K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2011, 19:43   #11
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
En aktivering i 2011 og fremover har til formål at få folk i arbejde.
I alle de genbrugsbutiker som jeg har besøgt som kunden, skulle jeg betale kontant, fordi de har ikke dankortterminaler som findes i alm. butiker.

En aktivering i sådan en butik er fint nok, nå man vil hygge sig, men ikke mere men det er ikke det som er pointen ved en aktivering.
Og der blive og allerede ikke længere er en stor forskel på en aktivering og en arbejdsprøvning, nå man kikke på den sidste reform og 2020 plan som er under behandling.

Genbrugsbutiker er en fint sted for førtidspensionister og folkepensionister som kan og vil supplere sin økonomi og få et selskab og sådan har det faktisk været før, helt tilbage i 70, 80 og 90....

Ellers så fandt jeg en interesant artikel fra 2005 om netop dette emne:
http://www.ladk.dk/pressekritik/inds...esseklip16.htm
Vil barelige sige at jeg syntes jeg knokler,godt nok arbejdsprøvning,men det ikke kaffe/strikke klub hvis det er det du tro-og så er der iøvigt dankortterminal.

når ens arbejdsevner ikke er til noget særlig,så det faktisk,et godt sted at være,for at få sin afklaring..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 20:55   #12
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
En aktivering i 2011 og fremover har til formål at få folk i arbejde.
I alle de genbrugsbutiker som jeg har besøgt som kunden, skulle jeg betale kontant, fordi de har ikke dankortterminaler som findes i alm. butiker.

En aktivering i sådan en butik er fint nok, nå man vil hygge sig, men ikke mere men det er ikke det som er pointen ved en aktivering.
Og der blive og allerede ikke længere er en stor forskel på en aktivering og en arbejdsprøvning, nå man kikke på den sidste reform og 2020 plan som er under behandling.

Genbrugsbutiker er en fint sted for førtidspensionister og folkepensionister som kan og vil supplere sin økonomi og få et selskab og sådan har det faktisk været før, helt tilbage i 70, 80 og 90....

Ellers så fandt jeg en interesant artikel fra 2005 om netop dette emne:
http://www.ladk.dk/pressekritik/inds...esseklip16.htm
Ikke at jeg på nogen måde forventer at vi bliver enige eftersom vi har to forskellige indgangsvinkler til sagen, men jeg undrer mig over at det tilsyneladende virker som om, du mener at en arbejdsprøvning/aktivering/virksomhedspraktik kun fører til arbejde hvis den er på en bestemt måde? Så altså det er mere værd fx. at stå og fylde på hylder fx i Netto end at lave allround arbejde i en genbrugsbutik, fordi der ikke er dankortterminal i sidstnævnte?

Jeg er bange for, at jeg ikke helt ser pointen? For at man kan bedømme værdien af en arbejdsprøvning/virksomhedspraktik/aktivering, så skal man vel vide, hvad den indeholder og sålænge vi ikke ved, hvad personerne i mødrehjælpenbutikken reelt arbejder med, så er det vel ret svært at sige, at det ikke vil føre til alm arbejde.....
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 22:03   #13
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Ikke at jeg på nogen måde forventer at vi bliver enige eftersom vi har to forskellige indgangsvinkler til sagen, men jeg undrer mig over at det tilsyneladende virker som om, du mener at en arbejdsprøvning/aktivering/virksomhedspraktik kun fører til arbejde hvis den er på en bestemt måde? Så altså det er mere værd fx. at stå og fylde på hylder fx i Netto end at lave allround arbejde i en genbrugsbutik, fordi der ikke er dankortterminal i sidstnævnte?

Jeg er bange for, at jeg ikke helt ser pointen? For at man kan bedømme værdien af en arbejdsprøvning/virksomhedspraktik/aktivering, så skal man vel vide, hvad den indeholder og sålænge vi ikke ved, hvad personerne i mødrehjælpenbutikken reelt arbejder med, så er det vel ret svært at sige, at det ikke vil føre til alm arbejde.....
Jeg vil understrege at det som jeg har skrevet og skriver om nu, skriver jeg i forhold til det som jeg har læst om HKI, som virksomhed “sponsoreret” af kommunen dvs. for skattepenge, samt i forhold til det som blev ganske rigtigt ( efter min mening ) bemærket af ekseleven, nemlig at det er kun HKI og kommunen som få valuta for pengene og ikke dem som arbejdsprøves eller aktiveres.

En dankortterminal skal også betjenes og det kan man lære kun hvis den findes altså i butikken, derfor en aktivering i en alm. butik med en kasseapparat og en dankortterminal vil give bedre mulighed til at være mad på bølgen dvs. på et fremtidigt arbejdsplads.
Som sagt så har jeg ikke set en dankortterminal i de butiker som jeg har handlet hos, derfor kom jeg med den bemærkning.

Man kan da hellere ikke bygge fremtid på gamle spøgelser og være sentimental.
I øjeblik findes der genbrugsbutikker på hvert hjørne, og helt ærligt, så du få mig ikke til at tro på, at folk i aktivering i sådan butik og som er støvet sammen 8 personer på 100 m2 har mulighed for at finde et job, efter 5 måneders aktiveringsforløb.

Hvis i en butik er 8 ledige i aktivering på en gang, som det fremgår fra HKI’s annonce, så kan du nemt regne ud hvor meget kommer der ind i HKI’s pengekasse.

Klart at folk skal aktiveres og afklares, man med henblik på at få et arbejde, uddannelse, førtidspension osv. og ikke med henblik på at blive sent videre til næste arbejdsprøvning/aktivering for anden, tredje, fjerde eller femte gang mens der hentes næste hold fra kommunen og betalt af kommunen, som man læse om gang på gang.

Med alt respekt for alle dem som skal afklares, jeg har selv været turen igennem og netop derfor fik jeg mulighed til at regne ud hvor mange penge blev der fyret af på mig dvs. på meningsløse arbejdsprøvninger som jeg har været igennem.

Min FP fik jeg først efter klager og et retssag, på trods for arbejdsprøvninger som har været til gavn kun for kommunen (refusioner ) og til gavn for kommunens private leverandører som fik sig godt betalt af skattepenge.

Kan du se vækst for landet i sådan nogle aktiveringer, arbejdsprøvninger eller virksomhedspraktiker? Det kan jeg ikke, sorry.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 23:59   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Genbrugsbutiker er en fint sted for førtidspensionister og folkepensionister som kan og vil supplere sin økonomi og få et selskab og sådan har det faktisk været før, helt tilbage i 70, 80 og 90....
De pensionister, som yder et stykke frivilligt arbejde i en genbrugsbutik, får ikke et supplement til økonomien, det er frivilligt og ulønnet arbejde, sådan er det ihvertfald her i byen, i alle 4 genbrugsbutikker.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 00:51   #15
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
De pensionister, som yder et stykke frivilligt arbejde i en genbrugsbutik, får ikke et supplement til økonomien, det er frivilligt og ulønnet arbejde, sådan er det ihvertfald her i byen, i alle 4 genbrugsbutikker.
Teoretisk set, ja...så er det et frivilligt og ulønet arbejde men der foregår ganske helt andet, under disken ( i mange af genbrugs butiker hvor der findes pensionister som frivilligt ansatte, måske ikke der hvor du bor Vovse )
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/251680anmark--Genbrug-under-pres
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 02:54   #16
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Der er ingen trivel om at genbrug har kronede dage lige nu.

Men tænker også at komunerne er så praset ,til at skulle have arbejdsløse ,som de jo er det af forskellige grunde,igemmen en afprøvningog aktivering,at der virkelig skal tænkes i andre baner,for at finde pladser nok til folk igen og igen.

tænker der må være langt flere der skal afprøves,efter reglerne nu end tidliger,hvor folk under 15 timer var næmest var sikrede pension sådanne ca,så må vi jo være mange flere nu,med de strammer regler,for at så længe du kan kravle så er det afsted til afprøvning.

og på den anden sidde så er der så meget udvikling igang,med genbrug,at det kunne måske godt være vejen frem til et job nogle erfaringer får man jo ligegyltig hvad men sættes til næsten

Det er muligt at det ikke giver landet vægst-men det er da en grøn bevægelse,og det er da ikke så ringe enda
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 03:09   #17
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Håber, der står konkret i artiklen flg.:
Citat:
Vi kan have 6-8 ledige i arbejdsprøvning ad gangen, siger HKI's direktør Hans Christian Jacobsen.
Hvilket også Ekseleven citerer denne artikel for.

Til gengæld står det intet om, hvor mange der er ansat til at hjælpe m. denne arbejdsprøvning el. om de står der mutters alene. Hvis sidste er tilfældet, (artiklen skriver kan afkodes sådan, da den ikke er hlet konkret på dette felt)ja, så tillader jeg mig, at betvivle om der reelt foregår en arbejdsprøvning.

Og det gør jeg ud fra, at det pt. er ved at blive skabt en stor glidning, såvel i praksis som via den måde lovgivning er skrevet på i såvel ord som gerning, hvad angår "arbejdsprøvning" og "afklaring". En glidning, hvor der ikke skelnes mel. arbejdsprøvning og praktik og aktivering. Hvilket snart er et fedt, idet der politisk sigtes mod, at få borgerne tilknyttet arbejdsmarkedet, også selvom det faktisk ikke bringer dem nærmere arbejdsmarkedet, idet man ikke kigger på, hvordan borgeren kommer derhen el. om borgerne reelt får fodfæste på arbejsmarkedet.

Jeg mener derfor, man må fastholde såvel proces som mål for de forskellige begreber, der anvendes af Jobcentrene.

Arbejdsprøvning = at få vurderet hvorledes ens arbejdsevne evt. er ramt af borgernes manglende funktionsevne. Helt el. delvist,

dvs. en afklaring omkr. hvad man i forhold til arbejde kan magte af flere parametre og indbefattet m. skånehensyn el. at der ingen restarbejdsevne er tilbage. Denne afklaring kan man pr. def. ikke klare selv, idet det jo ikke handler om hvorvidt man føler man klare et arbejde helt el. delvist, men hvorvidt andre vurdere via en reel prøvning af forsk. arbejdsfunktioner man kan udføre arbejde.

Virksomhedspraktik = (praktik kommer af henholdvis: virksom og fremgangsmåde) og har til formål at man kan prøve, at se om den branche el. arbejdsområde har ens interesse for videre oplæring.

Hvis praktik indgår, som en del af en uddannelse bliver man jo netop oplært under denne, hvor man kan afprøve den teroretiske del af ens studie i praksis.

Afklaringen i virksomhedspraktik går derfor ikke på, at få "målt" ens arbejdsevne/funktionsevne, men derimod om hvorvidt man har interesse og måske evner for netop den branche, man nu er i virksomhedspraktik i. Afklaringen er derfor mere indre end en ydre vurdering.
Nogle virksomhedspraktikker kræver måske endda kun en kortere oplæring under denne for at kunne bestride dette job eft.flg.

Aktivering = (kommer også af virksom, men i sin grundform af agere) hvor formålet er at gøre borgerne aktive i jobmæssig henseende ud fra troen på, at dette skaber tilknytning til arbejdsmarkedet.

Afklaringen her er mere diffus, idet der kan være mange indfaldsvinkler til staten vil aktivere én, men den politiske diskurs pt. lyder, som flg.: man må yde for at kunne nyde, dvs. man kan ikke modtage penge fra staten uden at levere sin arbejdskraft.

Mange hilsner Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2011, 11:59   #18
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Hej Vovse
Som du fortæller er arbejde i genbrugsbutikker:
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
frivilligt og ulønnet arbejde, sådan er det ihvertfald her i byen, i alle 4 genbrugsbutikker.
Derfor er et job i en genbrugsbutik ikk det samme som et job i en rigtig butik.
Der skal løbes hurtigere og sælges langt flere varer i en rigtig butik for at kunne give personale løn efter overenskomst.

Til Karo
Hej. En arbejdsprøvning i genbrugsbutikken hos jobfirmaet HKI er værdiløs. Den kan jo ikk fastslå om en person har helbred til det hårde arbejde ude i en rigtig butik. Og det kan have alvorlige konsekvenser for den som arbejdsprøves.
Hvis en syg person kan klare jobbet i 'hygge-butikken' så giver jobfirmaet HKI besked til kommunen om at personen kan arbejde i butik. Kommunen kan så give afslag på førtidspension og i stedet anvise personen et job i en butik.
Med andre ord kan en arbejdsprøvning i jobfirmaets genbrugsbutik være skyld i at en person som er berettiget til pension får afslag på sin ansøgning. Og det er jo præcis det kommunen ønsker så derfor sendes folk i arbejdsprøvning et sted hvor osse de syge kan klare arbejdet.

Til gunvor
Hej. Jobfirmaet HKI vil bare opbevare folk i aktiveringsmøllen så længe som muligt. På den måde tjener jobfirmaet nemlig flest penge.


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pædagogerne kræver uddannet personale L.S. Politik og Samfund 0 04-09-2013 17:21
Jobfirmaet HKI udnytter aktiverede som gratis arbejdskraft. ekseleven Politik og Samfund 29 11-05-2011 12:59
Jobcenter skyld i at butik fyrer ansatte på fleksjob Stella Er det overhovdet til at få fleksjob? 2 27-03-2009 12:28
Aktiverede på kontanthjælp Maj-Britt Alt det andet 8 14-03-2009 13:32
arbejder du i butik. KatrineB Dit og Dat 5 07-01-2008 22:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension