, eller blander jeg Rehabiliteringsteamet sammen med Klinisk Funktion ?

Ressourceforløbsydelsen er forskellig alt efter om man starter i forløbet mens man har ret til sygedagpenge eller om sygedagpengene er udløbet.
Hvis forløbet tildeles inden sygedagpengene udløber så er ressourceforløbsydelsen det samme beløb som sygedagpengene ville have været, indtil retten til sygedagpenge udløber, så ændres beløbet til kontanthjælps niveau.
Hvis forløbet er tildelt efter sygedagpengeudløb så er ressourceforløbsydelsen på niveau med kontanthjælpen fra start til slut.

Hvis man er nået til at skulle bevilges Revalidering, Flex eller Førtidspension, skal sagen så først for Klinisk Funktion eller skal den først over Rehabiliteringsteamet ?
Når den har været hos Klinisk Funktion som giver deres forslag om hvad der skal ske, så skal den over Rehabiliteringsteamet for at finde ud af om kommunen vil følge Klinisk Funktions forslag.

Hvad sker der nu hvis man får et afslag, får man tilbudt et ressourceforløb, eller hvad er det normale ?

Efter de nye regler, har I så en fornemmelse af at flere eller færre ender på enten kontanthjælp eller uden forsørgelse, end under de gamle regler ?

Hvis man ender i den situation at den eneste mulige ydelse er kontanthjælp, hvad sker der så med ens pensionsopsparing ?
Jeg har forståelsen af at man skal ophæve den før tid, hvilket betyder at man betaler omkring 60% til skat og skal leve af resten af pensionen i portioner der svarer til kontanthjælp.
Men samtidigt mister man vel også sin forsikring, så man ikke kan få privat pension udbetalt hvis man en dag skulle være så heldig at blive førtidspensionist ??

Håber at i vil rette mine misforståelser og give mig yderligere information, hvis I har yderligere informationer som kan være interessante i denne forbindelse må I meget gerne tilføje dem selv om jeg ikke har spurgt til emnet.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension