K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2011, 11:17   #1
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Butik har 8 aktiverede som personale

Jobfirmaet HKI og Mødrehjælpen har åbnet en genbrugs-butik i Valby som bemandes af 8 ledige i aktivering/arbejdsprøvning.

Er det virkelig lovlig at åbne en butik og bare bruge folk i aktivering som personale ?
Hvis det er lovlig kan enhver jo åbne et supermarked hvor hele personalet er i aktivering og på kontanthjælp eller sygedagpenge.
Undtagen direktøren naturligvis som får extra høj løn fordi de andre ikk skal have løn.

Jobfirmaet HKI og mødrehjælpen skriver her om deres butik https://www.moedrehjaelpen.dk/defaul...e.view&id=8525

Direktørens pæne ord om at butikken kan folk tro på hvis de vil:

- Samarbejdet med Mødrehjælpen giver os mulighed for at arbejdsprøve ledige i en rigtig butik, hvor arbejdsopgaverne består i at yde service, sortere tøj, hænge det på bøjler, betjene kunder ved kassen og holde butikken pæn. Vi kan have 6-8 ledige i arbejdsprøvning ad gangen, siger HKI's direktør Hans Christian Jacobsen.

Jeg har aldrig hørt om en genbrugs-butik med 8 ansatte på normal løn.
Hvis ikk skatteyderne betaler millioner til jobfirmaet HKI så vil den butik lukke.
Den sag viser at systemet er helt råddent. Jeg håber at Ekstra bladet eller TV en dag ser på hvordan jobfirmaet HKI udnytter folk i aktivering og tjener millioner af kr.



Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 12:50   #2
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Hold da op du har sgi godt nok et horn i siden på det firma...

Hvordan kan det være at du bliver ved med at skrive om det herinde .. istedet for at gøre noget ved det..

Som det er nu så virker det som en stor gang brok.. eller måske en smule misundelse over at andre har fået noget godt ud af deres ophold på dit hadested nr 1...

Hver eneste gang at du skriver eller besvarer et indlæg om det firma, så "nedgør" du de personer som er glade for at være i arbejdsprøvning der... eller hvad det nu hedder på det sted...

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011

Sidst redigeret af Lunasdatter; 27-04-2011 kl. 22:28.
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 22:15   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Venligst et mig hvis jeg tager fejl, men er ideen med en genbrugsbutik ikke, at overskuddet går til et godt formål - i dette tilfælde mødrehjælpen?

Hvordan kan det på nogen måde være en dårlig ide, at lave et aktiverings-sted på den måde? Personligt vil jeg hellere i aktivering et sted hvor min indsats ent faktisk går til et godt formål, end i en alm butik hvor min indsats går direkte i ejerens lomme....
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 10:36   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Venligst et mig hvis jeg tager fejl, men er ideen med en genbrugsbutik ikke, at overskuddet går til et godt formål - i dette tilfælde mødrehjælpen?

Hvordan kan det på nogen måde være en dårlig ide, at lave et aktiverings-sted på den måde? Personligt vil jeg hellere i aktivering et sted hvor min indsats ent faktisk går til et godt formål, end i en alm butik hvor min indsats går direkte i ejerens lomme....
Også min tanke....

Det er da netop en genial ide...

Der kommer noget positivt ud af indsatsen, det er ikke konkurrenceforvridende og det er mere rigtigt arbejde end at blive sat til at skrive ansøgninger/drikke kaffe/finde ud af hvilken fugl man er eller whatever...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 12:33   #5
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lunasdatter Se meddelelser
Hold da op du har sgi godt nok et horn i siden på det firma...

Som det er nu så virker det som en stor gang brok.. eller måske en smule misundelse over at andre har fået noget godt ud af deres ophold på dit hadested nr 1...

Hver eneste gang at du skriver eller besvarer et indlæg om det firma, så "nedgør" du de personer som er glade for at være i arbejdsprøvning der... eller hvad det nu hedder på det sted...

Knus Lone
Det er også min tanke! jeg har været på HKI og været utrolig glad for det, det var takke være dem min pension gik igennem efter jeg ved ikke hvor mange år så jeg var GLAD for HKI
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 23:06   #6
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Tror nu det mest er brugen af tvang som ekseleven taler imod. Men det er så et etisk spørgsmål om det er ok at bruge tvangsarbejde til "gode formål".
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 06:38   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Ekseleven.

Rart at læse at nogen kan gennemskue dette cirkus, der foregår derude eft. Støjberg fik tunnelsyn på virksomhedspraktik i en tid, hvor der mangler arbejdspladser, næsten uanset hvilke problemer der ligger til baggrund for at være ude af arbejdsmarkedet pt. Syg, invalid el. "bare" arbejdsløs. Det kan jo være svært at se, hvordan alle 8 får en reel arbejdsprøvning ud af et sådan forløb. Det ligner mere opbevaring, og uden udsigter til at komme nærmere arbejdsmarkedet, hvis der var håb for dette. Men det betyder da< heller ikke noget, så må de bare tage en omgang til i arbejdsprøvningmøllen!

Der kan i samme artikel, som ekseleven har linket til læses flg.:

Citat:
HKI, der er en erhvervsdrivende fond med det formål at få mennesker med fysiske eller psykiske barriere ud på arbejdsmarkedet, bemander butikken med mennesker, der afprøver deres kompetencer indenfor butiksfaget.

Om HKI
HKI bringer mennesker, der har behov for særlig støtte, ud på, eller tættere på, arbejdsmarkedet. HKI tilbyder lærlinge- og STU-uddannelser, arbejdsprøvninger, erhvervsafklaringer, sygeindsatser og beskyttet beskæftigelse. HKI er en erhvervsdrivende fond, der har arbejdet med aktiv socialhjælp siden instituttet blev grundlagt i 1870’erne. Omdrejningspunktet for HKI's aktiviteter er 19 forskellige ordreproducerende værksteder, hvoraf den nyåbnede Mødrehjælpsbutik er én af dem, samt individuelt tilrettelagte kurser.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 09:24   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Ekseleven.

Rart at læse at nogen kan gennemskue dette cirkus, der foregår derude eft. Støjberg fik tunnelsyn på virksomhedspraktik i en tid, hvor der mangler arbejdspladser, næsten uanset hvilke problemer der ligger til baggrund for at være ude af arbejdsmarkedet pt. Syg, invalid el. "bare" arbejdsløs. Det kan jo være svært at se, hvordan alle 8 får en reel arbejdsprøvning ud af et sådan forløb. Det ligner mere opbevaring, og uden udsigter til at komme nærmere arbejdsmarkedet, hvis der var håb for dette. Men det betyder da< heller ikke noget, så må de bare tage en omgang til i arbejdsprøvningmøllen!
Ja gunvor, det er befriende at nogen kan se det og at nogen vil hjælpe andre!, fordi det er det som Ekseleven gøre.

Jeg kunne godt tænkt mig at læse, hvad der står i købsaftalen mellem kommunen og HKI, især om formålet med dette forløb og om med henblik på hvad forøbet blev tilrettelagt ?
Købsaftale mellem kommunen og leverendøren hører under kommunens interne dokumenter derfor aktiverende få intet at vide om alt det hvad der foregår bag deres ryg.
Og der foregår meget mere end man tro.

Sidst redigeret af Karo; 29-04-2011 kl. 09:49.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 10:15   #9
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Nu gik ekselevens indlæg ikke på, hvorvidt arbejdsprøvninger er formålsløse eller på Inger Støjbergs tunnelsyn på virksomhedspaktikker, men på, hvorvidt det er ok at køre en butik udelukkende med folk i arbejdsprøvning.

Som skrevet, vil jeg til enhver tid mene, at en arbejdsprøvning i en butik med et velgørende formål er bedre, end fx. i en alm butik - en af årsagerne kan netop være, som du nævner Gunvor, arbejdsløsheden pt....i en genbrugsbutik er det min opfattelse at der normalt er frivillige, så her vil man ikke "tage arbejde" eller give en arbejdsgiver gratis arbejdskraft og dermed økonomisk vinding af arbejdspraktikken.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 10:52   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Som skrevet, vil jeg til enhver tid mene, at en arbejdsprøvning i en butik med et velgørende formål er bedre, end fx. i en alm butik - en af årsagerne kan netop være, som du nævner Gunvor, arbejdsløsheden pt....i en genbrugsbutik er det min opfattelse at der normalt er frivillige, så her vil man ikke "tage arbejde" eller give en arbejdsgiver gratis arbejdskraft og dermed økonomisk vinding af arbejdspraktikken.
En aktivering i 2011 og fremover har til formål at få folk i arbejde.
I alle de genbrugsbutiker som jeg har besøgt som kunden, skulle jeg betale kontant, fordi de har ikke dankortterminaler som findes i alm. butiker.

En aktivering i sådan en butik er fint nok, nå man vil hygge sig, men ikke mere men det er ikke det som er pointen ved en aktivering.
Og der blive og allerede ikke længere er en stor forskel på en aktivering og en arbejdsprøvning, nå man kikke på den sidste reform og 2020 plan som er under behandling.

Genbrugsbutiker er en fint sted for førtidspensionister og folkepensionister som kan og vil supplere sin økonomi og få et selskab og sådan har det faktisk været før, helt tilbage i 70, 80 og 90....

Ellers så fandt jeg en interesant artikel fra 2005 om netop dette emne:
http://www.ladk.dk/pressekritik/inds...esseklip16.htm

Sidst redigeret af Karo; 29-04-2011 kl. 10:58.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pædagogerne kræver uddannet personale L.S. Politik og Samfund 0 04-09-2013 17:21
Jobfirmaet HKI udnytter aktiverede som gratis arbejdskraft. ekseleven Politik og Samfund 29 11-05-2011 12:59
Jobcenter skyld i at butik fyrer ansatte på fleksjob Stella Er det overhovdet til at få fleksjob? 2 27-03-2009 12:28
Aktiverede på kontanthjælp Maj-Britt Alt det andet 8 14-03-2009 13:32
arbejder du i butik. KatrineB Dit og Dat 5 07-01-2008 22:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension