K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2011, 09:29   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Seniorførtidspension: løgn og latin!

Som formand for Arbejdsskadeforeningen AVS (som vi hedder nu) har jeg følgende bemærkning til det politiske forlig der blev indgået fredag d. 13.

Det er glædeligt at der kommer en Seniorførtidspension til gavn for de arbejdsskadede personer som ikke har mulighed for at komme på Efterløn som 60 årig, også glædelig hvis sagsbehandlingen bliver hurtig og effektiv, uden en masse unødvendige arbejdsprøvninger, men hvor de lægelige oplysninger er de vigtige.

Umiddelbart har jeg følgende spørgsmål:

Men skal man være på sygedagpenge for at kunne søge om Seniorførtidspension ?

Kan man søge mens man er på A-kasse ? stopper udbetalingen fra A-kassen når man har søgt og kan den genoptages hvis det bliver et nej til Seniorførtidspension ?

Hvor længe vil denne ordning med en Seniorførtidspension virke ? hvor mange år frem vil den være en mulighed ? Eller er det en blivende ordning ?

Mvh
Kurt Nissen

Svaret fra Lennart Damsbo Andersen:


Hej Kurt

Her er nogle svar som du ikke er glad for:

Seniorførtidspension er nøjagtig det samme som almindelig førtidspension. Dvs der er samme krav til at der ikke er arbejdsrest tilbage.

Den eneste forskel er at der er 6 mdr til at give svar.

Det der kommer til at ske er at det bliver muligt at få en afgørelse på det foreliggende grundlag, dvs. ingen krav om arbejdsprøvning, men når kravene til at få pension er uændret er det for mig fuldstændig utopi at tro at en person der kommer direkte fra arbejde eller som ledig i A-kassen og dermed til rådighed pludselig skulle kunne dokumentere at man er syg.

Det er en fis i en hornlygte og en direkte løgn når Lars Løkke påstår at det er en redning for de nedslidte.

Jeg har haft Støjberg i salen og i samråd, og fået bekræftet ovenstående.

Med venlig hilsen

Lennart Damsbo-Andersen
MF

Medlem af Folketinget (S)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 40 45

www.ft.dk

Hmm, der er jo desværre intet der overrasker i den udmelding, men dog dejligt at se, at der trods alt er nogen af dem derinde der tør bruge ordet: løgn!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 09:43   #2
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Så du har spurgt en socialdemokrat, som er godt i gang med sin valgkamp, om vi skal regne med, at regeringens forslag, som han er imod og vil føre valgkamp på, kan bruges til noget?

Nåja, som man råber i vinden får man svar . Prøv at spørge Margrethe Vestager også...
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:02   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
PiaL, for det første vil jeg bare lige sige, at det ikke er mig, der har stillet spørgsmålene, men formanden for AVS -bare lige for god ordens skyld

Men vil da, uanset hvem man spørger også sige, at det må da være en såkaldt fis i en hornlygte for:

BETINGELSERNE/reglerne for at få seniorftp er jo netop IKKE ændret -vel!

såå...jeg vil også tillade mig at kalde det fredag d.13 tyveri
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:07   #4
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Okay, Buster, det fattede jeg ikke - sorry

Foreløbigt er der lavet nogle overskrifter, og så handler det igen-igen om, hvordan de bliver forvaltet. Jeg forsvarer ikke nogen eller noget, jeg synes bare at vi skal passe på med at udråbe nogle som onde og andre som gode... Hvis reglerne ikke bliver forvaltet ordentligt, så skal der kaldes orden, som det f.eks. lige er sket med listen over sygdomme, hvor man kan undgå aktivering mv.

Problemet er bare, at når almindelig sund fornuft og tænkning bliver sat ud af funktion i det udførende led - kommunerne - så bliver det håbløst. Der er jo grænser for, hvor detaljeret man kan lave lovgivning.... Og jeg tror faktisk på, at parterne ønsker at ældre får en let(tere) adgang til en seniorførtidspension! Og nej, det kan godt tænkes at det bliver op ad bakke i kommunerne, men så er det stadig der, problemet er.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:18   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jamen, vi kan ikke være uenige om, at det alt sammen handler om tolkning af de forskellige lovgivninger

-og den går jo ofte temmelig galt ude i kommunerne, enig -ellers ville en side som denne jo netop ikke eksistere hvis alt gik ok, vel

Men det er og blir nu engang lovgiverne -altså dem på Tinge- som udstikker de grundlæggende regler -og dét syns jeg sg der er en larmende mangel på kompetence MV!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:54   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Enig, Buster.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 13:31   #7
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Der er jo grænser for, hvor detaljeret man kan lave lovgivning.... Og jeg tror faktisk på, at parterne ønsker at ældre får en let(tere) adgang til en seniorførtidspension!
Regeringen har planer om at halvere refusionen til kommunerne.

I dag får de dækket 35% af udgifterne , i fremtiden vil de kun få dækket 20% for hver nye pension de tildeler.

Man kan spørge sig selv hvorfor regeringen vil gøre det dyrere at tildele førtidspension for kommunerne - herunder "seniorførtidspension".

Det er for mig åbenlyst man vil give kommunerne et incitament til at være mere tilbageholdende i tildelingen af førtidspension - herunder også til seniorere.

Citat:
Kommuner, som ikke er tilstrækkeligt ihærdige med at nægte både unge og ældre retten til en førtidspension, vil blive straffet på pengepungen, hvis regeringens udspil bliver lov. Den refusion, kommunerne får i dag til at dække deres udgifter til førtidspension, sættes ned fra 35 til 20 procent.

http://arbejderen.dk/artikel/2011-01...yge-p-sultel-n
Citat:
I forbindelse med regeringens fremlæggelse af afskaffelsen af efterlønnen, fremlagde man også alternativet “Seniorførtidpension” som en ny ordning. Meningen er, at man gennem denne ordning kan få førtidspension uden at skulle igennem arbejdsprøvning.

Desværre er der ikke noget nyt i seniorførtidspension. Allerede nu kan man få tildelt førtidspension uden arbejdsprøvning. Det hedder i dag at få tildelt førtidspension “På det foreliggende grundlag”.

http://bevarefterlonnen.wordpress.co...8rtidspension/
Citat:
Men derudover bliver det i fremtiden sværere at få tildelt førtidspension, da regeringen har planer om at skære refusionen til kommunerne for førtidspension fra 35 % til 20 %.

http://bevarefterlonnen.wordpress.co...8rtidspension/

Sidst redigeret af halse; 17-05-2011 kl. 13:37.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
seniorførtidspension trunte Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 27-07-2013 22:21
Løgn på løgn... Multe Politik og Samfund 10 25-09-2012 08:24
Retshjælpsforsikring er det løgn eller latin? Indiansummer Politik og Samfund 10 01-04-2012 15:28
Ankenævn over hele Danmark løgn og latin? Indiansummer Politik og Samfund 16 24-01-2012 13:46
seniorførtidspension MTVRV1 Politik og Samfund 4 01-09-2011 13:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension