K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2011, 09:11   #1
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Pensionsaftale sætter læger under pres

Taget fra dr1 s hjemmeside Sjusk og et stort pres på lægerne fra deres patienter. Det forudser lægernes faglige organisationer som følge af forliget om tilbagetrækningsreformen, som regeringen, De Radikale og Dansk Folkeparti, indgik fredag.

Som et plaster på forringelsen af efterlønsordningen skabes en særlig seniorførtidspension for nedslidte, som når folkepensionsalderen inden for fem år.

Ordningen lægger op til hurtigere sagsbehandling og ret til en afgørelse inden for seks måneder. Der skal i modsætning til normal førtidspension ikke laves arbejdsprøvning af ansøgeren.

Dommerrolle
Lægernes vurdering af patienten bliver dermed meget central for kommunens endelige afgørelse.

- En kattelem for de svageste er positivt. Men vi vil ikke ind i en dommerrolle i forhold til patientens fremtid, som vil lægge gift for forholdet mellem patient og læge, siger Jette Dam-Hansen, formand for attestudvalget i Lægeforeningen.

Claus Malta Nielsen, er formand for kommunallægerne, som hjælper kommunerne med revalidering.

- Med så kort sagsbehandling risikerer man sjusk, fordi der ikke er tid til en ordentlig vurdering, siger han og fortsætter:

Aldersdikriminerende
- Desuden er det aldersdiskriminerende, at man pludselig ser anderledes på en bestemt aldersgruppe, som hastes hurtigere igennem uden forsøg på at rehabilitere dem.

Han peger på, at uden arbejdsprøvning af patienterne, får lægens diagnose meget stor vægt, mens borgerens reelle funktionsniveau bliver mindre vigtigt.

- Det er et alvorligt tilbageskridt. En diagnose siger ikke meget om, hvad en patient kan og giver sig ofte meget forskellige udslag fra patient til patient. En ortopædkirurg ved jo ikke meget om arbejdsvurdering og forholdene ude på arbejdspladserne, siger han.


Det er bare for langt ud det her det har gjort nu At de ikke skal iarbejdsprøvning det hører ikke nogen steder hjemme. Når jeg hører vad i andre skal igennem for at få hjælp. Så bliver der helt sikkert nogle som får den som ikke skal ha den. Bliver helt sur over at de kan lave sådan noget som det har Bare 5 minutter på k10 så er det helt sikkert at er en eller 2 der fortæller historier om hvor mange ting de skal igennem og igennem før de får hjælp Bare et eksempel på det og det er ikke noget sur i det Mon ikke det bliver lavet om med tiden
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 10:09   #2
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
og med åbenlyst korrupte læger som chris lisle og michael dam johansen er det da en direkte krig
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 10:18   #3
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg håber virkrligt at danskere meget snart træder i karakter.......
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 10:43   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kan for engangs skyld kun give Claus Malta Nielsen ret
hvorfor skal vi andre i gennem 3-6 år eller mere
det skal alle stadig, hvis de er 56 år foreksempel

fordi en almindelig førtidpension gælder nemlig i alle fag

men denne form for seniorførtidspension for nedslidte, gælder det kun det fag man er blevet nedslidt i
en del vil da stadig kunne passe et andet job, med nogen andre funktioner
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 10:54   #5
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Hvor er det godt det ikke kun er mig der ikke kan se noget som helst i den nye lov
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 11:55   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg syntes det er fint der er kommet en tidsgrænse for afklaring på, at det er 6 måneder kan så diskuteres, 1 år (dvs sygedagpengene) ville have været mere passende, i det politikerene jo netop har sagt at alle burde kunne afklares inden for den tid.

Nej jeg er ikke dum jeg ved godt de ikke kan afklare folk ordentligt på et år (det er få-tallet de kan det med) men vil det være SÅ slemt hvis det går op for politikerene??

Kunne vi alle få den tidsgrænse (eller forlængelse af sygedagpengene til der er en afklaring) ville det være rigtig fint.

Jeg tror ikke de ældre får FP kun ud fra tidligere erhverv, jeg tror stadig fleks skal med i vurderingen. MEN jeg tror til gengæld at det vil ramme alle andre syge der venter på en afklaring, for nu er der en gruppe som automatisk har 1 ret i køen, det vil betyde mere syltning til os andre (og med 11 år i systemet sys jeg da nok jeg har ventet længe nok) lige som sjuskefejl vil blive et problem, fordi SB´erne bliver endnu mere pressede.

Hvad sker der så når politikerene opdager at den seniorFP ikke dur?? jo den bliver lavet om til det vi andre skal i gennem, måske af flere omgange?? Så de kære gamle vil få travlt hvis de vil benytte den nemmere tilgang til FP.

Et andet aspekt er at Hjorten varsler forringelse af FP ydelsen (læste jeg i går husker ikke hvor) det i sig selv vil være med til at afskrække nogle af de ældre til at søge, for de vil jo værgen kunne leve eller dø af ydelsen, den er lav nok som den er nu, skal den så også til at blive endnu lavere?? Så vil de hellere forsøge at klare sig i gennem til de kan gå af på almindelig vis, fuldstændig som mange i dag kæmper for at klare sig i gennem til de kan gå på efterløn.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 13:19   #7
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Politikerne har gjort et stort nummer ud af den såkaldte "nye" seniorførtidspension.
Jeg har dog svært ved at se det nye.

Allerede i dag kan seniorer , som alle andre søge førtidspension på foreliggende grundlag efter § 17.

Kriterierne for at modtage seniorførtidspension er de samme som for almindelig førtidspension.

Og det er stadig pensionsudvalget i kommunerne der tilkender pensionen.
I fremtiden vil kommunerne oven i købet kun få 20% i refusion fra staten , mod de nuværende 35%.
kommunernes refusion fra staten bliver med andre ord næsten halveret i forhold til i dag , det gør det næppe nemmere at få tilkendt seniorførtidspension.

Den nye seniorførtidspension er efter min vurdering varm luft.
Den bliver ikke lettere at få tildelt end en førtidspension efter § 17 i dag , men bedøm selv.

Reglerne er omtalt i dette pdf dokument på side 19.

http://fm.dk/Nyheder/Pressemeddelels...etrækning.ashx

Citat:
Her er nogle udpluk fra reglerne

Personer i den relevante aldersgruppe , som mener , at de er nedslidte og gerne vil have førtidspension , kan på eget initiativ indgive ansøgning til kommunen.


I afgørelsen skal kommunen lægge vægt på de foreliggende oplysninger


Kriteriet for tilkendelse af førtidspension er uændret og består i , at der skal være tale om en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne , som betyder , at pågældende ikke vil være i stand til at forsørge sig selv ved et arbejde - herunder et fleksjob.


Såfremt arbejdsevnen ikke er dokumenteret til at være væsentligt og varigt nedsat , kan kommunen give afslag på førtidspension og i stedet give et relevant arbejdsmarkedsrettet tilbud.

Vurderer kommunen , at en person ikke opfylder betingelserne om en varig og væsentlig nedsættelse af arbejdsevnen , skal der gives afslag.

Sidst redigeret af halse; 15-05-2011 kl. 14:46.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 03:35   #8
Danmark
Banned
 
Danmarks avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2011
Indlæg: 71
Styrke: 0
Danmark er ny på vejen
Beglager , lægerne i Danmark for lang tid siden, arbejder under politisk censur .Hvad politikeren siger, sådan stiles diagnosen til langtidssygemeldt.

Det bliver ikke letter at være læger i dag i Danmark.
Det bliver ikke letter at være sygmeldt i Danmark.

Danmarks økonomi er på konkurs .
Danmark er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ændrer børnechecken igen - VKO under pres! Ninja Politik og Samfund 31 01-06-2010 14:12
DF sætter velfærdsministeren under pres Webmaster K10 Nyheder 0 15-01-2009 12:00
Pres citronen til den brister. Syge tvinges i arbejde. Stella Politik og Samfund 5 11-03-2008 18:39
Hvordan ligger jeg pres på Odense kommunnen ! andi1975 Dit og Dat 2 05-08-2007 11:10
Fleksjobbere under pres. Stella Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 0 09-01-2007 18:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension